Σε τροχιά πλήρους εξυγίανσης μπαίνει ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ), με τη διαγραφή χρεών περίπου 12 δισ. ευρώ μέσα στο α’ εξάμηνο του 2022.

Με σειρά νομοθετικών πρωτοβουλιών, πέντε σχεδόν χρόνια μετά την απόφαση της Κομισιόν που άναψε πράσινο φως για τη διαγραφή, η κυβέρνηση βάζει σε εφαρμογή τον οδικό χάρτη που είχε αποφασιστεί για να τερματίσει μια εκκρεμότητα ετών.

Πρόκειται για ένα μεγάλο βήμα στην πορεία αναδιάρθρωσης της κρατικής εταιρείας, που θα της επιτρέψει να μετατραπεί σε έναν οργανισμό με μηδενικό χρέος και θα τη βοηθήσει να σχεδιάσει το μέλλον και να προχωρήσει στο στρατηγικό σχέδιο που είναι η αναβάθμιση και η συντήρηση του δικτύου.

Ο σχεδιασμός αυτός προβλέπει μια επένδυση συνολικού ύψους 1,3 δισ. ευρώ μέσα στα επόμενα 10 χρόνια, που θα προχωρήσει με το μοντέλο των ΣΔΙΤ και θα αφορά τρεις κύριες γραμμές του σιδηροδρομικού δικτύου: Αθήνα – Πάτρα, Αθήνα – Ειδομένη, Προμαχώνας – Φλώρινα – Ορμένιο.

Τις προηγούμενες ημέρες με τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας πέρασε ρύθμιση με την οποία διαγράφονται οι απαιτήσεις του Ελληνικού Δημοσίου από τον ΟΣΕ. Οι απαιτήσεις αυτές αφορούν υποχρεώσεις τόκων και χρεολυσιών από ομολογιακό δάνειο με ημερομηνία λήξης τον Ιούνιο του 2037, συνολικού ύψους 800.490.000 ευρώ. Με την προτεινόμενη ρύθμιση συντελείται η πρόωρη λήξη του επίμαχου δανείου χωρίς καμία επιβάρυνση για τον ΟΣΕ.

Είχε προηγηθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη μεταφορά του τροχαίου υλικού από τον ΟΣΕ στη ΓΑΙΟΣΕ, με αποτίμηση που ανήλθε στα 309,1 εκατ. ευρώ. Από τον Οργανισμό μεταβιβάστηκαν στο Ελληνικό Δημόσιο 3.582 τεμάχια τροχαίου υλικού (βαγόνια, εξοπλισμός κ.ά.) και εκκρεμεί πλέον η υπουργική απόφαση για τη διαγραφή των συνολικών χρεών, με την οποία θα κλείσει το προβληματικό κεφάλαιο για τον ΟΣΕ.

Να σημειωθεί ότι με άλλη απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του φορέα προβλέπεται το ακατάσχετο της κρατικής χρηματοδότησης του διαχειριστή υποδομής. Συγκεκριμένα, παρατείνεται η διάρκεια ισχύος του ακατάσχετου των τραπεζικών του λογαριασμών έναντι του Δημοσίου ή τρίτων, μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2022.

Για παρόμοιους λόγους και για την αντιμετώπιση της μεγάλης έλλειψης ρευστότητας που αντιμετωπίζει ο ΟΣΕ, παρατείνεται για το ίδιο διάστημα, η διάρκεια ισχύος της διάταξης περί αναστολής πληρωμής, συμψηφισμού και διαδικασίας είσπραξης χρεών του ΟΣΕ έναντι του Δημοσίου που προέρχονται από καταπτώσεις εγγυήσεων δανείων.

Σύμφωνα με τον τελευταίο διαθέσιμο ισολογισμό του ΟΣΕ (2019), το σύνολο των υποχρεώσεών του ανερχόταν στα 11,71 δισ. ευρώ. Η πλειονότητα των δανείων αυτών αφορά την κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου και την αγορά τροχαίου υλικού.

Το θέμα της εξυγίανσης του Οργανισμού ξεκίνησε στις αρχές του 2011, όταν οι ελληνικές αρχές κοινοποίησαν στην Κομισιόν σειρά μέτρων στήριξης του ΟΣΕ.
Οι Βρυξέλλες ζήτησαν διευκρινίσεις και υπέβαλλαν σειρά ερωτημάτων στις ελληνικές αρχές μέχρι να καταλήξουν την άνοιξη του 2017 στις οριστικές αποφάσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε τότε ότι δεν υφίσταται θέμα κρατικών ενισχύσεων προς τον ΟΣΕ. Ουσιαστικά, με την απόφαση αυτή έγινε αποδεκτό ότι τα μέτρα που λήφθηκαν για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ (διαγραφή χρέους, μετάταξη προσωπικού κ.λπ.) είναι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.

Με βάση την απόφαση εκείνη, το ύψος του χρέους, όπως αυτό θα διαμορφωθεί μέχρι την ημερομηνία διαγραφής, η μεταφορά 757 υπαλλήλων του διαχειριστή υποδομής και οι ετήσιες επιχορηγήσεις που χορηγήθηκαν μετά την 22 Οκτωβρίου 2014 δεν αποτελούν κρατική ενίσχυση.

Η Κομισιόν δεν θα υποβάλει ενστάσεις για τη μεταφορά 217 υπαλλήλων και για τις ετήσιες επιχορηγήσεις που δόθηκαν στον ΟΣΕ μεταξύ 2011 και 2014, οι οποίες συνιστούν κρατική ενίσχυση, καθώς εκτιμά ότι είναι συμβατές με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.

Διαβάστε ακόμη

Αυτό είναι το αρχαιότερο πανεπιστήμιο της σύγχρονης Ευρώπης – Πώς άλλαξε τον κόσμο

Carrefour: Η επιστροφή στην Ελλάδα με τον Ν. Βαρδινογιάννη

Ελληνικός τουρισμός: Ποιοι τουρίστες ξοδεύουν τα περισσότερα χρήματα στην Ελλάδα