Tης Στεφανίας Σούκη

 «Το θέμα της πρότασης εξαγοράς της Forthnet υφίσταται εδώ και ένα χρόνο. Πέρυσι το καλοκαίρι υποβάλαμε την πρότασή μας, ωστόσο οι συνθήκες έχουν αλλάξει κι εν τω μεταξύ έχει αναπτυχθεί και ο ΟΤΕ TV. Η εξαγορά λοιπόν είναι ένα θέμα, το οποίο θα μπορούσαμε ενδεχομένως να επανεξετάσουμε αν σταθεροποιηθεί η αγορά και φυσικά με πολύ διαφορετικά δεδομένα. Μετά από ένα χρόνο τα πάντα έχουν αλλάξει».

Αυτή ήταν η απάντηση από τον Μ. Τσαμάζ σήμερα, σε μία συνέντευξη τύπου εφ’ όλης της ύλης για τον ΟΤΕ, ο οποίος ανανεώνει τα σήματά του, παρέχει συνδυαστικές υπηρεσίες, συνεχίζει να αναπτύσσει τον ΟΤΕ TV και λανσάρει από το Νοέμβριο υβριδικές υπηρεσίες στους συνδρομητές του.

Ο κ. Τσαμάζ εμφανίστηκε αισιόδοξος αναφορικά με το σημερινό κλίμα αστάθειας στην οικονομία: «Δεν πιστεύω ότι τα πράγματα θα πάνε τόσο άσχημα και θεωρώ ότι στο τέλος θα επικρατήσει η λογική. Η Ευρώπη έχει πάρει την κατεύθυνσή της. Εμείς σήμερα παρουσιάσαμε κανονικά στο διοικητικό συμβούλιο το επενδυτικό μας πλάνο, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την τετραετία, το οποίο συνεχίζουμε κανονικά. Το 2012, ακόμη και τα στελέχη του ομίλου από τη Γερμανία ανησυχούσαν ότι θα γυρίσουμε στη δραχμή, προσωπικά ήμουν αισιόδοξος και δεν διαψεύστηκα. Τώρα, υπάρχει μεν προβληματισμός από τη Γερμανία, ωστόσο θεωρώ ότι και πάλι τα πράγματα θα πάνε καλύτερα», ανέφερε χαρακτηριστικά. «Ειδικά όσον αφορά τον ΟΤΕ είναι θωρακισμένος, γιατί έχει μικρή έκθεση σε δανεισμό, υψηλά ταμειακά διαθέσιμα, άνω του 1 δισ. ευρώ, υπεραρκετά για να καλύψουμε τις υποχρεώσεις μας, υψηλές ταμειακές ροές αλλά και θυγατρικές στο εξωτερικό που μπορούν να αξιοποιηθούν. Ως προς τα ταμειακά διαθέσιμα είναι τοποθετημένα έτσι ώστε να μην διατρέχουμε κανένα κίνδυνο.»cosmotelogo

 

Ως προς την στρατηγική για το 2015, ο κ. Τσαμάζ ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «ξεκινάμε να παρέχουμε στους πελάτες μας συνδυαστικές υπηρεσίες με στόχο την καλύτερη εμπειρία τους κι επιπλέον προχωράμε και στη ανανέωση του σήματος της Cosmote, με πιο έντονα τα γράμματα του ΟΤΕ, ο οποίος παραμένει η σφραγίδα εγγύησης για τον όμιλο. Οσον αφορά τον ΟΤΕ TV, αναβαθμίζουμε τις συνεργασίες και θα δώσουμε εκτός από το OTE TV GO, και το OTE TV Hybrid με μεγαλύτερη διαδραστικότητα για το χρήστη (π.χ. για video on demand), που θα λανσαριστεί το Νοέμβριο στην αγορά».

 Οσον αφορά το πρόγραμμα εθελουσίας, ο κ. Τσαμάζ ανέφερε ότι περίπου 800 εργαζόμενοι θα φύγουν με το τρέχον πρόγραμμα, έναντι των 600 που είχε εκτιμηθεί αρχικά. Συνολικά θα διατεθούν στους εργαζομένους 110 εκατ. ευρώ, έναντι των 85 εκατ. ευρώ που είχαν υπολογισθεί στην αρχή του προγράμματος, ενώ θα προχωρήσουν προσλήψεις -άνω των 300- νέων εργαζομένων. “Στις προηγούμενες εθελούσιες τα τελευταία 2,5 χρόνια, προσλάβαμε 2.000 εργαζομένους”.

Οι στόχοι και η στρατηγική

Eιδικότερα σε σχέση με τους στόχους και την στρατηγική του ομίλου, όπως ανέφερε ο κ. Τσαμάζ “ολοκληρώσαμε την στρατηγική του μετασχηματισμού του ΟΤΕ και έχει δημιουργηθεί πλέον ένας όμιλος άκρως ανταγωνιστικός. Την περασμένη πενταετία ο όμιλος επένδυσε 2 δισ. ευρώ χωρίς να συμπεριλαμβάνονται κεφάλαια του ΕΣΠΑ και το κόστος του φάσματος, ενώ οι νέες επενδύσεις στην τρέχουσα τετραετία αντιστοιχούν στο 1,2 δισ. ευρώ. Επενδύουμε το 60% των συνολικών επενδύσεων που πραγματοποιούνται συνολικά στην αγορά στην Ελλάδα».

Ο επικεφαλής του ΟΤΕ έκανε λόγο για μεταστροφή στον κλάδο της σταθερής τηλεφωνίας του ομίλου με μία αύξηση εσόδων μετά από 7 χρόνια πτώσης στο τέλος του 2014. Το πρώτο τρίμηνο του 2015 ήταν το πρώτο καθαρά θετικό τρίμηνο της σταθερής τηλεφωνίας τα τελευταία εννέα χρόνια, κάτι το οποίο ο κ. Τσαμάζ χαρακτήρισε ως ”άθλο”.

Το δεύτερο επίτευγμα για τον όμιλο, σύμφωνα πάντα με τον επικεφαλής του ΟΤΕ, έχει να κάνει με τις επιδόσεις του ΟΤΕ TV με πάνω από 375 χιλ. συνδρομητές “και μάλιστα μπροστά από τον στόχο”. Σύμφωνα μάλιστα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης, ο ΟΤΕ TV θα ξεπεράσει εφέτος τα 80 εκατ. ευρώ ως έσοδα και το 2016 τα 100 εκατ. ευρώ.

Στην κινητή τηλεφωνία, στο κλείσιμο της περυσινής χρονιάς, η θέση του ομίλου ως προς το μερίδιο των εσόδων ήταν στο 52,4% (30,7% η Vodafone και 16,9% η Wind) έναντι του 37- 38% το 2007, ενώ στα EBITDA το αντίστοιχο ποσοστό του ΟΤΕ ήταν στο 63,9% (26,4% και 9,7% για τη Vodafone και τη Wind).

Στο κομμάτι των τεχνολογιών, με το 4G καλύπτεται πλέον το 70% του πληθυσμού, ενώ το 4G+ καλύπτει επιλεγμένες περιοχές από τις αρχές του 2015, “ωστόσο η ταχύτητα ανάπτυξης στο συγκεκριμένο κομμάτι θα ήταν υψηλότερη αν δεν υπήρχαν τα προβλήματα των αδειοδοτήσεων για την τηλεφωνία”. Ως προς το VDSL η πληθυσμιακή κάλυψη φθάνει το 30%.

Ο κ. Τσαμάζ αναφέρθηκε και στα ισχυρά χρηματοοικονομικά στοιχεία του ομίλου επισημαίνοντας ότι οι ελεύθερες ταμειακές ροές του ΟΤΕ έκλεισαν το 2014 με 583 εκατ. ευρώ, ο καθαρός δανεισμός έπεσε κατά 25% το 2014 σε σχέση με το 2013, στο 1,1 δισ. ευρώ και για πρώτη φορά μετά από 4 χρόνια ο όμιλος θα διανείμει μέρισμα, ενώ για την εταιρική υπευθυνότητα το 2014 ο όμιλος διέθεσε 2,8 εκατ. ευρώ.

Τα σχέδια για το 2015

Για το 2015, η στρατηγική του θα κινηθεί στους ίδιους άξονες που είχε η εταιρεία μέχρι τώρα. “Δυστυχώς είμαστε στην Ευρώπη, όπου σε αντίθεση με την Αμερική, η αγορά είναι κατακερματισμένη, ως αποτέλεσμα της λάθος αντίληψης που έχει επικρατήσει- ειδικά σε μία αγορά που είναι εντάσεως κεφαλαίου. Επομένως, αμερικάνικες ή ασιατικές εταιρείες έχουν σαρώσει την παγκόσμια αγορά κι έχουν δημιουργήσει τεράστιες αξίες, χωρίς να δίνουν πρόσθετη αξία, κι αυτό είναι αποτέλεσμα της πολιτικής που έχει ακολουθήσει η Ευρώπη. Στην Ε.Ε. με πληθυσμό 510 εκατ. κατοίκων οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι είναι στα πέριξ των 200, στις ΗΠΑ με τα 300 εκατ. των κατοίκων το αντίστοιχο νούμερο είναι 4-5 εταιρείες και στην Κίνα με πληθυσμό 1,5 δισ. κατοίκων επίσης 4-5”, σχολίασε ο κ. Τσαμάζ.

Για τον ΟΤΕ το 2015, ως προς τον τεχνολογικό άξονα, στόχος είναι στο VDSL να καλυφθεί το 40% του πληθυσμού και στο 4G το 80%. “Το 2015 ξεκινά και ο μετασχηματισμός του δικτύου σε All IP.”

Για το θέμα συνολικά των τιμών του ΟΤΕ, ο κ. Τσαμάζ ανέφερε ότι δεν μπορούν να πέσουν κάτω από ένα σημείο λόγω ρύθμισης, ωστόσο οι υπηρεσίες που προσφέρει ο όμιλος είναι πιο απαιτητικές και υψηλότερου επιπέδου, “άρα ο όμιλος δικαιούται ένα premium στις τιμές του”. αναβαθμισμένες».

Ως προς την πορεία των θυγατρικών εταιρειών του ομίλου παρουσιάζουν σταθερότητα τόσο στη Ρουμανία όσο και στην Αλβανία.