Το 76% της συνολικής παραγωγής του ελληνικού κλάδου της βιομηχανίας μαρμάρου, εξάγεται σε περισσότερες από 120 χώρες, τοποθετώντας την Ελλάδα στην 4η θέση παγκοσμίως στις εξαγωγές μαρμάρων. Η συμβολή του μαρμάρου στην ελληνική οικονομία φτάνει τα 1,27 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως. Το ελληνικό μάρμαρο αποτέλεσε το θέμα ημερήσιου συνεδρίου που διοργανώθηκε στα πλαίσια της Build expo 2022 από τον Σύνδεσμο επιχειρήσεων μαρμάρου Μακεδονίας/Θράκης (οι εταιρείες του συνδέσμου κατέχουν το 85% των πωλήσεων του κλάδου) μαζί με το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής και τη δημιουργική διεύθυνση και επιμέλεια της Design Ambassador και του ιδρυτή-Προέδρου της Βασίλη Μπαρτζώκα.

Σύμφωνα με τον δρ. Πέτρο Τζεφέρη, Γενικό διευθυντή ορυκτών πρώτων υλών ΥΠΕΝ “το μάρμαρο είναι μεταμορφωμένο πέτρωμα που σχηματίζεται όταν ένα ανθρακικό ίζημα, κυρίως ασβεστολιθικό ή δολομιτικό, εκτίθεται σε υψηλές θερμοκρασίες και καταπονήσεις”. “Το μάρμαρο δεν είναι η διακοσμητική “πέτρα” “της διπλανής πόρτας”. Έχει προσωπικότητα. Κι αυτό γιατί η συγκεκριμένη πέτρα λάμπει. Εξ ου και η ονομασία του που προέρχεται ετυμολογικά από το αρχαιοελληνικό ρήμα “μαρμαίρω” δηλαδή “λάμπω”” συμπληρώνει ο ίδιος. Δεν είναι τυχαίο, όπως αναφέρθηκε στον χαιρετισμό του συνεδρίου από τον Πρόεδρο του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής που κτίρια όπως η Όπερα του Όσλο που σχεδιάστηκε από το διάσημο αρχιτεκτονικό γραφείο Snohetta αποτελούν μια μνημειώδη απόδειξη του σύγχρονου πνεύματος που διέπει τη χρήση μαρμάρου. Και βέβαια ιστορικά το μάρμαρο αποτελεί την κορωνίδα των μεγαλύτερων μνημείων της ανθρωπότητας από τον Παρθενώνα ως το Τaj Mahal. “Η Ελλάδα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το μάρμαρο” είπε η Iουλία Χάιδα Πρόεδρος του συνδέσμου επιχειρήσεων μαρμάρου Μακεδονίας-Θράκης και αναπληρώτρια διευθύνουσα σύμβουλος της ΙΚΤΙΝΟΣ Ελλάς ΑΕ.

Εδώ και πέντε χιλιετίες εφαρμόζονται διαρκώς ανανεωμένες μέθοδοι εξόρυξης και παραγωγής αλλά και εμπορικής εκμετάλλευσης του μαρμάρου. Κι αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα είναι τα αισθητικά και τεχνικά του πλεονεκτήματα και ίσως να φέρει και την ευθύνη του, μαζί με τους τείχους των κυκλαδίτικων σπιτιών, για την μερική ταύτιση της χώρας μας με το λευκό χρώμα.

Το μάρμαρο ως brand

Tα αναπόσπαστα στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητα του ελληνικού μαρμάρου, εκτός από τη μακρά ιστορία στην εξόρυξη και την επεξεργασία του δήλωσε η Ειρήνη Παπαγιαννούλη Μέλος ΔΣ ΣΕΜΜΘ και υπεύθυνη marketing της John Papagiannoulis bros SA, είναι η ποικιλία και η αναμφισβήτητη ποιότητα του. Στο πάνελ του συνεδρίου με θέμα “η διαχρονική αξία του brand name του ελληνικού μαρμάρου” ο ιδρυτής και επικεφαλής του δημιουργικού γραφείου Post Spectacular Office εξήγησε πως το brand είναι το σύνολο αξιών που διαχέονται στις δομές που το απαρτίζουν. «Αν βάλουμε το ελληνικό μάρμαρο στα αγγλικά στην αναζήτηση της google βγαίνουν πάνω από 61 εκατομμύρια διακόσιες χιλιάδες αναφορές. Αν διαπιστώσουμε διαβάζοντας μερικές από αυτές ότι το συγκεκριμένο υλικό, είναι η πέτρα που διαμόρφωσε τον κόσμο και ότι για ένα σπίτι στη Νέα Υόρκη είναι πηγή υπερηφάνειας η χρήση ελληνικού μαρμάρου, τότε γιατί να μην χρησιμοποιήσουμε τους κορυφαίους creatives που διαθέτει η χώρα για να το απογειώσουμε και όχι να πληρώσουμε το σπασμένο μάρμαρο».

O Μιχάλης Νησανάκης Ι Διευθυντής Ανάπτυξης της Eagle S.A. μέλος του ομίλου F.H.L. I.KIRIAKIDIS Marbles – Granites S.A. ανέλυσε σημειολογικό τη λέξη “Ελλάς” όπου το “Ελ” αναφέρεται στον Θεό Ήλιο και το “λας” στην πέτρα και το λατομείο. Άρα και τα δύο μαζί συνθέτουν το “Ελλάς” δηλαδή “φως και πέτρα” έννοιες που κάνουν τον συνειρμό που οδηγεί στο μάρμαρο αναπόφευκτο. «Ένα υλικό που αποτελεί “εργαλείο ενθύμισης” και καταπολεμά τον φόβο μας για τον θάνατο και τη λήθη», τόνισε η φωτογράφος Έφη Χαλιορή.

Ο Πάνος Ηλιόπουλος, αντιπρόεδρος του ΣΕΜΜΘ και Γενικός Διευθυντής της Marmyk Iliopoulos είπε με τη σειρά του: «Ομολογουμένως είμαστε σε μια εκδήλωση που αλλάζει την εικόνα του μαρμάρου στην ελληνική κοινότητα αρχιτεκτονικής. Επικοινωνώντας όχι μόνο τις θαυμαστές ιδιότητες και χρήσεις του υλικού αλλά το πως η σύγχρονη Ελληνική Βιομηχανία Μαρμάρου, έφερε το Ελληνικό Μάρμαρο στην 4η θέση της παγκόσμιας κατάταξης με τα μέλη του συνδέσμου να εξάγουν αυτό σε όλο τον κόσμο αλλάζοντας την γνωστή φράση ποιος θα πληρώσει το μάρμαρο στο γιατί αξίζει το μάρμαρο.