Στις μεγάλες πόλεις του σήμερα, η καθημερινή μετακίνηση έχει μετατραπεί σε έναν ατελείωτο αγώνα ταχύτητας. Οδηγοί, ποδηλάτες, χρήστες σκούτερ και πεζοί κινούνται με βιασύνη, λες και καθένας τους προσπαθεί να νικήσει τον χρόνο. Ακόμα και ο περίπατος, κάποτε συνώνυμος της χαλάρωσης, έχει γίνει πλέον πολυτέλεια ή ανάμνηση άλλης εποχής. Κι όμως, εκεί όπου νομίζαμε ότι τα όρια ταχύτητας αφορούν μόνο τους δρόμους, ήρθε η Σλοβακία να μας εκπλήξει. Όπως αναφέρει το Politico, η χώρα αποφάσισε να επιβάλει περιορισμούς… ακόμη και στο περπάτημα.
Το κοινοβούλιο της Σλοβακίας ενέκρινε στις 28 Οκτωβρίου τροπολογία στον νόμο περί κυκλοφορίας, η οποία ορίζει ως ανώτατο όριο ταχύτητας στα πεζοδρόμια των αστικών περιοχών τα 6 χλμ./ώρα. Το μέτρο αφορά πεζούς, ποδηλάτες, σκέιτερς, καθώς και χρήστες ηλεκτρικών και μη σκούτερ, οι οποίοι έχουν δικαίωμα κίνησης στα πεζοδρόμια. Στόχος, όπως εξηγεί το Politico, είναι να περιοριστούν οι συγκρούσεις που πολλαπλασιάζονται τα τελευταία χρόνια.
«Κύριος στόχος είναι η ενίσχυση της ασφάλειας στα πεζοδρόμια, καθώς αυξάνονται τα ατυχήματα με σκούτερ», δήλωσε ο Ľubomír Vážny, βουλευτής του αριστερού-λαϊκιστικού κόμματος Smer του πρωθυπουργού Ρόμπερτ Φίτσο, που μετέχει στον κυβερνητικό συνασπισμό.
Ερωτηματικά για την εφαρμογή του μέτρου
Ο νέος νόμος θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2026, όμως παραμένει ασαφές πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη. Η μέση ταχύτητα βαδίσματος κυμαίνεται γύρω στα 4–5 χλμ./ώρα, ενώ σύμφωνα με τη British Heart Foundation, τα 6,4 χλμ./ώρα αντιστοιχούν σε μέτριο ρυθμό για άτομα με πολύ καλή φυσική κατάσταση.
Η αντιπολίτευση χαρακτήρισε το μέτρο υπερβολικό, ενώ ακόμη και το υπουργείο Εσωτερικών της Σλοβακίας υποστήριξε ότι θα ήταν προτιμότερο να απαγορευτούν τα ηλεκτρικά σκούτερ στα πεζοδρόμια, αντί να επιβληθεί ένα γενικό όριο που αφορά όλους.
Ο Martin Pekár από το φιλελεύθερο κόμμα Progressive Slovakia τόνισε ότι οι πεζοί απειλούνται από τα αυτοκίνητα, όχι από τα σκούτερ, και ότι ο νόμος ουσιαστικά τιμωρεί τις βιώσιμες μορφές μετακίνησης. «Αν θέλουμε λιγότερες συγκρούσεις, χρειαζόμαστε ασφαλέστερους ποδηλατοδρόμους, όχι παράλογα όρια που είναι αδύνατο να τηρηθούν», δήλωσε, προσθέτοντας πως «με τέτοια ταχύτητα, ένας ποδηλάτης δύσκολα μπορεί να κρατήσει ισορροπία».
Αντιδράσεις και ειρωνικά σχόλια
Η τροπολογία προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με πολλούς χρήστες να σχολιάζουν ειρωνικά τη ρύθμιση. Ορισμένοι μάλιστα αναρωτήθηκαν αν, σύμφωνα με τον νέο νόμο, το να τρέξεις για να προλάβεις το λεωφορείο θα μπορούσε να θεωρηθεί παράβαση που επισύρει πρόστιμο.
Σε κάθε περίπτωση, η Σλοβακία φαίνεται να πρωτοτυπεί – θέτοντας ένα όριο που κάνει τον «χαλαρό περίπατο» όχι μόνο σπάνιο, αλλά και… ρυθμισμένο από τον νόμο.
Διαβάστε ακόμη
Πώς η Meta κερδίζει μια περιουσία από καταιγισμό ψευδών διαφημίσεων
Aktor: Χτίζει κόμβο LNG στη ΝΑ Ευρώπη – Deals με Venture Global, Naftogaz, Nova Power και Transgaz
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.