Τα ηλεκτρονικά ταμπελάκια τιμών – ψηφιακές μικρές οθόνες που προβάλλουν την τρέχουσα τιμή των προϊόντων – αντικαθιστούν σταδιακά τα χάρτινα καρτελάκια στα ράφια των σούπερ μάρκετ στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η τεχνολογία αυτή έχει ήδη ενσωματωθεί σε μεγάλες αλυσίδες όπως οι Whole Foods, Amazon Fresh και Kroger, ενώ διαδίδεται διεθνώς, δημιουργώντας μια αγορά αξίας 1,85 δισ. δολαρίων το 2024, που σύμφωνα με την Grand View Research αναμένεται να αγγίξει τα 7,54 δισ. δολάρια έως το 2033.

«Πρόκειται για έναν τομέα με διψήφια ετήσια ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια», δηλώνει ο Cullen Hendrix, ανώτερος ερευνητής στο Peterson Institute for International Economics.

Η Walmart, ο μεγαλύτερος λιανέμπορος των ΗΠΑ, ανακοίνωσε πως θα εγκαταστήσει ηλεκτρονικά ταμπελάκια σε 2.300 καταστήματα έως το 2026. Σύμφωνα με την εταιρεία, η νέα τεχνολογία επιτρέπει στους εργαζόμενους να ενημερώνουν τις τιμές μέσω εφαρμογής κινητού, μειώνοντας τον χρόνο αλλαγής από δύο ημέρες σε λίγα λεπτά. Όπως σημειώνει ο Hendrix, «το μόνο που απομένει ως καθυστέρηση είναι ο χρόνος απόφασης του ανθρώπου να αλλάξει την τιμή».

Ωστόσο, δεν λείπουν οι ανησυχίες ότι η ψηφιακή τιμολόγηση θα μπορούσε να διευκολύνει τη “δυναμική τιμολόγηση”, δηλαδή την αυτόματη αύξηση τιμών ανάλογα με τη ζήτηση. Σε επιστολή τους το 2024, η γερουσιαστής Ελίζαμπεθ Γουόρεν και ο Μπομπ Κέισι προειδοποίησαν ότι τέτοιες πρακτικές θα μπορούσαν να αυξήσουν τις τιμές βασικών αγαθών με βάση την ώρα, τον καιρό ή ειδικά γεγονότα, οδηγώντας σε κέρδη εις βάρος των καταναλωτών.

Η Kroger απάντησε ότι δεν εφαρμόζει και δεν έχει εφαρμόσει ποτέ τιμολόγηση βάσει ζήτησης, υποστηρίζοντας πως τα ηλεκτρονικά ταμπελάκια «παρέχουν δεδομένα για καλύτερη διαχείριση αποθεμάτων» και βοηθούν στην έγκαιρη μείωση τιμών για προϊόντα ευπαθή ή εποχικά.

Έρευνα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, που αναθεωρήθηκε το 2023, διαπίστωσε ότι η δυναμική τιμολόγηση μπορεί να μειώσει τη σπατάλη τροφίμων έως 21%.

Ο Ιωάννης Σταματόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Ώστιν, δήλωσε ότι «δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η πρακτική αυτή χρησιμοποιείται σήμερα», επισημαίνοντας πως οι αλυσίδες επιδιώκουν να διατηρούν τους πελάτες τους. «Δεν θα ρισκάρουν να τους εξοργίσουν για να κερδίσουν λίγα σεντ σε ένα παγωτό μια ζεστή μέρα», πρόσθεσε.

Η Amazon, από την πλευρά της, διαβεβαίωσε πως δεν σκοπεύει να εφαρμόσει δυναμική τιμολόγηση, ενώ η Whole Foods αρνήθηκε να σχολιάσει.

Διαβάστε ακόμη

Έλεγχοι για τέλη κυκλοφορίας και αναφάλιστα ΙΧ: Ειδοποιητήρια από την ΑΑΔΕ για πάνω από 320.000 παραβάτες

Πώς άλλαξε ο τρόπος που ψωνίζει ο Έλληνας από το 2015 μέχρι σήμερα

Μαρία Κορίνα Ματσάδο: Το ποσό που θα λάβει για το Νόμπελ Ειρήνης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα