Η πίεση από την πλευρά της Ευρώπης να ξαναγράψει τους ψηφιακούς κανόνες έχει πυροδοτήσει ποικίλες αντιδράσεις.

Η προσπάθεια της ΕΕ, αντιπροσωπεύει μια άνευ προηγουμένου αλλαγή στο νομικό πλαίσιο του διαδικτύου.

Το γεγονός αυτό, έχει προκαλέσει την αντίδραση μεγάλων τεχνολογικών κολοσσών που συγκρούονται μεταξύ τους για το ποιος θα επικρατήσει τελικά.

Στο στόχαστρο βρίσκονται οι δύο πιο σημαντικές αλλαγές – θα παρουσιαστούν την Τρίτη- ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) και ο νόμος για τις ψηφιακές αγορές (DMA).

Και οι δύο έχουν συνέπειες για τη Silicon Valley.

Υπόσχονται πολλά

Από πρόστιμα για μεγάλες ψηφιακές εταιρείες που δεν θα καταφέρνουν να καταργήσουν τη διαδικτυακή ρητορική μίσους έως και αντιμονοπωλιακούς περιορισμούς σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των μεγαλύτερων παικτών.

Μια τέτοια αναθεώρηση λοιπόν είναι λογικό να προκαλεί αντιδράσεις.

Πολλοί μάλιστα είναι εκείνοι που ασκούν πιέσεις στην ΕΕ για περαιτέρω μεταρρυθμίσεις.

Μεταρρυθμίσεις των διαδικτυακών κανόνων περί πνευματικών δικαιωμάτων, του γενικού κανονισμού για την προστασία των δεδομένων ακόμη και του νόμου περί απορρήτου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Μετάβαση από DSA σε DMA

Η ψηφιακή επανεκκίνηση της Ευρώπης αναμένεται να αλλάξει ριζικά τον τρόπο λειτουργίας των εταιρειών τεχνολογίας.

Ο νόμος για τις ψηφιακές υπηρεσίες αποτελούσε μέρος του σχεδίου «τεχνολογική κυριαρχία» και υποστηρίχτηκε από τη νέα Επιτροπή.

Στόχος της είναι να βοηθήσει την Ένωση να «χτυπήσει» άλλους διεθνείς ανταγωνιστές όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα.

Όμως, με το ξέσπασμα της πανδημίας COVID-19 έγινε γνωστό ότι οι εταιρείες θα εξακολουθούσαν να έχουν λόγο στον τρόπο ρύθμισής τους. Αυτή η απόφαση, μείωσε την απειλή της πρότασης της ΕΕ για πολλές διαδικτυακές πλατφόρμες.

Από τον Ιούλιο, οι εταιρείες τεχνολογίας επικεντρώνονται σχεδόν αποκλειστικά στους επερχόμενους αντιμονοπωλιακούς κανόνες.

«Το DMA έχει γίνει το επίκεντρο της προσοχής των ανθρώπων», δήλωσε η Άντζελα Μιλς Γουέιντ, εκτελεστική διευθύντρια του Συμβουλίου Ευρωπαϊκών Εκδοτών.

Ωστόσο, οι υπερασπιστές των ψηφιακών δικαιωμάτων και άλλοι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί φαίνεται πως έχουν αποκοπεί από τη συζήτηση.

Πιέσεις COVID-19

Ο Νικ Μαρτλ αισθάνεται αποκλεισμένος από την ψηφιακή νομοθεσία της Ευρώπης – και δεν οφείλεται στο ότι ζει στο Λονδίνο.

Ο Μαρτλ είναι αναπληρωτής εκτελεστικός διευθυντής της Digital Action,

ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που βοηθά τους υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων να συντονίσουν τις δραστηριότητες πίεσης.

Ο ίδιος υποστηρίζει πως δυσκολεύτηκε να εισέλθει στα καλά εδραιωμένα δίκτυα που τροφοδοτούν μεγάλο μέρος της ψηφιακής σκέψης της Επιτροπής.

«Ήταν μια αρκετά αποκλειστική διαδικασία», είπε, προσθέτοντας ότι οι συζητήσεις στο Zoom δεν προσφέρουν τον ίδιο χρόνο για να ακουστούν οι απόψεις όλων, σε σύγκριση με τις συναντήσεις και τα συνέδρια πριν από τον COVID-19. 

Παρά την πανδημία, αξιωματούχοι της Επιτροπής έχουν καταφέρει να συνομιλήσουν με περισσότερες από 60 μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες,

σχετικά με την ψηφιακή αναθεώρηση.

Οι εταιρείες έχουν δεσμεύσει, συλλογικά, δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για να ασκήσουν πιέσεις στις Βρυξέλλες, αν και οι εθελοντικές γνωστοποιήσεις σχετικά με τις εταιρικές δαπάνες το 2020 δεν έχουν ακόμη δημοσιοποιηθεί.

Τεχνολογικός πόλεμος

Μεγάλα ονόματα στον τομέα της τεχνολογίας όπως ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ  και ο Σούνταρ Πιτσάι έχουν συνομιλήσει με τους Επιτρόπους σχετικά με το διαδικτυακό περιεχόμενο και το ψηφιακό ανταγωνισμό.

Πολλές από τις εταιρείες Big Tech ασκούν πιέσεις για τον νόμο περί ψηφιακών αγορών – και οι εσωτερικές αψιμαχίες έχουν αρχίσει.

«Το DMA δημιουργεί ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον για τις Big Tech εταιρείες» δήλωσε η Μαργαρίτα Σίλβα, του παρατηρητήριου εταιρικής Ευρώπης.

Στο παρελθόν, οι εταιρείες τεχνολογίας είχαν βασιστεί σε βιομηχανικούς ομίλους για να προωθήσουν ένα ενωμένο μέτωπο υπό τη Silicon Valley.

Αλλά ακριβώς επειδή αυτές οι εμπορικές ενώσεις έχουν ευρεία συμμετοχή – με εταιρείες που προωθούν διαφορετικές αντιμονοπωλιακές προτεραιότητες –

ήταν δύσκολο να καθορίσουν μια κοινή θέση σχετικά με τον νόμο για τις ψηφιακές αγορές.

«Σε θέματα ανταγωνισμού, όλοι οι σύλλογοι θα πολεμήσουν εσωτερικά και δεν αποτελεί έκπληξη επειδή τα μέλη έχουν διαφορετικά επιχειρηματικά μοντέλα», δήλωσε ο Γκρέζουαντ Πόλαντ, γενικός διευθυντής του συνδέσμου εμπορικής τηλεόρασης στην Ευρώπη, μια εμπορική ομάδα ραδιοτηλεοπτικών φορέων.

«Εκεί είναι που η Επιτροπή έχει τις καλύτερες πιθανότητες να προχωρήσει, όταν οι εμπορικές ενώσεις διχάζονται.»

Για παράδειγμα, στις συζητήσεις του στην Επιτροπή, η Facebook – πιθανότατα να ρυθμιστεί ως ψηφιακός «gatekeeper».

Η εταιρεία υποστηρίζει ακόμη, ότι ήταν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές που σχετίζονται με τον τρόπο με τον οποίο η Apple διαχειρίζεται το κατάστημα εφαρμογών της.

Και οι δύο εταιρείες ανταγωνίζονται για να προσφέρουν διαδικτυακά παιχνίδια και η Facebook θέλει τις νέες προτάσεις ανταγωνισμού να περιορίσουν την ικανότητα της Apple και να ευνοεί τις δικές της υπηρεσίες.

«Η Apple ελέγχει ένα ολόκληρο τεχνολογικό οικοσύστημα. Χρησιμοποιεί αυτήν τη δύναμη για να βλάψει τους προγραμματιστές και τους καταναλωτές, καθώς και μεγάλες πλατφόρμες όπως η Facebook», δήλωσε ο γίγαντας κοινωνικής δικτύωσης σύμφωνα με τo Politico. 

«Ελπίζουμε ότι το DMA θα θέσει επίσης όρια στην Apple.»

Διαβάστε ακόμη:

Βόμβα Πέτσα: Μόνο 300.000 δόσεις εμβολίου αρχικά στην Ελλάδα

McKinsey: Οι διαδικτυακές αγορές ήρθαν για να μείνουν – Έκρηξη ενόψει Χριστουγέννων

Νομάδες των Airbnb – To νέο hot trend της πανδημίας