Εχουμε ήδη εισέλθει στην εορταστική περίοδο του Πάσχα και τα ράφια των καταστημάτων είναι γεμάτα από τα σοκολατένια αυγά κάθε είδους. Από τα απλά μέχρι τα branded που κρύβουν μέσα τους δώρα, τα οποία πάντα μαγνητίζουν το ενδιαφέρον των μικρών παιδιών. Η περίοδος του Πάσχα, άλλωστε, θεωρείται, μετά από εκείνη των Χριστουγέννων, η πιο σημαντική για τις μεγάλες και τις μικρότερες σοκολατοποιίες που κατακλύζουν τα μαγαζιά με τα γευστικά γλυκίσματά τους.

Ανατιμήσεις

Φέτος όμως η κατάσταση είναι διαφορετική λόγω της ραγδαίας ανατίμησης του κακάο και των άλλων πρώτων υλών (βούτυρο, ζάχαρη κ.ά.), που καθιστούν αυτή την παραδοσιακά προσιτή απόλαυση για μικρούς και μεγάλους πιο… πικρή. Οι τιμές για τα σοκολατένια αυγά και λαγουδάκια, τα σοκολατάκια και τα εορταστικά κεράσματα έχουν πάρει την ανηφόρα τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, ενώ παράλληλα οι συσκευασίες έχουν μικρότερο βάρος προκειμένου να συγκρατηθεί το κόστος για τον τελικό καταναλωτή.

Για να γίνει αντιληπτό τι συμβαίνει αρκεί να αναφερθεί ότι το 2024 η τιμή χονδρικής της σοκολάτας κυμαινόταν από 4-4,5 ευρώ το κιλό, ενώ φέτος αυξήθηκε κατά 170%-180% πλησιάζοντας ακόμη και τα 12 ευρώ το κιλό.
Το φαινόμενο της ανατίμησης του κακάο παρατηρείται έντονα τα τελευταία χρόνια, λόγω των καιρικών συνθηκών στη δυτική Αφρική, ιδίως στην Γκάνα και την Ακτή Ελεφαντοστού, απ’ όπου προέρχεται τουλάχιστον η μισή παγκόσμια παραγωγή.

Σύμφωνα με έρευνα του καταναλωτικού οργανισμού Which?, μεγάλες βρετανικές εταιρείες όπως η Cadbury, η Mars και η Terry’s έχουν προβεί σε αύξηση τιμών έως και 50% για τα εποχικά είδη σοκολάτας, ενώ παράλληλα έχουν μειώσει το μέγεθος ορισμένων προϊόντων.  Μέσα σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, οι εταιρείες του κλάδου προσπαθούν να απορροφήσουν, όσο το δυνατόν, μεγαλύτερο μέρος της επιβάρυνσης ώστε τα προϊόντα τους να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους στο ράφι. Παρά ταύτα, το πασχαλινό αυγό φέτος θα είναι σημαντικά ακριβότερο.  Στην ελληνική αγορά σοκολάτας μπορεί να κυριαρχούν οι μεγάλοι ελληνικοί και πολυεθνικοί όμιλοι, όπως οι ΙΟΝ, Mondelez International, Ferrero International Greece, Ε.Ι. Παπαδόπουλος και Mars Hellas. Υπάρχουν, ωστόσο, και άλλες σοκολατοποιίες οι οποίες μετρούν δεκαετίες ιστορίας καταγράφοντας δυναμική παρουσία στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Ανάμεσά τους, τρεις των οποίων η αφετηρία βρίσκεται στη δεκαετία του 1930 και τα προϊόντα τους είναι ιδιαίτερα δημοφιλή κυρίως στις εορταστικές περιόδους.

Η Oscar

Η ισχυρότερη εξ αυτών είναι η σοκολατοποιία Oscar, συμφερόντων της οικογένειας Αράπογλου, η οποία ιδρύθηκε το 1970 στην Αθήνα, συνεχίζοντας τη μεγάλη ιστορία των ανθρώπων της που υπηρετούν τον κλάδο της σοκολάτας από το 1932 στην Κωνσταντινούπολη. Μέσα από μια πορεία πολλών ετών η Oscar καθιερώθηκε στη συνείδηση των καταναλωτών ως μία από τις καλύτερες και τις πιο αξιόπιστες εταιρείες στον χώρο της σοκολάτας και σήμερα κατέχει ηγετική θέση στα εποχιακά προϊόντα. Με συνεχείς έρευνες για τη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων, αλλά και επενδύσεις στον τομέα του τεχνολογικού εξοπλισμού και του ανθρώπινου δυναμικού η Oscar ακολουθεί πάντα τις εξελίξεις, έχοντας διαχρονικό στόχο να καλύπτει και τις πιο απαιτητικές ανάγκες των καταναλωτών, διατηρώντας πάντα την ποιότητα και την παράδοση της σοκολάτας.

Η εταιρεία εδρεύει σήμερα στον Ασπρόπυργο Αττικής σε νέο χώρο 10.000 τ.μ., με 7.500 τ.μ. στεγασμένες εγκαταστάσεις και σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό για την άρτια λειτουργία της παραγωγικής διαδικασίας. Επίσης, διαθέτει υποκατάστημα στη Θεσσαλονίκη και αποθήκες στη Λάρισα και τα Ιωάννινα για την άμεση εξυπηρέτηση των πελατών της στη Βόρεια Ελλάδα. Με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση του 2023, οι πωλήσεις της Oscar έφτασαν στα 19,01 εκατ. ευρώ έναντι 17,02 εκατ. το 2022, ενώ τα προ φόρων κέρδη ήταν 1,18 εκατ. έναντι 822.346 ευρώ την προηγούμενη χρήση. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι επιδόσεις για το 2024 ήταν περαιτέρω βελτιωμένες, με τον τζίρο να αυξάνεται στα 21 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 12% σε σχέση με το 2023.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εταιρεία διαθέτει ισχυρή εξωστρέφεια καθώς εξάγει τα προϊόντα της σε περισσότερες από 25 ξένες αγορές.

O CEO

Το «business stories» είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Oscar Βασίλη Αράπογλου, ο οποίος αναφέρεται στις φετινές προκλήσεις, στην πολιτική της εταιρείας, στις σύγχρονες τάσεις και τις επενδύσεις των τελευταίων ετών.

Ο αντιπρόεδρος
και διευθύνων σύμβουλος της Oscar Βασίλης Αράπογλου

– Η σοκολάτα ήταν κάποτε η προσιτή απόλαυση για μικρούς και μεγάλους. Παραμένει; Η σοκολάτα ήταν, είναι και θα παραμείνει η πιο γλυκιά συνήθεια για μικρούς και μεγάλους. Μπορεί οι καιροί να αλλάζουν, αλλά η απόλαυση μιας καλής σοκολάτας παραμένει απλή, προσιτή και ακαταμάχητη. Γιατί η σοκολάτα δεν είναι απλώς γεύση, είναι συναίσθημα. Ωστόσο, λόγω των αυξήσεων στις τιμές των πρώτων υλών οι τιμές της σοκολάτας έχουν αυξηθεί.

– Εκτιμάτε ότι ο συνολικός τζίρος της πασχαλινής αγοράς για τα προϊόντα σοκολάτας φέτος θα είναι αυξημένος; Η πασχαλινή περίοδος αποτελεί για εμάς μία από τις σημαντικότερες εμπορικές περιόδους του έτους, καθώς τα σχετικά προϊόντα αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό ποσοστό του ετήσιου κύκλου εργασιών μας. Παρόλο που δεν διαθέτουμε επίσημα στοιχεία για το συνολικό μέγεθος της αγοράς, παρατηρούμε έντονη κινητικότητα και θετική ανταπόκριση από το καταναλωτικό κοινό και φέτος.

– Πόσο σας έχει επηρεάσει η αύξηση της τιμής του κακάο και των άλλων πρώτων υλών; Η αύξηση των τιμών στο κακάο και σε άλλες βασικές πρώτες ύλες αποτελεί σίγουρα μια σημαντική πρόκληση για τον κλάδο. Οπως κάθε υπεύθυνη επιχείρηση, παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και εργαζόμαστε με συνέπεια ώστε να διασφαλίσουμε τη σταθερή ποιότητα των προϊόντων μας, περιορίζοντας στο μέτρο του δυνατού τις επιπτώσεις προς τον καταναλωτή.

Πόσο ακριβότερο θα είναι φέτος το πασχαλινό αυγό;  Για το φετινό Πάσχα καταβάλαμε ιδιαίτερη προσπάθεια να διατηρήσουμε τις τιμές σε πολλά από τα προϊόντα μας στα ίδια επίπεδα με το 2024. Με απόλυτη συνέπεια στην ποιότητα και σεβασμό προς τον καταναλωτή, διασφαλίζουμε ότι οι γιορτινές επιλογές παραμένουν προσιτές, χωρίς να θυσιάζουμε τη γεύση και την εμπειρία.
Είναι για εμάς προτεραιότητα να προσφέρουμε αξία. Γι’ αυτό, παρά τις πιέσεις από την αύξηση του κόστους, φροντίσαμε να παραμείνουμε δίπλα στους καταναλωτές διατηρώντας σταθερές τιμές σε πλούσια γκάμα προϊόντων, με ειδικές προσφορές και πάντα premium επιλογές, για να κάνουμε το φετινό Πάσχα ακόμα πιο απολαυστικό.

Πόσο έχει αλλάξει η αγορά λόγω των σύγχρονων τάσεων για πιο υγιεινή διατροφή;  Η εταιρεία Oscar ακολουθώντας τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις ανταποκρίνεται δυναμικά στην αυξανόμενη ζήτηση για πιο υγιεινές επιλογές στη σοκολάτα.
Εχουμε αναπτύξει προϊόντα με φυσικά γλυκαντικά, όπως η στέβια, και ενισχύουμε τη διατροφική αξία με superfoods όπως goji berries και blueberries κ.ά., προσφέροντας απόλαυση χωρίς ενοχές.

Παράλληλα, δίνουμε έμφαση στη vegan διατροφή με καινοτόμα προϊόντα όπως η Dream Cream Dark Vegan, πραλίνα ιδανική για vegetarians και vegans. Ανταποκρινόμενοι στην ανάγκη για μέτρο, προτείνουμε πρακτικές, μικρότερες συσκευασίες, που διευκολύνουν τον έλεγχο της κατανάλωσης.
Αναγνωρίζουμε ότι η αυξημένη τιμή των πρώτων υλών επηρεάζει και τα υγιεινά προϊόντα, ωστόσο παραμένουμε πιστοί στη δέσμευσή μας για ποιότητα και καινοτομία προσφέροντας γευστικές λύσεις που σέβονται τις σύγχρονες διατροφικές ανάγκες.

Δώστε μας μια εικόνα της ιστορικής διαδρομής και της σημερινής παρουσίας της Oscar.  Η Oscar είναι μια οικογενειακή επιχείρηση με ρίζες από το 1932 στην Κωνσταντινούπολη και επίσημη ίδρυση στην Αθήνα το 1970. Σήμερα κατέχει ηγετική θέση στα εποχιακά προϊόντα στην ελληνική αγορά σοκολάτας και όχι μόνο, προμηθεύοντας τόσο εγχώριες αλυσίδες σούπερ μάρκετ όσο και μικρή λιανική, ζαχαροπλαστεία, περίπτερα και Duty Free καταστήματα. Σε διεθνές επίπεδο, εξάγει προϊόντα σε πάνω από 25 χώρες, ενισχύοντας την παγκόσμια παρουσία της τόσο με branded όσο και με private label προϊόντα.

Φέτος ολοκληρώθηκε ένα στρατηγικό επενδυτικό πρόγραμμα τριετούς διάρκειας αυξάνοντας την παραγωγική δυναμικότητα κατά 50%. Οι νέες γραμμές παραγωγής ενισχύουν την ευελιξία, την ποιότητα και την προσαρμοστικότητα, ενώ η καθετοποίηση των διεργασιών επιτρέπει την είσοδο σε νέες κατηγορίες όπως σκόνη κακάο, ροφήματα και βιομηχανική σοκολάτα. Με οδηγό την ποιότητα, την καινοτομία και την πολυετή εμπειρία, η Oscar συνεχίζει δυναμικά την πορεία της χτίζοντας σχέσεις εμπιστοσύνης με τους συνεργάτες της στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η Astir

Την ίδια περίπου… ηλικία έχει και η σοκολατοποιία Astir, που ιδρύθηκε το 1933 ως μικρή οικογενειακή βιοτεχνία σοκολάτας από τον Ανδρέα Κωνσταντινίδη.

Αρχικά παρήγε σοκολάτες, σοκολατάκια και πρώτες ύλες για τα εργαστήρια ζαχαροπλαστικής, ενώ έγινε ευρύτερα γνωστή από τις σοκολατένιες μαργαρίτες και τα πασχαλινά είδη. Το 1954, οι γιοι του, Κωνσταντίνος και Λούης Κωνσταντινίδης, αποφάσισαν τη μετεγκατάσταση της εταιρείας σε μεγαλύτερο χώρο και έτσι ξεκίνησε η κατασκευή των εγκαταστάσεων στον Ταύρο, η οποία ολοκληρώθηκε το 1956. Το 1993 η τρίτη γενιά ιδιοκτητών, Αναστάσιος Κωνσταντινίδης και Παναγιώτης Ασλανίδης, επέκτεινε τις εγκαταστάσεις αγοράζοντας γειτονικό κτίριο και έτσι συνδέοντας τα δύο κτίρια μεταξύ τους υπερδιπλασιάστηκε το εμβαδόν τους. Το 2003 η Astir άλλαξε εταιρική μορφή και από ομόρρυθμη έγινε Ανώνυμη Εμπορική και Βιομηχανική Εταιρεία.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι παραμένει ως σήμερα οικογενειακή και αμιγώς ελληνική, αλλά «σκέφτεται, αναπτύσσεται και εξελίσσεται ως μια πολυεθνική εταιρεία», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά. Στη διοίκησή της συμμετέχουν σήμερα, μεταξύ άλλων, ο Αναστάσιος Κωνσταντινίδης ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, καθώς και ο Ιορδάνης Ασλανίδης ως αντιπρόεδρος.
Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις για το 2023, ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 7,99 εκατ. ευρώ έναντι 7,31 εκατ. ευρώ το 2022,  με τα προ φόρων κέρδη στα 2,06 εκατ. ευρώ έναντι 1,91 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Η Παρθενών

Το δικό της κοινό έχει και η σοκολατοποιία Παρθενών, μια τρίτης γενιάς οικογενειακή επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά από το 1936 με αντικείμενο την παραγωγή και εμπορία ζαχαρωδών προϊόντων και σοκολάτας. Η εταιρεία επί 89 χρόνια έχει παρουσία στο κανάλι της χονδρικής, ενώ τελευταία δραστηριοποιείται με την επωνυμία ChocolateFactory και στη λιανική μέσω διαδικτυακών πωλήσεων.

Οπως δηλώνει στο «b.s.» ο επικεφαλής της Παναγιώτης Φεντούρης, «τα τελευταία 13 χρόνια ανταποκρινόμενοι στους νέους ρυθμούς και τις απαιτήσεις της αγοράς, έχοντας έρθει σε άμεση επαφή με τον τελικό καταναλωτή μέσω της συμμετοχής μας σε διάφορα events και festivals, διαπιστώσαμε την αποδοχή και την προτίμηση του καταναλωτικού κοινού στις χειροποίητες σοκολάτες μας, στα υψηλής ποιότητας προϊόντα εισαγωγής και την επιθυμία μιας αμεσότερης πρόσβασης στο σύνολο των προϊόντων μας. Με παρότρυνση των καταναλωτών, λοιπόν, ένα όνειρο πολλών χρόνων υλοποιήθηκε δημιουργώντας ένα εξειδικευμένο online κατάστημα σοκολάτας και προσφέροντας μεγάλη ποικιλία, καινοτόμα και υψηλής ποιότητας προϊόντα, με επιλεγμένες πρώτες ύλες από τις μεγαλύτερες εταιρείες σοκολάτας στον κόσμο».

Για το κατά πόσο η σοκολάτα παραμένει προσιτή απόλαυση, ο ίδιος επισημαίνει ότι «παρά τις αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών, η σοκολάτα συνεχίζει να αποτελεί μια αγαπημένη απόλαυση για όλες τις ηλικίες», τονίζοντας ότι «στην Παρθενών ChocolateFactory.gr πιστεύουμε ότι η σοκολάτα δεν είναι απλώς ένα γλύκισμα, αλλά μια εμπειρία που συνδέει γενιές». Παράλληλα, αναφέρει ότι «καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να διατηρήσουμε την ποιότητα των προϊόντων μας, καθώς και να είναι προσιτή η τιμή ώστε η απόλαυση της σοκολάτας να είναι προσβάσιμη σε όλους».

Ο κ. Φεντούρης παραδέχεται, ωστόσο, ότι «η δραματική αύξηση της τιμής του κακάο, έως και 180% μέσα σε έναν χρόνο, έχει επηρεάσει σημαντικά το κόστος παραγωγής σε όλο τον κόσμο. Επιπλέον, η αύξηση στις τιμές άλλων βασικών συστατικών, όπως το βούτυρο κακάο, η ζάχαρη και το γάλα, έχει προσθέσει περαιτέρω πίεση». Συγκεκριμένα, επισημαίνει ότι αυτές οι αυξήσεις έχουν αναπόφευκτα επηρεάσει το κόστος των πασχαλινών αυγών. «Σε γενικές γραμμές, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 20%-25% σε σύγκριση με πέρυσι στους δικούς μας τιμοκαταλόγους, διατηρώντας τις ίδιες συνεργασίες με προμηθευτές και συνεργάτες, χωρίς να αλλάξουμε την ποιότητα των προϊόντων.

Για παράδειγμα, ένα χειροποίητο πασχαλινό αυγό 300 γραμμαρίων που πωλούνταν πέρυσι λιανική τιμή 12,90 ευρώ, φέτος κοστίζει 14,90 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 15,5%. Στην εταιρεία μας προσπαθούμε να διατηρήσουμε τις αυξήσεις στο ελάχιστο δυνατό, προσφέροντας παράλληλα εναλλακτικά προϊόντα για διαφορετικά βαλάντια, ώστε να μπορούν όλοι να απολαύσουν τα πασχαλινά μας γλυκίσματα, χωρίς να κάνουν έκπτωση στην ποιότητα».

Κατά την εκτίμησή του, πάντως, η πασχαλινή αγορά σοκολάτας φέτος στην Ελλάδα παρουσιάζει αυξημένη κινητικότητα, με τον συνολικό τζίρο να αναμένεται να κυμανθεί σε υψηλά επίπεδα. «Παρά τις οικονομικές προκλήσεις, η παράδοση της ανταλλαγής σοκολατένιων αυγών και άλλων εορταστικών γλυκισμάτων παραμένει ισχυρή, ενισχύοντας την αγορά».

Διαβάστε ακόμη

Οι πρώτες εξαγορές startup για την Ελλάδα το 2025 – AI, fintech, και cryptos στα «μόνιτορ» των επενδυτών

HEPOS: Ερχεται η ψηφιακή ασπίδα ασφαλείας στα τρένα

Αλμπερτ Μπουρλά (Pfizer): «Δεσμευόμαστε να επεκτείνουμε την παρουσία της Pfizer στην Ελλάδα»

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα