search icon

Επιχειρήσεις

Πρόστιμα άνω των €9 εκατ. σε Cosmote και OTE για διαρροή προσωπικών δεδομένων το 2020 – Τι απαντά ο Όμιλος ΟΤΕ

Πρόστιμο €6.000.000 στην Cosmote και €3.250.000 στον ΟΤΕ από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για διαρροή προσωπικών δεδομένων το 2020 - Σύμφωνα με τον τηλεπικοινωνιακό Όμιλο, η διαρροή δεδομένων κλήσεων συνδρομητών ήταν αποτέλεσμα κυβερνοεπίθεσης

Το ποσό των 6.000.000 ευρώ επέβαλλε με απόφασή της η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ως πρόστιμο στην εταιρεία Cosmote για παραβίαση προσωπικών δεδομένων και συγκεκριμένα για διαρροή δεδομένων κλήσεων χιλιάδων συνδρομητών της κατά το χρονικό διάστημα από 1/9/2020 έως 5/9/2020.

Επίσης, με την ίδια απόφαση της ανεξάρτητης Αρχής επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 3.250.000 ευρώ και στον ΟΤΕ.

Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, κατά τη διερεύνηση των συνθηκών κάτω από τις οποίες έλαβε χώρα το περιστατικό, «προέκυψε παράβαση, εκ μέρους της COSMOTE, της αρχής της νομιμότητας (άρθρα 5 και 6 ν. 3471/2006) και της αρχής της διαφάνειας, λόγω ασαφούς και ελλιπούς ενημέρωσης των συνδρομητών (άρθρο 5 παρ. 1 α) και 13-14 Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων – ΓΚΠΔ), παράβαση του άρθρου 35 παρ. 7 ΓΚΠΔ λόγω πλημμελούς διεξαγωγής της εκτίμησης αντικτύπου, παράβαση των άρθρων 25 παρ. 1 λόγω πλημμελούς υλοποίησης της διαδικασίας ανωνυμοποίησης, παράβαση του άρθρου 12 παρ. 1 ν. 3471/2006 λόγω ελλιπών μέτρων ασφαλείας και παράβαση του άρθρου 5 παρ. 2 σε συνδυασμό με τα άρθρα 26 και 28 λόγω μη κατανομής των ρόλων των δύο εταιρειών σε σχέση με την υπό κρίση επεξεργασία».

Ακόμη σύμφωνα με την Αρχή, «διαπιστώθηκε, εκ μέρους του ΟΤΕ, παράβαση του άρθρου 32 ΓΚΠΔ λόγω ελλιπών μέτρων ασφάλειας σε σχέση με τις υποδομές που χρησιμοποιήθηκαν στο πλαίσιο του περιστατικού».

Για τις παραπάνω παραβάσεις «και λαμβανομένων υπόψη των κριτηρίων του άρθρου 83 παρ. 2 ΓΚΠΔ», η Αρχή επέβαλε στην COSMOTE πρόστιμο συνολικού ύψους 6.000.000 €, καθώς και κύρωση διακοπής της επεξεργασίας και καταστροφής δεδομένων, ενώ στον ΟΤΕ επέβαλε πρόστιμο ύψους 3.250.000 €.».

Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη υπόθεση είχε λάβει εκτενή δημοσιότητα και σύμφωνα με ανακοίνωση που είχε εκδώσει, τότε, η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, η διαρροή δεδομένων κλήσεων συνδρομητών, ήταν αποτέλεσμα κυβερνοεπίθεσης.

H απάντηση του ΟΤΕ 

Σε συνέχεια της ανακοίνωσης της ΑΠΔΠΧ για την απόφασή της για το περιστατικό κυβερνοεπίθεσης με θύμα την COSMOTE που έλαβε χώρα τον Σεπτέμβριο του 2020, η εταιρεία σημειώνει ότι εφάρμοζε και εφαρμόζει όλα τα διαθέσιμα μέτρα για τη θωράκιση των υποδομών της. Η ίδια ανίχνευσε την κυβερνοεπίθεση, έλαβε όλα τα αναγκαία μέτρα και ενημέρωσε από την πρώτη στιγμή τις αρμόδιες Αρχές, όπως προβλέπεται. Όπως αναγνωρίζει και η Αρχή, η εταιρεία συνεργάστηκε πλήρως με την ΑΠΔΠΧ και έλαβε μέτρα για την αντιμετώπιση του περιστατικού. Από την πλευρά των πελατών, δεν χρειάστηκε και δεν χρειάζεται να γίνει καμία ενέργεια. Σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία επιφυλάσσεται κάθε νόμιμου δικαιώματός της.

Το φαινόμενο των κυβερνοεπιθέσεων αποτελεί καθημερινότητα παγκοσμίως για όλα τα συστήματα τεχνολογίας εταιρειών, οργανισμών και θεσμών. Ο Όμιλος ΟΤΕ αποκρούει κάθε μήνα πάνω από 500.000 κακόβουλες επιθέσεις τρίτων σε συστήματα.

Υπενθυμίζεται πως η εταιρεία τον Οκτώβριο του 2020 όταν είχε πραγματοποιηθεί το συμβάν, είχε αναφέρει πως ατά τη διάρκεια ελέγχου των συστημάτων της, ανιχνεύτηκε μη εξουσιοδοτημένη εξαγωγή αρχείου από σύστημα της εταιρείας, ως αποτέλεσμα κυβερνοεπίθεσης.

Στην ανακοίνωσε τότε αναφέρονταν πως το εν λόγω αρχείο περιελάμβανε στοιχεία, χωρίς ονοματεπώνυμο, των κλήσεων που πραγματοποίησαν ή δέχθηκαν συνδρομητές κινητής το πενθήμερο 1 έως 5/9/2020 και συγκεκριμένα: αριθμό τηλεφώνου, ημέρα και ώρα πραγματοποίησης της κλήσης και διάρκειά της. Εμφανίζονταν, επιπλέον, τύπος συσκευής, IMSI1, ηλικία, φύλο, ARPU2, συντεταγμένες σταθμού βάσης και πρόγραμμα κινητής των συνδρομητών COSMOTE. Τα στοιχεία αυτά χρησιμοποιούνται από την εταιρεία για τη βελτιστοποίηση του δικτύου και των παρεχόμενων υπηρεσιών.

«Το αρχείο δεν περιελάμβανε περιεχόμενο κλήσεων (συνομιλίες) ή περιεχόμενο μηνυμάτων, ονοματεπώνυμα ή διευθύνσεις, ούτε κωδικούς πρόσβασης ή δεδομένα πιστωτικών καρτών ή τραπεζικών λογαριασμών. Η εταιρεία απέκλεισε άμεσα την πρόσβαση, έλαβε όλα τα αναγκαία μέτρα και ενημέρωσε από την πρώτη στιγμή τις αρμόδιες Αρχές, όπως προβλέπεται», τονίζονταν μεταξύ άλλων.

Διαβάστε ακόμα:

Πώς θα δοθούν τα bonus στο Δημόσιο – Το σύστημα κινήτρων και επιβραβεύσεων

Οι «τρύπες» του ΔΕΔΔΗΕ ανοίγουν το «χορό» των αποζημιώσεων και φέρνουν υπογειοποιήσεις

Χάρης Καρώνης (Viva Wallet): Ο ιδιοφυής επιχειρηματίας που δημιούργησε την πρώτη ελληνική unicorn

Exit mobile version