Λίαν επιφυλακτικός με τα φιλόδοξα σχέδια του Ντόναλντ Τραμπ στο εμπορικό πεδίο και δη, τη δυνατότητα τους να αποδώσουν τους καρπούς που ελπίζει ο Λευκός Οίκος, εμφανίστηκε ο διευθύνων σύμβουλος του ναυτιλιακού κολοσσού της AP Moller-Maersk. Υποστήριξε δε, πως θα χρειαστεί «μία ή δύο δεκαετίες συνεχούς προσπάθειας», ώστε οι ΗΠΑ να καταφέρουν να αναδιαμορφώσουν τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες μέσω των δασμών.
«Η σημερινή παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα έχει δομηθεί εδώ και δεκαετίες. Αν θέλεις να την ανατρέψεις ή να την αλλάξεις σε βάθος, θα χρειαστείς (επίσης) δεκαετίες», προειδοποίησε ο Βίνσεντ Κλερκ, μιλώντας στους Financial Times. «Οι επιχειρήσεις χρειάζονται χρόνο για να πάρουν αποφάσεις, για να χτίσουν εργοστάσια. Είναι απόλυτα μη ρεαλιστικό να περιμένει κανείς ότι οι εφοδιαστικές αλυσίδες θα αλλάξουν γρήγορα λόγω των δασμών».
Μάλιστα, ο κ. Κλερκ, που βρίσκεται στο τιμόνι της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, εξήγησε πως, αν και οι εμπορικές ροές μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας ήδη υποχώρησαν κατά 30-40% τον Απρίλιο, έτερες διαδρομές, όπως αυτές μεταξύ Ασίας και αναδυόμενων αγορών, παραμένουν ισχυρές.
Η Maersk, που μεταφέρει ένα στα πέντε κοντέινερ διεθνώς, θεωρείται βαρόμετρο του παγκόσμιου εμπορίου και οι απόψεις της για τις εφοδιαστικές αλυσίδες παρακολουθούνται στενά.
Την Πέμπτη, ο δανέζικος όμιλος προειδοποίησε ότι το παγκόσμιο εμπόριο ενδέχεται να συρρικνωθεί φέτος, αναθεωρώντας προς τα κάτω την προηγούμενη πρόβλεψή του για αύξηση 4% στη ζήτηση κοντέινερ, τοποθετώντας πλέον την εκτίμηση σε εύρος από -1% έως +4%.
«Η κατάσταση είναι ασταθής αυτή τη στιγμή. Αλλά μέχρι τώρα αφορά κυρίως τις εμπορικές σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας», υποστήριξε.
Πρόσθεσε δε, ότι το εμπόριο ΗΠΑ-Κίνας αντιπροσωπεύει περίπου το 5% των συνολικών φορτίων της Maersk, επομένως η πτώση μεταφράζεται σε μείωση περίπου 2% των συνολικών της όγκων. «Ανταποκριθήκαμε μεταφέροντας σχεδόν το 20% της δυναμικότητάς μας από τη διαδρομή Κίνα-ΗΠΑ σε άλλες, κυρίως από την Άπω Ανατολή προς αναδυόμενες αγορές. Η κίνηση αυτή αποδείχθηκε σωστή», σημείωσε.
Πάντως, ο CEO της Maersk συμφώνησε ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος ίσως να προέρχεται από τις δευτερογενείς επιπτώσεις των δασμών στην οικονομία. «Αν η κατάσταση παγιωθεί, ο πληθωρισμός συνεχίσει την ανοδική πορεία και υπάρξει κίνδυνος ύφεσης στις ΗΠΑ, τότε θα υπάρξει μείωση των όγκων στο δεύτερο εξάμηνο», ισχυρίστηκε.
Ο Τραμπ έχει επανειλημμένα εκφράσει την πρόθεση του να υποχρεώσει αμερικανικές και ξένες επιχειρήσεις να μεταφέρουν τα εργοστάσια τους επί αμερικανικού εδάφους. Όμως, ο Κλερκ εμφανίστηκε επιφυλακτικός με τη δυνατότητα εφαρμογής του σχεδίου, εξηγώντας ότι οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν έλλειψη εργατικού δυναμικού. «Αν θέλεις να το αλλάξεις αυτό, θα χρειαστεί χρόνος» ξεκαθάρισε.
Θυμίζουμε πως το ερχόμενο Σαββατοκύριακο αντιπροσωπίες των ΗΠΑ και της Κίνας θα καθίσουν για πρώτη φορά στο τραπέζι, στην Ελβετία, προκειμένου να συζητήσουν τα νέα εμπορικά δεδομένα. Ωστόσο, η πρώτη χώρα που κατάφερε να καταλήξει σε νέα εμπορική συμφωνία με τις ΗΠΑ ήταν η Βρετανία, όπως ανακοίνωσε νωρίτερα ο Ντόναλντ Τραμπ.
Διαβάστε ακόμη
Ο Τραμπ ανακοίνωσε «πλήρη και συνολική» εμπορική συμφωνία με τη Βρετανία – Τι προβλέπει
Ακίνητα: Πόσο ακόμη θα ανέβουν οι τιμές – Τι θα γίνει με κατοικίες, γραφεία, καταστήματα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.