Το ενεργειακό μπρα-ντε-φερ μεταξύ Ευρώπης και Ρωσίας φαίνεται ότι καλά κρατεί, μετά την απόφαση των Βρυξελλών να «παγώσουν» τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, αλλά και την κίνηση της Μόσχας να κλείσει τη στρόφιγγα του φυσικού αερίου σε ακόμη μία ευρωπαϊκή χώρα (Ολλανδία). 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι θα απαγορεύσει το μεγαλύτερο μέρος  (90%) της εισαγωγής πετρελαίου από τη Ρωσία μέχρι το τέλος του έτους, στο πλαίσιο των κυρώσεων της Δύσης για τον πόλεμο στην Ουκρανία. 

Σύμφωνα με τον Ύπατο Εκπρόσωπο της Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφαλείας Josep Borrell, η εν λόγω απόφαση αποτελεί ορόσημο, καθώς «μ’ αυτόν τον τρόπο θα πλήξουμε την πολεμική μηχανή του Putin». 

Το εμπάργκο περιλαμβάνει το πετρέλαιο, το οποίο εισάγεται μέσω της θαλάσσιας οδού, ενώ εξαιρεί προς ώρας τις εισαγωγές πετρελαίου μέσω χερσαίων αγωγών, κατόπιν αξίωσης της Ουγγαρίας. 

Η απάντηση της Ρωσίας 

Απαντώντας στην Ευρώπη, ο Ρώσος διπλωμάτης Mikhail Ulyanov ξεκαθάρισε ότι η Ρωσία θα αναζητήσει άλλες χώρες για να εξαγάγει το πετρέλαιό της, ενώ εκτίμησε ότι το εμπάργκο βλάπτει περισσότερο την Ευρώπη παρά τη Μόσχα. Ταυτόχρονα, επιφυλάχθηκε να απαντήσει για το τι μέλλει γενέσθαι με το 10% των ροών, οι οποίες διέρχονται μέσω των χερσαίων αγωγών.

Ας σημειωθεί ότι το 36% των συνολικών εισαγωγών πετρελαίου της Ε.Ε. προέρχεται από τη Ρωσία, η οποία κατέχει σημαντικό μερίδιο στην παγκόσμια αγορά υδρογονανθράκων. Η Μόσχα, άλλωστε, είναι η τρίτη μεγαλύτερη πετρελαιοπαραγωγός χώρα του κόσμου, μετά τις ΗΠΑ και τη Σαουδική Αραβία, και η Νο.1 εξαγωγέας πετρελαίου διεθνώς. 

Οι νέες αγορές του Κρεμλίνου

Σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg, περίπου 74 έως 79 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου βρίσκονταν εν πλω την προηγούμενη εβδομάδα, με βασική κατεύθυνση τις αγορές της Ασίας. Η συγκεκριμένη ποσότητα, μάλιστα, είναι υπερδιπλάσια της εβδομάδας ακριβώς πριν την έναρξη του πολέμου στα τέλη Φεβρουαρίου (27 εκατ. βαρέλια). 

Η Ασία, όπως έδειξαν τα στοιχεία του Απριλίου, έχει ήδη εκτοπίσει την Ευρώπη από τη θέση του μεγαλύτερου αγοραστή ρωσικού πετρελαίου, ενώ η απόσταση αναμένεται να διευρυνθεί περαιτέρω τον Μάιο, μετά και τις νέες κυρώσεις των Βρυξελλών.  

Η Κίνα και η Ινδία, μάλιστα, αποτελούν πλέον τους μεγαλύτερους αγοραστές, εισάγοντας εκατομμύρια βαρέλια από τη Ρωσία, η οποία πουλάει το πετρέλαιό της με σημαντική έκπτωση σε σχέση με τις τιμές στην spot αγορά.   

Μ’ αυτό ακριβώς τον τρόπο, οι δύο υπερδυνάμεις της ασιατικής ηπείρου έρχονται να υπερκαλύψουν το κενό που αφήνουν πίσω τους οι χώρες της Δύσης, εξασφαλίζοντας μια νέα γραμμή ρευστότητας στον Βλαντιμίρ Πούτιν.  

Ράλι για την τιμή του πετρελαίου 

Στο μεταξύ, η τιμή του πετρελαίου, μετά το ευρωπαϊκό εμπάργκο, καταγράφει ισχυρή άνοδο, ξεπερνώντας τα επίπεδα των 120 δολαρίων ανά βαρέλι και φθάνοντας στο υψηλότερο σημείο του τελευταίου τουλάχιστον διμήνου.  

Ενδεικτικά, η τιμή των συμβολαίων Brent σκαρφαλώνει στα 123 δολάρια ανά βαρέλι (+1,7%), ενώ η τιμή των συμβολαίων WTI ενισχύεται στα 118 δολάρια ανά βαρέλι (+2,7%). 

«Τσούζει» το φυσικό αέριο 

Την ίδια ώρα, το Bloomberg προειδοποιεί την Ευρώπη ότι θα πρέπει να ετοιμάζεται για τον ακριβότερο ενεργειακά χειμώνα των τελευταίων δεκαετιών, καθώς τα ετήσια (για το 2023) συμβόλαια ηλεκτρικού ρεύματος στη Γερμανία καταγράφουν άνοδο για 6η διαδοχική ημέρα και ενισχύονται στο υψηλότερο επίπεδο του τελευταίου έτους.  

Το πρόβλημα της προσφοράς φαίνεται ότι θα συνεχίσει να μας απασχολήσει έντονα και το επόμενο έτος, με τη Ρωσία να συνεχίζει τις απειλές προς τις Βρυξέλλες, κόβοντας τις ροές φυσικού αερίου σε όσες χώρες αρνούνται να πληρώσουν σε ρούβλια. Τελευταίο θύμα αποτέλεσε η Ολλανδία, ενώ λίγες ώρες νωρίτερα ήταν η σειρά της Δανίας.

Παρότι μέχρι στιγμής η Κομισιόν δεν έχει επιβάλλει κυρώσεις στο ρωσικό αέριο (παρά μόνο στον άνθρακα και το πετρέλαιο), η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη αναζητάει εναλλακτικές πηγές προμήθειας, προκειμένου να περιορίσει την εξάρτησή της από τις ρωσικές εισαγωγές.  

Τα αποθέματα άνθρακα έχουν φθάσει στο υψηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο του 2020, χάρη στις εισαγωγές από ΗΠΑ, Νότια Αφρική και Κολομβία, ενώ οι αποθήκες φυσικού αερίου είναι γεμάτες κατά 46%, το υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές του 2022 και πολύ κοντά στον μέσο όρο της τελευταίας 10ετίας. Την ίδια ώρα, οι ροές υγροποιημένου αερίου (LNG) από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού συνεχίζουν «ακάθεκτες».  

Όμως, κανείς δεν γνωρίζει τι θα γίνει σε λίγους μήνες από τώρα. Θα μπορούν οι ΗΠΑ να στέλνουν μεγάλες ποσότητες LNG; Θα μπορεί η Νότια Αφρική να εξάγει άνθρακα; «Είναι πέρα για πέρα αβέβαιο κατά πόσο αυτές οι χώρες θα συνεχίσουν τις υψηλές εξαγωγές» τονίζει χαρακτηριστικά η δανέζικη Energi, σε σημερινό της σημείωμα.  

Διαβάστε επίσης:

Αλλαγή «σελίδας» για τη Μίλαν – Από ποιο fund εξαγοράστηκε

Bloomberg: Τα ενεργειακά projects της Ελλάδας που εξετάζει (ξανά) η Ευρώπη

Ισκαντάρ Σάφα: Πήρε τον Σκαραμαγκά με 1 ευρώ, θέλει και τα ρέστα