Η επένδυση ύψους 70 εκατ. ευρώ που ανακοίνωσε ότι θα κάνει η πολυεθνική Inter IKEA στη χώρα μας δημιουργώντας μέσω του Ομίλου Fourlis ένα Διεθνές Κέντρο Διανομής για την κάλυψη των χωρών της ανατολικής Μεσογείου όχι μόνο θα αναβαθμίσει το προφίλ της Ελλάδας ως διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο, αλλά αναμένεται να βάλει «φωτιά» στην αγορά οικιακού εξοπλισμού στη χώρα μας προκαλώντας ντόμινο μειώσεων τιμών!

Οπως εξηγούσαν στο «b.s.» πηγές από τον Ομιλο Fourlis, που είναι ο master franchisee των ΙΚΕΑ στη χώρα μας, η λειτουργία του νέου Κέντρου Διανομής επί ελληνικού εδάφους, που προσδιορίζεται για το καλοκαίρι του 2025, θα σηματοδοτήσει την αυτόματη μείωση τιμών στα προϊόντα της πολυεθνικής στην Ελλάδα. Κι αυτό διότι θα αφαιρεθεί το βάρος του σχετικά υψηλού μεταφορικού κόστους που σήμερα επωμίζεται η εταιρεία για την εισαγωγή τους.

Σημειωτέον πως οι τιμές που επιβάλλει σήμερα ο Ομιλος Fourlis πάνω στα προϊόντα της ΙΚΕΑ δεν είναι ίδιες με αυτές που καθορίζει η ίδια η πολυεθνική στις αγορές όπου μόνη της λειτουργεί εμπορική δραστηριότητα. Οπως εξηγούσαν οι ίδιες πηγές, το επίπεδο των μειώσεων θα κριθεί κατά συνθήκη και με γνώμονα τον σταθερό προσανατολισμό του ομίλου να τηρεί σταθερό περιθώριο κέρδους διεκδικώντας παράλληλα ακόμα πιο ανταγωνιστική υπεροχή. Κάτι εξάλλου που είχε επισημάνει προ μηνών και ο πρόεδρος του ομίλου, Βασίλης Φουρλής, όταν προανήγγειλε πάλι μειώσεις τιμών στα προϊόντα ΙΚΕΑ μετά την αποκλιμάκωση του κόστους ενέργειας και προμήθειας.

«Από την πλευρά μας σκοπεύουμε την όποια εξοικονόμηση θα έχουμε να την περάσουμε στον καταναλωτή και με αυτό τον τρόπο να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί», είχε πει στην τελευταία συνέντευξη Τύπου που είχε παραθέσει ο όμιλος.

Μία τέτοια εξέλιξη θα ασκήσει ακόμα μεγαλύτερη πίεση στους ανταγωνιστές των ΙΚΕΑ στη χώρα μας, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια βρίσκονται «καβάλα» στο άτι της μεγάλης ανάπτυξης του κλάδου, καθώς μετά την πανδημία αλλά και μία δύσκολη οικονομικά δεκαετία οι Ελληνες ανακαινίζουν και γενικώς κάνουν αγορές για τα σπίτια τους, ενώ και η τουριστική άνθηση έχει επιταχύνει τις πωλήσεις όλου του κλάδου.

Παράγοντες της αγοράς θεωρούν βέβαιο ότι η νέα συνθήκη που θα δημιουργήσει το νέο Διεθνές Κέντρο Διανομής θα αναγκάσει και τον ανταγωνισμό να απαντήσει, σε μία προσπάθεια να μη βρεθεί σε μειονεκτική θέση. Ειδικά καθώς όλοι οι μεγάλοι «παίκτες», ΙΚΕΑ, Jysk, Praktiker κ.ο.κ., κινούνται στον χώρο του «value for money» εξοπλισμού. Του φθηνού εξοπλισμού, δηλαδή, που είναι όμως ποιοτικός για το κόστος του και συνάμα αποτελεί εύκολη λύση στους καταναλωτές.

Βασίλης Φουρλής

«Προφανώς λαμβάνουμε τον ανταγωνισμό σε ό,τι αφορά τη χάραξη της εμπορικής μας πολιτικής», σχολιάζει στο «b.s.» ο διευθυντής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Jysk στην Ελλάδα, Κώστας Δημόπουλος. «Πλέον μιλάμε για μία παγκόσμια αγορά όπου ο καθένας μπορεί να διεκδικήσει το οτιδήποτε απ’ τον οποιονδήποτε! Και σίγουρα ο καθένας “μάχεται” με τα όπλα που έχει. Η Jysk έχει ένα συγκεκριμένο μοντέλο που λειτουργεί ιδανικά εδώ και 40 χρόνια. Και σχεδόν απ’ την αρχή του αντιμετωπίζει τους ίδιους “παίκτες” σε πολλές αγορές», τονίζει.
Αν και ακριβή στοιχεία για την αγορά οικιακού εξοπλισμού στη χώρα μας δεν υπάρχουν, οι εκτιμήσεις υπερβαίνουν κατά πολύ το 1 δισ. ευρώ, κυρίως διότι συμπεριλαμβάνει μια σειρά από τομείς που κατά βάση λειτουργούν χώρια και αυτόνομα (έπιπλα, στρωματοποιία, εξωτερικοί χώροι, λοιπός εξοπλισμός κ.λπ.), αλλά μπαίνουν κάτω απ’ την ίδια ομπρέλα με βάση το μοντέλο των ολοκληρωμένων λύσεων που έχουν εισάγει οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής.

Οι «παίκτες»

Αδιαμφισβήτητος leader αυτής της αγοράς είναι η Housemarket, η εταιρεία του Ομίλου Fourlis που έχει το master franchise των ΙΚΕΑ. Σύμφωνα με τις τελευταίες ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, η Housemarket είχε στη χρήση του 2022 πωλήσεις 180,2 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 9,8 εκατ. ευρώ. Σήμερα η εταιρεία λειτουργεί στην Ελλάδα συνολικά 8 καταστήματα, εκ των οποίων τρία νέας γενιάς και 5 κέντρα παραγγελιών και παραλαβών. Το ανθρώπινο δυναμικό της ξεπερνά τα 1.300 άτομα.

Ακολουθεί η θυγατρική της δανέζικης αλυσίδας Jysk, η οποία στα οκτώ χρόνια λειτουργίας στην Ελλάδα έχει επεκταθεί σημαντικά. Η εταιρεία κατάφερε να φτάσει τα 100 εκατ. ευρώ σε κύκλο εργασιών κατά την τελευταία χρήση, Σεπτέμβριος 2022 – Αύγουστος 2023, έχοντας ανοίξει ήδη 57 καταστήματα, απασχολώντας πάνω από 500 εργαζόμενους και κάνοντας την τελευταία διετία μία σοβαρή είσοδο στην κατηγορία B2B, φτάνοντας σήμερα να αναλογεί στο 17% του τζίρου της!

Την τριάδα των μεγαλύτερων παικτών ολοκληρώνει η Praktiker, η οποία μπορεί να εμφανίζει κύκλο εργασιών που προσεγγίζει αυτόν της Housemarket, εντούτοις το συγκρίσιμο με τις άλλες δύο αλυσίδες κομμάτι της δραστηριότητάς της είναι αρκετά μικρότερο. Σημειωτέον πως τα τελευταία διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία που αφορούν τη χρήση του 2022 είχαν δείξει στην περίπτωση της Praktiker κύκλο εργασιών 177,69 εκατ. ευρώ και καθαρές ζημίες 3,91 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία, της οποίας βασικός μέτοχος είναι o Ομιλος Fairfax του Ινδοκαναδού δισεκατομμυριούχου Πρεμ Γουάτσα, διαθέτει σήμερα 17 καταστήματα πανελλαδικά, ένα Contact Center, ένα κέντρο E-commerce και κεντρικές αποθήκες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Διαβάστε ακόμη:

Zone01: Η σχολή για προγραμματιστές χωρίς δίδακτρα και χωρίς καθηγητές

Χατζηδάκης: Άνω των €800 ο κατώτατος μισθός, στις 22/3 οι ανακοινώσεις – Πιθανό το επίδομα Πάσχα

Megabit: Νέο σφυρί για ακίνητο με… ρίζες από την Πειραϊκή – Πατραϊκή (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ