Σε μια νέα εποχή προσπαθούν να εισέλθουν τα ΕΛΤΑ, προσπαθώντας να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα του παρελθόντος και παράλληλα να ανταποκριθούν στις προκλήσεις ενός ιδιαίτερα ανταγωνιστικού κλάδου, αυτού των ταχυμεταφορών.

Το νέο επιχειρησιακό πλάνο του ομίλου, με στόχο την εξυγίανσή του και τη σταθεροποίησή του σε αναπτυξιακή τροχιά, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη από τον Ιούλιο. Ένα business plan, το οποίο ξεδιπλώνεται σταδιακά σε βάθος 18 μηνών, σε 3 φάσεις, μία ανά εξάμηνο, σε όλο το εύρος των λειτουργιών του οργανισμού, όπως ανέφερε σε ενημερωτική συνάντηση ο CEO των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, συμπληρώνοντας πως τα πρώτα αποτελέσματα δείχνουν ήδη τη δυναμική του.

Το νέο «παζλ» για τον μετασχηματισμό μιας επιχείρησης που μετρά περίπου… δύο αιώνες ύπαρξης, συμπληρώνουν διάφορα κομμάτια: Από την αναδιάρθωση του δικτύου των καταστημάτων των ΕΛΤΑ και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών τους, μέχρι την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους.

Ο ίδιος δήλωσε ότι δεν συμφωνεί με την φράση «κλείσιμο καταστημάτων», παρά τις αντιδράσεις που προηγήθηκαν και μίλησε μάλιστα για σχέδιο επέκτασης και όχι συρρίκνωσης του ομίλου.

Υπενθυμίζεται ότι υλοποιήθηκε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για 2.000 εργαζόμενους και απαιτήθηκε η συγχώνευση 143 καταστημάτων των ΕΛΤΑ (δηλαδή πάνω από 10% των 1.150 του αρχικού δικτύου τους, όπως είχε γράψει το newmoney πριν από μερικούς μήνες), κινήσεις που έφεραν σημαντική εξοικονόμηση από κόστη.

Απαιτήθηκε συνολικά μια οικονομική ενίσχυση 280 εκατ. ευρώ με τη συμβολή του κράτους για τη διάσωσή τους, εκ των οποίων το μισό ποσό (140 εκατ. ευρώ) αφορούσε τα οφειλόμενα από τη λεγόμενη Καθολική Υπηρεσία για το διάστημα από το 2013-2020 και ένα άλλο σημαντικό μέρος διατέθηκε για την χρηματοδότηση της εθελουσίας εξόδου.

Το στοίχημα παραμένει δύσκολο, διότι οι χρήσεις εξακολουθούν να είναι ζημιογόνες για τον όμιλο, ενώ ο CEO των Ελληνικών Ταχυδρομείων απέφυγε να αναφερθεί στα αποτελέσματα του 2022. Στόχος των ΕΛΤΑ είναι να γυρίσουν σε κερδοφορία από το 2024.  Επιπλέον, ο όμιλος αναζητά στελέχη σε καίριες θέσεις, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την προκήρυξη για την πρόσληψη Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Λειτουργιών (προηγήθηκαν αυτές για Γενικούς Διευθυντές στο Εμπορικό, την Πληροφορική και τον τομέα των Υποστηρικτικών Λειτουργιών).

Το προσωπικό του ομίλου αριθμεί 3.300 μόνιμους εργαζόμενους και 1.600 «ενοικιαζόμενους».
Δεν θεωρείται τυχαίο ότι ο κ. Σκλήκας τόνισε ότι η αξιοποίηση των assets των ΕΛΤΑ συμπεριλαμβάνεται στις προτεραιότητες της διοίκησης και έκανε λόγο για ακίνητα αθροιστικής αγοραίας αξίας, η οποία είχε προσδιοριστεί προ 20ετίας (!) στα 200 εκατ. ευρώ.

Στο πλαίσιο του σχεδιασμού ενδεχομένως περιλαμβάνεται η πιθανή πώληση κάποιων κτιρίων ή οικοπέδων, μέσω της προκήρυξης διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την συνεργασία με γνωστό οίκο για τον ρόλο του portfolio manager και σκοπό την αξιολόγηση, αποτίμηση και αξιοποίηση τους.

30 χρόνια «πίσω»

Ο επικεφαλής των ΕΛΤΑ τόνισε πως μέσω του εκσυχρονισμού παραγωγικών λειτουργιών και δομών που έχουν σχεδιαστεί 30 χρόνια πριν και δεν έχουν επικαιροποιηθεί έκτοτε, σταδιακά τα ΕΛΤΑ μετατρέπονται από έναν δυσκίνητο και κοστοβόρο οργανισμό σε μια σύγχρονη, εξωστρεφή και πλήρως ανταγωνιστική δύναμη ταχυδρομικών υπηρεσιών που ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα και το «παράδειγμα» της αγοράς.

Όπως έγινε γνωστό, ήδη ολοκληρώθηκε η αναδιοργάνωση του δικτύου σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα, με την ενοποίηση υποστελεχωμένων και μη κερδοφόρων καταστημάτων, ενώ καταγράφεται μείωση του λειτουργικού κόστους και καλύτερη στελέχωση καταστημάτων των ΕΛΤΑ, π.χ. με την εξοικονόμηση 4 εκατ. ευρώ τον χρόνο από 200 λιγότερες εργολαβικές θέσεις.

Ο Γρηγόρης Σκλήκας έφερε ως ενδεικτικό παράδειγμα τη συγχώνευση ορισμένων καταστημάτων με έσοδα 5.000 ευρώ και έξοδα 50-70.000 ευρώ και εξήγησε ότι για όλα υπάρχει λεπτομερής μελέτη. Στόχο αποτελεί η αύξηση των σημερινών 1.000 σημείων σε 1.600, συν 600 νέας γενιάς. Ταυτόχρονα, αναβαθμίστηκε η λειτουργία 6 κεντρικών καταστημάτων σε Γλυφάδα, Κηφισιά, Περιστέρι, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα με την εφαρμογή διευρυμένου ωραρίου και την κάλυψη κενών στη στελέχωση.

Μέσα στον Νοέμβριο δε, είπε, σχεδιάζεται να ενισχυθούν άλλα 8 καταστήματα στην περιφέρεια (Λάρισα, Τρίκαλα, Καλαμάτα, Σταυρούπολη Θεσσαλονίκης, Ηράκλειο και Χανιά Κρήτης, Ιωάννινα
και Καβάλα).

Drones, last mile και ΕΛΤΑ Post Box

Σε επόμενη φάση, εντός του 2024, στόχος είναι να επεκταθεί η παρουσία των ΕΛΤΑ πέραν του φυσικού δικτύου, δημιουργώντας νέα σημεία εξυπηρέτησης βάσει των αναγκών κάθε περιοχής, με καταστήματα franchise και εναλλακτικά δίκτυα last mile, PUDOs και shop in shop σε συνεργασία με χώρους καταστημάτων, καθώς και περισσότερα σημεία παραλαβής αντικειμένων «ΕΛΤΑ PostBox». Boxes θα εγκατασταθούν σε 5 σταθμούς μετρό και άλλους 2 σιδηροδρομικούς, με τα ΕΛΤΑ πάντως να θέτουν σε προτεραιότητά την αξιοποίηση του δικτύου των 1.000. καταστημάτων τους.

Ο κ. Σκλήκας σημείωσε πως μεταξύ των καινοτομιών για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του οργανισμού, συγκαταλέγεται η ανασύσταση του δικτύου διαβιβάσεων, διαλογής και διανομής των ΕΛΤΑ, με στόχο τη δημιουργία δυο ισχυρών κεντρικών κόμβων διαλογής στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, καθώς και τοπικών σημείων διαμετακόμισης που καλύπτουν όλη τη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό, έχει ήδη μεταφερθεί η διαλογή Κρήτης και άλλων νησιών από το Διαμετακομιστικό Κέντρο Πειραιά στο Κέντρο Διαλογής της Αττικής, όπου ενισχύσαμε σημαντικά την επένδυσή μας σε ρομποτικά συστήματα διαλογής.

Επιπλέον, αναφέρθηκε στην υπογραφή μνημονίου για τη στρατηγική συμμαχία με την πρώτη αεροπορική εταιρεία cargo drone παγκοσμίως, την Dronamics (σ.σ. εξασφάλισε χρηματοδότηση από αμερικάνικο fund και ανοίγει τις αραβικές αγορές), με την οποία εξετάζεται από κοινού η δυνατότητα αξιοποίησης cargo drone (απομακρυσμένα χειριζόμενων μικρών αεροπλάνων) για μεταφορά αλληλογραφίας και δεμάτων, σε περιοχές απομακρυσμένες και μη επαρκώς εξυπηρετούμενες από συμβατικές αεροπορικές μεταφορές.

Αναφορικά με τα ΕΛΤΑ Courier, θα δημιουργηθεί ένα κοινό πλαίσιο ενιαίας λειτουργίας, με την απορρόφηση της θυγατρικής. «Στρατηγικός στόχος μας είναι να αναδειχθούμε σε έναν έμπιστο και ανταγωνιστικό διεθνή φορέα για τις διασυνοριακές συναλλαγές εμπορίου, στον οποίο βασίζονται οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο, όπως η Amazon.De και άλλοι, που είμαστε οι βασικοί συνεργάτες επιδόσεων.

Σε αυτήν την κατεύθυνση, έχουμε ήδη εξασφαλίσει μειωμένες και ανταγωνιστικές τιμές στην αποστολή δεμάτων ιδιωτών και επιχειρήσεων στην Ευρώπη, αλλά και σε άλλα μέρη του κόσμου», κατέληξε ο κ. Σκλήκας. Το σχέδιο εκσυγχρονισμού των ΕΛΤΑ περιλαμβάνει στο σκέλος του ψηφιακού μετασχηματισμού τους τη συνεργασία με πάροχο υπηρεσιών κυβερνοασφάλειας, ως επιπλέον κόστος, καθώς πρόσφατη κυβερνοεπίθεση που εκδηλώθηκε κατά του ομίλου προκάλεσε απώλειες σε επίπεδο πωλήσεων.

Εξοικονόμηση σε κόστη στο 1/3 των σημερινών θα εισφέρει, αντιθέτως, για τα ΕΛΤΑ η δημιουργία νέου στόλου φορτηγών, αυτοκινήτων και μηχανών με τη μέθοδο του leasing. Ακόμα, επίκειται προκήρυξη διαγωνισμού προμήθειας smart terminals και άλλων ψηφιακών εργαλείων για τον εκσυγχρονισμό του τεχνολογικού εξοπλισμού των γκισέ στα καταστήματα των ΕΛΤΑ, όπως και οι εγχρήματες συναλλαγές μέσω καρτών «στην πόρτα του πελάτη».

Στον κλάδο των ταχυμεταφορών, ο όμιλος διατηρεί μερίδιο 15% με την αντίστοιχη θυγατρική ΕΛΤΑ Courier (3η στην εγχώρια αγορά), στις ταχυδρομικές υπηρεσίες (επιστολές) ηγετική θέση και τη δραστηριότητα των φυσικών καταστημάτων συμπληρώνει το κομμάτι των οικονομικών συναλλαγών που παρέχονται ως υπηρεσία στους καταναλωτές. Το γενικότερο πλάνο για τη ριζική αναδιαμόρφωση των ΕΛΤΑ περιλαμβάνει ιδέες από την επιτυχή διαδικασία μετασχηματισμού σε αντίστοιχους φορείς άλλων ευρωπαϊκών κρατών.

Διαβάστε ακόμη

Elounda Hills: Έτσι θα είναι το επικό έργο των 800 εκατ. ευρώ στην Κρήτη

Tα 25 καλύτερα αρχιτεκτονικά γραφεία της Ελλάδας, σύμφωνα με το έγκυρο Architizer

Μπάμπης Βωβός: Μετά τους γυάλινους πύργους, νέο σφυρί για οικόπεδο στο Μαρούσι (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ