To χορό των αποζημιώσεων και στην αγορά ηλεκτρισμού ανοίγει η απίστευτη ταλαιπωρία που βίωσαν πάνω από 230.000 νοικοκυριά κατά την πρόσφατη θεομηνία της «Ελπίδας». Οι βλάβες που σημειώθηκαν στο δίκτυο της Αττικής αλλά και στην νησιωτική χώρα επιβεβαίωσαν τις μεγάλες τρύπες του δικτύου διανομής και δοκίμασαν τις αντοχές των καταναλωτών που έμειναν δίχως φως και θέρμανση για 4 έως και 5 μέρες. Μέχρι την Παρασκευή το βράδυ, πέμπτη μέρα μετά την επέλαση του βαρύ χιονιά 500 σπίτια έμεναν στο σκοτάδι.

Τα πρωτοφανή γεγονότα στην Αττική Οδό με πάνω από 3.000 οδηγούς και συνεπιβάτες να μένουν για ατελείωτες ώρες εγκλωβισμένοι στον παγετό και την απόφαση του Πρωθυπουργού να αποζημιώσει τους ταλαιπωρημένους οδηγούς με 2.000 ευρώ, δείχνει το δρόμο στην κυβέρνηση να ανακουφίσει από τις κακουχίες των ημερών και τους χιλιάδες καταναλωτές (300.000 σύμφωνα με τους τεχνικούς) που βίωσαν τα προβλήματα ηλεκτροδότησης που αντιμετώπισε για δεύτερη χρονιά ο ΔΕΔΔΗΕ.

Στο ΥΠΕΝ μελετούν όλα τα πιθανά σενάρια για να απαλύνουν τις δυσκολίες από το πολυήμερο σοκ των διακοπών ρεύματος ενώ μηχανισμό μόνιμο αποζημιώσεων αναζητά και ο Πρόεδρος της ΡΑΕ κ. Θανάσης Δαγούμας, εκτιμώντας ότι ήρθε η ώρα των ευθυνών για τους διαχειριστές.

Βλάβες οικιακών συσκευών

Σε πρώτη φάση το ΥΠΕΝ εξετάζει τον μηδενισμό των τελών χρήσης δικτύου πoυ για τις 1.100 κιλοβατώρες υπολογίζονται σε 25 ευρώ το τετράμηνο δηλαδή περίπου 6 ευρώ το μήνα. Κάτι αντίστοιχο έπραξε και με την κακοκαιρία Μήδεια το Φεβρουάριο του 2021. Πρόκειται όμως για την ελάχιστη οικονομική συμβολή σε μια περίοδο υπερβολικών χρεώσεων λόγω ενεργειακού κόστους. Αδιευκρίνιστο παραμένει επίσης ποιοι θα είναι οι δικαιούχοι της συγκεκριμένης διευκόλυνσης.

Αρμόδιες πηγές τονίζουν ότι είναι δύσκολο να επιβληθεί αποζημίωση με διαφορετικά χαρακτηριστικά καθώς ο διαχειριστής δεν μπορεί να ταυτοποιήσει τις βλάβες ανά κατοικία παρά μόνο τις γραμμές μέσης τάσης που αντιμετωπίζουν τις βλάβες.

Εκείνο όμως που προς το παρόν οι καταναλωτές μπορούν να αξιοποιήσουν είναι η πρόβλεψη  αποζημίωσης για βλάβες που προκλήθηκαν σε ηλεκτρικές συσκευές.

Η αποζημίωση αυτή μπορεί να φτάσει μέχρι τα 600 ευρώ αλλά  δεν καταβάλλεται όταν η βλάβη οφείλεται σε ανωτέρα βία ή σε αστοχία τεχνικών του ΔΕΔΔΗΕ. Η διαδικασία όπως περιγράφεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας μοιάζει σύνθετη και με αβέβαια αποτελέσματα.

Απαιτείται άμεση ενημέρωση από την πλευρά του καταναλωτή για το συμβάν (βλάβες ηλεκτρικών συσκευών) και υποβολή σχετικής αίτησης αποζημίωσης κατά το δυνατόν εντός της ίδιας ημέρας ή εντός των 10 επόμενων εργάσιμων ημερών από το συμβάν στην ιστοσελίδα του διαχειριστή (https://apps.deddie.gr/ccrWebapp).

Ο καταναλωτής οφείλει να παραχωρήσει για δύο ημέρες τις συσκευές ή τον εξοπλισμό, που έχει υποστεί βλάβη στη διάθεση του ΔΕΔΔΗΕ, προς έλεγχο πριν από την επισκευή τους. Και να προσκομίσει αντίστοιχα τα αναγκαία έγγραφα (παραστατικά ηλεκτρολογικού συνεργείου) για το είδος της βλάβης, να τεκμηριώσει το κόστος επισκευής των βλαβών ή αντικατάστασης των συσκευών ή του εξοπλισμού, με άλλα παρόμοιων προδιαγραφών, εφόσον κρίνεται οικονομικά ασύμφορη η επισκευή τους.

Ο  καταναλωτής οφείλει επίσης να δηλώνει ότι η αποζημίωση αποτελεί ολοσχερή εξόφληση της ζημιάς του και ικανοποιείται πλήρως από αυτήν.

Οι πρωτοβουλίες της ΡΑΕ

Οι συχνές διακοπές ρεύματος κατά την περίοδο των έντονων καιρικών φαινομένων βρίσκονται στο μικροσκόπιο και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Την περασμένη εβδομάδα ο Πρόεδρος της ΡΑΕ απέστειλε επιστολή στον ACER (το όργανο των Ευρωπαίων Ρυθμιστών Ενέργειας), με την οποία ζητά την συνδρομή του στους τρόπους αποζημιώσεων των καταναλωτών σε συμβάντα διακοπής ρεύματος.

Στόχος είναι να υπάρξει μια μεθοδολογία υπολογισμού της αποζημίωσης με κάποια κριτήρια όπως είναι για παράδειγμα η διάρκεια και το είδος της διακοπής ώστε να προστατευτούν οι καταναλωτές από τις παραλείψεις και τις αστοχίες φορέων και εταιρειών.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές,  η αποζημίωση μπορεί να είναι της τάξης των 75 έως 100 ευρώ ανά νοικοκυριό ανάλογα με την διάρκεια της βλάβης και θα αποτελεί ένα μόνιμο μηχανισμό που θα ενεργοποιείται κάθε φορά που τα καλώδια «βγαίνουν» από την πρίζα.

Η ΡΑΕ εξετάζει  εξονυχιστικά τα μοντέλα υπολογισμού αποζημιώσεων της OFGEN στην Μεγάλη Βρετανία και της DELWP στην Αυστραλία που είναι οι αντίστοιχοι ρυθμιστές στην αγορά. Σοβαρή παράμετρος αποτελεί το γεγονός ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει δίκτυο έξυπνων μετρητών, που θα αποτελούσε ένα σημαντικό εργαλείο για την μεθοδολογία αυτή.

Οι επιπτώσεις της χιονοκαταιγίδας

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε τις προηγούμενες μέρες ο κ. Σκρέκας, η χιονοκαταιγίδα που έπληξε την Αττική και τα νησιά προκάλεσε βλάβες σε 79 γραμμές μέσης τάσης, ενώ εκτός ηλεκτροδότησης ήταν περίπου 40 Δήμοι του λεκανοπεδίου.

Στην Εύβοια και στην κεντρική Ελλάδα υπήρξαν φέτος, εκτεταμένες βλάβες σε μεγάλο πλήθος οικισμών που άφησαν χωρίς ηλεκτροδότηση παράλληλα με την Αττική επιπλέον 30.000 νοικοκυριά.

Ο υπουργός τόνισε ότι ο ΔΕΔΔΗΕ θα αναβαθμιστεί με νέο τεχνικό προσωπικό τους επόμενους μήνες και ότι έχει προκηρύξει διαγωνισμό για προσλήψεις 764 ατόμων το 2021 και επιπλέον 370 θέσεις θα προκηρυχθούν το πρώτο τρίμηνο του 2022. Ωστόσο οι χαμηλές αμοιβές της τάξης των 600 ευρώ σύμφωνα με τους τεχνικούς δεν δελεάζουν τον κόσμο.

Σε ότι αφορά τις υπογειοποιήσεις που θα αποτελέσουν «κλειδί» για τις αντοχές του συστήματος έχουν ξεκινήσει 70 έργα, προϋπολογισμού 18,5 εκατομμυρίων ευρώ για 200 χιλιόμετρα εναέριου δικτύου.

Πολλά έχουν ήδη ολοκληρωθεί ενώ σε εξέλιξη είναι έργα στη Δυτική Ελλάδα και στα νησιά με προϋπολογισμό 16,5 εκατομμυρίων ευρώ και 120 χιλιομέτρων.

Το 2022 έχει προγραμματιστεί να επενδυθούν 100 εκατομμύρια ευρώ για την υπογειοποίηση 1.000 χιλιομέτρων εναέριου δικτύου και το 2023 150 εκατομμύρια για 1.500 χιλιόμετρα εναέριου δικτύου.

Διαβάστε ακόμη

«Καρούζος Gate»: Άλλαξαν χέρια δύο από τις εκτάσεις-«φιλέτα» στην Κρήτη

Το συμπέρασμα της Βουλής, το Facebook αγοράζει ελληνική start up, η Παγκρήτια μιλάει με την HSBC και η δικαίωση του Πιζάντε με τον Λογοθέτη

Χάρης Καρώνης (Viva Wallet): Ο ιδιοφυής επιχειρηματίας που δημιούργησε την πρώτη ελληνική unicorn