Ο πρόεδρος της Stellantis, Τζον Έλκαν, απευθύνει σαφή προειδοποίηση προς τις Βρυξέλλες: η ανακοίνωση της 10ης Δεκεμβρίου για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία πρέπει να περιλαμβάνει ουσιαστική χαλάρωση των πράσινων κανόνων, αλλιώς ο κλάδος κινδυνεύει με βαθιά κρίση. Σε συνέντευξή του, έκανε λόγο για «σημείο καμπής», υπογραμμίζοντας ότι η Ευρώπη βρίσκεται μπροστά σε μια καθοριστική επιλογή – είτε θα προσανατολιστεί προς την ανάπτυξη, όπως άλλες παγκόσμιες αγορές, είτε θα επιταχύνει την πορεία προς την αποδυνάμωση.
Κληρονόμος της οικογένειας Ανιέλι και βασικός μέτοχος των Stellantis και Ferrari, ο Έλκαν συντάσσεται με άλλους κορυφαίους της αυτοκινητοβιομηχανίας που επιχειρούν να επηρεάσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή λίγο πριν την παρουσίαση του νέου πακέτου πολιτικών για έναν κλάδο, που απασχολεί περισσότερους από 13 εκατομμύρια εργαζομένους στην ΕΕ.
Η ανάκαμψη των πωλήσεων δεν έχει επιτευχθεί, καθώς η ευρωπαϊκή αγορά παραμένει κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα και οι κινεζικές εταιρείες κερδίζουν έδαφος χάρη στα τεχνολογικά προηγμένα ηλεκτρικά οχήματα. Την ίδια στιγμή, ο εμπορικός πόλεμος του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ πιέζει τις αλυσίδες εφοδιασμού και τα οικονομικά των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ο Έλκαν ζητά επανεξέταση της ρύθμισης που καταργεί από το 2035 τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με εκπομπές CO2 – απόφαση που ουσιαστικά σημαίνει το τέλος του κινητήρα εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη. Υποστηρίζει επίσης ότι οι Βρυξέλλες πρέπει να ενθαρρύνουν περισσότερο την απόσυρση παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων, ώστε να μειωθούν οι συνολικές εκπομπές και να τονωθεί η αγορά των νέων αυτοκινήτων. Επιπλέον, ζητά κίνητρα για την παραγωγή μικρότερων οχημάτων.
Το πακέτο που θα παρουσιάσει η Επιτροπή στις 10 Δεκεμβρίου θα περιλαμβάνει αναθεώρηση της νομοθεσίας του 2035, ρυθμίσεις για την «πράσινη» μετάβαση των εταιρικών στόλων, λεπτομέρειες για το πακέτο μπαταριών και πιθανές απαιτήσεις τοπικού περιεχομένου. Οι περισσότεροι κατασκευαστές – μεταξύ αυτών και η Stellantis – ζητούν «τεχνολογική ουδετερότητα», ώστε η μηδενική εκπομπή να μπορεί να επιτευχθεί όχι μόνο με ηλεκτρικά οχήματα αλλά και με plug-in υβριδικά, συστήματα επέκτασης αυτονομίας και καθαρότερα εναλλακτικά καύσιμα για κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ο Έλκαν επισημαίνει επίσης την ανάγκη να υπολογίζονται με μέσο όρο οι ενδιάμεσοι στόχοι μείωσης εκπομπών έως το 2035. Η Επιτροπή έχει ήδη δείξει ευελιξία για τον στόχο του 2024, επιτρέποντας τριετή μέση τιμή. Εκείνος προτείνει πενταετή μέσο όρο για την περίοδο 2028-2032 αντί για συγκεκριμένο στόχο το 2030.
Αν και στηρίζει την Πρωτοβουλία Μικρών Αυτοκινήτων της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ο Έλκαν απέφυγε να τοποθετηθεί στο εάν πρέπει να συμπεριληφθούν τεχνολογίες εκτός ηλεκτροκίνησης. Για τις απαιτήσεις τοπικού περιεχομένου που εισηγούνται Γαλλία και Ισπανία, δήλωσε ότι πρέπει να ενταχθούν στο πακέτο, χωρίς όμως να καθορίζει όρια.
Στην καρδιά της πρότασής του βρίσκεται ένα γενικευμένο πρόγραμμα απόσυρσης – όχι μόνο για να περιοριστούν οι εκπομπές, αλλά και για να αποκτήσει ο κλάδος την «πίστωση» που θα τον βοηθήσει να πετύχει τους μελλοντικούς στόχους.
Ταυτόχρονα, η Stellantis αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις στις ΗΠΑ, καθώς η κυβέρνηση Τραμπ αύξησε τους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από 2,5% σε 15%. Η εταιρεία σχεδιάζει επενδύσεις 13 δισ. δολαρίων στην αμερικανική αγορά για τα επόμενα τέσσερα χρόνια – χωρίς να έχει ανακοινώσει αντίστοιχα σχέδια για την Ευρώπη.
Παρά τις προειδοποιήσεις, η Stellantis εμφάνισε καθαρά έσοδα 37,2 δισ. ευρώ το γ’ τρίμηνο, αυξημένα κατά 13% σε σχέση με πέρυσι, ενώ ενέκρινε και μέρισμα 2 δισ. ευρώ τον Απρίλιο.
Διαβάστε ακόμη
Λειψυδρία: Η σοβαρότερη κρίση της 30ετίας για την Αθήνα – Με έργα 2,5 δισ. η αντιμετώπιση
Γιατί οι ευρωπαϊκές αγορές καταγράφουν ράλι κάθε Δεκέμβριο – Θα συμβεί και το 2025; (γράφημα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
