Με εντατικούς ρυθμούς εργάζονται και εν μέσω της εορταστικής περιόδου τα τεχνικά κλιμάκια των Βρυξελλών έχοντας λάβει εντολή να διαμορφώσουν ένα Σχέδιο Β που θα διασφαλίσει τη συνεχιζόμενη ροή σημαντικών κονδυλίων βοήθειας προς την Ουκρανία.

Σημείο-κλειδί αποτελεί η δημιουργία ενός μηχανισμού που, όπως αποκάλυψαν με ρεπορτάζ τους οι «Financial Times», θα εκμηδενίζει ουσιαστικά τους ίδιους τους κανόνες της ΕΕ, καθώς ζητούμενο είναι η παράκαμψη του βέτο που έχει θέσει η Ουγγαρία.

Θυμίζουμε πως κατά την τελευταία ευρωπαϊκή σύνοδο ο σκληροπυρηνικός Βίκτορ Όρμπαν, που θεωρείται και ο στενότερος σύμμαχος του Κρεμλίνου στους κόλπους της ευρωπαϊκής οικογένειας, ήταν ο μόνος από τους ηγέτες που μπλόκαρε το σχέδιο για τη δρομολόγηση επιπλέον βοήθειας ύψους 50 δισ. ευρώ από την ΕΕ προς την Ουκρανία.

Παρά τον εκνευρισμό που προκάλεσε μεταξύ των συναδέλφων του, αλλά και τις πιέσεις που δέχτηκε (και συνεχίζει να δέχεται), ο Όρμπαν δεν φαίνεται πως θα κάνει πίσω, οπότε στις Βρυξέλλες αποφασίστηκε να αναζητηθεί εναλλακτική λύση, δεδομένου κιόλας πως το Κίεβο κινδυνεύει από μια δημοσιονομική κρίση που μπορεί να κάνει τις συνθήκες ακόμη πιο δύσκολες για την κυβέρνηση Ζελίνσκι.

Σε κάθε περίπτωση, χρονικό όριο θεωρείται η επόμενη σύνοδος κορυφής, την 1η Φεβρουαρίου, κατά την οποία θα γίνει μια τελευταία προσπάθεια να αρθούν οι ενστάσεις της Ουγγαρίας. Αν αυτό δεν συμβεί, το Σχέδιο Β θα πρέπει να είναι έτοιμο!

Σύμφωνα με τους FT, το εναλλακτικό μοντέλο που κερδίζει έδαφος βασίζεται σε χρηματοδότηση μέσω χρέους και στηρίζεται στο πρότυπο που χρησιμοποίησε η Κομισιόν προκειμένου να προσφέρει έως και 100 δισ. ευρώ φτηνής χρηματοδότησης για τη στήριξη των κρατών μελών, κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ουσιαστικά, δηλαδή, η Κομισιόν θα δανειστεί από τις αγορές έως και 20 δισ. ευρώ για λογαριασμό της Ουκρανίας μέσα στην επόμενη χρονιά. Αν και το ακριβές ποσό και οι όροι είναι ακόμη υπό συζήτηση και θα εξαρτηθούν από τις ανάγκες που θα έχει το Κίεβο.

Το κυριότερο πλεονέκτημα του σχεδίου αυτού είναι πως δεν απαιτεί εγγυήσεις συνολικά από όλα τα κράτη μέλη, αρκεί βέβαια να έχει τη στήριξη των κρατών με την υψηλότερη πιστοληπτική ικανότητα για να υπάρξει ευκολότερη και φτηνότερη πρόσβαση στις αγορές. Και αυτό βέβαια σημαίνει πως δεν απαιτεί ομόφωνη απόφαση από τους «27» και άρα μπορεί να δρομολογηθεί ακόμη κι αν η Βουδαπέστη επιμένει στο «όχι» της.

Βέβαια στα κράτη μέλη, όπως η Γερμανία και η Ολλανδία, που θα είναι αυτά που θα παρέχουν τις σχετικές εθνικές εγγυήσεις (λόγω πιστοληπτικής βαθμολογίας) θα απαιτηθεί και η αποδοχή του σχεδίου από τα κοινοβούλια τους, κάτι που ενδεχομένως μπορεί να φέρει επιπλοκές.

Στη Γερμανία, παρά τις όποιες αντιδράσεις υπάρξουν, η κυβέρνηση του Όλαφ Σολτς διαθέτει αρκετή κοινοβουλευτική δύναμη για να αποσπάσει την έγκριση της Bundestag. Όμως, στην Ολλανδία οι πρόσφατες εκλογές έφεραν ανατροπή του τοπίου δεδομένου πως νικητής στέφθηκε ο ακροδεξιός Γκέερτ Βίλντερς και το κόμμα του Ελευθερία. Μπορεί, λοιπόν, να μην έχει καταφέρει ακόμη να σχηματίσει κυβέρνηση-συνασπισμού, καθώς τα συστημικά κόμματα δεν είναι πρόθυμα να συγκυβερνήσουν μαζί του, όμως το πιθανότερο είναι ότι πως θα εναντιωθεί έντονα στο σχέδιο για την Ουκρανία.

Δεν είναι τυχαίο πως παράγοντες στις Βρυξέλλες υποστηρίζουν πως το σχέδιο Β δεν παρουσιάζει τόσο τεχνικά προβλήματα, όσο κυρίως πολιτικά.

Πάντως, εφόσον το εναλλακτικό σχέδιο εγκριθεί στη σύνοδο κορυφής – υπό την προϋπόθεση πως δεν θα υπάρχουν νέες ενστάσεις από έτερα κράτη μέλη που θα διαφωνούν με τη νέα δομή -, τότε οι εγγυήσεις που θα δοθούν προς το ΔΝΤ μπορεί να επιτρέψουν στο Ταμείο να επιταχύνει την εκταμίευση του επόμενου πακέτου χρηματοδότησης του προς το Κίεβο, αξίας περίπου 900 εκατ. ευρώ. Αυτό θα προσφέρει άμεσα δημοσιονομική… ανάσα προς την ουκρανική κυβέρνηση και θα βοηθήσει την ΕΕ να κερδίσει χρόνο για την υλοποίηση του σχεδίου Β.

Πάντως, το Κρεμλίνο σε νέα ανακοίνωση του σήμερα έσπευσε να σχολιάσει πως οποιαδήποτε νέα οικονομική βοήθεια προσφέρουν οι Ευρωπαίοι προς την Ουκρανία το μόνο που θα καταφέρει είναι να επιβαρύνει με νέα χρέη την ευρωπαϊκή οικονομία, δίχως να αλλάξει τη ροή του πολέμου.
Μάλιστα σε σχόλιο του ο Ντμίτρι Πεσκόφ υποστήριξε ότι τόσο οι Ευρωπαίοι όσο και οι Αμερικανοί γνωρίζουν το μέγεθος της διαφθοράς στην Ουκρανία και πως το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων τους θα καταλήξουν απλά να… κλαπούν.

Το τελευταίο ειδικά είναι ένα από τα επιχειρήματα που κρατά ζωντανές τις επιφυλάξεις πολλών Αμερικανών βουλευτών σε ένα διάστημα που και στο Κογκρέσο δεν έχει επιτευχθεί ακόμη συμφωνία για το «ξεκλείδωμα» της νέας οικονομικής βοήθειας που θέλει να προσφέρει ο Λευκός Οίκος στο Κίεβο. Αν και στην περίπτωση της Ουάσιγκτον, η μοίρα των περίπου 61 δισ. δολαρίων σε νέα χρηματοδότηση προς την Ουκρανία φαίνεται να εξαρτάται περισσότερο με εσωτερικά ζητήματα και την έκβαση των διακομματικών διαπραγματεύσεων για θέματα όπως το μεταναστευτικό, παρά με την κατεύθυνση της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ.

Μην ξεχνάμε, εξάλλου, πως η αμερικανική πολιτική σκηνή έχει μπει πλέον σε φάση προεκλογικής εκστρατείας για τις κρίσιμες προεδρικές και κοινοβουλευτικές εκλογές του ερχόμενου Νοεμβρίου, οπότε οι προτεραιότητες έχουν σαφώς επηρεαστεί!

Διαβάστε ακόμη

Εφορία: Ποιοι πληρώνουν και ποιοι αφήνουν… «φέσι»

Κρατικός προϋπολογισμός: Υπερπλεόνασμα 2 δισ. ευρώ – «Κλειδώνουν» τα στοιχεία του 11μήνου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ