Σε μια χρονιά συγκρατημένης οικονομικής αισιοδοξίας στην Ευρώπη, οι επενδυτές στράφηκαν σε μια αεροπορική εταιρεία χωρίς περιττές παροχές, γνωστή για τον αυστηρό έλεγχο κόστους και τη συγκέντρωσή της στην αποδοτικότητα.
Η μετοχή της Ryanair Holdings κατέγραψε άνοδο 55% φέτος, καθιστώντας την τον κορυφαίο ευρωπαϊκό τίτλο στον δείκτη Bloomberg World Airlines Index, μετά τη Norwegian Air Shuttle. Ο ιρλανδικός αερομεταφορέας άφησε πίσω του τους ανταγωνιστές χάρη στην επιχειρησιακή του αποδοτικότητα και την αύξηση της κερδοφορίας, που στηρίχθηκαν και σε πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών ύψους 750 εκατ. ευρώ.
Ο κλαδικός δείκτης έχει ενισχυθεί κατά 22% φέτος, οδεύοντας προς την καλύτερη επίδοσή του από το 2017. Οι ευρωπαϊκοί «παίκτες» των υπερατλαντικών πτήσεων, Air France-KLM, Deutsche Lufthansa AG και η μητρική της British Airways, IAG SA, κινήθηκαν ανοδικά. Αντίθετα, άλλοι μεγάλοι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους της ηπείρου, όπως οι EasyJet Plc, Wizz Air Holdings Plc και Jet2 Plc, κατέγραψαν απώλειες.

Παρότι η μετοχή της Ryanair διαπραγματεύεται κοντά σε ιστορικά υψηλά, οι αναλυτές παραμένουν αισιόδοξοι: υπάρχουν 17 συστάσεις για «αγορά», έναντι πέντε «διακράτησης» και μόλις μίας «πώλησης».
«Η εταιρεία διαθέτει απόλυτη προσήλωση και αποτελεσματική εκτέλεση του επιχειρηματικού της μοντέλου, με μια μακροχρόνια εδραιωμένη διοικητική ομάδα, το χαμηλότερο κόστος λειτουργίας και, πιθανότατα, τον ισχυρότερο ισολογισμό», σημείωσε ο Στίβεν Φέρλογκ, αναλυτής της Davy.
Οι χαμηλές συγκρίσεις με το προηγούμενο έτος ενίσχυσαν επίσης την πορεία της μετοχής. Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις αεροσκαφών από την Boeing Co. περιόρισαν την ανάπτυξη της χωρητικότητας σε όλη τη διάρκεια του 2024, ενώ η σύγκρουση με διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία τρίτων υποχρέωσε την εταιρεία να μειώσει ναύλους, πλήττοντας τα έσοδα στην κορύφωση της θερινής περιόδου.
Για το 2025, η ανάκαμψη της ταξιδιωτικής ζήτησης οδήγησε τη Ryanair σε υπερδιπλασιασμό των καθαρών κερδών της στο πρώτο τρίμηνο. Έκτοτε, η εταιρεία αύξησε τον στόχο επιβατικής κίνησης για το οικονομικό έτος που λήγει τον Μάρτιο, αξιοποιώντας τις πρώιμες παραδόσεις από την Boeing.
Η Ryanair έχει επίσης τη δυνατότητα να κατανέμει τα αεροσκάφη της σε αγορές που θεωρεί ευνοϊκές, τόσο ως αντίδραση σε περιβαλλοντικούς φόρους και τέλη όσο και για τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας.
Θετικοί αποδείχθηκαν και τεχνικοί παράγοντες, όπως η αλλαγή στους κανόνες ιδιοκτησίας και ελέγχου. Τον Μάρτιο, η εταιρεία επέτρεψε σε μη πολίτες της ΕΕ να κατέχουν μετοχές. Επενδυτές που διακρατούσαν αμερικανικά αποθετήρια πιστοποιητικά (ADRs) είχαν κίνητρο να στραφούν στις κοινές μετοχές, ενισχύοντας τη ρευστότητα και τη λειτουργία της αγοράς, σύμφωνα με τον Αντριου Λόμπεμπεργκ της Barclays Plc.
Τα οφέλη αυτά ήρθαν την ώρα που η EasyJet δυσκολευόταν να συγκρατήσει το κόστος, η Jet2 προειδοποιούσε για αβέβαιη καταναλωτική ζήτηση και η Wizz Air αντιμετώπιζε προβλήματα συντήρησης κινητήρων της Pratt & Whitney, τα οποία οδήγησαν στη διακοπή των δραστηριοτήτων της στο Άμπου Ντάμπι. Στον αντίποδα, η Norwegian Air ανέκαμψε μετά την αναδιάρθρωση της περιόδου της πανδημίας, κατέγραψε ισχυρή κερδοφορία και ανακοίνωσε το πρώτο της μέρισμα, ενισχύοντας τη μετοχή της.
Στις βασικές προκλήσεις για τη Ryanair περιλαμβάνονται η άνοδος του κόστους ανά μονάδα και η απειλή αυξημένων επιβαρύνσεων στις αερομεταφορές στην Ευρώπη, σε σύγκριση με άλλα μέσα μεταφοράς, όπως ο σιδηρόδρομος, που θα μπορούσαν να περιορίσουν τη ζήτηση από τους ιδιαίτερα ευαίσθητους στις τιμές πελάτες της.
Στον αντίποδα, η Ryanair αναμένεται να παραλάβει πριν από το καλοκαίρι τα εναπομείναντα έξι αεροσκάφη Max 8 που έχει παραγγείλει, γεγονός που θα της επιτρέψει να επεκτείνει το δίκτυό της ενόψει της περιόδου αιχμής.
«Έχουμε πολύ καλύτερη πειθαρχία στο κόστος ανά μονάδα και πιστεύω ότι οι ναύλοι μας θα κινηθούν ανοδικά», δήλωσε στις 3 Νοεμβρίου ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Michael O’Leary. Προειδοποίησε ότι ευρωπαίοι ανταγωνιστές, όπως οι EasyJet, Lufthansa και Air France-KLM, «δεν έχουν μέλλον αν δεν περιορίσουν τη χωρητικότητα και δεν αυξήσουν τους ναύλους τον επόμενο έναν-δύο χρόνο».
Διαβάστε ακόμη
Τρείς προορισμοί για σπάνιες εμπειρίες στην Ασία που θα γίνουν δημοφιλείς το 2026
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.