Η παγκόσμια ποιότητα των ναυτιλιακών καυσίμων παρέμεινε ανθεκτική στο πρώτο εξάμηνο του 2025, παρά την αυξανόμενη ποικιλία καυσίμων και τους πιο αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση FOBAS Fuel Insight του Lloyd’s Register.
Τα ευρήματα αναδεικνύουν τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζουν οι βελτιωμένες διαδικασίες ελέγχου, η ανταλλαγή δεδομένων και οι σύγχρονες επιχειρησιακές πρακτικές, οι οποίες στηρίζουν τους πλοιοκτήτες στη μετάβασή τους σε καθαρότερα μίγματα και στην προσαρμογή σε αυστηρότερα όρια θείου.
Η ανάλυση των δειγμάτων καυσίμων που εξετάστηκαν από την υπηρεσία Fuel Oil Bunkering Analysis and Advisory Service (FOBAS) δείχνει ότι η συντριπτική πλειονότητα ήταν εντός προδιαγραφών και κατάλληλη για χρήση. Μόλις 3,5% των δειγμάτων VLSFO (very low sulphur fuel oil) βρέθηκαν εκτός προδιαγραφών, ενώ ένα ελάχιστο ποσοστό κρίθηκε μη αξιοποιήσιμο. Ενδεικτικά, το 0,6% υπερέβη το όριο του Παραρτήματος VI της MARPOL (0,50% m/m θείο) με βάση το διάστημα εμπιστοσύνης 95% (0,53%).
Η σταθερότητα των ιζημάτων εμφάνισε διαφοροποιήσεις μεταξύ μεγάλων λιμένων: ορισμένοι εξακολουθούν να παρουσιάζουν προβλήματα, ενώ άλλοι προσφέρουν σαφώς πιο σταθερά καύσιμα. Τα αποσταγμένα καύσιμα συνέχισαν να παρουσιάζουν προβλέψιμη συμπεριφορά, διατηρώντας τον χαρακτήρα τους ως “premium” επιλογή για επιχειρήσεις που απαιτούν αυστηρό έλεγχο ποιότητας.
Η άνοδος των βιοκαυσίμων
Η βιωσιμότητα και η διαφοροποίηση καυσίμων αποτελούν βασικές τάσεις της αγοράς το πρώτο εξάμηνο του 2025. Ιδιαίτερα, καταγράφεται αυξημένη χρήση μιγμάτων βιοκαυσίμων που βασίζονται σε FAME, όπως το B30 RF, σε κομβικά λιμάνια όπως Σιγκαπούρη, Αλγεθίρας και Αμβέρσα.
Η τάση αυτή ενισχύθηκε από τις αποφάσεις του MEPC 83 και την αναθεώρηση του προτύπου ISO 8217:2024, που καθόρισαν ότι τα μίγματα έως 30% θεωρούνται συμβατικά καύσιμα, διευκολύνοντας έτσι τη συμμόρφωση με τα όρια εκπομπών NOx. Οι μέχρι τώρα δοκιμές του FOBAS δεν κατέγραψαν συστημικά προβλήματα στη λειτουργία με αυτά τα καύσιμα, με τις περισσότερες προκλήσεις να σχετίζονται με τα συμβατικά συστατικά τους.
Η έκθεση επισημαίνει τη στροφή προς την άμεση μέτρηση θερμογόνου δύναμης μέσω της μεθόδου ASTM D240 Bomb Calorimetry, που επιτρέπει ακριβέστερο υπολογισμό της χαμηλότερης ενεργειακής περιεκτικότητας των μιγμάτων βιοκαυσίμων. Οι πρώτοι χρήστες αναφέρουν καλύτερες προβλέψεις κατανάλωσης, βελτιωμένο σχεδιασμό ταξιδιών και μικρότερη διακύμανση κόστους.
Παράλληλα, οι ρυθμιστικές αλλαγές συνεχίζουν να επηρεάζουν τις αποφάσεις καυσίμων. Από την 1η Μαΐου 2025, η Μεσόγειος χαρακτηρίστηκε ως Sulphur Emission Control Area (SECA), με όριο θείου 0,10%, γεγονός που οδηγεί τους διαχειριστές πλοίων σε προσαρμογή στρατηγικών καυσίμων και προετοιμασία για την εφαρμογή του FuelEU Maritime.
Ο Usman Muhammad, Product Manager του FOBAS, τόνισε:
«Οι πλοιοκτήτες σήμερα αντιμετωπίζουν ένα πιο σύνθετο τοπίο καυσίμων από ποτέ. Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι η ποιότητα παραμένει υψηλή και η συμμόρφωση ισχυρή, αλλά η επιτυχία εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από την προληπτική δοκιμή, τη λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων και τη στενή συνεργασία προμηθευτών–διαχειριστών».
Η υπηρεσία FOBAS του Lloyd’s Register προσφέρει κορυφαία τεχνογνωσία στον έλεγχο καυσίμων, στη συμβουλευτική και στη διαχείριση κινδύνων, υποστηρίζοντας τους πλοιοκτήτες στην πλοήγηση ενός περίπλοκου και εξελισσόμενου κανονιστικού περιβάλλοντος.
Η σειρά εκθέσεων FOBAS Fuel Insight, που εκδίδεται δύο φορές τον χρόνο, στοχεύει όχι μόνο στην παρουσίαση ποιοτικών δεδομένων, αλλά και στη μεταφορά γνώσης και εργαλείων που βοηθούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία να λαμβάνει τεκμηριωμένες αποφάσεις, να μειώνει κινδύνους και να προετοιμάζεται για το μέλλον των βιώσιμων καυσίμων.
Διαβάστε ακόμη
Πού οφείλονται τα υψηλά κέρδη των ελληνικών τραπεζών (πίνακες)
Ηλεκτρικό ρεύμα: Νέο «ράλι» μετά τις αρνητικές τιμές στη χονδρική (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.