Η μετοχή, η οποία μέχρι και το πρώτο πενθήμερο του Σεπτεμβρίου είχε σπάσει τα κοντέρ και είχε μαγνητίσει όλα τα επενδυτικά βλέμματα δεν ήταν άλλη από αυτή της Tesla.

Στην κυριολεξία, η μετοχή της αμερικανικής αμιγώς ηλεκτροκίνητης αυτοκινητοβιομηχανίας είχε επιδοθεί σε μία κούρσα με σπασμένα τα φρένα, χωρίς να μπορεί καμία άλλη μετοχή της Wall Street να την ακολουθήσει σε αυτή την ξέφρενη εκτόξευσή της, η οποία είχε φθάσει στο +400% από τις αρχές του τρέχοντος έτους, καταγράφοντας 33 ιστορικά υψηλά.

Η Tesla έναν μόλις χρόνο πριν την ενηλικίωσή της στα 17 χρόνια ύπαρξής της, έχει καταφέρει όχι μόνο να κοιτάξει στα μάτια του παραδοσιακούς κολοσσούς της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και να τους ξεπεράσει, με την χρηματιστηριακή της αξία να έχει αγγίξει έως τα 409 δισ. δολάρια, μία κεφαλαιοποίηση η οποία όχι μόνο την καθιστά την πιο ακριβή εταιρεία του κλάδου στον κόσμο, αλλά και την 8η πιο ακριβή εταιρεία της Wall Street.

Στις 11 Αυγούστου κι αφού έχει προηγηθεί η δημοσιοποίηση των οικονομικών αποτελεσμάτων της για το β΄τρίμηνο του 2020 (μία σημαδιακή συγκυρία), ανακοινώνει ότι θα προχωρήσει σε split των μετοχών της 5 προς 1.

Οι ωθητήρες ενεργοποιούνται, η μετοχή εκτοξεύεται έως τα 2.295,60 δολάρια και η κεφαλαιοποίησή της στα 409 δισ. δολάρια, κατά την προτελευταία συνεδρίαση, πριν το split των μετοχών.

Τη Δευτέρα 31 Αυγούστου η μετοχή μετά το split κλείνει στα 498,32 δολάρια και άπαντες αναμένουν η Tesla να διαβεί το τελευταίο σκαλοπάτι και να εισέλθει στα μεγάλα σαλόνια του S&P 500, καθώς την Παρασκευή της ίδια εβδομάδας στις 4 Αυγούστου η εταιρεία που διαχειρίζεται το ταμπλό του, θα ανακοίνωνε την ανακατάταξη του δείκτη με τις καινούργιες προσθήκες και τις αντίστοιχες αποχωρήσεις.

Το σκηνικό για την Tesla είναι όχι απλά ιδανικό, αλλά ειδυλλιακό.

Η εταιρεία μόλις έχει ανακοινώσει το 4ο διαδοχικό τρίμηνο κατά το οποίο παρουσίασε κέρδη -η βασική προϋπόθεση για να εισέλθει μία μετοχή στο ταμπλό του S&P 500-, με την κεφαλαιοποίηση της να αξίζει όσο σχεδόν το 90%! των υπολοίπων εταιρειών οι μετοχές των οποίων διαπραγματεύονται στον δείκτη υψηλής κεφαλαιοποίησης της Wall Street.

Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν είναι μόνο έτοιμη να περάσει στα μεγάλα σαλόνια, αλλά και να κάνει μία εντυπωσιακή είσοδο ως η βασίλισσα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Όμως το παραμύθι δεν είχε ευτυχισμένο τέλος (προσώρας), από τη στιγμή που με μία ανακοίνωση έκπληξη η εταιρεία διαχειρίστρια του S&P 500 καλωσορίζει ως νέα μέλη της, την εταιρεία λιανικής πώλησης Etsy, την κατασκευάστρια ημιαγωγών Teradyne και την τεχνολογική του ιατρικού κλάδου Catalent, τρεις εταιρείες με τη συνδυασμένη χρηματιστηριακή αξία του στα 40 δισ. δολάρια στο κλείσιμο εκείνης της Παρασκευής, σχεδόν 10 φορές μικρότερη από της Tesla που εκείνη τη στιγμή βρισκόταν στα 390 δισ. δολάρια.

Στους επενδυτικούς κύκλους την έκπληξη αντικατέστησε η αμηχανία και στη συνέχεια τη θέση της κατέλαβε ο πανικός.

Την περασμένη Δευτέρα και εν μέσω ενός μαζικού sell-off στις μετοχές του τεχνολογικού κλάδου, η μετοχή της Tesla γκρεμοτσακίζεται κλείνοντας με απώλειες 21,06%, η χειρότερη ημερήσια επίδοση στην ιστορία της, διαγράφοντας 80 δισ. δολάρια από την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας (ποσό ίσο με τη συνδυασμένη χρηματιστηριακή αξία των Ford και General Motors).

Η ελεύθερη αυτή πτώση στοίχισε στην προσωπική περιουσία του CEO της εταιρείας Έλον Μασκ 16,3 δισ. δολάρια, η μεγαλύτερη ημερήσια απώλεια που έχει καταγραφεί ποτέ σε προσωπική περιουσία, φέρνοντας τον μία θέση χαμηλότερα στην 5η, στη λίστα του Bloomberg με τους πιο πλούσιους ανθρώπους στον κόσμο πίσω από τον ιδιοκτήτη του γαλλικού ομίλου ειδών και ενδυμάτων πολυτελείας Μπερνάρ Αρνό.

Εντούτοις ίσως τελικά αν κάποιος δει πίσω από τα γεγονότα, οι ιθύνοντες το ταμπλό του S&P 500, κάτι μπορεί να γνώριζαν.

Κατά τη διάρκεια του εξωπραγματικού ράλι της μετοχής της Tesla, τα στοιχήματα για πτώση της μετοχής της (short θέσεις), είχαν ανέλθει στα 24 δισ. δολάρια, ένα ποσό που σπανίως έχει εμφανισθεί για κάποια μετοχή.

Στην Wall Street οι επενδυτές της είχαν προσδώσει τον χαρακτηρισμό «η πιο αγαπητή και μισητή μετοχή».

Όπως τελικά κι έγινε στο πρώτο ταρακούνημα η μεταβλητότητα της μετοχής είναι τέτοια, έτσι ώστε συμπαρασύρει μαζί της ένα κύμα ρευστοποιήσεων από τους λεγόμενους αμυντικούς επενδυτές με μικρό χαρτοφυλάκιο και οι οποίοι στα «δύσκολα», είναι οι πρώτοι που γυρίζουν την πλάτη σε ένα περιουσιακό στοιχείο.

Παρόλα αυτά αποτελεί κοινό μυστικό, ότι είναι θέμα χρόνου η αμιγώς ηλεκτροκίνητη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία να περάσει στο ταμπλό του S&P 500 και να επιβεβαιώσει για άλλη μία φορά ότι οι ΗΠΑ είναι «η χώρα της ευκαιρίας».

Το παραμύθι της Σταχτοπούτας

1η Ιουλίου 2003: Η Tesla γεννιέται από τους μηχανικούς Μάρτιν Έμπερχαρντ και Μαρκ Τάρπενινγκ. Η ονομασία της είναι συμβολισμός/φόρος τιμής στον Νίκολα Τέσλα, στον πρωτοπόρο που ανακάλυψε τα ραδιοκύματα και χάρισε στην ανθρωπότητα το εναλλασσόμενο ρεύμα.

Φεβρουάριος 2004: Εμφανίζεται στο κάδρο ο Έλον Μασκ. Έχει αποχωρήσει από την Paypal με 180 εκατ. δολάρια στα χέρια, μετά την εξαγορά της από το eBay αντί του ποσού του 1,5 δισ. δολαρίων. Συνεισφέρει 6,35 εκατ. δολάρια στον πρώτο γύρο χρηματοδότησης της Tesla και διορίζεται πρόεδρος της.

Μάιος 2006: Έρχονται τα μεγάλα κεφάλαια, στον 3ο γύρο χρηματοδότησης συμμετέχουν οι συνιδρυτές της Google Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν.

Οκτώβριος 2008: Ο Έλον Μασκ αναλαμβάνει ως CEO της Tesla. Με το καλημέρα απολύει το 25% του εργατικού δυναμικού της εταιρείας. Τον Ιανουάριο του ίδιου έτους είχαν αποχωρήσει οι Μάρτιν Έμπερχαρντ και Μαρκ Τάρπενινγκ.

Μάιος 2009: Η Daimler αποκτά το 10% της εταιρείας αντί του ποσού των 50 εκατ. δολαρίων, διασώζοντας την από τη χρεωκοπία κι ενώ η μεγάλη χρηματοπιστωτική κρίση της Lehman Brothers μαίνεται. Τον Ιούνιο του ίδιου έτους λαμβάνει δάνειο ύψους 465 εκατ. δολαρίων από το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας.

Ιούνιος 2010: Στις 29 πραγματοποιεί το χρηματιστηριακό της ντεμπούτο -η πρώτη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία που εισέρχεται στο χρηματιστήριο μετά την Ford το 1956-, αντλώντας μόλις 226 εκατ. δολάρια. Μία ημέρα αργότερα η Toyota επενδύει 50 εκατ. δολάρια σε μία κοινοπραξία των 2 εταιρειών για την ανάπτυξη και παρασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η ιαπωνική εταιρεία θα αποχωρήσει το 2017 με συνοπτικές διαδικασίες εν μέσω πλήθος προβλημάτων.

Αρχές 2013: Βρέθηκε ένα βήμα πριν από την εξαγορά της από την Google. Οι επιδόσεις της κατά τη διάρκεια του έτους έκαναν τον Έλον Μασκ να αναθεωρήσει την προοπτική αυτή.

Μάιος 2013: Ανακοινώνει τα πρώτα της τριμηνιαία κέρδη κατά το α΄ τρίμηνο του 2013, 11 εκατ. δολάρια…

Φεβρουάριος 2014: Τα πράγματα σοβαρεύουν. Αντλεί 2 δισ. δολάρια από την έκδοση ομολόγου και τα διοχετεύει για την κατασκευή του Gigafactory 1 στη Νεβάδα.

Μάρτιος 2017: Εμφανίζεται κι άλλος μνηστήρας. Ο κινεζικός τεχνολογικός κολοσσός Tencent επενδύει 1,8 δισ. δολάρια για το 5% των μετοχών της.

Ιούλιος 2018: Επιτέλους πιάνει τον στόχο της παραγωγής 50.000 μονάδων Model 3 την εβδομάδα, ένας στόχος η μη επίτευξη του οποίου είχε φέρει τον Έλον Μασκ ένα βήμα πριν από την πόρτα της εξόδου.

1η Ιουλίου 2020: God save the princess. Η 17χρονη έφηβη Tesla ξεπερνάει σε χρηματιστηριακή αξία την Toyota με κεφαλαιοποίηση στα 206 δισ. δολάρια, έναντι 202 δισ. δολαρίων. Το στέμμα του S&P 500 για τη νεόκοπη βασίλισσα περιμένει στο χρηματιστηριακό παλάτι της Wall Street. Θα χρειασθεί να περιμένει λίγο ακόμη για τη στέψη της.