Δεν προχώρησε τελικά η ευρωπαϊκή πολιτική συμφωνία που θα διασφάλιζε στους εργαζόμενους της λεγόμενης «gig economy», ήτοι τους ντελιβεράδες και τους εργαζόμενους στις διάφορες πλατφόρμες τύπου Uber και Deliveroo, περισσότερα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Η πρώτη συμφωνία που είχε επιτευχθεί πέρυσι από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς δεν είχε καταφέρει να λάβει επαρκή στήριξη, τον περασμένο Δεκέμβριο, από όλα τα κράτη μέλη για να επικυρωθεί.  Τελικά, την περασμένη εβδομάδα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Βέλγιο, που ασκεί το διάστημα αυτό την ευρωπαϊκή προεδρία, κατέληξαν σε ένα νέο, τροποποιημένο κείμενο συμφωνίας, το οποίο θα ερχόταν προς συζήτηση και επικύρωση σήμερα από τους μόνιμους αντιπροσώπους των κρατών μελών.

Όμως, τελικά ούτε το σημερινό Coreper κατέληξε να εγκρίνει το κείμενο, καθώς ένας σημαντικός αριθμός κρατών είτε το καταψήφισε είτε απείχε της ψηφοφορίας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που διέρρευσαν από το περιεχόμενο της συζήτησης, η Γαλλία ήταν για μια ακόμη φορά από τις πιο ηχηρές… φωνές που συνέχισε να αντιδρά στο σχέδιο, ενώ επίσης η Γερμανία, η Εσθονία, καθώς και η Ελλάδα απείχαν της ψηφοφορίας.

Το ίδιο περίπου είχε γίνει και το Δεκέμβριο, όταν μάλιστα ακόμη μεγαλύτερος αριθμός κρατών μελών αντέδρασε στο αρχικό κείμενο της συμφωνίας που είχε διαμορφωθεί από την Ευρωβουλή και το ευρωπαϊκό συμβούλιο.

Η σημερινή διαδικασία θεωρείτο ως η τελευταία ευκαιρία για να δρομολογηθεί η ευρωπαϊκή οδηγία που θα έδινε περισσότερα εργασιακά δικαιώματα στους εργαζόμενους του κλάδου, δεδομένου πως τα χρονικά περιθώρια για νέες διαπραγματεύσεις στα θεσμικά όργανα είναι πλέον εξαιρετικά στενά λόγω της επικείμενης ανοιξιάτικης διακοπής των εργασιών της Ευρωβουλής, πριν τις ευρωεκλογές του Ιουνίου. Έτσι, είναι αμφίβολο το αν και το πότε το θέμα θα επανέλθει και πάλι στο τραπέζι! 

Σχολιάζοντας την εξέλιξη αυτή ο Επίτροπος Απασχόλησης και Κοινωνικών Δικαιωμάτων, Νίκολας Σμιτ, δήλωσε άκρως απογοητευμένος. «Η Κομισιόν εξακολουθεί να πιστεύει σταθερά στην ανάγκη να βελτιώσουμε τους όρους και τις συνθήκες των εργαζομένων στην gig economy» τόνισε μεταξύ άλλων ο Λουξεμβούργιος Επίτροπος.

Εκτιμάται πως περίπου 5,5 εκατ. άτομα από τους συνολικά 28 εκατ. εργαζομένους στις πλατφόρμες του κλάδου στην ΕΕ δεν απολαμβάνουν τα ίδια εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Μάλιστα, οι συνεχιζόμενες αντιδράσεις των εργαζομένων και η κόντρα τους με τις εταιρείες που πολλές φορές έφταναν έως και στα εθνικά δικαστήρια, ώθησαν τελικά την Κομισιόν να ασχοληθεί με το θέμα και να προσπαθήσει να διαμορφώσει ένα ενιαίο εργασιακό πλαίσιο για τον κλάδο, για όλα τα κράτη μέλη.

Για τις αλλαγές αυτές δεν υπάρχουν μόνο αντιδράσεις από τις εταιρείες που διαμαρτύρονται για το αυξημένο λειτουργικό κόστος, αλλά και από κάποιες κυβερνήσεις που ανησυχούν για την αυξημένη διοικητική ευθύνη, αλλά και τις οικονομικές συνέπειες που μπορεί να φέρει η επιβράδυνση του κλάδου.

Δεν είναι τυχαίο ότι για να διαμορφωθεί το πρώτο κείμενο χρειάστηκαν μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων στα θεσμικά όργανα. Οι κυβερνήσεις εμφανίζονταν επιφυλακτικές, ενώ η Ευρωβουλή κρατούσε εξαρχής ιδιαίτερα φιλοεργατική στάση εμμένοντας στην προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και στον περιορισμό κάθε νομικής δυνατότητας που μπορεί να είχαν οι πλατφόρμες ώστε να… παρακάμπτουν τις υποχρεώσεις τους επιμένοντας και σε σημαντικά πρόστιμα.

Διαβάστε ακόμη

Γιατί η ΒοfA δεν «βλέπει» φούσκα στα Χρηματιστήρια (πίνακες)

Πώς οι super rich επιλέγουν να μεταβιβάσουν την αμύθητη περιουσία τους

Μικρομεσαίες επιχειρήσεις – ΕΣΠΑ: Μέχρι πότε παρατείνεται η υποβολή αιτήσεων χρηματοδότησης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ