«Η εταιρεία μας εργάζεται πυρετωδώς και εκπονεί σχέδιο εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης που θα τεθεί και υπ’όψιν όλων των δανειστών ώστε όλοι να ικανοποιηθούν ως προς τις απαιτήσεις τους αλλά και οι εργαζόμενοί της να μην απωλέσουν τις θέσεις εργασίας τους και η εταιρεία να ξαναρχίσει το πτητικό της έργο».

Αυτό επισημαίνει στην επίσημη ανακοίνωσή της η Astra Airlines, η οποία, σε συνέχεια των οικονομικών ζητημάτων που αντιμετωπίζει, μετά τις ακυρώσεις πτήσεων και την κίνηση της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών να την θέσει εκτός των συστημάτων κρατήσεων, έχει προχωρήσει σε αναστολή της λειτουργίας της. Η εταιρεία ζητεί τώρα μία δεύτερη ευκαιρία και μένει να φανεί αν θα την έχει, αν και, όπως φαίνεται, η εξεύρεση κεφαλαίων προκειμένου να ξεπεραστούν τα ζητήματα ρευστότητας κάθε άλλο παρά εύκολη αποδεικνύεται, την ίδια στιγμή που στον «αέρα» βρίσκονται και οι εργαζόμενοι.

Παράλληλα, με το …σταγονόμετρο παρείχε όλο αυτό το διάστημα του τελευταίου δεκαπενθημέρου την πληροφόρηση προς τους πελάτες της η εταιρεία κρατώντας σε αναμονή επιβατικό κοινό και γραφεία ταξιδίων για τη διευθέτηση των οικονομικών εκκρεμοτήτων.

Τώρα, στο πλαίσιο της ενημέρωσης που παρέχει η αεροπορική με έδρα τη Θεσσαλονίκη, απευθύνεται σε «όσους από τους πελάτες είχαν εκδώσει εισιτήρια και δεν ταξίδεψαν επειδή υπήρξε ακύρωση των πτήσεων τους. Τους πληροφορούμε τα εξής: Η εταιρία βρίσκεται σε καθεστώς οικονομικής εξυγίανσης και θα παρακαλούσαμε να επικοινωνήσετε στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση sales@astra-airlines.gr για την διευθέτηση της επιστροφής των χρημάτων σας».

Οσον αφορά τις τελευταίες εξελίξεις στην εταιρεία, με βάση την πληροφόρηση από τη διοίκηση «η Astra Airlines βρίσκεται σε καθεστώς εξυγίανσης. Σύμφωνα με την από 20-11-2019 Απόφαση–Προσωρινή Διαταγή του Μονομελούς Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης, η εταιρεία μας έχει υπαχθεί στις διατάξεις του άρθρου 106α του ν.3588/2007 όπως με τον ν.4446/2016 τροποποιήθηκε.

Το πλήρες κείμενο της Προσωρινής Διαταγής έχει ως εξής: Δέχεται μερικά το αίτημα για χορήγηση προσωρινής διαταγής. Απαγορεύει τη μεταβολή της πραγματικής και νομικής κατάστασης της περιουσίας της αιτούσας εταιρίας και διατάσσει την αναστολή και απαγορεύει την έναρξη ή εξακολούθηση ή πάσης φύσεως καταδιωκτικών μέτρων σε βάρος της ανωτέρω από τους πιστωτές της, όλα δε τα παραπάνω για το διάστημα έως τη συζήτηση της αίτησης κατά τη δικάσιμο που θα οριστεί και υπό τον όρο συζήτησης της, όχι δε πέραν των 4 μηνών που προβλέπονται εκ του νόμου».

Με δεδομένο ότι η Astra κάλυπτε ένα σημαντικό κομμάτι των άγονων αεροπορικών γραμμών ήδη η Aegean έχει προχωρήσει στην προσθήκη δρομολογίων σε συγκεκριμένους προορισμούς ανά την Ελλάδα, ενώ από την πλευρά της η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προχωρά στην προκήρυξη διαγωνισμού για δύο γραμμές,  και συγκεκριμένα για τα αεροπορικά δρομολόγια  Αθήνα – Κοζάνη – Καστοριά και Θεσσαλονίκη – Λήμνος – Ικαρία.

Οι (ατυχείς) προβλέψεις για φέτος

Οσον αφορά την πορεία των οικονομικών της εταιρείας, με πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον κ. Ιωάννη Ζλατάνη, με βάση τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του 2018 παρουσίασε κερδοφόρο αποτέλεσμα, αν και με μειωμένο κύκλο εργασιών.

Ιωάννης Ζλατάνης

Ο κύκλος εργασιών της χρήσης ανήλθε σε 18,38 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας μείωση κατά 30,19 % έναντι του 2017, ενώ η εταιρεία παρουσίασε καθαρά κέρδη μετά φόρων, τα οποία ανήλθαν σε 294 χιλ. ευρώ σε σχέση με καθαρά κέρδη μετά φόρων αξίας 240 χιλ. ευρώ την προηγούμενη χρήση. Το μικτό περιθώριο κέρδους της χρήσης ανήλθε σε 17,57 % ενώ το αντίστοιχο περιθώριο της προηγούμενης χρήσης ήταν 10,14 %. Το καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων ανήλθε σε κέρδη αξίας 496 χιλ. ευρώ έναντι κερδών 424 χιλ. ευρώ το 2017. Κατά την χρήση 2018 ο μέσος αριθμός του προσωπικού της εταιρείας ανερχόταν σε 120 άτομα, έναντι 133 ατόμων την χρήση 2017. Ως προς τις υποχρεώσεις σε σύνολο 3,22 εκατ. ευρώ (από 2,33 εκατ. ευρώ το 2017), το σύνολο των βραχυπρόθεσμων δανείων ήταν στο τέλος του 2018 στο 1,89 εκατ. ευρώ (από 2,15 εκατ. ευρώ το 2017), ενώ στο 1,33 εκατ. ευρώ έχουν αυξηθεί τα μακροπρόθεσμα δάνεια.

Στην έκθεση του διοικητικού συμβουλίου για τα αποτελέσματα του 2018 με ημερομηνία στο τέλος του περασμένου Ιουλίου, επισημαίνεται ότι «η οικονομική κατάσταση της εταιρείας κατά την 31/12/2018 κρίνεται ικανοποιητική. Η καθαρή θέση της εταιρείας όπως προκύπτει και από την Κατάσταση Χρηματοοικονομικής Θέσης της 31/12/2018 ανέρχεται στο ποσό των 2,748 εκατ. ευρώ».

Ατυχής, όπως αποδεικνύεται εκ των υστέρων, φαίνεται ότι είναι η πρόβλεψη της διοίκησης αναφορικά με την προβλεπόμενη πορεία για φέτος, όπως αυτή εκφράζεται στην έκθεση. «Οι προοπτικές του κλάδου είναι ευοίωνες παρά την οικονομική κρίση. Η πορεία της εταιρείας για την τρέχουσα χρήση αναμένεται να παρουσιάσει ανοδική τάση ως προς τον κύκλο εργασιών της. Ωστόσο το αβέβαιο επιχειρηματικό περιβάλλον που επικρατεί στη χώρα σε συνδυασμό με το συνεχώς αυξανόμενο φορολογικό καθεστώς, αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξη της εταιρείας και την πραγματοποίηση νέων επενδύσεων. Παρ’ όλα αυτά η εταιρεία έχει την δυνατότητα να αντεπεξέλθει στις υφιστάμενες δυσκολίες που προέρχονται από το εξωτερικό της περιβάλλον και να συνεχίσει την κερδοφόρα δραστηριότητά της», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση της διοίκησης του κ. Ζλατάνη.

Για την προβλεπόμενη εξέλιξη, στην έκθεση επισημαίνεται ότι «η επιχείρηση κινείται στοχευμένα για τη συνεχή βελτίωση σε τρία επίπεδα: οργανωτικό, ποιότητα υπηρεσιών, οικονομικά μεγέθη. Και στα τρία αυτά επίπεδα η ανάπτυξη είναι συνεχής και επιβεβαιώνεται με τα αποτελέσματα των οικονομικών της μεγεθών και την αύξηση της πελατειακής της βάσης. Αναφορικά με τα τακτικά δρομολόγια εσωτερικού, τα οποία εκτελούνται σταθερά από το 2012, παρατηρούνται αυξομειώσεις στην εβδομαδιαία συχνότητα ανάλογα με την ζήτηση.

»Αναφορικά με τις ναυλωμένες πτήσεις εξωτερικού, η εταιρεία συνεχίζει να εκτελεί τακτικά δρομολόγια, στα οποία επίσης παρατηρούνται αυξομειώσεις στην εβδομαδιαία συχνότητα ανάλογα με την ζήτηση. Σε ότι αφορά τη ζήτηση, οι πρώτες ενδείξεις για το 2019 είναι ιδιαίτερα θετικές για τον τουρισμό της χώρας, γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει τη συνολική επιβατική κίνηση σε υψηλότερα επίπεδα. Από την άλλη πλευρά η ελληνική οικονομία συνεχίζει να βρίσκεται σε μια μεταβατική περίοδο προσαρμογής και ακολούθως η εγχώρια επιβατική κίνηση αναμένεται να κινηθεί σταθεροποιητικά. Συνολικά, οι προοπτικές της εταιρείας θεωρούμε πως είναι θετικές με βασική προϋπόθεση την σταθερότητα στο ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον».

Από την πλευρά του, ο ορκωτός ελεγκτής, αφού καταγράφει στον έλεγχο στοιχεία κατά παρέκκλιση των λογιστικών αρχών, που προβλέπονται από τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, εφιστά την προσοχή στο γεγονός ότι τα ίδια κεφάλαια της εταιρίας έχουν καταστεί αρνητικά και συνεπώς συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 48 του κωδ. Ν. 2190/1920. Ενδεικτικά, στα κονδύλια του ενεργητικού «Προκαταβολές για αποθέματα», «Εμπορικές Απαιτήσεις» και «Λοιπές Απαιτήσεις» περιλαμβάνονται απαιτήσεις σε καθυστέρηση συνολικού ποσού 1 εκατ. ευρώ περίπου και κατά παρέκκλιση των λογιστικών αρχών, που προβλέπονται από τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα, δεν έχει διενεργηθεί απομείωση επί των απαιτήσεων αυτών, ποσού 1 εκατ. ευρώ περίπου. Λόγω του γεγονότος αυτού, η αξία των απαιτήσεων και τα Ίδια Κεφάλαια εμφανίζονται αυξημένα κατά 1 εκατ. ευρώ περίπου και τα αποτελέσματα της κλειόμενης και της προηγούμενης χρήσης κατά το ποσό των 75 χιλ. ευρώ και 48 χιλ. ευρώ περίπου αντίστοιχα.

Επίσης, κατά παρέκκλιση των λογιστικών αρχών, δεν έχει σχηματιστεί πρόβλεψη ποσού 810 χιλ. ευρώ περίπου για την κάλυψη της αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων, με συνέπεια οι προβλέψεις να εμφανίζονται μειωμένες κατά 810 χιλ. ευρώ περίπου, ενώ τα αποτελέσματα χρήσης και τα ίδια κεφάλαια εμφανίζονται ισόποσα αυξημένα. Δαπάνες εισφορών της κλειόμενης χρήσης ύψους περίπου 617 χιλ. ευρώ, εμφανίζονται στο κονδύλι του ενεργητικού «Προπληρωμένα Έξοδα». Κατά συνέπεια, τα «Προπληρωμένα Έξοδα» εμφανίζονται αυξημένα κατά περίπου 617 χιλ. ευρώ, όπως και τα Ίδια Κεφάλαια και τα Αποτελέσματα της κλειόμενης χρήσης είναι αυξημένα κατά το ίδιο ποσό.

«Η εταιρεία έχει ήδη δρομολογήσει νέες προσπάθειες, παρά τις υφιστάμενες δυσχέρειες της ύφεσης και τον αυξημένο ανταγωνισμό στον εγχώριο κλάδο αερομεταφορών, για την εξεύρεση νέων αγορών, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, ώστε σε συνδυασμό με την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών να επιτευχθούν καλύτερα αποτελέσματα κατά την επόμενη χρήση», επισημαίνουν οι ελεγκτές της Mazars.