Για πολλά χρόνια, η μπύρα στην Ελλάδα βρισκόταν χαμηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών, με ελάχιστες ντόπιες μάρκες, ζυθοποιίες και επιλογές ακόμα και σε ”ψαγμένα” μαγαζιά. Την ίδια στιγμή, χώρες όπως η Γερμανία, το Βέλγιο και η Τσεχία, εδώ και πάρα πολλές δεκαετίες θεωρούνται παράδεισος, με ιστορικά σήματα, πολλές ποικιλίες και επιλογές για κάθε πορτοφόλι από το ράφι, μέχρι τις χιλιάδες μπυραρίες. Τα τελευταία χρόνια όμως, τα στοιχεία δείχνουν μια σημαντική στροφή. Καθώς η κατανάλωση και η παραγωγή σε χώρες που κρατούν ακόμη τα σκήπτρα έχουν πάρει την κατιούσα, η Ελλάδα είναι μια μικρή, αλλά ανερχόμενη δύναμη.

Οι αριθμοί στην ετήσια έκθεση European Beer Trends της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ζυθοποιών είναι ενδεικτικοί: η αγορά μπύρας δεν έχει επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα, η κατανάλωση μπύρας στην εστίαση βρίσκεται σε μακροχρόνια πτώση και τα πρώτα στοιχεία για το 2025 δείχνουν ότι η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη σε σχέση με το 2024. Σε σύγκριση με πριν από πέντε χρόνια, η παραγωγή, η κατανάλωση και οι εξαγωγές έχουν μειωθεί σχεδόν παντού, με ελάχιστες φωτεινές εξαιρέσεις.

Οι παμπ, οι μπυραρίες, οι καφετέριες και οι ταβέρνες, που αποτελούν την καρδιά της ευρωπαϊκής κουλτούρας μπύρας — συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Ενώ πριν από την πανδημία η κατανάλωση μπύρας στην εστίαση αντιπροσώπευε περίπου το ένα τρίτο της συνολικής κατανάλωσης, σήμερα κυμαίνεται γύρω στο ένα τέταρτο σε ολόκληρη την ΕΕ.

Καθώς ο κλάδος της εστίασης μένει στάσιμος ή συρρικνώνεται, έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της μπύρας — από τους αγρότες που προμηθεύουν κριθάρι και λυκίσκο έως τους παραγωγούς συσκευασίας, τη μεταφορά, τους χονδρεμπόρους και τις αμέτρητες μικρές επιχειρήσεις, που στηρίζονται στον τουρισμό μπύρας και την κοινοτική ζωή.

Η έκθεση καταγράφει λίγο πάνω από 9.700 ενεργά ζυθοποιεία σε ολόκληρη την ΕΕ.

Εξαίρεση η μπύρα χωρίς αλκοόλ, ποιες είναι οι προκλήσεις

Ένα φωτεινό σημείο στην όλη κατάσταση, είναι η διαρκής ανάπτυξη των μπυρών χωρίς αλκοόλ, οι οποίες παραμένουν η κατηγορία με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στον κλάδο και έχουν αυξηθεί κατά ένα τέταρτο τα τελευταία πέντε χρόνια.

Αντιπροσωπεύουν πλέον ένα σημαντικό και αυξανόμενο μερίδιο των συνολικών πωλήσεων, με το 7,5% των μπυρών να ανήκουν πλέον σε αυτήν την κατηγορία.

Παρόλα αυτά, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι Ευρωπαίοι ζυθοποιοί είναι πραγματικές, δομικές και επείγουσες. Τα κόστη παραμένουν αυξημένα σε ό,τι αφορά πρώτες ύλες, ενέργεια και μεταφορές.

Οι πιέσεις που σχετίζονται με το κλίμα εξακολουθούν να επηρεάζουν τις αποδόσεις και τη σταθερότητα της προσφοράς. Και όλα αυτά επιδεινώνονται από την εύθραυστη κατάσταση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

Οι επιδόσεις της Ελλάδας

To 2024, η Ελλάδα παρήγαγε 4,310 χιλιόλιτρα μπύρας και βρέθηκε στην 17η θέση στην ΕΕ. Ωστόσο, στην εξαετία 2018-2024, την ίδια ώρα που παραδοσιακές δυνάμεις όπως η Γερμανία, το Βέλγιο, η Γαλλία και η Τσεχία καταγράφουν συρρίκνωση στην παραγωγή τους η Ελλάδα κινείται ανοδικά. Το 2018 παρήγαγε 3,933 χιλιόλιτρα, το 2019 4,075, το 2020 3,397, το 2021 4,091, το 2022 4,220 και το 2023 4,026, φτάνοντας σα 4,310 του 2024.

Περνώντας στο μέτωπο της κατανάλωσης, την πρώτη τριάδα της ΕΕ απαρτίζουν η Γερμανία, η Ισπανία και η Πολωνία. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 16η θέση, ωστόσο και πάλι σε επίπεδο εξαετίας, οι μεγάλες δυνάμεις καταγράφουν μείωση την ίδια στιγμή που οι Έλληνες δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στην μπύρα. Η κατανάλωση του 2024, κινήθηκε κοντά στα επίπεδα του 2018 (3,850 χιλιόλιτρα και 3,849 χιλιόλιτρα αντίστοιχα).

Όσον αφορά την κατά κεφαλή κατανάλωση, το 2024 στην κορυφή βρίσκονται οι Τσέχοι με 126 λίτρα και ακολουθούν οι Αυστριακοί και οι Γερμανοί με 98 και 88 λίτρα αντίστοιχα. Η κατά κεφαλή κατανάλωση στην Ελλάδα ανήλθε στα 41 λίτρα, από τα 36 του 2018, τα 37 του 2019, τα 28 του 2020, τα 32 του 2021, τα 35 του 2022 και τα 38 του 2023. Αντίστοιχα στα παραδοσιακά κάστρα υπάρχει πτώση χρόνο με τον χρόνο. Π.χ οι Γερμανοί από τα 98 λίτρα του 2018 έφτασαν τα 88 το 2024 και οι Τσέχοι αντίστοιχα πήγαν από τα 141 στα 126.

Όσον αφορά τον δείκτη κατανάλωση στην εστίαση/κατανάλωση στη λιανική το ποσοστό της Ελλάδας το 2024 ανήλθε σε 51% και 49% αντίστοιχα, ενώ π.χ το 2018 και το 2019 τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 61-39% και 57-43%, κάτι που σημαίνει ότι η μπύρα μπαίνει όλο και συχνότερα στα σπίτια των Ελλήνων και δεν αποτελεί απλά μια εναλλακτική σε έξοδο

Το 2024 η Ελλάδα εισήγαγε 334 χιλιόλιτρα μπύρας από χώρες εντός ΕΕ και 21 χιλιόλιτρα εκτός ΕΕ (σύνολο 355), ενώ π.χ το 2022 τα αντίστοιχα νούμερα ήταν 230 και 73. Αυτό αποτυπώνει πιθανότητα α) αυξημένη ζήτηση για μπύρα και β)προτίμηση στις ευρωπαϊκές ετικέτες.

Στο κομμάτι εξαγωγές, η Ελλάδα είναι στην 14η θέση του πίνακα με 458 χιλιόλιτρα, καταγράφοντας βέβαια κατά βάση μείωση από το 2019 και μετά. Το 2019, είχε εξαγάγει 441 χιλιόλιτρα, 604 το 2020, 753 το 2021, 823 το 2022 και 468 το 2023.

 

O αριθμός των ενεργών ζυθοποιείων στη χώρα μας έφτασε τις 76 τη περσινή χρονιά, με σταθερή άνοδο από το 2018 και μετά. Την ίδια ώρα για παράδειγμα στη Γερμανία, οι 1.542 ενεργές ζυθοποιείες του 2018 έπεσαν σε 1.459 το 2024.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στις μικροζυθοποιίες, με την Ελλάδα να έχει ανέβει στις 55, από τις 30 του 2018.

Όσον αφορά τις εταιρείες, οι ελληνικές ανέρχονται σε 73 από 43 το 2018.

Συμπερασματικά, η Ελλάδα σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συγκριθεί ακόμη με χώρες υπερδυνάμεις στην μπύρα, αφού το χάσμα στις ενεργές επιχειρήσεις, ζυθοποιίες, μικροζυθοποιείες, παραγωγή και εξαγωγές παραμένει τεράστιο. Τα στοιχεία ωστόσο δείχνουν, ότι η μπύρα κερδίζει όλο και περισσότερους Έλληνες χρόνο με τον χρόνο την ίδια ώρα που οι περισσότεροι Ευρωπαίοι την ελαττώνουν, δίνοντας έτσι την ευκαιρία και στην εγχώρια αγορά να ανθίσει.

Διαβάστε ακόμη

Από τη σόγια επιστροφή στο κρέας: Γιατί τα βίγκαν προϊόντα βγαίνουν εκτός μόδας

Οι νέες στρατηγικές της ΕΕ για Ναυτιλία, Ναυπηγήσεις και Λιμάνια

«Ασπίδα του Αχιλλέα»: Στην τελική ευθεία οι διαπραγματεύσεις με το Ισραήλ – Στο επίκεντρο και ο LORA (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα