Με βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα, η Vivartia περνά σε μια φάση στρατηγικής αναδιάταξης με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον.
Το private equity fund CVC Capital Partners, που απέκτησε τον όμιλο το 2020, διανύει πλέον τον πέμπτο χρόνο ιδιοκτησίας του προετοιμάζωντας την αποεπένδυσή του. Οι κινήσεις «συμμαζέματος» που αποτυπώνονται στις οικονομικές καταστάσεις – από την αναδιάρθρωση του δανεισμού μέχρι τις πωλήσεις θυγατρικών – επιβεβαιώνουν ότι η επόμενη διετία θα είναι καθοριστική για τη μορφή και το μέλλον του ομίλου.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις που δημοσιοποίησε χθες ο Όμιλος, το 2024 υπήρξε χρονιά ισχυρής ανάπτυξης γι΄ αυτόν. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 72,8 εκατ. ευρώ και διαμορφώθηκε στα 975,4 εκατ., με τη βελτίωση να προέρχεται από όλους τους κλάδους δραστηριότητας.
Τα μικτά κέρδη ενισχύθηκαν κατά 6,2% στα 273,4 εκατ. ευρώ, ενώ το EBITDA ανήλθε σε 95,9 εκατ. από 91,9 εκατ. το 2023. Η κερδοφορία προ φόρων εκτινάχθηκε στα 23,6 εκατ. ευρώ, υπερδιπλασιασμένη σε σχέση με το προηγούμενο έτος, και τα καθαρά αποτελέσματα μετά φόρων έφθασαν τα 13,9 εκατ. ευρώ. Η βελτίωση αυτή στηρίχθηκε όχι μόνο στην ανάκαμψη των επιμέρους κλάδων, αλλά και στη μείωση των χρηματοοικονομικών εξόδων ύστερα από την αναδιάρθρωση του δανεισμού, με επιμήκυνση των συμβάσεων έως το 2030 και χαμηλότερα επιτόκια.
Στα γαλακτοκομικά, η ΔΕΛΤΑ κατέγραψε αύξηση τζίρου κατά 6,1% στα 291,5 εκατ. ευρώ, αν και η κερδοφορία της πιέστηκε από το υψηλό παραγωγικό κόστος και τον ανταγωνισμό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Στα τυροκομικά, με αιχμή τη Δωδώνη, οι πωλήσεις έφθασαν τα 180,2 εκατ. ευρώ, ενισχυμένες κατά 5,9%, χάρη κυρίως στις εξαγωγές, με αξιοσημείωτη άνοδο σε ΗΠΑ, Ολλανδία και Ισπανία.
Αντίστοιχα, ο κλάδος κατεψυγμένων τροφίμων σημείωσε άνοδο 12,6% στα 251,4 εκατ. ευρώ, με τη Μπάρμπα Στάθης και τη Μιχ. Αραμπατζής να ενισχύουν το αποτύπωμα του ομίλου. Στην εστίαση, όπου δραστηριοποιούνται σήματα όπως Goody’s, Everest και Flocafé, η θετική πορεία του τουρισμού οδήγησε σε αύξηση πωλήσεων κατά 10,1%, στα 265 εκατ. ευρώ, και σε βελτίωση της κερδοφορίας.
Η θετική εικόνα συνδυάστηκε με σειρά στρατηγικών κινήσεων που αλλάζουν τον χάρτη του ομίλου. Το 2024 ολοκληρώθηκε η εξαγορά του υπολειπόμενου ποσοστού στη SIF Holdings και της μειοψηφίας της Δωδώνης, ώστε ο κλάδος τυροκομικών να ενοποιηθεί πλήρως. Η Frozen Holdings απέκτησε τον έλεγχο της Μιχ. Αραμπατζής, ενισχύοντας τον κλάδο κατεψυγμένων, ενώ στην εστίαση η Evergood συμφώνησε για την εξαγορά της Red Meat (Jackaroo) και η Hellenic Catering απέκτησε το 70% της Ελαιτής Catering. Παράλληλα, η πώληση της Ιωνικής Σφολιάτας απέφερε 11 εκατ. ευρώ και κέρδος 7,2 εκατ. για τον όμιλο.
Ακόμη πιο ηχηρές ήταν οι εξελίξεις μετά τη λήξη της χρήσης. Η Μπάρμπα Στάθης πέρασε στην Ideal Holdings έναντι 130 εκατ. ευρώ, ενώ η Nutrico υπέγραψε προσύμφωνο για την πώληση της Δωδώνης στα Ελληνικά Γαλακτοκομεία. Την ίδια στιγμή, η Μιχ. Αραμπατζής προχώρησε στην εξαγορά της Τροφογνωσίας. Κινήσεις που, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, δείχνουν ότι η CVC ακολουθεί μεθοδική στρατηγική αποεπένδυσης, προετοιμάζοντας το έδαφος για την επόμενη μέρα. Γεγονός που τροφοδοτεί και πολλά σενάρια για τις υπόλοιπες εταιρείες του Ομιλου Vivartia μιας που ήδη υπήρξαν βολιδοσκοπήσεις τόσο για τη ΔΕΛΤΑ όσο και για το σκέλος εστίασης.
Για την τρέχουσα χρήση η διοίκηση της Vivartia αναγνωρίζει τις προκλήσεις του διεθνούς περιβάλλοντος, με τις πολεμικές συγκρούσεις, τις πληθωριστικές πιέσεις και τη μείωση της καταναλωτικής δαπάνης να στρέφουν το ενδιαφέρον προς προϊόντα χαμηλότερης τιμής. Παρ’ όλα αυτά, θέτει ως προτεραιότητες τη διατήρηση της ποιότητας και της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων, τη διεύρυνση των εξαγωγών, τον ψηφιακό μετασχηματισμό των σημάτων και τη βελτίωση της αποδοτικότητας με στοχευμένες επενδύσεις.
Το συμπέρασμα είναι ότι το 2024 έδωσε στη Vivartia την καλύτερη εικόνα των τελευταίων ετών, αλλά ταυτόχρονα κατέστησε σαφές ότι η επόμενη μέρα θα κριθεί όχι μόνο από την πορεία της κατανάλωσης, αλλά και από τις στρατηγικές αποφάσεις του βασικού μετόχου. Μετά από πέντε χρόνια υπό την CVC, το σενάριο μιας σταδιακής αποεπένδυσης είναι πλέον ορατό. Και το ερώτημα που μένει ανοιχτό είναι ποια τμήματα θα παραμείνουν στον όμιλο και ποια θα αλλάξουν χέρια, διαμορφώνοντας τον νέο χάρτη της ελληνικής αγοράς τροφίμων και εστίασης.
Διαβάστε ακόμη
Αναβολή για το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής: Tο 2026 η β΄ φάση εφαρμογής
Jumbo: Ο …ρεαλισμός του Βακάκη, οι επενδύσεις και τα μεγάλα στοιχήματα μέχρι το 2027
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.