Άλλη μια πολύ δύσκολη μέρα ξημέρωσε για τα ΕΛΤΑ, η πιο δύσκολη από όλες στη μέχρι τώρα επώδυνη, όπως αποδεικνύεται, διαδικασία «επανεκκίνησής» τους. Γιατί από σήμερα ξεκινά, ουσιαστικά, η νέα φάση υλοποίησης του σχεδίου αναδιάρθωσης του δικτύου των καταστημάτων τους, που προβλέπει άμεσα λουκέτα σε αυτά τα οποία βρίσκονται σε αστικά κέντρα και πρωτεύουσες νομών, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση.
Την Κυριακή το απόγευμα η διοίκηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων σε νεότερη ανακοίνωσή της, έκανε γνωστή την τελική λίστα των πρώτων 46 υποκαταστημάτων που κλείνουν από τη Δεύτερα 3 Νοεμβρίου 2025: Τα 33 από αυτά στον νομό Αττικής, 8 στον νομό Θεσσαλονίκης, 2 στην Περιφέρεια Κρήτης και από ένα σε Ρόδο, Ιωάννινα και Πάτρα.
Οι σφοδρές διαμαρτυρίες από τις τοπικές κοινωνίες, από Δημάρχους και δημοτικές παρατάξεις, από Περιφερειάρχες, από τα πολιτικά κόμματα και από βουλευτές – προερχόμενους και από τον χώρο της ΝΔ, με ένα σερί ανακοινώσεων και δηλώσεων τα προηγούμενα 24ωρα και η πολιτική πίεση που ασκήθηκε, ναι μεν ανάγκασε την διοίκηση της εταιρείας σε μερική αναδίπλωση, αλλά οι αντιδράσεις δεν σταματούν. Διότι, η παράταση 3 μηνών που δόθηκε για την αναστολή της λειτουργίας των καταστημάτων σε όλες τις υπόλοιπες περιοχές της περιφέρειας, δεν αναιρεί στην πράξη τίποτα από το αρχικό πλάνο.
Απλά, φαίνεται να τροποποιεί το χρονοδιάγραμμα για το οριστικό κλείσιμο 204 συνολικά υποκαταστημάτων των Ελληνικών Ταχυδρομείων σε όλη τη χώρα.
Πέρα από τις υπηρεσίες που παρέχονται στην πόρτα του πολίτη, μέσω του προγράμματος «ΕΛΤΑ κατ’ οίκον» και του ψηφιακού ταχυδρόμου, πάντως, ο όμιλος άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να εξετασθεί η λειτουργία πρακτορείων, εφ΄όσον υπάρχει ενδιαφέρον και είναι εφικτό σε συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες.
Δεν αποκλείεται βέβαια η πιθανότητα να επανεξεταστεί εν μέρει το πλάνο υπό το καθεστώς των έντονων πιέσεων και αντιδράσεων.
Όπως εξήγησε σε νέες δηλώσεις του ο επικεφαλής των ΕΛΤΑ Γρηγόρης Σκλήκας όσον αφορά την καταβολή των συντάξεων του πρ. ΟΓΑ, αυτές πληρώνονται από τους ταχυδρόμους και το δίκτυο διανομής της εταιρείας και όχι από τα υποκαταστήματα που κλείνουν.
Τα 46 καταστήματα που διακόπτουν τις εργασίες τους, με τους πολίτες να καλούνται να διεκπεραιώνουν τις συναλλαγές τους σε άλλα κοντινά σημεία εξυπηρέτησης, είναι τα εξής:
Αττικής
Αγίου Ιεροθέου
Αγίου Ιωάννη Ρέντη
Αερολιμένα Αθηνών
Ακρόπολης (ΑΘ 171)
Αλίμου
Αμαρουσίου (2) (Carrefour)
Άνω Λιοσίων
Ασπροπύργου
Βούλας
Βριλησσίων
Γαλατσίου
Γέρακα
Δάφνης
Δραπετσώνας
Θησείου (ΑΘ 18)
Θρακομακεδόνων
Κ.Ε.Μ.Π. Παραδείσου Αμαρουσίου
Καλαμακίου
Καλλιπόλεως
Καματερού
Κουμουνδούρου (ΑΘ 49)
Κυψέλης (ΑΘ 13)
Λενορμάν
Μεταμόρφωσης Αττικής
Μητροπόλεως (ΑΘ 54)
Νεάπολης Αθηνών (ΑΘ 14)
Νέας Ερυθραίας
Νέας Φιλαδέλφειας
Νίκαιας
Περάματος Πειραιά
Πλατείας Καισαριανής
Χαϊδαρίου
Χολαργού
Θεσσαλονίκης
ΒΙ.ΠΕ.Θ.
Συκιών
Ιωνίας
Πανοράματος
Αγίας Τριάδας (ΘΕΣ 11)
Πυλαίας
Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης
Πανεπιστημιούπολης (ΘΕΣ 17)
Αχαΐας:
Πάτρας 3
Δωδεκανήσου:
Ρόδου 2
Ιωαννίνων:
Ιωαννίνων 2
Λασιθίου:
Ιεράπετρας
Χανίων:
Χανίων (Κ.Δ.)
Το κυβερνητικό άδειασμα
Το «βήμα πίσω» των ΕΛΤΑ δεν έκαμψε πάντως τις γαλάζιες αντιδράσεις, με τη διοίκηση της εταιρείας να δέχεται κυβερνητικό άδειασμα, όπως κατέγραψε το ρεπορτάζ του protothema.gr.
Η υπόθεση του κλεισίματος 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία στο κυβερνητικό στρατόπεδο, όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, καθώς μια σειρά υπουργών και βουλευτών αιφνιδιάστηκαν από την απόφαση. Σημειώνεται ότι στα υψηλά κυβερνητικά κλιμάκια και σε μερίδα υπουργών η απόφαση ήταν γνωστή, με δεδομένο ότι στις αρχές Οκτωβρίου είχε γίνει σύσκεψη με τη συμμετοχή της διοίκησης των ΕΛΤΑ και του Υπερταμείου.
Καταλογίζεται ωστόσο στην ηγεσία της εταιρείας ότι η απόφαση δεν επικοινωνήθηκε, με αποτέλεσμα η πρόθεση για «ξαφνικό θάνατο» 204 καταστημάτων να αιφνιδιάσει Δημάρχους, βουλευτές και τους πολίτες, ειδικά τους πιο ηλικιωμένους.
Μια απόφαση η οποία προκάλεσε αντίδραση από βουλευτές της ΝΔ. Μεταξύ άλλων, τέθηκαν ερωτήματα και ζητήματα από ορισμένους εξ αυτών, όπως η λήψη της απόφασης για την αναστολή λειτουργίας των καταστημάτων χωρίς να ενημερωθούν κυβέρνηση και τοπική αυτοδιοίκηση, τα κριτήρια επιλογής των καταστημάτων που θα «κατεβάσουν ρολά» έτσι ώστε να μην μείνουν χωρίς ταχυδρομικές υπηρεσίες μεγάλα αστικά κέντρα, η προστασία των θέσεων εργασίας και γενικότερα ο τρόπος με τον οποίο θα προχωρήσει η εξυγίανση των ΕΛΤΑ.
Οι βουλευτές συνεχίζουν άλλωστε να δέχονται παράπονα από Δημάρχους και ψηφοφόρους για το «black out» σε ένα σημαντικό κομμάτι του δικτύου των καταστημάτων των ΕΛΤΑ, με την κυβέρνηση να εκφράζει δυσφορία για τον όλο χειρισμό της διοίκησης των ΕΛΤΑ και του Διευθύνοντος Συμβούλου, Γρηγόρη Σκλήκα.
Υπό αυτές τις συνθήκες, η συνεδρίαση των αρμοδίων επιτροπών της Βουλής το μεσημέρι της Τρίτης με τη συμμετοχή στελεχών του υπουργείου Οικονομικών και των διοικήσεων των ΕΛΤΑ και του Υπερταμείου προβλέπεται εκρηκτική.
Η επιβεβαίωση του προβλήματος
Οι εξελίξεις των ημερών, δεν αλλάζουν δυστυχώς τη δυσάρεστη πραγματικότητα για τα ΕΛΤΑ. Ο όμιλος εξακολουθεί να διανύει μια κρίσιμη περίοδο, αφού η πορεία των οικονομικών του επιδόσεων θα κρίνει, εν ολίγοις, την βιωσιμότητα του στο εγγύς μέλλον και τη δυνατότητα συνέχισης της λειτουργίας του, όπως τουλάχιστον επισημάνθηκε από επίσημα χείλη. Οι δηλώσεις εκ μέρους κορυφαίων πολιτικών προσώπων επιβεβαίωσαν την κακή εικόνα που προκύπτει από τα στοιχεία του πιο πρόσφατου ετήσιου ισολογισμού των ΕΛΤΑ για τη χρήση του 2024.
«Τα ΕΛΤΑ είναι ολοφάνερο ότι πράγματι χρειάζονται παρεμβάσεις, γιατί διαφορετικά θα κλείσουν και αυτό θα ωφελούσε τους ανταγωνιστές τους. Έχουν πρόβλημα ρευστότητας το οποίο δεν θα τους επιτρέπει σε λίγο να πληρώνουν μισθούς», ήταν κάποια από τα λόγια του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη (1/11), ο οποίος θεωρεί ότι δεν εξηγήθηκε προς την κοινωνία, τους πολίτες αλλά και τους ίδιους τους βουλευτές, κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα, η οξύτητα του προβλήματος που αντιμετωπίζουν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, με συνέπεια να αιφνιδιαστούν από το άκουσμα της αρχικής είδησης για το κλείσιμο άλλων 204 καταστημάτων.
Στο ίδιο ύφος άλλωστε είχε μιλήσει λίγο νωρίτερα και στη Βουλή ο Υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, τονίζοντας ότι τα ΕΛΤΑ έχουν πρόβλημα, αλλά θα πρέπει να επιβιώσουν, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα για την λήψη δύσκολων αποφάσεών.
«Για περισσότερες από τρεις δεκαετίες (τα ΕΛΤΑ) καταγράφουν ζημιές, λειτουργώντας σε ένα περιβάλλον που αλλάζει ριζικά και ραγδαία. Επιπλέον, οι Ευρωπαϊκοί κανόνες δεν επιτρέπουν πλέον καμία κρατική ενίσχυση. Αν δεν ληφθούν τώρα οι απαραίτητες αποφάσεις, μέσα στους επόμενους έξι έως εννέα μήνες οι συνέπειες θα είναι μη αναστρέψιμες – απειλώντας τη βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ.», ήταν η απάντηση-μέρος άλλης μιας ανακοίνωσης, το Σάββατο, εκ μέρους της διοίκησης των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
Υπενθυμίζεται, ότι το σύνολο των Ιδίων Κεφαλαίων του Οµίλου είναι αρνητικό και ανέρχεται σε -140,111 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 2%, στα 249,05 εκατ. ευρώ από 243,28 εκατ. το 2023 και οι ζημιές μετά από φόρους ανήλθαν στα 8,018 εκατ. ευρώ έναντι 29,814 εκατ. ευρώ.

Ο CEO των ΕΛΤΑ Γρηγόρης Σκλήκας είχε θέσει ως στόχο, κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης, τον Νοέμβριο του 2023, ακριβώς δυο χρόνια πριν, να «γυρίσει» ο όμιλος από ζημιές σε κέρδη στη χρήση του 2024, κάτι το οποίο θα αποτυπωνόταν στα αποτελέσματα τα οποία θα ανακοινώνονταν φέτος, αλλά κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό να συμβεί.
Όπως ανέφερε το newmoney σε άλλο ρεπορτάζ (1/11), πηγές με γνώση των εξελίξεων, εκτιμούν ότι η κερδοφορία των ΕΛΤΑ δεν θα επιτευχθεί ούτε στη χρήση του 2025, και προέβλεψαν ότι, εφόσον γίνουν πράξη όλα τα μέτρα που περιλαμβάνει το πλάνο εξυγίανσης του οργανισμού, ο όμιλος των Ελληνικών Ταχυδρομείων θα πάψει να «καίει» χρήμα από το 2026.
Τι έλεγε το 2023 και το 2024
Προ διετίας, Νοέμβριο του 2023, η διοίκηση των ΕΛΤΑ είχε κάνει έναν πρώτο απολογισμό των τότε κινήσεών της, όπως η ολοκλήρωση ενός προγράμματος εθελουσίας εξόδου για 2.000 εργαζόμενους και η συγχώνευση, εκείνη την εποχή, 143 υποστελεχωμένων και μη κερδοφόρων καταστημάτων (πάνω από 10% των 1.150 του αρχικού δικτύου τους), που είχαν ήδη αποφέρει, κατά τον κ.Σκλήκα, σημαντική εξοικονόμηση από κόστη.
Ταυτόχρονα, ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Ταχυδρομείων είχε συμπεριλάβει το φθινόπωρο του 2023 στις προτεραιότητές του, ανάμεσα σε πολλά άλλα, την αξιοποίηση των assets των ΕΛΤΑ, μιλώντας για ακίνητα αθροιστικής αγοραίας αξίας, η οποία είχε προσδιοριστεί προ 20ετίας (!) στα 200 εκατ. ευρώ.
Μερικούς μήνες αργότερα, Σεπτέμβριο του 2024, σε συνέντευξη τύπου, είχε επαναλάβει μάλιστα ότι η εφαρμογή του φιλόδοξου σχεδίου ανάκαμψης των ΕΛΤΑ, θα συνδυαζόταν με μεγάλη μείωση των ζημιών σε επίπεδο ετήσιας χρήσης, με την προοπτική της επανόδου τους σε κερδοφορία από πέρσι, στόχο που δεν πέτυχαν.
Στη συγκεκριμένη στιγμή, ο κ. Σκλήκας είχε κάνει λόγο και για την πρόθεση αξιοποίησης ενός χαρτοφυλακίου ακινήτων συνολικής αξίας την οποία προσδιόρισε, τελικά, στα 130 εκατ. ευρώ.
Οι αποκλίσεις, για παράδειγμα, στην αξία του portfolio της ακίνητης περιουσίας των ΕΛΤΑ, έδειξαν ότι ως έναν βαθμό και η διοίκηση προσπαθούσε να «βρει τα πατήματά της», έχοντας αναλάβει να φέρει σε πέρας μια αποστολή «υψηλού κινδύνου».
Να οδηγήσει δηλαδή σε ένα καθολικό restart μια επιχείρηση η οποία είχε βρεθεί ουσιαστικά «αδράνεια» σε καίριους τομείς της λειτουργίας της επί 3 ολόκληρες δεκαετίες και, όπως είχε αναφέρει ο CEO του ομίλου, αναπόφευκτα μετατράπηκε έναν δυσκίνητο και κοστοβόρο οργανισμό.
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.