Μια νέα πρόταση για Ready to Drink ποτά με βάση ελληνικά παραδοσιακά αποστάγματα όπως το ούζο με λεμόνι, η μαστίχα με πορτοκάλι και το τσίπουρο με λάιμ και τζίντζερ

Του Κώστα Τσαούση

Ο Δημήτρης Μητράκος δεν είναι ένα άγνωστο πρόσωπο για τη συγκεκριμένη σελίδα. Πριν από δύο χρόνια γράφαμε για εκείνον: «Αν δεν προσέξεις καλά το περίτεχνο μπουκάλι, μπορεί και να σε ξεγελάσει ή να σε παρασύρει σε λάθος σκέψεις και εντυπώσεις. Κι αυτό γιατί δεν περιμένεις ποτέ ότι αυτό το ειδικά σχεδιασμένο μπουκάλι των 250 ml -που πάνω του δεν βρίσκεις αυτοκόλλητη ετικέτα αλλά το αποτέλεσμα της χρήσης του λέιζερ- θα φιλοξενεί έξτρα παρθένο ελαιόλαδο από τους Γαργαλιάνους και όχι ένα γυναικείο άρωμα»!

Τα φαινόμενα απατούν, γεγονός που παραδέχεται με ικανοποίηση και ο κ. Μητράκος, εμπνευστής και δημιουργός του όλου εγχειρήματος, ο άνθρωπος πίσω από το Poqa, «το ακριβότερο ελληνικό ελαιόλαδο», όπως ο ίδιος σπεύδει εξαρχής να επισημάνει. Προφανώς η τιμή (ενδεικτική τιμή πώλησης 60 ευρώ τα 250 ml) φαίνεται ότι αποτελεί δίχως άλλο ένα από τα βασικά στοιχεία διαφοροποίησης, αλλά και κατοχύρωσης της θέσης του στη διεθνή αγορά των luxury προϊόντων.

Το 2014 ήταν το λάδι Poqa, που σημαίνει προς βρώσιν, λέξη που προέρχεται από τη Γραμμική Β, όπως επίσης και το λογότυπο με το ιδεόγραμμα του ελαιόδεντρου. Σήμερα, στον τρίτο μήνα του 2016 και έχοντας περάσει από πολλά και δύσκολα τεστ, ο κ. Μητράκος είναι περισσότερο από ποτέ σίγουρος ότι μπορεί να προτείνει μια νέα σειρά προϊόντων και να μας ευχηθεί το παραδοσιακό «Εις υγείαν» ή απλώς Yamas, όπως είναι η ονομασία μιας ολοκληρωμένης -στο μέτρο του δυνατού- σειράς premixed κοκτέιλ, ποτών RTD (Ready to Drink) από ελληνικά αποστάγματα όπως το ούζο, η μαστίχα και το τσίπουρο. Πρόκειται για χαμηλόβαθμα αλκοολούχα ποτά (με 4% αλκοόλ), 5% χυμό, πλούσια σε ανθρακικό, με μόνο 61 θερμίδες, ελεύθερα γλουτένης και συνοδευόμενα από διάφορες γεύσεις. Για παράδειγμα, ούζο με λεμόνι, μαστίχα με πορτοκάλι και τσίπουρο με λάιμ και τζίντζερ, σε μια vintage συσκευασία περιεκτικότητας 275 ml.

yamas

Εν ολίγοις, ο κ. Μητράκος αποτόλμησε μετά τα luxury ελαιόλαδα να προσφέρει στην αγορά την ελληνική απάντηση στα δημοφιλή ποτά της νεολαίας, τα λεγόμενα ποτά RTD – έτοιμα προς πόση. Ταυτόχρονα, ο ίδιος επέλεξε με αυτή την κίνησή του να κλείσει το μάτι στους τουρίστες που έχουν συνδέσει την κατανάλωση των ελληνικών αποσταγμάτων με εικόνες και εμπειρίες που περιέχουν ήλιο και θάλασσα, με φιλίες, ξενύχτια και μεθύσια, με μουσική και χορό! Κάπως έτσι προέκυψε και το σχόλιο ενός φίλου αφού πείστηκε με τα πολλά να δοκιμάσει τα ποτά Yamas: «Η τριλογία του κεφιού». Και δεν έχει άδικο. Οπως επίσης θα μπορούσε να προσθέσει κανείς δίπλα στην «τριλογία του κεφιού» και το «όταν η παράδοση συναντά την καινοτομία». Γιατί καινοτομία είναι δίχως άλλο το να… μπερδεύεις το ούζο με το λεμόνι, το τσίπουρο με το λάιμ και το τζίντζερ και τη μαστίχα με το πορτοκάλι. Και όχι μόνο τα μπερδεύεις αλλά και το μπέρδεμά τους να δημιουργεί ένα αποτέλεσμα που βρίσκει διέξοδο στα ψυγεία, στα ράφια και τα μπαρ…

tsipouro yamas

Στο σημείο αυτό είναι χρήσιμη και απαραίτητη μια επισήμανση: από μια εμπορική ιδέα που βασίζεται στα δεδομένα μιας παγκόσμιας τάσης για τα δημοφιλή ποτά της νεολαίας στήθηκε μια παραγωγική διαδικασία που αξιοποιεί ελληνικά προϊόντα (αποστάγματα, φρούτα κ.λπ.) και δημιουργεί προϊόντα προς κατανάλωση συνοδεία μιας αφήγησης που πατά σε γερά θεμέλια τα οποία έχουν να κάνουν με την παράδοση ενός τόπου.

Η εταιρεία που έφτιαξε τα Yamas ιδρύθηκε μόλις το 2015. Οπως λέει ο ίδιος ο κ. Μητράκος, ο οποίος μετά την επιτυχή τοποθέτηση του luxury Poqa olive oil σε επιλεγμένα σημεία πώλησης στο εξωτερικό («Harrods», «Galleries Lafayette», αραβικές χώρες) και σε διαδικασία αναζήτησης νέων προϊόντων, η ιδέα για τη δημιουργία της σειράς premixed κοκτέιλ με βάση τα παραδοσιακά αποστάγματα κέντρισε εξαρχής το ενδιαφέρον του κοινού, καθώς ικανοποιούσε και ανταποκρινόταν σε μια παγκόσμια τάση που κέρδιζε έδαφος στην αγορά. «Η έρευνα για τον ανταγωνισμό διήρκεσε κάποιους μήνες και το μεγαλόπνοο σχέδιο ξεκίνησε. Σχεδιασμός, branding, συσκευασία και παραγωγή εν μέσω capitals controls με συνεχείς αναβολές και εμπόδια που όμως δεν σταμάτησαν τον σχεδιασμό», λέει ο ιδρυτής. Σε αυτή τη διαδικασία ο ίδιος βρήκε συμπαραστάτη αλλά και συνεταίρο τον κ. Παναγιώτη Κωνσταντόπουλου. Ο τελευταίος είναι ιδιοκτήτης της εταιρείας Ελληνικό Μέλι A.E. που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό της μοναδικά πατενταρισμένα προϊόντα, όπως το μέλι με κρόκο Κοζάνης και το μέλι με μαστίχα. «Ο Παναγιώτης πίστεψε από την πρώτη στιγμή στη δυναμική του προϊόντος και δεν φοβήθηκε να επενδύσει στην εταιρεία».

Η πρώτη παραγωγή έγινε τον Σεπτέμβριο του 2015 και από εκεί και πέρα τα προϊόντα βρήκαν σταθερά εντεινόμενο βηματισμό στην αγορά. Τα Yamas μπορεί να τα βρει κανείς σε ψυγεία περιπτέρων και μίνι μάρκετ μέχρι σε μπαράκια, ηλεκτρονικές πλατφόρμες πώλησης μεσογειακών προϊόντων αλλά και σε πολυτελή κρουαζιερόπλοια. Οπως δηλώνει ο κ. Μητράκος, «η εταιρεία πολεμά τον στόχο της τοποθέτησης των προϊόντων της σε τουριστικές περιοχές αλλά και σε νησιά (μπαρ, καφέ, ξενοδοχεία και εστιατόρια) αλλά δίνει μεγάλη σημασία στην εξωστρέφεια και τις εξαγωγές. Ηδη γίνονται εξαγωγές σε 5 χώρες και είμαστε σίγουροι ότι η παρουσία μας θα είναι ιδιαίτερα έντονη την καλοκαιρινή σεζόν».

mastic yamas

Προτάσεις για κοκτέιλ
ΟΔΗΓΙΕΣ
Ενα ποτό έτοιμο προς άμεση κατανάλωση αλλά και η πρώτη ύλη για ένα υπέροχο κοκτέιλ. Στο σάιτ της εταιρείας (www.yamasdrink.com) βρήκα μεταξύ άλλων ενδιαφέρουσες προτάσεις για κοκτέιλ, για συνδυασμούς αλλά και για την παρουσίασή τους. Οι προτάσεις που έχουν ως βάση τα προϊόντα Yamas είναι σίγουρο ότι επιδέχονται αυτοσχεδιασμούς και δημιουργικές παρεκτροπές.