Για συγκρατημένη αισιοδοξία για το σύνολο του 2025 γιατί «ναι μεν δε λείπουν οι προκλήσεις, όπως φάνηκε και με τις γεωπολιτικές εξελίξεις στο προηγούμενο διάστημα, ωστόσο έχουμε καλές ταμειακές ροές και θετική ζήτηση» έκανε λόγο χθες ο πρόεδρος της AEGEAN κ. Ευτύχης Βασιλάκης, στο πλαίσιο της ενημέρωσης των αναλυτών για τα αποτελέσματα του α’ εξαμήνου της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής.
Κατά την περίοδο αυτή η εταιρεία κατέγραψε αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 4%, ενίσχυση του κύκλου εργασιών κατά 5% και αύξηση 109% στα κέρδη μετά από φόρους, με στήριξη και από την ισοτιμία του ευρώ/δολαρίου. Ο κ. Βασιλάκης χαρακτήρισε ως πιο μετριοπαθείς έναντι του αναμενομένου τους ρυθμούς ανάπτυξης στο πρώτο μισό του 2025 γεγονός το οποίο απέδωσε αφενός στους επιπλέον ελέγχους στους κινητήρες και τους περιορισμούς σε σχέση με τα αεροπλάνα της εταιρείας που βρίσκονται στον αέρα, αφετέρου στα ζητήματα που προέκυψαν με την αναστολή των πτήσεων στο Ισραήλ και γειτονικές αγορές (π.χ. Ιορδανία) στο β’ τρίμηνο του 2025. «Παρά τις προκλήσεις και τους περιορισμούς, καταφέραμε να έχουμε αύξηση εσόδων 5%, υψηλότερα από το μέσο όρο της αγοράς. Είχαμε ενδεικτικά λιγότερες κατά 9 πτήσεις σε ημερήσια βάση, λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων με το Ισραήλ, με λιγότερους κατά 100 χιλ. επιβάτες στις απευθείας πτήσεις από τη συγκεκριμένη αγορά και γειτονικές χώρες που επηρεάστηκαν και κατά 35 χιλ. επιβάτες μείον σε πτήσεις με ανταπόκριση».
Ο στόλος
Eπιπλέον, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 το επιχειρησιακό έργο του oμίλου συνέχισε να επηρεάζεται από την ανάγκη πρόωρων υποχρεωτικών ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, οπότε κατά μέσο όρο 10 αεροσκάφη δεν ήταν διαθέσιμα για πτήσεις. Ό όμιλος έχει συνάψει συμφωνία αποζημίωσης με τον κατασκευαστή κινητήρων Pratt & Whitney που καλύπτει σημαντικό μέρος της σχετικής οικονομικής επίπτωσης, «όχι όμως όλο. Η αποζημίωση που έχουμε λάβει δεν καλύπτει όλες τις απώλειες και το κέρδος που θα είχαμε σε επίπεδο εξοικονόμησης καυσίμων, αποδοτικότητας κ.λπ.. Μπαίνουμε τώρα στο φθινόπωρο και θα φτάσουμε σταδιακά στην περίοδο όπου θα έχουμε τα περισσότερα αεροσκάφη καθηλωμένα για τους επόμενους 18- 24 μήνες, φτάνοντας στο μάξιμουμ τα 12- 14 αεροσκάφη. Από την άλλη πλευρά, αυξάνεται και ο αριθμός των αεροσκαφών νέας τεχνολογίας του στόλου μας στο πλαίσιο της μεγάλης παραγγελίας από την Αirbus γεγονός το οποίο βελτιώνει την αποτελεσματικότητα, αποδοτικότητα και ανταγωνιστικότητα του ομίλου».
Ο όμιλος το α’ εξάμηνο του 2025 παρέλαβε 3 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, έχοντας παραλάβει συνολικά 36 αεροσκάφη από τα τέλη του 2019 (21 A320neo και 15 Α321neo). Η AEGΕΑΝ, το Φεβρουάριο του 2025, οριστικοποίησε συμφωνία με την Airbus για την προσθήκη 8 επιπλέον νέων αεροσκαφών Airbus A321 neo φθάνοντας συνολικά τα 58 αεροσκάφη. Αξίζει να σημειωθεί ότι από τα 58 συνολικά αεροσκάφη Airbus 320/321 neo που θα ενταχθούν στον στόλο της AEGEAN, τα 37 θα είναι Α321neo, με μάλιστα τα 4 από αυτά να είναι Airbus A321 LR (Long Range) με σημαντικά μεγαλύτερη εμβέλεια και νέα ειδικά διαμορφωμένη καμπίνα επιβατών, για εξυπηρέτηση νέων προορισμών με διάρκεια πτήσεων έως 7,5 ωρών. Τον Ιούνιο του 2025 η AEGEAN επένδυσε επιπρόσθετα σε 2 αεροσκάφη Airbus Α321 XLR με ακόμη μεγαλύτερη εμβέλεια και επίπεδο άνεσης, φθάνοντας έτσι τη συνολικά παραγγελία σε 60 αεροσκάφη. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η προσθήκη των δύο Α321 XLR αεροσκαφών, τα οποία αναμένεται να παραληφθούν εντός του α’ εξαμήνου του 2026 σε συνδυασμό με την υφιστάμενη παραγγελία των τεσσάρων (4) A321 LR η οποία ανακοινώθηκε τον Απρίλιο του 2024 των οποίων η παραλαβή αναμένεται το 2027 και το 2028, αυξάνει τον αριθμό αλλά και τις δυνατότητες του στόλου «ειδικού τύπου» της AEGEAN, «με αναβαθμισμένο επίπεδο άνεσης και διαφοροποιημένη ταξιδιωτική εμπειρία, που δημιουργήθηκε για να εξυπηρετήσει προορισμούς εκτός Ε.Ε. σε απόσταση μεγαλύτερη των τεσσάρων (4) ωρών πτήσης. Σημειωτέον ότι στο τέλος του α’ εξαμήνου, ο στόλος του ομίλου αριθμούσε 88 αεροσκάφη.
Η Volotea
Ο κ. Βασιλάκης αναφέρθηκε και στην επένδυση του ομίλου στη Volotea, μία κίνηση η οποία το 2024 αποδείχθηκε ότι είχε θετικά αποτελέσματα, με την εταιρεία να συνεχίζει με καλές επιδόσεις και τη φετινή χρονιά. «Στους επόμενους 6 -8 μήνες θα έχουμε λάβει τις μελλοντικές μας αποφάσεις σε συνεργασία και με τους άλλους μετόχους για τυχόν επιπλέον κεφαλαιακή ενίσχυση. Όμως είναι πολύ ενθαρρυντική η μέχρι σήμερα πορεία της αεροπορικής δικαιώνοντάς την αρχική μας επένδυση». Yπενθυμίζεται εδώ ότι η αρχική επένδυση έγινε στη Volotea πριν από ένα χρόνο, το Σεπτέμβριο του 2024 και εξ’ αρχής υπήρχε η προοπτική περαιτέρω επένδυσης φέτος, όπως προβλεπόταν στην αρχική, βασική συμφωνία. Για την επένδυση στη Volotea ο όμιλος έχει επενδύσει περί τα 25 εκατ. ευρώ συμμετέχοντας στην αύξηση κεφαλαίου ύψους 50 εκατ. ευρώ που πραγματοποίησε η ισπανική αεροπορική μέσω δανείου μετατρέψιμου σε μετοχές για την απόκτηση του 13% κι επιπλέον κοντά στα 5 εκατ. ευρώ με αγορά μετοχών αξίας 5 εκατ. ευρώ, αυξάνοντας το ποσοστό συμμετοχής της κατά επιπλέον 4,9%. Η δεύτερη φάση, όπως τουλάχιστον είχε ανακοινωθεί το περυσινό φθινόπωρο, θα περιλαμβάνει μία ακόμη αύξηση κεφαλαίου 50 εκατ. ευρώ, με την Aegean να συνεισφέρει 25 εκατ. ευρώ, βήμα ωστόσο το οποίο ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί.
Οι τάσεις
Σε σχέση με τις τάσεις στην αγορά ο κ. Βασιλάκης έκανε λόγο για σταδιακή επιμήκυνση της σεζόν και περισσότερους Έλληνες που ταξιδεύουν ακόμη και τους λιγότερο κινητικούς μήνες, το α’ τρίμηνο και δ’ τρίμηνο του έτους. Δεν είναι τυχαίο ότι η εταιρεία αυξάνει κατά 9% τις διαθέσιμες θέσεις του δικτύου της το δ’ τρίμηνο φέτος έναντι του 3% στο γ’ τρίμηνο της υψηλής εποχικότητας. «Προχωράμε σε μεγαλύτερη αύξηση της χωρητικότητας το χειμώνα σε σχέση με το καλοκαίρι, κάτι που συμβαίνει σταθερά τα τελευταία 3 χρόνια».
Επιπλέον, τα οικονομικά του ομίλου είχαν θετική επίπτωση και από την ισοτιμία ευρώ δολαρίου, την ίδια στιγμή που «ταξιδεύουμε όλο και παραπάνω με το νέο στόλο βελτιώνοντας την αποδοτικότητά μας». Η εταιρεία συνεχίζει την προσπάθεια άμβλυνσης της εποχικότητας, είτε αυξάνοντας συχνότητες σε υφιστάμενα δρομολόγια είτε προσθέτοντας νέα. Ενδεικτικά, το τέταρτο τρίμηνο και ειδικότερα από τον Οκτώβριο ξεκινά πτήσεις προς το Λούξορ και Σάρμ Ελ Σέιχ ενώ συνεχίζει με αύξηση της χωρητικότητας και διατήρηση δρομολογίων την χειμερινή περίοδο με περισσότερες διασυνδέσεις στο δίκτυο. Γεωγραφικά σε σχέση με την αύξηση της χωρητικότητας θα είναι μεγαλύτερη στη Βόρεια Ελλάδα και δη στη Θεσσαλονίκη που ανέκαμψε πιο αργά την μετα-πανδημική περίοδο, επομένως έχει περισσότερα περιθώρια ανάπτυξης. Πιο λελογισμένη θα είναι η αύξηση στην Αθήνα, όπου όμως υπάρχουν περισσότερα προβλήματα τόσο σε επίπεδο διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας όσο και χωρητικότητάς του αεροδρομίου ειδικά σε συγκεκριμένες ώρες αιχμής της ημέρας όχι μόνο για την AEGEAN αλλά και για όλες τις αεροπορικές. «Ελπίζουμε ότι την επόμενη χρονιά με τις βελτιώσει που έχουν δρομολογηθεί θα λειτουργήσουμε καλύτερα στην πρωτεύουσα».
Ερωτηθείς για το 2026 συνολικότερα, ο κ. Βασιλάκης ανέφερε ότι «είναι νωρίς ακόμη, ωστόσο με το δεδομένο ότι η Ελλάδα είχε μία πολύ καλή πορεία σε όλα τα επίπεδα τα τελευταία χρόνια, αναμένουμε οι ρυθμοί αυτοί να μετριαστούν. Θα υπάρχει αύξηση χωρητικότητας, σε μικρά μονοψήφια ποσοστά. Εμείς από την πλευράς μας, εστιάζουμε σε 4 βασικά αεροδρόμια Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρνακα στην Κύπρο και Ηράκλειο στην Κρήτη, το οποίο θα μας απασχολήσει έντονα και τα επόμενα χρόνια λόγω και της δημιουργίας του νέου αεροδρομίου».
Σε επίπεδο ζήτησης, αυτή παραμένει θετική, εν μέσω πάντως πολύ αυξημένου ανταγωνισμού ενώ και το προϊόν στις ‘’business’’ θέσεις του ομίλου έχει αυξανόμενη διείσδυση στο ταξιδιωτικό κοινό «κι έστω και αν δεν έχει φτάσει τα επιθυμητά επίπεδα εντούτοις βελτιώνεται συνεχώς στα ποσοστά» όπως σχολίασε ο πρόεδρος του ομίλου.
Ο κ. Βασιλάκης αναφέρθηκε και στο θέμα των καθυστερήσεων που εντάθηκαν φέτος λόγω των προβλημάτων στην Εναέρια Κυκλοφορία, «ένα ζήτημα που επιμένει τα τελευταία χρόνια, εξακολουθεί να μας προβληματίζει και ελπίζουμε ότι το επόμενο διάστημα, οι πόροι που διατίθενται από τις αεροπορικές να κατανέμονται αποτελεσματικότερα γι’ αυτό τον σκοπό. Για εμάς είναι πολύ σημαντικό αυτό το θέμα γιατί επηρεάζει την ποιότητα του προσφερόμενους προϊόντος προς τον ταξιδιώτη, αυξάνοντας παράλληλα και τα κόστη».
Διαβάστε ακόμη
Καταπατημένα: Μόλις 5.000 ιδιοκτήτες ζήτησαν λύση στο πρόβλημα
Τράπεζα Πειραιώς: Στις 23/9 αποφασίζεται η ενδιάμεση διανομή 100 εκατ. ευρώ
Η Ελλάδα στο χείλος της απώλειας ευρωπαϊκών πόρων για τα απορρίμματα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.