Η αγορά των σούπερ μάρκετ εξακολουθεί να λειτουργεί σαν ένα σταθερό λιμάνι, ικανό να αντέχει τις αναταράξεις. Παρά την ψυχολογική κόπωση του καταναλωτή, τις ανατιμήσεις και το συνεχές συναίσθημα φόβου σε κάθε επίσκεψη στο ράφι, η κατανάλωση δεν μειώνεται, αντίθετα, ενισχύεται. Και ενισχύεται με τρόπο που αναδεικνύει μεγάλες διαφοροποιήσεις μεταξύ των γενεών, σχηματίζοντας ένα σύνθετο τοπίο αγοραστικών συνηθειών με εντελώς νέα χαρακτηριστικά.

«Το σούπερ μάρκετ πρέπει να γίνει ξανά ευχάριστο. Να χαίρομαι που πηγαίνω», υπογράμμισε στο 16ο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ ο διευθύνων σύμβουλος της Circana, Παναγιώτης Μπορέτος, περιγράφοντας εύστοχα τη σημερινή ψυχολογία των αγορών.

Οι γενιές και το νέο καταναλωτικό προφίλ τους

Η διάθεση για κατανάλωση παραμένει αρνητική, όμως οι αγορές συνεχίζονται — με κάθε γενιά να επενδύει αλλού:

Generation Z (12–27 ετών)
Δίνει έμφαση στην ομορφιά και τα ηλεκτρονικά, αναζητώντας προϊόντα που ενισχύουν την εικόνα και το προσωπικό lifestyle.

Millennials (28–43 ετών)
Επενδύουν σε ρούχα, παπούτσια και προϊόντα περιποίησης. Θέλουν να διατηρούν τη θέση τους στο «παιχνίδι», παρά τις πιέσεις που δέχονται.

Generation X (44–59 ετών)
Στρέφεται σε convenience τρόφιμα και ποτά, περιορίζοντας τις αγορές ένδυσης, με στόχο την εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων.

Baby Boomers (60–78 ετών)
Προτάσσουν το τρόφιμο, το πιο προσιτό casual dining και τα ποτά, καθώς το σπίτι παραμένει ο βασικός χώρος κατανάλωσης.

Στο επίπεδο των τιμών, η εικόνα για το 2025 είναι πιο ήπια, με αυξήσεις γύρω στο 1,5%, ενώ η ανάπτυξη στηρίζεται τόσο στις ανατιμήσεις όσο και σε αύξηση τεμαχίων. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξάνουν τις πωλήσεις τους κατά 7,3%, ενώ τα «μισθολογικά Σαββατοκύριακα» απογειώνουν την κατανάλωση έως και 20%. Ο τουρισμός λειτουργεί ενισχυτικά, με περιοχές όπως η Κρήτη και πολλά νησιά να ξεπερνούν ακόμη και τη Θεσσαλονίκη σε τζίρο.

Μια αγορά που συνεχίζει να αντέχει

Παρά τη βαριά ψυχολογία του Έλληνα καταναλωτή, η αγορά εμφανίζει απροσδόκητη αντοχή. Ο διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας, σημείωσε ότι η ψυχολογική κατάσταση του Έλληνα είναι δυσμενής, με την απαισιοδοξία να ξεπερνά τον παγκόσμιο μέσο όρο. Το κόστος των τροφίμων παραμένει η κορυφαία ανησυχία, πάνω και από τις γεωπολιτικές εξελίξεις.

Ωστόσο, η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ ανεβαίνει. Οι καταναλωτές:

  • αναζητούν μεγαλύτερες εκπτώσεις

  • επιλέγουν μεγάλες συσκευασίες

  • επενδύουν στη χαμηλότερη τιμή ανά μονάδα

  • ψωνίζουν στοχευμένα και υπολογισμένα

Μέχρι τις 9 Νοεμβρίου, η χρονιά ήταν εξαιρετικά θετική: συνολική ανάπτυξη πάνω από 6%, εκ των οποίων 4,6% αποτελεί καθαρή αύξηση όγκων. Αντίθετα, η μικρή λιανική —περίπτερα και μικρά παντοπωλεία— καταγράφει πτώση 2,7% και συνεχόμενη συρρίκνωση του δικτύου, με το βάρος να μεταφέρεται στην οργανωμένη λιανική.

Η μείωση των προϊόντων σε προσφορά λόγω του κώδικα δεοντολογίας προκάλεσε συζήτηση, αλλά δεν επηρέασε την κατανάλωση. Ο Έλληνας θα ψωνίσει — και θα το κάνει εκεί όπου βρίσκει το μεγαλύτερο όφελος.

Διατροφικές τάσεις που αλλάζουν το ράφι

Οι συνήθειες αλλάζουν με πρωτοφανή ταχύτητα:

  • Ο καταναλωτής αναζητά προϊόντα που προσφέρουν ευεξία.

  • Τα ready-to-eat φθάνουν τα 144 εκατ. ευρώ, με άνοδο 7%.

  • Οι πρωτεϊνούχες επιλογές επεκτείνονται σε κάθε κατηγορία.

  • Οι διεθνείς κουζίνες —μεξικάνικη, ασιατική— μπαίνουν δυναμικά στο καλάθι ως οικονομικός, δημιουργικός τρόπος να «τρώμε έξω… μέσα».

Η αγορά μεταμορφώνεται. Ο καταναλωτής πιέζεται. Τα σούπερ μάρκετ παραμένουν αναντικατάστατα. Και όπως τόνισε ο κ. Μπορέτος, ακόμη κι αν σήμερα «το σούπερ μάρκετ μοιάζει φοβιστικό», το ράφι εξακολουθεί να αποτελεί τον καθρέφτη της ελληνικής κοινωνίας — και ίσως το πιο ειλικρινές της βαρόμετρο.

Διαβάστε ακόμη 

Scope για Ελλάδα: Σταθερή ανάπτυξη, ισχυρή δημοσιονομική επίδοση – Ταχεία αποκλιμάκωση χρέους και το 2026 (διαγράμματα)

Χρυσή λίρα Αγγλίας με ελληνικό αποτύπωμα από την Τράπεζα Πειραιώς – Λίρες 5 δισ. έχουν οι Ελληνες σε καταθέσεις

Θετική «υπό ιδιαίτερα σημαντικούς όρους» η γνωμοδότηση για το νέο data center των Dromeus Capital-APTO στα Σπάτα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα