Παρότι οι Γερμανοί δηλώνουν ότι περιμένουν την εορταστική περίοδο με ενθουσιασμό, η πρόθεση τους να ξοδέψουν για χριστουγεννιάτικα δώρα εμφανίζεται αισθητά μειωμένη. Η εορταστική ατμόσφαιρα δεν φαίνεται να αρκεί για να αντισταθμίσει τις οικονομικές πιέσεις που εξακολουθούν να επηρεάζουν τα γερμανικά νοικοκυριά.

Σύμφωνα με νέα έρευνα της Γερμανικής Ομοσπονδίας Λιανικής Πώλησης (HDE), οι καταναλωτές προγραμματίζουν να διαθέσουν φέτος κατά μέσο όρο 263 ευρώ για δώρα, ποσό μειωμένο κατά 34 ευρώ σε σύγκριση με το 2024. Παράλληλα, η HDE εκτιμά ότι οι πωλήσεις των μηνών Νοεμβρίου–Δεκεμβρίου θα παρουσιάσουν ονομαστική άνοδο της τάξης του 1,5%, φτάνοντας τα 126,2 δισ. ευρώ. Ωστόσο, μετά την προσαρμογή στον πληθωρισμό, η αύξηση αυτή εξανεμίζεται, με τις πραγματικές πωλήσεις να παραμένουν ουσιαστικά στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.

Από την πλευρά των επιχειρήσεων, η εικόνα δεν είναι πιο αισιόδοξη: σε έρευνα μεταξύ εταιριών λιανικής, το 80% των συμμετεχόντων αναμένει καταναλωτές πιο προσεκτικούς και φειδωλούς στις αγορές τους. Επιπλέον, το 83% θεωρεί ότι οι αγοραστές θα εστιάσουν ακόμη περισσότερο στις τιμές, γεγονός που αποδίδεται στις αυξημένες τιμές πολλών βασικών προϊόντων.

Μια δεύτερη έρευνα της HDE καταγράφει πως, παρά τη συγκράτηση στις δαπάνες, το 73% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι περιμένει με ανυπομονησία τα Χριστούγεννα. Το 54% σκοπεύει να ξοδέψει για δώρα περίπου το ίδιο ποσό με πέρσι, ενώ το 11% υπολογίζει να μειώσει ελαφρώς τον προϋπολογισμό του και το 10% να τον περιορίσει σημαντικά. Μόλις ένα μικρότερο ποσοστό, επίσης 10%, λέει ότι φέτος θα δαπανήσει περισσότερα χρήματα.

Όσον αφορά τις προτιμήσεις των καταναλωτών, τα πιο δημοφιλή δώρα παραμένουν οι δωροεπιταγές, τα παιχνίδια, τα βιβλία, καθώς και προϊόντα όπως καλλυντικά και είδη προσωπικής φροντίδας. Τα δεδομένα επιβεβαιώνουν την εικόνα μιας αγοράς που διατηρεί τη διάθεση για προσφορά, αλλά μέσα σε αυστηρότερους οικονομικούς περιορισμούς.

Ο πρόεδρος της HDE, Αλεξάντερ φον Πρέεν, κάλεσε την κυβέρνηση να προχωρήσει σε στοχευμένες παρεμβάσεις που θα ενισχύσουν την εγχώρια οικονομία και θα στηρίξουν τον κλάδο του λιανεμπορίου. Μεταξύ των προτάσεών του είναι η μείωση της γραφειοκρατίας, η περικοπή του φόρου ηλεκτρικής ενέργειας για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, αλλά και η διασφάλιση «ισότιμων όρων ανταγωνισμού» έναντι κινεζικών πλατφορμών όπως οι Temu και Shein.

Ο φον Πρέεν υπογράμμισε επίσης τη σημασία διατήρησης ζωντανών των αστικών κέντρων, προβάλλοντας την ανάγκη να παραμείνουν ασφαλή, καθαρά και εύκολα προσβάσιμα. Το λιανεμπόριο αποτελεί την τρίτη σημαντικότερη βιομηχανία στη Γερμανία και την περίοδο των Χριστουγέννων πραγματοποιεί περίπου 18,5% του ετήσιου τζίρου του, γεγονός που αναδεικνύει τη βαρύτητα της εποχής για τον κλάδο.

Διαβάστε ακόμη

Στα 2 δισ. ευρώ φέτος τα μεγάλα deals στο real estate (pics)

Εντείνεται ο ενεργειακός πόλεμος Ουκρανίας Ρωσίας με τη διορία Τραμπ να «τρέχει»

Εγκληματική οργάνωση έκλεβε ρούχα από την Αθήνα και τα πωλούσε στα Τίρανα – 8 συλλήψεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα