Του Στέλιου Μορφίδη 

Έπειτα από δέκα χρόνια μεγάλων περιπετειών η πάλαι ποτέ αυτοκρατορία στο χώρο του αυτοκινήτου που είχε στήσει από τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες η οικογένεια Λαϊνόπουλου έφθασε στο προδιαγεγραμμένο τέλος της.

Σήμερα η Mercedes Benz Ελλάς Α.Ε.Ε. με ανακοίνωση της γνωστοποίησε πως διακόπτει τη συνεργασία της με την «ΠΡΟΜΟΤ Ε.Ι. ΛΑΪΝΟΠΟΥΛΟΣ Α.Ε.» και την «COMPACT LAIN Α.Ε.» (συμφερόντων Λαϊνόπουλου επίσης) και στην τεχνική εξυπηρέτηση, πέντε χρόνια μετά τη διακοπή της αντίστοιχης στις πωλήσεις. Κάτι που αφορά τόσο τα αυτοκίνητα με το σήμα της Mercedes Benz όσο και αυτά με το σήμα Smart. Κάπως έτσι λοιπόν τελειώνει μία ολόκληρη εποχή στην αυτοκίνηση όπου το όνομα της οικογένειας Λαϊνόπουλου είχε συνδεθεί με αυτό της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ωστόσο και μόνο η εικόνα του άδειου – κάποτε επιβλητικού – κτιρίου επί της εθνικής οδού στο ύψος της Κηφισιάς και του γυάλινου πύργου που κάποτε ήταν γεμάτος από αυτοκίνητα smart μαρτυρούσε τα τελευταία χρόνια τη δεινή κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει η ιστορική εταιρεία στο χώρο του αυτοκινήτου.

Τα μεγάλα χρέη αλλά και η κάθετη πτώση των πωλήσεων στα χρόνια της κρίσης μπορεί να ήταν αυτά που έφεραν τελικά το τέλος, ωστόσο τα προβλήματα είχαν ξεκινήσει χρόνια πριν. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2008, πριν την έναρξη της κρίσης στη χώρα ο κύκλος εργασιών της «ΠΡΟΜΟΤ ΛΑΪΝΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕ» ήταν 80,7 εκατ. ευρώ με τα κέρδη προ φόρων μόλις στα 33.000 ευρώ! Η οικονομική κρίση απλά μεγέθυνε το πρόβλημα.

Τα δύο αδέλφια, η Όλγα και ο Μανώλης Λαϊνόπουλου, που πήραν στα χέρια τους τις τύχες του ομίλου μετά το θάνατο του πατέρα τους Ιωάννη τελικά δεν τα κατάφεραν. Δυο παιδιά, με σπουδές σε οικονομικά και μάρκετινγκ, στο Λονδίνο, πέτυχαν αρχικά να συνεχίσουν την πορεία της εταιρίας, τόσο στην εμπορία αυτοκινήτων όσο και στις μπίζνες με τους διαγωνισμούς του Δημοσίου. Οι γνωρίζοντες θυμούνται τις επιτυχίες του αείμνηστου Λαϊνόπουλου με τα αυστριακά Steyr και τα Unimog του ομίλου της Mercedes που γέμισαν τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις αλλά και τα ελικόπτερα της Eurocopter. 

vd

Τα αδέλφια Λαϊνόπουλου, Μανώλης και Όλγα. Δεξιά ο σύζυγος της Όλγας, Δημοσθένης Γεωργόπουλος

Η μεγάλη ευκαιρία της Μrs Mercedes κυρίας Ολγας Λαϊνοπούλου, που πήγαινε στη Μύκονο μόνο με το σκάφος ή το ελικόπτερό της, ήταν τα Smart. Η εταιρεία της μέσα σε μια διετία έφτασε να σπάει το ένα ρεκόρ πωλήσεων πίσω από το άλλο χάρη στο μικρό αυτοκινητάκι πόλης. Η ελεύθερη πτώση όμως της αγοράς και το τέλος στις μπίζνες με το δημόσιο βρήκε την κυρία Λαϊνοπούλου και τον αδελφό της Μανώλη να ψάχνουν εναλλακτικές λύσεις κλεισμένοι στο σπίτι τους στο Παλαιό Ψυχικό, μία βίλα την οποία όσοι έχουν δει περιγράφουν σαν την έπαυλη των Κάριγκτον στη «Δυναστεία». Η Ολγα φαίνεται πως είχε πλέον προσκολληθεί εντελώς στην οικογένεια που δημιούργησε με τον επιχειρηματία κ. Δημοσθένη Γεωργακόπουλο, ενώ ο μικρός της αδελφός δεν είχε τη διορατικότητα και τις δυνάμεις για να αντέξει. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, η πάντοτε μετρημένη Ηλέκτρα Λαϊνοπούλου, η οποία άτυπα κατείχε τα ηνία του γκρουπ μετά τον θάνατο του συζύγου της και η οποία συμβούλευε τα δυο της παιδιά, το 2010 πέθανε αφήνοντας κενό. Λέγεται ότι ο θάνατος του Ιωάννη Λαϊνόπουλου από καρδιά, πάνω σε ένα deal με τη Mercedes, σήμανε και την αρχή του τέλους για την εταιρεία τους. 

Ο Ιωάννης Λαϊνόπουλος γεννήθηκε το 1925 στη Γάγγρα Καυκάσου. Ξεκίνησε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, για να τις συνεχίσει στην Αυστρία, όπου και τελείωσε την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Βιέννης. Αν και τελείωσε την Ιατρική, τον κέρδισε ο επιχειρηματικός στίβος, όπου και εισήλθε το 1957. Το έτος αυτό βρίσκεται στην Αθήνα, όπου ασχολείται με την εμπορία διάφορων βιομηχανικών ειδών αυστριακών εταιρειών (κομπρεσέρ, ακουστικά βαρηκοΐας κ.ά.). Το 1966 ιδρύεται η Ι. Ε. Λαϊνόπουλος, Ανώνυμος Εμπορική και Βιομηχανική Εταιρεία Μηχανημάτων. Το 1971 ο Ιωάννης Λαϊνόπουλος συλλαμβάνει την ιδέα ίδρυσης βιομηχανίας oχημάτων στην Ελλάδα.  Μετά από επίμονες προσπάθειες έπεισε την αυστριακή βιομηχανία οχημάτων Steyr-Daimler- Puch  να συνεργαστούν και οι δύο με την κρατική τράπεζα ΕΤΒΑ και να ιδρύσουν το 1972 στη Σίνδο της Θεσσαλονίκης την Steyr-Ελλάς.

iwannis lainopoulos

Από εκεί και έπειτα ο Ιωάννης Λαϊνόπουλος δημιούργησε έναν όμιλο επιχειρήσεων, που άπλωνε τις δραστηριότητές του σε πολλούς τομείς της επιχειρηματικής ζωής. Στις εταιρείες του γκρουπ του εντάσσονται η Promot Λαϊνόπουλος, υπό τη διεύθυνση του κ. Μανώλη Λαϊνόπουλου, η Compact Lain, υπό την κα Ολγα Λαϊνοπούλου που αντιπροσώπευε τα αυτοκίνητα Smart, η εταιρεία LainAir, που αντιπροσωπεύει τα ελικόπτερα Eurocopter, η Eurolain, που ασχολείται με τη μακροχρόνια μίσθωση και ενοικίαση αυτοκινήτων Mercedes και Smart, η ΒΙΕΜ Austria Oil, που δραστηριοποιείται στον τομέα εμπορίας των λιπαντικών, και οι εταιρείες Sany, OMV, Komptech, Economos, Holder κ.ά.