search icon

Ευρώπη

Συμφωνία στην ΕΕ για πράσινα καύσιμα στα αεροπλάνα – Τι προβλέπει

Η συμφωνία προβλέπει για το 2030 ελάχιστη αναλογία 1,2% συνθετικών καυσίμων στην κηροζίνη που παρέχουν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, πολύ πάνω απ' αυτό που πρότεινε η Κομισιόν, όπως και τα κράτη (0,7%)

Οι ευρωβουλευτές και τα κράτη-μέλη της ΕΕ συμφώνησαν στη διάρκεια χθες για τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών των αερομεταφορών επιβάλλοντας ένα ελάχιστο ποσοστό «πράσινων» καυσίμων για τα αεροπλάνα που αναχωρούν από την Ευρώπη.

Το κείμενο, το οποίο αποτελεί μια πτυχή του φιλόδοξου ευρωπαϊκού σχεδίου για το κλίμα, προβλέπει πως τα καύσιμα, που είναι διαθέσιμα στα αεροδρόμια της ΕΕ, θα περιλαμβάνουν το 2025 στη σύνθεσή τους τουλάχιστον 2% «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα» (SAF), στη συνέχεια 6% το 2030 και η αναλογία τους θα αυξάνεται σταδιακά μέχρι το 70% έως το 2050, διευκρινίζεται σε ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Στα «βιώσιμα καύσιμα» περιλαμβάνονται τα συνθετικά καύσιμα (παράγονται από υδρογόνο και CO2), το υδρογόνο, τα καύσιμα από καυσαέρια και πλαστικά απορρίμματα ή ακόμη τα βιοκαύσιμα που προέρχονται από αγροτικά υπολείμματα, φύκια, βιομάζα ή χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι.

Ο στόχος για το 2050 υπολείπεται του ποσοστού που ζητούσαν οι ευρωβουλευτές (85%), αλλά υπερβαίνει σαφώς την αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (63%) που έχει επικυρωθεί από τα κράτη.

Η συμφωνία προβλέπει για το 2030 ελάχιστη αναλογία 1,2% συνθετικών καυσίμων στην κηροζίνη που παρέχουν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, πολύ πάνω απ’ αυτό που πρότεινε η Κομισιόν, όπως και τα κράτη (0,7%). Η αναλογία αυτή θα αυξηθεί στο 2% το 2032, στη συνέχεια στο 5% το 2035 και θα φθάσει το 35% το 2050.

Τα συνθετικά καύσιμα είναι τα μόνα «των οποίων η χρήση μπορεί να αυξηθεί με βιώσιμο τρόπο», εκτιμά ο Ματέο Μιρόλο της μη κυβερνητικής οργάνωσης Transport&Environment (T&E, Μεταφορά και Περιβάλλον).

Ενθαρρύνοντας την παραγωγή τους, «η συμφωνία προσφέρει στις εταιρείες τη βεβαιότητα πως το συνθετικό καύσιμο αεριωθουμένων (e-kerosene) θα γίνει λιγότερο ακριβό και ευρέως διαθέσιμο», επισημαίνει.

Το κείμενο αποκλείει τα βιοκαύσιμα που προέρχονται από καλλιέργειες εδώδιμων φυτών ή από παραπροϊόντα του φοινικελαίου, αλλά όχι και αυτά που προέρχονται από χρησιμοποιημένα μαγειρικά έλαια, «η προμήθεια των οποίων είναι εντούτοις περιορισμένη στην Ευρώπη, κάτι που υπάρχει κίνδυνος να οδηγήσει σε ελλείψεις σε άλλες βιομηχανίες», οι οποίες θα μπορούσαν τότε να στραφούν στο φοινικέλαιο, αναφέρει εκφράζοντας την ανησυχία της η T&E.

Η συμφωνία ανοίγει την πόρτα για να λαμβάνονται υπόψη στις μελλοντικές νομοθετικές επανεξετάσεις του ζητήματος όχι μόνο οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (αλλά και θείου και άλλες) που αποτελούν τα δύο τρίτα του αντίκτυπου της αεροπορίας στο κλίμα.

Άλλο κείμενο του ευρωπαϊκού σχεδίου για το κλίμα, το οποίο επικυρώθηκε χθες, Τρίτη, από τους 27, προβλέπει να υποχρεωθούν οι εταιρείες να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των πτήσεών τους μέσα στην Ευρώπη, με τη σταδιακή κατάργηση από το 2024 των δωρεάν ποσοστώσεων που απολάμβαναν μέχρι τώρα, αλλά και με ένα μηχανισμό κινήτρων για να χρησιμοποιούν βιώσιμα καύσιμα.

Διαβάστε ακόμη

Κομισιόν: Μείωση χρέους και ελλειμμάτων και επενδύσεις στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση

«Φωτοβολταϊκά στη στέγη»: Αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη του προγράμματος – Στον προθάλαμο των αιτήσεων 3.500 νοικοκυριά

Qair: Εγκαίνια για το εργοτάξιο πλωτών ανεμογεννητριών στη Γαλλία (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version