Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Ο Βρετανός συγγραφέας, καλλιτέχνης και παρουσιαστής Κουέντιν Κρισπ έλεγε ότι «η μόδα είναι αυτό που υιοθετείς όταν δεν ξέρεις ποιος είσαι». Επρόκειτο για το έλλειμμα προσωπικότητας που και ο Οσκαρ Ουάιλντ είχε επισημάνει ήδη από τον 19ο αιώνα όταν έλεγε ότι «η μόδα είναι μια μορφή ασχήμιας τόσο ανυπόφορης που πρέπει να την αλλάζουμε κάθε έξι μήνες». Για την ελληνική βιομηχανία μόδας BSB, όμως, τα δύο αυτά ρητά αποδείχτηκαν μάλλον άστοχα.

Η επιχείρηση που δημιούργησαν η Σοφία και ο Βασίλης Μπιθαράς στη δεκαετία του ’80 είναι μια εταιρεία που σε αντίθεση με τον Κρισπ «ήξερε ποια ήταν και είναι». Και κόντρα στα όσα έλεγε ο Οσκαρ Ουάιλντ, η BSB παραμένει on fashion εδώ και 35 χρόνια. Σαν να μην έφταναν, όμως, τα παραπάνω, έχοντας περάσει στα χέρια της νεότερης γενιάς, των αδελφών Γιώργου και Δήμητρας Μπιθαρά δηλαδή, η BSB απλώνει τις δραστηριότητές της εκτός Ελλάδας, με στόχο να μειώσει τον αντίκτυπο της εγχώριας κρίσης και να δημιουργήσει προϋποθέσεις απεγκλωβισμού της από τη δύσκολη ελληνική καθημερινότητα.

Κάπως έτσι η εταιρεία, από λιγότερο του 10% πωλήσεων που πραγματοποιούσε στο εξωτερικό το 2012, σήμερα ξεπερνά το 20%, με συνεχώς ανοδική τάση. Κι όσο κι αν ακούγεται οξύμωρο, η οικογένεια Μπιθαρά δίνει τη μάχη της Ελλάδας στο εξωτερικό.

Μια μάχη που πηγαίνει πολύ καλά αν κρίνουμε ότι είναι κερδοφόρα, με τζίρους άνω των 50 εκατ. ευρώ, με 120 σημεία πώλησης και με πρόσφατες επενδύσεις της δύο καταστήματα στη Γερμανία. Με έμφαση στην ανάπτυξη εκτός Ελλάδας, στις εξαγωγές και τα οικονομικά, ο Γιώργος Μπιθαράς με την αδελφή του στον ρόλο της διευθύντριας Μάρκετινγκ έχουν καταφέρει ήδη μια σειρά από αξιοπρόσεκτες νίκες για την εταιρεία τους.

Η πιο σημαντική, όμως, είναι ότι κατά τη μετάβαση της γενιάς, δηλαδή από τους δημιουργούς της Βασίλη και Σοφία Μπιθαρά προς τα παιδιά τους, η επιχείρηση παραμένει δυναμική και εντός παιχνιδιού παρά το ευρύτερο οικονομικό πρόβλημα της χώρας.

bsb nea genia

Η νέα γενιά της BSB, ο Γιώργος και η Δήμητρα Μπιθαρά

Ηδη η επένδυση που εξελίχτηκε τους τελευταίους μήνες του 2015, τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο στην Κολονία και το Μπέμπλιγκεν της Γερμανίας, φαίνεται να πέτυχε τους στόχους της. Τα δύο μαγαζιά της BSB στη συγκεκριμένη χώρα δείχνουν ότι το πείραμα της εκτός συνόρων επένδυσης έχει πετύχει και έχει βάθος και μέλλον.

Η ελληνική πολυεθνική της μόδας μάλιστα στη Γερμανία έχει εγκαινιάσει συνεργασία με αποκλειστικό αντιπρόσωπο στη χώρα την ίδια, καλύπτοντας εκτός της γερμανικής και την αυστριακή αγορά.

Ωστόσο η οικογένεια Μπιθαρά δεν μένει μόνο εκεί. Ηδη στοχεύει σε τόνωση του δικτύου της εντός του 2016 και κατ’ επέκταση των οικονομικών της μεγεθών. Στην κατεύθυνση αυτή φέρεται να εξετάζει την είσοδό της στην ιταλική αγορά, που είναι ιδιαίτερα απαιτητική λόγω της έμφασης που οι Ιταλοί αποδίδουν στο ρούχο και το υψηλό design.

Εκτός των άλλων, στα σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνονται αγορές όπως αυτές της Ρωσίας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και της Ασίας. Αγορές δηλαδή που η κρίση δεν έχει πλήξει όσο την Ευρώπη. Στην ιταλική αγορά η όποια συνεργασία προκύψει θα γίνει με αποκλειστικό αντιπρόσωπο, ενώ με τη μέθοδο του franchising η διοίκηση της εταιρείας σχεδιάζει να ενισχύει την παρουσία της διεθνώς με επενδύσεις σε αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, οι χώρες της κεντρικής και νότιας Ευρώπης, η Ρωσία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Ασία.

Εμφαση, όμως, δίνεται και στην ανάπτυξη του δικτύου χονδρικής, η οποία ενισχύεται με νέες συνεργασίες. Στα σχέδια της διοίκησης της BSB είναι παράλληλα η ανάπτυξη της εταιρείας και στην εγχώρια αγορά, μέσω της επέκτασης του δικτύου σε περιοχές όπου μέχρι πρότινος δεν υπήρχε παρουσία του brand. Η οικογένεια Μπιθαρά διαθέτει δίκτυο λιανικής με περισσότερα από 120 καταστήματα και σε χώρες όπως οι Ρουμανία, Ισπανία, Γαλλία, Κύπρος, Βουλγαρία και Τουρκία. Το 2013 η BSB παρουσίασε πωλήσεις αυξημένες κατά 27% στα 47 εκατ. ευρώ, με κέρδη 5 εκατ. ευρώ, ενώ το 2014 ο κύκλος εργασιών του ομίλου κυμάνθηκε κοντά στα 57 εκατ. ευρώ – και πάλι με κέρδη.

Ξεπέρασε την κρίση

Βέβαια όλα αυτά δεν έγιναν χωρίς δυσκολίες. Η εταιρεία το 2012 πέρασε τις δικές της δυσκολίες. Η μετακόμισή της σε νέα γραφεία στην εθνική οδό Αθηνών – Λαμίας δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Ναι μεν έδωσε σημαντική ώθηση στις εργασίες του σχήματος, όμως πολλοί είχαν συνδυάσει μερικές δυσκολίες της εποχής με το άνοιγμα αυτό.

Η Σοφία και ο Βασίλης Μπιθαράς τότε στράφηκαν σε μεθόδους που βοήθησαν την εταιρεία, χαμηλώνοντας τις τιμές και πραγματοποιώντας προσφορές. Και η στρατηγική αυτή βγήκε, καθώς ο Ελληνας καταναλωτής, και δη η γυναίκα, κατανόησαν ότι η BSB τους φέρθηκε, αν μη τι άλλο, τίμια. Βέβαια τότε η κρίση οδήγησε τη διοίκηση να παγώσει εν μέρει τα σχέδια επέκτασής της εκτός Ελλάδας, όμως τελικά αυτή η μικρή καθυστέρηση τους βγήκε σε καλό. Ισως η κρίση που προέκυψε να βοήθησε την εταιρεία να δει με άλλο μάτι το μέλλον της, όταν μεγάλο μέρος του εγχώριου ανταγωνισμού της κατέρρεε και η ίδια μετά τις δυσκολίες παρέμενε ζωντανή στο παιχνίδι της αγοράς.

bsb

To story

Η επωνυμία BSB σημαίνει B(asilis) S(ofia) B(itharas). Ο Βασίλης Μπιθαράς είναι ένας επιχειρηματίας που στήριξε όλη του τη ζωή στις γυναίκες. Ο Κορίνθιος στην καταγωγή επιχειρηματίας μαζί με τη σύζυγό του Σοφία βρίσκονται πίσω από τη δημιουργία μιας από τις ισχυρότερες φίρμες της γυναικείας ένδυσης. Ξεκινώντας από πωλητής υφασμάτων, σύντομα πέρασε στο επόμενο βήμα, αξιοποιώντας και τα ταλέντα της συζύγου του που γνώριζε από σχέδιο και μόδα. Παράλληλα είχε δημιουργήσει και ένα σινεμά, μια δραστηριότητα, όμως, την οποία δεν συνέχισε.

Το πρώτο κατάστημα ένδυσης δημιουργήθηκε στην περιοχή του Αγίου Νικολάου στην Αττική πηγαίνοντας πολύ καλά. Σπουδάστρια ακόμα στην περίφημη σχολή της εποχής Βελουδάκη, σύντομα η Σοφία Μπιθαρά θα παντρευτεί τον επιχειρηματία, όμως δεν θα μείνει άπραγη. Αντιθέτως θα τον βοηθήσει να εξελιχτεί από πωλητής σε βιοτέχνη και μετά σε βιομήχανο μόδας.

Σύντομα όλη η Αθήνα θα μάθει τα BSB, τα οποία σχεδίαζε και έραβε προσωπικά η Σοφία Μπιθαρά και κατόπιν προωθούνταν με χονδρική πώληση από τον σύζυγό της. Τα πρώτα κέρδη επανεπενδύονται και σύντομα τίθεται το ερώτημα του κατά πόσο η BSB θα έπρεπε να δημιουργήσει το δικό της δίκτυο καταστημάτων. Γνώστης αυτού του παιχνιδιού από το μαγαζί του Αγίου Νικολάου, ο επιχειρηματίας δεν αργεί να πάρει κι αυτό το ρίσκο. Σύντομα η BSB καταφέρνει να γίνει γνωστή στην περιοχή, ενώ από το 1994 τα μαγαζιά διαδέχονται το ένα το άλλο.

Παρατηρώντας τη ραγδαία απήχηση του εμπορικού σήματος, ο Κορίνθιος businessman στρέφεται στη διαφήμιση. Και τα καταφέρνει. Πολύ γρήγορα η BSB απλώνει το δίκτυό της και φτάνει να ανταγωνίζεται ισχυρά ονόματα της εποχής. Η εταιρεία μετακομίζει στο Νέο Ηράκλειο και διαρκώς ανεβαίνει. Θα δώσει με επιτυχία τη δική της μάχη απέναντι σε πολυεθνικά μεγαθήρια όπως η ισπανική ΖΑRA ή η σουηδική Η&Μ και θα τα καταφέρει. Το 2005 θα προχωρήσει στην εξαγορά της εταιρείας γυναικείας ένδυσης Lynne. Μιας επιχείρησης που διπλασίασε το σύνολο των καταστημάτων της ελληνικής εταιρείας και της εξασφάλισε ανάπτυξη σε περιοχές όπου δεν είχε καταστήματα. Και μπορεί η BSB να ξεκίνησε από οκαζιόν των 80s, όμως με μεράκι και όραμα εξελίχτηκε.

Δεν είναι τυχαίο ότι το 100ό κατάστημά της εγκαινιάστηκε στο Λονδίνο και διαρκώς μελετά κινήσεις εκτός συνόρων. Κατά το πρότυπο των μεγάλων οίκων μόδας, πριμοδότησε τις κολεξιόν της και λειτούργησε με γνωστά μοντέλα-κράχτες. Κάπως έτσι, το 2004 η εταιρεία βραβεύεται ως η κορυφαία λιανεμπορική αλυσίδα της χώρας. Επίσης το 2005 το ΕΒΕΑ βράβευσε την επιχείρηση για το επώνυμο προϊόν που δημιούργησε, ενώ πολλές είναι και οι διεθνείς βραβεύσεις που έχει λάβει.

Αυτή τη στιγμή στην εταιρεία δεν συμμετέχει μόνο το ζευγάρι των δημιουργών της. Ηδη και τα δύο παιδιά της οικογένειας είναι πολύ ενεργά, με δυναμικό «παρών» – κυρίως σε ό,τι αφορά τις νέες σειρές ρούχων και την εξωστρέφεια. Μπορεί η Δήμητρα Μπιθαρά να έκανε ένα σύντομο πέρασμα από τον χώρο του θεάματος συμμετέχοντας ως ηθοποιός σε ταινίες, όμως τελικά την κέρδισε η σημαντική εταιρεία που οι δύο γονείς της ίδρυσαν και την οποία τώρα η ίδια μαζί με τον αδελφό της Γιώργο επιχειρούν να καταστήσουν σε μία 100% ελληνική πολυεθνική. Μια εταιρεία που σε λίγα χρόνια δεν θα έχει να ζηλέψει τίποτα από τα success stories άλλων ξένων εμπορικών σημάτων που γράφουν τη δική τους ιστορία στον χώρο της μόδας.