Σε μια περίοδο όπου οι επιχειρήσεις αναδιαμορφώνουν τη στρατηγική τους υπό το βάρος των τεχνολογικών εξελίξεων, ολοένα και περισσότερες εταιρείες ανακοινώνουν ότι προχωρούν σε περικοπές προσωπικού, επικαλούμενες την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στις λειτουργίες τους.
Ένας από τους χαρακτηριστικότερους οργανισμούς είναι η γερμανική αεροπορική εταιρεία Lufthansa, η οποία, σε ενημέρωση που έκανε προς επενδυτές και οικονομικούς αναλυτές στα τέλη Σεπτεμβρίου, γνωστοποίησε ότι προγραμματίζει την κατάργηση περίπου 4.000 διοικητικών θέσεων έως το πέρας της δεκαετίας. Ανάμεσα στα επιχειρήματα που παρουσίασε συμπεριλαμβάνεται και «η αυξημένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης», η οποία –όπως υποστηρίζει– επιτρέπει πιο αποδοτικές λειτουργίες και περιορισμό κόστους.
Λίγο αργότερα, η ολλανδική ING Groep γνωστοποίησε ότι σχεδόν 1.000 θέσεις εργασίας βρίσκονται πλέον υπό απειλή, αποδίδοντας την κατάσταση στη διεύρυνση της ψηφιοποίησης, στη γρήγορη ανάπτυξη εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης και στη μεταβαλλόμενη συμπεριφορά των πελατών της. Στο ίδιο πνεύμα, η νοτιοκορεατική εταιρεία βιντεοπαιχνιδιών Krafton ανακοίνωσε στις αρχές του μήνα πως αποφάσισε να παγώσει τις νέες προσλήψεις, δηλώνοντας ότι στρέφεται σε ένα μοντέλο ανάπτυξης που τοποθετεί την τεχνητή νοημοσύνη στο επίκεντρο των σχεδιασμών της.
Στα πρώτα στάδια της «έκρηξης» της τεχνητής νοημοσύνης, πολλές εταιρείες προσπαθούσαν να αποφύγουν κάθε συσχέτιση μεταξύ απολύσεων και AI, φοβούμενες ότι θα δεχθούν αρνητικά σχόλια. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες, ο λόγος έχει αλλάξει. Όλο και περισσότεροι οργανισμοί, σε ποικίλους κλάδους και διαφορετικές αγορές, αναγνωρίζουν ανοιχτά πως η τεχνητή νοημοσύνη τους επιτρέπει να περιορίσουν το εργατικό δυναμικό ή να «παγώσουν» τις προσλήψεις.
Στελέχη κορυφαίων εταιρειών προβάλλουν πλέον την τεχνητή νοημοσύνη ως έναν βασικό πυλώνα ενίσχυσης της παραγωγικότητας, αναφέροντάς την σε εταιρικά σημειώματα, παρουσιάσεις προς επενδυτές και ανακοινώσεις κερδοφορίας. Η σταθεροποίηση ή μείωση των εργαζομένων παρουσιάζεται, μάλιστα, ως μια κίνηση που προσαρμόζει τις επιχειρήσεις σε μια νέα οικονομική πραγματικότητα όπου η AI θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο. Σύμφωνα με εκτίμηση της εταιρείας Challenger, Gray & Christmas, οι περικοπές που συνδέονται άμεσα με την τεχνητή νοημοσύνη στις ΗΠΑ ανέρχονται ήδη σε 48.414 θέσεις από την αρχή του έτους, εκ των οποίων οι 31.039 ανακοινώθηκαν μόνο τον Οκτώβριο.
Παρά τις επίσημες ανακοινώσεις, αρκετοί αναλυτές εκφράζουν την άποψη ότι η τεχνητή νοημοσύνη λειτουργεί μερικές φορές ως πρόσχημα. Στις ΗΠΑ έχει ξεκινήσει μια έντονη συζήτηση για το κατά πόσο οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τις τεχνολογικές εξελίξεις ως ευκαιρία να συγκρατήσουν τα κόστη σε μια παγκόσμια οικονομία με αυξανόμενη αβεβαιότητα ή αν, αντιθέτως, προβάλλουν την τεχνητή νοημοσύνη ως απλουστευμένη αιτία για περικοπές που ουσιαστικά πηγάζουν από πιο σύνθετους και λιγότερο θελκτικούς παράγοντες.
Πολλές αμερικανικές εταιρείες, ιδίως στον τεχνολογικό τομέα, φαίνεται ότι προσέλαβαν υπερβολικά πολλούς υπαλλήλους στην περίοδο μετά την πανδημία, κάτι που τώρα αντιστρέφεται καθώς εντείνονται οι κίνδυνοι από εμπορικές αντιπαραθέσεις, πιθανούς δασμούς και πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Όπως επισημαίνει ο Τζορτζ Ντένλινγκερ, επιχειρησιακός πρόεδρος της Robert Half, η επίκληση στην τεχνητή νοημοσύνη ενδέχεται συχνά να αποκρύπτει ότι οι απολύσεις θα πραγματοποιούνταν ούτως ή άλλως. «Σε αρκετές περιπτώσεις», λέει, «η αφήγηση περί αυτοματοποίησης λειτουργεί ως μια μορφή AI-washing. Μοιάζει να ρίχνουν την ευθύνη στην τεχνητή νοημοσύνη, ενώ στην πραγματικότητα αυτή δεν είναι ο μοναδικός και ίσως ούτε ο κυριότερος λόγος των περικοπών».
Διαβάστε ακόμη
Κληρονομικό δίκαιo: Τι αλλάζει στις κληρονομιές και τις διαθήκες
CVC: Αποκτά τον έλεγχο της Low Carbon με επένδυση 1,3 δισ. δολαρίων
Το άλειμμα φουντουκιού που απειλεί τον θρόνο της Nutella
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.