search icon

Ευρώπη

Γερμανία: Σούπερ μάρκετ αύξησε τις τιμές στα τρόφιμα περιλαμβάνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα

«Πράσινη» διαφήμιση ενός εκπτωτικού σούπερ μάρκετ ή αναγκαιότητα;

Είναι κάτι σαν σοκ αυτό που νιώθουν αυτήν την εβδομάδα οι πελάτες της αλυσίδας εκπτωτικών σουπερμάρκετ Penny στη Γερμανία. Για τα λουκάνικα Βιέννης που κανονικά κοστίζουν 3,19 ευρώ το πακέτο πληρώνουν το διπλάσιο.

Η τιμή της μοτσαρέλας είναι «τσιμπημένη» κατά 89 σεντ. Αλλά και τα φρουτογιαούρτια από 1,19 ευρώ ανέβηκαν στα 1,89 το ένα. Εκείνο που όμως δεν ήξεραν ήταν ότι επρόκειτο για ένα πείραμα.

Το πείραμα

«Οι πελάτες αρχικά ενοχλήθηκαν από τις τιμές» λέει στο γαλλικό ειδησεογραφικό πρακτορείο AFP μια πωλήτρια. «Στην αρχή δεν καταλάβαιναν περί τίνος επρόκειτο, γι’ αυτό και εκνευρίστηκαν. Αλλά όταν άκουσαν τον λόγο των αυξήσεων, σκέφτηκαν ότι είναι καλό αλλά λίγο αντιφατικό. Από μόνη της νομίζω ότι η εκστρατεία είναι σπουδαία».

Αλλά ποιο είναι αυτό το πείραμα; Επιστήμονες από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Νυρεμβέργης και το Πανεπιστήμιο του Γκράιφσβαλντ υπολόγισαν τις τιμές τροφίμων με διαφορετικό τρόπο και συμπεριέλαβαν στη διαμόρφωσή τους, το κόστος από τις επιπτώσεις της παραγωγής τους στο έδαφος, το κλίμα, το νερό και την υγεία.

Με άλλα λόγια, όταν αγοράζει κανείς πατάτες ή λουκάνικα, για παράδειγμα δεν πληρώνει μόνο για το ίδιο το προϊόν. Υπάρχουν και άλλα κόστη που θα πρέπει να επωμιστεί η κοινωνία. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι ζημιές στο περιβάλλον, εάν κατά την παραγωγή τροφίμων προκληθούν υψηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Στον υπολογισμό της τιμής περιλαμβάνονται επίσης τα έξοδα για να αντιμετωπιστούν έξοδα υγείας, για παράδειγμα ως αποτέλεσμα των κακών συνθηκών εργασίας. Πρόκειται λοιπόν για την λεγόμενη «πραγματική τιμή» του προϊόντος.

Διαβάστε τη συνέχεια στην DW

 

Exit mobile version