Στις τρέχουσες προκλήσεις και ευκαιρίες που διαμορφώνουν την παγκόσμια ναυτιλία εστίασε το 15ο Ετήσιο Capital Link Greek Shipping Forum, το οποίο πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα και αποτέλεσε μια σημαντική συνάντηση ηγετικών προσωπικοτήτων του ναυτιλιακού κλάδου.

Το συνέδριο που διοργανώνουν ο Νικόλας και η Ολγα Μπορνόζη ανέδειξε την ανάγκη για προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες συνθήκες, υιοθέτηση βιώσιμων ενεργειακών λύσεων και ενίσχυση των στρατηγικών χρηματοδότησης ώστε να διασφαλιστεί η ανθεκτικότητα του κλάδου. Οι προτάσεις των συμμετεχόντων επικεντρώθηκαν στην ευελιξία των ναυτιλιακών στρατηγικών, στη μετάβαση σε εναλλακτικά καύσιμα, στην ανάγκη για ενίσχυση της συνεργασίας του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και στη σημασία της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού μέσω εκπαίδευσης και καινοτομίας.

O Γιώργος Προκοπίου με τον Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου

Τα κύρια θέματα του συνεδρίου αφορούσαν τη γεωπολιτική αβεβαιότητα, τη βιωσιμότητα, τις εναλλακτικές πηγές ενέργειας, τις στρατηγικές χρηματοδότησης και την ηγεσία στον κλάδο.

1/ Ναυτιλία και εμπόριο σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο: Οι συμμετέχοντες συζήτησαν τις επιπτώσεις των γεωπολιτικών εξελίξεων και της ενεργειακής ασφάλειας στον κλάδο, τονίζοντας την ανάγκη για προσαρμοστικότητα και διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων για μείωση των κινδύνων.

2/ Στρατηγικές καυσίμων και στόλου: Ανέλυσαν τις στρατηγικές που πρέπει να ακολουθήσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες για τη μετάβαση σε πιο βιώσιμες μορφές ενέργειας, όπως το LNG, η μεθανόλη και το υδρογόνο, και τη σημασία της ενεργειακής απόδοσης και των τεχνολογικών επενδύσεων.

3/ Χρηματοδότηση μέσω τραπεζών και εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης: Εξετάστηκαν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι τράπεζες στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, καθώς και η ανάγκη για διαφοροποίηση πηγών χρηματοδότησης μέσω ιδιωτικών κεφαλαίων και πράσινων ομολόγων.

4/ Ενημέρωση για το FuelEU: Παρουσιάστηκαν οι τελευταίες εξελίξεις γύρω από τον κανονισμό FuelEU, με έμφαση στις απαιτήσεις συμμόρφωσης και τις στρατηγικές για την αποτελεσματική προσαρμογή στις νέες ρυθμιστικές απαιτήσεις. Οι κύριοι στόχοι του FuelEU Maritime είναι:

α) Μείωση των εκπομπών CO2: Προβλέπει τη σταδιακή μείωση των εκπομπών ρύπων από τα πλοία που δραστηριοποιούνται στην Ε.Ε., ενθαρρύνοντας τη χρήση ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων με χαμηλότερες εκπομπές.

β) Προώθηση βιώσιμων καυσίμων: Στοχεύει στην ενίσχυση της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, όπως το LNG, η μεθανόλη, το υδρογόνο και άλλες πράσινες λύσεις, προκειμένου να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας.

γ) Στρατηγικές συμμόρφωσης: Υποχρεώνει τις ναυτιλιακές εταιρείες να ακολουθούν συγκεκριμένες στρατηγικές συμμόρφωσης με το νέο κανονιστικό πλαίσιο για τη μείωση των εκπομπών, ενώ προβλέπει την υιοθέτηση τεχνολογιών και στρατηγικών που ενισχύουν την ενεργειακή απόδοση.

5/ Ηγεσία στον κλάδο: Οι ηγέτες του κλάδου συζήτησαν τη σημασία της καινοτομίας και της βιωσιμότητας για το μέλλον, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες και για ενίσχυση της εκπαίδευσης και κατάρτισης του ανθρώπινου δυναμικού.

O Αντώνης Κομνηνός με τον δρα Ιωάννη Κούστα

H Γκάμπι Μπορνχάιμ

 

Την ανάγκη οι Ευρωπαίοι να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να αναζητήσουν νέους συμμάχους υπογράμμισε η δρ Γκάμπι Μπορνχάιμ, πρόεδρος της Ενωσης Γερμανών Εφοπλιστών (German Shipowners’ Association).

Αναφερόμενη στη νίκη του Ντόναλντ Τραμπ στις αμερικανικές εκλογές, εξέφρασε την ανησυχία της για την πολιτική προστατευτισμού που πιθανώς θα ακολουθήσει  με βασικό εργαλείο την επιβολή δασμών. «Εχουμε τώρα να αντιμετωπίσουμε τον νεοεκλεγέντα Ντόναλντ Τραμπ, του οποίου η πρώτη λέξη ήταν “δασμοί”. Επιστρέφουμε πολλά χρόνια πίσω σε εποχές προστατευτισμού, γεγονός που δεν είναι καλό για το παγκόσμιο εμπόριο», τόνισε.
Παράλληλα, κάλεσε την Ευρώπη να στραφεί προς νέες στρατηγικές συνεργασίες: «Πρέπει να βρούμε άλλους συμμάχους, να κοιτάξουμε γύρω μας και να δούμε πώς θα προχωρήσουμε».

O Νίκος Τσάκος

Ο δρ Νίκος Τσάκος με την Ελίζα Βόζεμπεργκ, πρόεδρο της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, και τον Νικόλα Μπορνόζη, διοργανωτή του Capital Link Forum

«Η μεγαλύτερη πρόκληση για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία είναι η έλλειψη ναυτικών». Η επισήμανση αυτή έγινε από τον δρα Νίκο Τσάκο, επίτιμο πρόεδρο της Intertanko, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο της Tsakos Energy Navigation, που είναι εισηγμένη στη χρηματιστηριακή αγορά της Νέας Υόρκης (NYSE).
«Οι ναυτιλιακές εταιρείες -και ειδικά οι ελληνικές- επενδύουν συνεχώς σε πανάκριβα πλοία υψηλής τεχνολογίας.

Πρόκειται για μiα τεχνολογία η οποία εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, πιο γρήγορα και από τα έξυπνα κινητά μας τηλέφωνα. Και όμως, δεν υπάρχουν οι ναυτικοί που θα εργαστούν σε αυτά τα hi-tech πλοία. Αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή βιομηχανία σήμερα. Πόσο μάλλον όταν τα πλοία αυτά θα πρέπει να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, τα οποία θα έχουν ιδιαιτερότητες και θα απαιτούν από τους ναυτικούς να έχουν εξειδικευμένες γνώσεις και κατάρτιση».

Για την πράσινη μετάβαση, ο δρ Τσάκος ανέφερε: «Η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει λάβει μέχρι στιγμής πολλά μέτρα για να προχωρήσει στην πράσινη μετάβαση και διαδραματίζει τεράστιο ρόλο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα μεταφέροντας το 90% του παγκόσμιου εμπορίου».

Στη συνέχεια εξήγησε: «Η ναυτιλιακή βιομηχανία, παρακολουθώντας πάντα τις διεθνείς εξελίξεις, προσαρμόζεται και ακολουθεί τους διεθνείς κανονισμούς και νόμους με επιτυχία και αποφασιστικότητα. Oπως συνέβη στη δεκαετία του ’90, όταν λήφθηκε η απόφαση για τη ναυπήγηση πλοίων με διπλό τοίχωμα, κυρίως λόγω της ανάγκης για μεγαλύτερη ασφάλεια και προστασία σε περίπτωση σύγκρουσης ή ατυχήματος. Hταν η πρώτη ουσιαστική αλλαγή στον τομέα της ναυπηγικής από την αρχαιότητα».

O δρ Νίκος Τσάκος με την Ντορότα Λοστ-Σιεμίνσκα, διευθύντρια της Νομικής Υπηρεσίας και των Εξωτερικών Σχέσεων του ΙΜΟ, ενώ στο βάθος διακρίνονται η δρ Γκάμπι Μπορνχάιμ, πρόεδρος της Ενωσης Γερμανών Εφοπλιστών, και ο Μίκι Κόσκινεν της ECSA

O Πόλυς Β. Χατζηιωάννου

Στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες ναυτιλιακές εταιρείες και τις προκλήσεις που φέρνουν οι νέοι κανονισμοί εν μέσω αβεβαιότητας που επικρατεί στον κλάδο, αλλά και στις επιπτώσεις αυτής στη βιωσιμότητα των εταιρειών αναφέρθηκε ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, αντιπρόεδρος της Κυπριακής Ενωσης Πλοιοκτητών και CEO της εισηγμένης στην κεφαλαιαγορά της Νέας Υόρκης Safe Bulkers.

«Αυτό που με ανησυχεί ιδιαίτερα είναι το γεγονός ότι κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς δουλειά οι μικρομεσαίες ναυτιλιακές εταιρείες. Πολύ φοβάμαι ότι, με τον τρόπο που μπήκαν οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί και τους αποδεχτήκαμε, τώρα με το νέο σύστημα ακόμα και οι μεγαλύτερες εταιρείες αντιμετωπίζουν προβλήματα, πόσο μάλλον οι μικρομεσαίες». Για την πράσινη μετάβαση είπε: «Αυτή τη στιγμή γνωρίζουμε λιγότερα για το ποιο θα είναι το τελικό καύσιμο απ’ ό,τι όταν κάναμε την παραγγελία πριν από δύο χρόνια. Η αβεβαιότητα αυτή δεν βοηθάει καθόλου και το πρόβλημα είναι ότι πρώτα πρέπει να έχουμε έτοιμο το καύσιμο και τις μηχανές και μετά να παραγγείλουμε τα πλοία. Η αβεβαιότητα είναι τεράστια για τα επόμενα τρία-τέσσερα χρόνια».

O Γιάννης Ξυλάς

 

«Οι ναυτικοί αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου και της ναυτιλίας ξηρού φορτίου, η οποία είναι ο μεγαλύτερος κλάδος που επιτρέπει την αδιάλειπτη μεταφορά βασικών αγαθών μεταξύ των χωρών. Μέσω της δραστηριότητάς τους συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο».

Τα λόγια ανήκουν στον Γιάννη Ξυλά, πρόεδρο της Intercargo, ο οποίος συνέχισε: «Η λειτουργία των bulk carriers απαιτεί υψηλό επίπεδο ομαδικότητας, αποτελεσματική επικοινωνία και ανθεκτικότητα. Χωρίς την αφοσίωση και την εξειδίκευση αυτών των επαγγελματιών το παγκόσμιο εμπόριο ξηρού φορτίου θα παρέλυε. Η διασφάλιση της ευημερίας τους είναι ζωτικής σημασίας για την ασφαλή και αποδοτική λειτουργία των πλοίων, καθώς ένα υγιές και παρακινημένο πλήρωμα εκτελεί τα καθήκοντά του με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα».

O Γιώργος Τεριακίδης

 

«Η καινοτομία είναι κλειδί για το μέλλον της ναυτιλίας», ανέφερε ο Γιώργος Τεριακίδης, Regional Manager του νορβηγικού νηογνώμονα DNV της Περιφέρειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης, και συνέχισε: «Οι τεχνολογίες όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) αναμένεται να αλλάξουν δραστικά τον τρόπο λειτουργίας του κόσμου, ενώ στη ναυτιλία νέα καύσιμα και τεχνολογίες, προωθούμενα από τους κανονισμούς και την καινοτομία, είναι έτοιμα να μας εισάγουν σε μια νέα εποχή.

Απαιτούνται τόσο άμεσες όσο και μακροπρόθεσμες στρατηγικές για την επίτευξη των στόχων μας. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι βρισκόμαστε σε μια “Αποφασιστική Δεκαετία” και ότι η ώρα της δράσης είναι τώρα. Παράλληλα, πρέπει να κατανοήσουμε ότι οι ενέργειες που αναλαμβάνουμε τώρα θα έχουν μακροχρόνιες επιπτώσεις».

O Θανάσης Μαρτίνος

 

Με το Greek Shipping Leadership Award τιμήθηκε ο Θανάσης Μαρτίνος, ένας από τους πιο διακεκριμένους Eλληνες εφοπλιστές, στο πλαίσιο του ναυτιλιακού συνεδρίου της Capital Link. Η ομιλία του, η οποία έκλεισε με τη φράση «η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν μπορεί να προβλέψει τις περιπέτειες των Ελλήνων εφοπλιστών», εστίασε στις αβέβαιες και συχνά απρόβλεπτες εξελίξεις που διαμόρφωσαν το τοπίο της ναυτιλίας τα τελευταία πέντε χρόνια.

Το «παρών» στο συνέδριο έδωσαν πολλοί εκπρόσωποι της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, μεταξύ των οποίων ο δρ Νίκος Τσάκος, η Ειρήνη Νταϊφά, η Ιωάννα Προκοπίου, ο Χάρης Βαφειάς, ο Γιάννης Δράγνης, ο Βύρων Βασιλειάδης, ο Μιχάλης Μποδούρογλου, ο Πέτρος Παππάς, ο Αντώνης Κομνηνός, ο Λέων Πατίτσας, ο Στέφανος Κολλάκης, ο Χρήστος Ευσταθίου, ο δρ Ιωάννης Κούστας, ο Κώστας Πρίφτης, ο Ανδρέας Τσαβλίρης, ο Ιων Βαρουξάκης.

Ο Θανάσης Μαρτίνος, ο οποίος φέτος συμπληρώνει 60 χρόνια επιχειρηματικής δραστηριότητας στην ελληνική και διεθνή ναυτιλία, άρχισε την καριέρα του σε ηλικία μόλις 14 ετών. Στην εκδήλωση τον προλόγισαν ο Γιώργος Φουστάνος, ιστορικός ναυτιλίας, και ο Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτής των ναυτιλιακών εταιρειών Seatraders, Dynacom και Dynagas. Οι ομιλητές αναγνώρισαν τη σημασία της προσφοράς του στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

O Γιώργος Λάιος, Deputy CEO της Intermodal,
o Αντώνης Γεώργατζης, COO της Latsco,
ο Γιώργος Τεριακίδης, Regional Manager
του νορβηγικού νηογνώμονα DNV,
και ο δημοσιογράφος Μηνάς Τσαμόπουλος

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, εξέφρασε την αμφιβολία του για τη δυνατότητα της Τεχνητής Νοημοσύνης να προβλέψει τις μελλοντικές εξελίξεις στη ναυτιλία, ενώ θύμισε την αναστάτωση που προκλήθηκε τα τελευταία πέντε χρόνια από απρόβλεπτα γεγονότα, τα οποία έκαναν οποιαδήποτε πρόβλεψη να αποδειχθεί ανακριβής. Το ερώτημα που έθεσε ο κ. Μαρτίνος ήταν σαφές: «Μπορεί το AI να προβλέψει την πορεία των αγορών για τα δεξαμενόπλοια, τα φορτηγά ή τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων;».

Η πολιτική δασμών του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ είχε επίσης αντίκτυπο στην παγκόσμια ναυτιλία, όπως ανέφερε ο Ελληνας: «Οι δασμοί προς το Μεξικό και τον Καναδά ευνόησαν το θαλάσσιο εμπόριο του Ατλαντικού και τα δεξαμενόπλοια, ενώ οι δασμοί στην Κίνα επηρέασαν αρνητικά την αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τέτοιες πολιτικές καθιστούν δύσκολη την πρόβλεψη του μέλλοντος καθώς οι συνθήκες συνεχώς μεταβάλλονται».

Ο Θανάσης Μαρτίνος έκλεισε την ομιλία του με την πεποίθηση ότι «παρά την πρόοδο της Τεχνητής Νοημοσύνης, η ναυτιλιακή βιομηχανία παραμένει απρόβλεπτη και γεμάτη προκλήσεις. Τα τελευταία πέντε χρόνια ήταν ιδιαίτερα ταραχώδη και είναι αδύνατον να γνωρίζουμε τι μας επιφυλάσσει το μέλλον, ειδικά για τους Ελληνες εφοπλιστές που συνεχώς καλούνται να αντιμετωπίσουν απρόβλεπτα γεγονότα και εξελίξεις».

Διαβάστε ακόμη

Έρχονται σαρωτικές αλλαγές και νέα κριτήρια για την παροχή επιδομάτων

ΔΕΗ και Μυτιληναίος έτοιμοι για παραγωγή ενέργειας από σκουπίδια

Στενεύει ο φορολογικός κλοιός για τους influencers

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα