Της Στεφανίας Σούκη
Την τελευταία δεκαετία, στα πέριξ του δαχτυλιδιού της λεωφόρου Κηφισίας λειτουργούσαν οι σημαντικότεροι πολυκινηματογράφοι της ελληνικής αγοράς.
Οι δύο μεγαλύτεροι παίκτες, η Village και η Odeon, είχαν συνολικά στην ιδιοκτησία τους 26 κινηματογραφικές αίθουσες. Το τέλος εποχής για την πιάτσα του Αμαρουσίου ήρθε την περασμένη Τετάρτη με το οριστικό κλείσιμο του Odeon Κosmopolis -το οποίο φιλοξένησε τα τελευταία 10 χρόνια πάνω από 5.000.000 επισκέπτες- και πλέον, πιθανότατα από το 2016, θα στεγάζει το τρίτο κατάστημα της γαλλικής αλυσίδας do it yourself, Leroy Merlin.
«H Οdeon ήδη αναζητεί νέα σημεία στα βόρεια προάστια», αναφέρουν στο «business stories» στελέχη της εταιρείας προσθέτοντας ότι «το κλείσιμο του Odeon Kosmopolis δεν ήταν αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης -όπως λανθασμένα διατυπώθηκε από μερίδα του Τύπου- αλλά της απόφασης αλλαγής του τρόπου εκμετάλλευσης του χώρου από την ιδιοκτήτρια εταιρεία».
Η Odeon παραμένει o δεύτερος μεγάλος παίκτης της εγχώριας αγοράς (ακολουθεί η Ster Cinemas), αφού διαχειρίζεται σήμερα ένα μεγάλο δίκτυο κινηματογράφων, με περισσότερες από 50 αίθουσες κατανεμημένες στα τέσσερα Odeon της Αθήνας κι από ένα σε Θεσσαλονίκη, Κρήτη, Κομοτηνή, Ιωάννινα και Ξάνθη. «Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει πλάνο για τη δημιουργία νέου πολυκινηματογράφου στην περιοχή του Kosmopolis, ωστόσο υπάρχει στον ορίζοντα μεγάλη πιθανότητα άμεσης λειτουργίας μικρότερων κινηματογραφικών αιθουσών.
Στα πλάνα μας, σε πρώτη φάση, μελετάται η λειτουργία νέων κινηματογράφων (σ.σ.: όχι πολυκινηματογράφων) – οπότε μιλάμε για μονάδες ψυχαγωγίας μικρότερες των τεσσάρων αιθουσών. Ευελπιστούμε να μπορούμε άμεσα να ανακοινώσουμε περισσότερα», αναφέρουν τα ίδια στελέχη. Πάντως, το Οdeon Kosmopolis, το οποίο από την έναρξη της λειτουργίας του, το 2005, ήταν ένα «καθαρόαιμο» ψυχαγωγικό πάρκο, είχε σταδιακά αποδυναμωθεί τα τελευταία χρόνια με το κλείσιμο των περισσότερων από τα καταστήματα εστίασης και ψυχαγωγίας που φιλοξενούσε («Αίγλη», «Applebee’s», «CBGB», «Souvlucky Day», «Pizza Fan», δισκοπωλείο PMW κ.ά.) και την ίδια την Odeon να έχει υποστεί και αυτή απώλειες λόγω της κρίσης και της μείωσης των εισιτηρίων στην ελληνική αγορά.

Η αγορά των πολυκινηματογράφων
Και αυτό γιατί συνολικά οι κινηματογράφοι στην Ελλάδα έχουν χάσει -ούτε λίγο ούτε πολύ- περί τα 3.500.000 εισιτήρια, παρά το γεγονός ότι στην καρδιά της κρίσης, το 2012, οι εταιρείες προχώρησαν σε μείωση των τιμών των εισιτηρίων. Ενδεικτικά, προ κρίσης, το 2009 τα εισιτήρια έφτασαν τα 12.500.000 (έχοντας ήδη πέσει σε σχέση με το ρεκόρ των 14.000.000 εισιτηρίων τη σεζόν 2003-2004) για να φτάσουν στα κατώτατα επίπεδα των 9.200.000 εισιτηρίων εν έτει 2013, επίπεδο όπου και σταθεροποιήθηκαν το 2014. Οσο για το 2015, οι εκτιμήσεις των εταιρειών κάνουν λόγο για 9.500.000-10.000.000 εισιτήρια.
Τα ελληνικά σινεμά ευελπιστούν σε καλύτερες επιδόσεις τη χειμερινή σεζόν 2015-2016 ποντάροντας σε δυνατές διεθνείς παραγωγές, όπως η νέα ταινία του James Bond τον Νοέμβριο, το «Star Wars», το θρυλικό κινηματογραφικό έπος που επιστρέφει τον Δεκέμβριο, αλλά και εγχώριες, όπως η νέα ταινία του Χριστόφορου Παπακαλιάτη «Ενας άλλος κόσμος», η προβολή της οποίας αναμένεται επίσης τον Δεκέμβριο, αλλά και το πολυαναμενόμενο «Ουζερί Τσιτσάνης».
Oσον αφορά στις επιπτώσεις από τα capital controls στις κινηματογραφικές αίθουσες, η πτώση, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στελέχη της αγοράς στο «b.s.», ήταν η αναμενόμενη λόγω του καλοκαιριού, όπως συμβαίνει κάθε χρόνο: «Δεν είδαμε σημάδια που να μας προξένησαν ανησυχία, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνει την άποψη που ισχύει και στο εξωτερικό, ότι δηλαδή όταν ο κόσμος δεν περνάει καλά, στρέφεται στην πιο οικονομική διασκέδαση, όπως είναι το σινεμά».
Μία άκρως ενδιαφέρουσα πάντως παράμετρος που ανέδειξε η κρίση στην Ελλάδα έχει να κάνει με τον ανταγωνισμό: «Ανταγωνιστές μας πλέον είναι ακόμη και… τα σουβλατζίδικα ή οι καφετέριες και οτιδήποτε άλλο μπορεί να ενταχθεί στο εύρος της πιο “οικονομικής διασκέδασης”, όπου κανείς μπορεί να ξοδέψει λιγότερο από 10 ευρώ!».
Εκτός των μεμονωμένων αιθουσών, στο κομμάτι των πολυκινηματογράφων ο μεγαλύτερος παίκτης στην ελληνική αγορά με μερίδιο 43% πανελλαδικά και 55% στην Αθήνα παραμένει η Village του ομίλου Κοντομηνά, η οποία μάλιστα ετοιμάζεται να προχωρήσει εντός του Οκτωβρίου σε ανακοινώσεις για νέες επενδύσεις και καινοτομίες στις υφιστάμενες αίθουσες, ακολουθώντας τις τάσεις του εξωτερικού. Στο τέλος του περασμένου έτους, η εταιρεία ολοκλήρωσε επενδύσεις, ύψους 5 εκατ. ευρώ, που είχαν να κάνουν με την ψηφιοποίηση των 69 αιθουσών που λειτουργεί αυτή τη στιγμή σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Βόλο, ενώ, προς το παρόν, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες τα πλάνα για νέα multiplexes ανά την Ελλάδα παραμένουν επί χάρτου έως ότου σταθεροποιηθεί η αγορά.
Εκτός της Odeon, στο μέτωπο του τρίτου παίκτη, αυτό των Ster Cinemas του ομίλου Audio-visual, μετά την αναδιάρθρωση του δικτύου, «εξετάζονται νέα σημεία επέκτασης εντός της ελληνικής αγοράς με προσεκτικό σχεδιασμό και ιδιαίτερη στόχευση στην Αττική. Επιπροσθέτως», όπως αναφέρεται από την εταιρεία, «συνεχίζεται η στρατηγική μείωσης κόστους και το 2015 η Ster Cinemas αποτελεσματικά πλέον πρόκειται να υποστηρίξει νέα καινοτόμα τεχνολογικά προϊόντα για τον κινηματογράφο αλλά και να εστιάσει στη διαπροσωπική πώληση αντιλαμβανόμενη τη δύσκολη οικονομική συγκυρία».
Τα σχέδια της Leroy Merlin
Οσον αφορά τώρα στα σχέδια για το νέο Kosmopolis, η Leroy Merlin -την οποία τρέχουν στην Ελλάδα ο γαλλικός όμιλος Adeo και ο Παύλος Φουρλής της γνωστής επιχειρηματικής οικογένειας- υποστηρίζει επίσημα στο «b.s.», ότι «ο όμιλος αναζητεί πράγματι νέα σημεία πώλησης κυρίως στην Αττική, η οποία, ως περιοχή δραστηριοποίησης, είναι η πρώτη προτεραιότητα για το 2016». Μάλιστα, η Αττική και τα μεγάλα ελληνικά νησιά -π.χ. η Κρήτη- ήταν τα δύο βασικά σημεία ενδιαφέροντος που είχε θέσει για την ανάπτυξη της αλυσίδας στην ελληνική αγορά ο ίδιος ο κ. Ολιβιέ Αρντουίν, γενικός διευθυντής της εταιρείας για την Ελλάδα και την Κύπρο, στις αρχές του 2015, στην παρούσα φάση ωστόσο και με τα δεδομένα του ελληνικού λιανεμπορίου αυτή τη στιγμή, η επέκταση στα ελληνικά νησιά φαίνεται ότι μπορεί ακόμη να περιμένει…
Τώρα, το Κosmopolis, επί της λεωφόρου Κηφισίας, φαίνεται να πληροί τις περισσότερες από τις προϋποθέσεις που είχε θέσει η Leroy Merlin προ διετίας, τέλος 2012-αρχές 2013, όταν είχε πρωτοξεκινήσει να αναζητά το κατάλληλο σημείο για το νέο της εγχείρημα στα βόρεια προάστια. Στη λίστα της Leroy έχουν βρεθεί και άλλα ακίνητα, όπως μάλιστα χαρακτηριστικά αναφέρουν στελέχη του εγχώριου real estate, «όταν εμφανίζονται εταιρείες αυτού του μεγέθους, συνήθως οι ιδιοκτήτες τους θυμούνται να ζητήσουν όσα… δεν είχαν ζητήσει από όλους τους προηγούμενους, καταλήγοντας τελικά σε εξωπραγματικές τιμές».
Η συμφωνία της Leroy με τον όμιλο της Τράπεζας Πειραιώς στην «ομπρέλα» της οποίας ανήκει και το Kosmopolis φαίνεται, επιπλέον, ότι μπορεί να ενταχθεί και σε ένα γενικότερο πλαίσιο διευθέτησης των δανείων της αλυσίδας. Το νέο κατάστημα στα βόρεια προάστια θα είναι έτοιμο μέσα στο 2016 και θα προστεθεί στο υφιστάμενο δίκτυο της αλυσίδας, η οποία λειτουργεί αυτή τη στιγμή δύο καταστήματα στην Αθήνα (Πειραιώς και αεροδρόμιο), ένα στη Θεσσαλονίκη, ένα στη Λάρισα και ακόμη ένα στην Κύπρο.
Η Leroy Merlin κλείνει φέτος οκτώ χρόνια στην ελληνική αγορά -το πρώτο κατάστημα του αεροδρομίου άνοιξε το 2007- ωστόσο η επέκταση του δικτύου της στη συνέχεια (2008 στη Θεσσαλονίκη, 2009 στην οδό Πειραιώς και τη Λάρισα) συνέπεσε με τις αρχές της κρίσης και τη μεγάλη πτώση της κατανάλωσης, με αποτέλεσμα η εταιρεία, λόγω και των επενδύσεων, να έχει συσσωρεύσει ζημιές. Το 2014, η αλυσίδα συνέχισε μεν να έχει ζημίες, είχε ωστόσο αύξηση τζίρου 3,5%, στα 78,2 εκατ. ευρώ.
Οι Αυστριακοί της Cineplexx
Η ελληνική αγορά κινηματογράφων, πάντως, φαίνεται ότι προσφέρει ευκαιρίες για ανάπτυξη και βάσει αυτού του σκεπτικού η αυστριακή Cineplexx έκανε μόλις πριν από έναν μήνα το ντεμπούτο της στη χώρα μας, ξεκινώντας με τέσσερις αίθουσες στο εμπορικό – ψυχαγωγικό κέντρο «One Salonica» της Θεσσαλονίκης. Εως τον ερχόμενο Δεκέμβριο, η εταιρεία θα λειτουργήσει επιπλέον τρεις αίθουσες στο ίδιο συγκρότημα, οι οποίες αυτή την περίοδο βρίσκονται στη φάση της ανακαίνισης και το καλοκαίρι θα προστεθεί ο όγδοος -θερινός- κινηματογράφος.
Η είσοδος της αυστριακής εταιρείας στην Ελλάδα, μέσω Θεσσαλονίκης, έχει να κάνει, σύμφωνα με στελέχη της, με το γεγονός ότι η αγορά πέρασε ήδη από τα κατώτερα επίπεδα και πλέον βρίσκεται σε φάση σταθεροποίησης και ανάπτυξης. Η εταιρεία, που είναι leader στον κλάδο των multiplexes στην Αυστρία, βρίσκεται ήδη σε αναζήτηση αιθουσών και στην Αθήνα, έχοντας ήδη πραγματοποιήσει, κατά τις πληροφορίες, σχετικές επαφές.
Η αυστριακή Cineplexx ιδρύθηκε το 1993 με βασικό αντικείμενο στο κομμάτι των πολυκινηματογράφων. Η εταιρεία, εκτός της Αυστρίας, έχει σημαντική παρουσία στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπου ξεκίνησε να επεκτείνεται από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας. Αυτή τη στιγμή έχει παρουσία στην Ιταλία, στην Κροατία, στη Σερβία, στο Μαυροβούνιο, στην Αλβανία, στη Σλοβενία, στα Σκόπια και πλέον και στην Ελλάδα.

Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.