Αντιμέτωπες με εξοντωτικά πρόστιμα βρίσκονται οι εταιρείες εμπορίας καυσίμων αν η κυβέρνηση επιβάλλει και στην νέα εθνική στρατηγική εξοικονόμησης ενέργειας, συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους για την περίοδο  2021-2030. Οι εταιρείες του κλάδου που αντιστέκονται με την ένταξή τους στα λεγόμενα καθεστώτα επιβολής βάσει του προηγούμενου ενεργειακού σχεδιασμού, ανέφεραν χθες σε συνέντευξη Τύπου ότι θα ξεπεράσουν τον κίνδυνο της καταβολής προστίμων για την τρέχουσα περίοδο.  

Ωστόσο υποστήριξαν ότι οι κίνδυνοι είναι υπαρκτοί αν η πολιτεία επιμείνει στους στόχους αυτούς λέγοντας ότι το μέτρο αυτό δεν είναι μόνο «τυφλό». Όπως σημείωσαν οι επιχειρήσεις του κλάδου από την μια δεν έχουν άμεση επαφή με τους τελικούς καταναλωτές και επομένως δεν μπορούν να τους επηρεάσουν ουσιαστικά στο να προβούν σε δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας (π.χ αλλαγή καυστήρα ή κουφωμάτων) αλλά από την άλλη κινδυνεύουν με πρόστιμα.

Τα καθεστώτα επιβολής στοχεύουν στην ενεργή δραστηριοποίηση των παρόχων και διανομέων ενέργειας στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας με σκοπό την υλοποίηση παρεμβάσεων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης σε καταναλωτές τελικής ενέργειας και την επίτευξη των δεσμεύσεων της χώρας για τον στόχο εξοικονόμησης ενέργειας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ, για το διάστημα 2017-2020 η συνολική εξοικονόμηση που προβλεπόταν με τη συμβολή όλων των κλάδων ήταν 3.333 Ktoe και οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών είχαν αναλάβει το 6,1% της υποχρέωσης (περίπου 203 Ktoe).  Παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις όπως αναφέρουν ενημερώθηκαν με αρκετή καθυστέρηση για την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου, προχώρησαν σε σειρά δράσεων λαμβάνοντας επιπλέον συμπεριφορικά και τεχνικά μέτρα με σκοπό να εκπαιδεύσουν τους καταναλωτές να υιοθετούν συμπεριφορές εξοικονόμησης ενέργειας (π.χ διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων, προώθηση εξειδικευμένων προϊόντων κλπ).

Οι αποκλίσεις από τους στόχους ισοδυναμούν με μεγάλα πρόστιμα που ο κλάδος υπολογίζει στο ύψος των 102 εκατ. ευρώ.

Χθες ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, κ. Γιάννης Αληγιζάκης, δήλωσε ότι στο πρώτο αυτό «crash test» ενδέχεται ο κλάδος να περάσει τις εξετάσεις, δεν μπορεί όμως να εγγυηθεί το ίδιο για την περίοδο 2021-2020 όπου οι στόχοι για εξοικονόμηση ενέργειας θα είναι πολύ υψηλότεροι και άρα θα απαιτηθούν μέτρα κυρίως τεχνικά και όχι συμπεριφορικά, κάτι το οποίο μεταφράζεται σε πολύ μεγαλύτερες επενδύσεις από την πλευρά των επιχειρήσεων του κλάδου.

«Οι εταιρείες θα πρέπει να αντεπεξέλθουν σε υψηλότερους στόχους και θα είναι υποχρεωμένες να κάνουν μεγαλύτερες επενδύσεις, οι οποίες ωστόσο δεν θα είναι ανταποδοτικές. Ο συνδυασμός υψηλών επενδύσεων και πτώσης της ζήτησης θα καταστήσουν τις εταιρείες μη βιώσιμες», επεσήμανε ο κ. Αληγιζάκης.

Προς αυτή την κατεύθυνση ο ΣΕΕΠΕ  εντείνει τις πιέσεις προς την κυβέρνηση για να διαφοροποίηση την πολιτική της. Το υπουργείο Περιβάλλοντος εμφανίζεται να μην έχει αποφασίσει ακόμη αν θα εξακολουθούν να ισχύουν τα καθεστώτα επιβολής για τον συγκεκριμένο κλάδο, για τα μέτρα που θα ληφθούν και για τον τρόπο που θα αξιολογούνται. Είναι ωστόσο, όπως σημειώνει ο ΣΕΕΠΕ στη διακριτική του ευχέρεια να εξαιρέσει τις επιχειρήσεις του κλάδου από το μέτρο αυτό, κάτι το οποίο συμβαίνει και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.

Ο Σύνδεσμος προτείνει συγκεκριμένες παρεμβάσεις τονίζοντας ωστόσο ότι δεν μπορούν να γίνονται επενδύσεις από την πλευρά των επιχειρήσεων προς αυτό το σκοπό και από την άλλη να μην λαμβάνονται μέτρα για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων. «Κινδυνεύουμε από πρόστιμα για την ενεργειακή απόδοση, μπορεί να κληθούμε να τα πληρώσουμε. Να τα πληρώσουμε. Όμως εμάς ποιος μας προστατεύει από το λαθρεμπόριο», αναφέρει η διοίκηση του ΣΕΕΠΕ.