search icon

Ευρώπη

Κομισιόν: Η συμφωνία με τη Βρετανία και τα 3 δισ. νέων επιδοτήσεων για τη στήριξη της ηλεκτροκίνησης (tweet)

Τι περιλαμβάνει το deal με τη Βρετανία που στήριζε θερμά το λόμπι αυτοκινήτου - Απώτερος στόχος των Βρυξελλών παραμένει η ενίσχυση της ευρωπαϊκής παραγωγής μπαταριών για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης

Τα… μπαούλα της ανοίγει η Κομισιόν προκειμένου να στηρίξει την ευρωπαϊκή παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων προσφέροντας 3 δισ. ευρώ σε νέες στοχευμένες επιδοτήσεις για την εγχώρια κατασκευή μπαταριών.

Αυτό ανακοίνωσε νωρίτερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της παρουσίασης της συμβιβαστικής συμφωνίας με τη Βρετανία για την αναβολή για τρία χρόνια της επιβολής δασμών στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μεταξύ Βρετανίας και ΕΕ. Απώτερος στόχος ήταν να εισακουστούν οι εκκλήσεις του κλάδου αυτοκινήτου και να υποστηριχθεί στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης της ευρωπαϊκής οικονομίας.

Βάσει των αρχικών όρων της εμπορικής συμφωνίας ΕΕ και Βρετανίας στη μετά Brexit εποχή από την 1η Ιανουαρίου 2024 θα εφαρμόζονταν δασμοί ύψους 10% στις πωλήσεις οχημάτων με ηλεκτρικές μπαταρίες που έχουν κατασκευαστεί εκτός Βρετανίας και ΕΕ.

Σύμφωνα με υπολογισμούς του κλάδου αυτοκινήτου, οι δασμοί θα πρόσθεταν περίπου 3.600 στερλίνες στο κόστος ενός τυπικού ηλεκτρικού οχήματος που θα κατασκευαζόταν στη Βρετανία και θα πωλείτο στην Ευρώπη, όπως αντιστοίχως θα ανέβαζε κατά περίπου 3,400 στερλίνες το κόστος ενός EV που θα κατασκευαζόταν στην ΕΕ και θα πωλείτο στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Πέρα από το «αγκάθι» του κόστους, που θα οδηγούσε σε συνολικές απώλειες έως και 4,3 δισ. ευρώ για τις εταιρείες, ο κλάδος υποστήριζε ότι θα ήταν και ανασχετικός παράγοντας για τα επίπεδα παραγωγής μειώνοντας έως και κατά 500.000 την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων το διάστημα 2024 έως 2027.

Δεν είναι τυχαίο ότι το λόμπι αυτοκινήτου «πολέμησε» την εφαρμογή του μέτρου, με τη στήριξη και του Λονδίνου. Και πραγματικά μετά από εντατικές διαπραγματεύσεις αποφασίστηκε μια τριετής αναβολή στην εφαρμογή των δασμών, ήτοι μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2026, που όπως ξεκαθάρισε η Κομισιόν κατά τη σημερινή ανακοίνωση θα είναι μεμονωμένη. Πραγματικά, το Λονδίνο συμφώνησε ότι δεν θα ζητήσει νέα αναβολή.

Οι Βρυξέλλες αναγνώρισαν με τον τρόπο αυτό τις δύσκολες συνθήκες που είχαν μεσολαβήσει από το 2020 έως σήμερα, ήτοι την πανδημία, τον πόλεμο στην Ουκρανία και τον ανταγωνισμό στο πράσινο μέτωπο, που οδήγησαν σε μια κατάσταση στην οποία η ευρωπαϊκή παραγωγή μπαταριών που απαιτείται για την ηλεκτροκίνηση έχει μείνει πίσω. Από την άλλη δεν ήθελε να χαλαρώσει και τελείως την πίεση προς τον κλάδο, καθώς θέλει από τις εταιρείες να ενισχύσουν τις επενδύσεις προς την ευρωπαϊκή παραγωγή μπαταριών.

Επομένως για να επιβεβαιώσει την υποστήριξη της προς τον κλάδο η Κομισιόν συμφώνησε στο τριετές deal με τη Βρετανία, ενώ παράλληλα ανακοίνωσε τη ροή επιπλέον χρηματοδοτήσεων ύψους 3 δισ. ευρώ μέσα στην επόμενη τριετία για τη δημιουργία μιας «βιώσιμης παραγωγής μπαταριών εντός του ευρωπαϊκού εδάφους».

«Θέλουμε την ευρωπαϊκή βιομηχανία να ηγηθεί της πράσινης μετάβασης. Προσφέροντας λοιπόν νομική βεβαιότητα για την εφαρμογή των κανόνων και άνευ προηγουμένου χρηματοοικονομική στήριξη στους Ευρωπαίους παραγωγούς βιώσιμων μπαταριών, θα ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας μας, με μια ισχυρή αλυσίδα μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων» τόνισε χαρακτηριστικά ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μάρος Σέφκοβιτς, που έχει πάρει τα ηνία της εφαρμογής του περίφημου σχεδίου του «Green Deal» για την πράσινη μετάβαση της ΕΕ.

Μάλιστα, όπως εξήγησε, τα 3 δισ. θα προέλθουν από το Ταμείο Καινοτομίας, στο οποίο καταλήγουν τα κονδύλια από τις πωλήσεις των δικαιωμάτων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το μέτρο των επιδοτήσεων συμφωνήθηκε κυρίως μετά από ασφυκτική πίεση της Γαλλίας που αντιστεκόταν σε μια συμβιβαστική συμφωνία με το Λονδίνο θεωρώντας ότι η όποια αναβολή στους δασμούς θα γινόταν αντικείμενο εκμετάλλευσης από τη Βρετανία. Οι επιδοτήσεις, ωστόσο, θα ωφελήσουν προφανώς και τις γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Σημειωτέον, άλλωστε, πως το πακέτο που ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει τώρα να επικυρωθεί και από τα 27 κράτη μέλη προκειμένου να τεθεί σε εφαρμογή.

Διαβάστε ακόμη

Σε ποιους κλάδους θα επενδύσει το νέο Επενδυτικό Ταμείο που δημιουργείται

Copernicus: Νέο ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών τον Νοέμβριο – Το 2023 θα είναι «η πιο θερμή» χρονιά στην ιστορία

Επ. Κεφαλαιαγοράς: Ολοκληρώθηκε η εξέταση όλων των υποθέσεων πέραν της 5ετίας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version