search icon

Ναυτιλία

Αύξηση στα τέλη διέλευσης σε Σουέζ και Βόσπορο – Έρχονται νέες ανατιμήσεις

Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα στην Ευρώπη λόγω συμφόρησης πλοίων

Αύξηση του κόστους ταξιδίων στα πλοία αναμένεται να προκαλέσει η άνοδος των τιμών στα τέλη διέλευσης που αναμένονται σε Σουέζ και Βόσπορο, κάτι που εκτιμάται ότι θα αντικατοπτριστεί και στις τιμές των διακινούμενων προϊόντων τα οποία φτάνουν στον τελικό καταναλωτή.

Η λιμενική αρχή της διώρυγας του Σουέζ ανακοίνωσε αύξηση στα τέλη διέλευσης των πλοίων κατά 15% από τις αρχές του 2023.

Όπως ανακοίνωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της SCA, Οσάμα Ράμπι, η αύξηση στα τέλη διέλευσης από το 2023 θα είναι για όλους τους τύπους πλοίων, ενώ στα bulk carriers και τα κρουαζιερόπλοια θα ανέλθει στο 10%.

Χαρακτήρισε τη συγκεκριμένη απόφαση αναπόφευκτη και αναγκαία υπό το πρίσμα του παγκόσμιου πληθωρισμού που ξεπέρασε το 8% και που μεταφράζεται σε αυξημένο λειτουργικό κόστος των υπηρεσιών πλοήγησης που παρέχονται στη διώρυγα.

Ο Ραμπί πρόσθεσε ότι οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας και οι παγκόσμιοι ρυθμοί πληθωρισμού έχουν αντίκτυπο στην εξίσωση του υπολογισμού των διοδίων.

Ο πρόεδρος της SCA επιβεβαίωσε τις συνεχείς προσπάθειες που καταβάλλει η αρχή της διώρυγας για την καλύτερη υποστήριξη των πελατών της και την απόκτηση της εμπιστοσύνης τους, καθώς και τη διατήρηση ενεργών διαύλων επικοινωνίας μαζί τους.

Η SCA αναμένει ότι τα ετήσια έσοδά της θα αυξηθούν κατά 700 εκατομμύρια δολάρια μετά την επιβολή των νέων τελών διαμετακόμισης το επόμενο έτος.

Αύξηση και σε Βόσπορο

Αυξήσεις στα τέλη διέλευσης του Βοσπόρου αναμένονται από τις 7 Οκτωβρίου του 2022. Ήδη η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) έχει ζητήσει την παρέμβαση των υπουργείων Εξωτερικών και Ναυτιλίας προς τις τουρκικές αρχές, ενώ η απόφαση αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων. Ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Χαράλαμπος Σημαντώνης, έχει αναφέρει ότι η αύξηση των τελών διέλευσης έγινε γνωστή μέσω e-mail στους Τούρκους πράκτορες και στη συνέχεια γνωστοποιήθηκε και προς τις ελληνικές εταιρείες.

Έκανε λόγο για μια αιφνιδιαστική και πρωτόγνωρη κίνηση που πλήττει την εύρυθμη λειτουργία του εμπορίου και κατ’ επέκταση τη ναυτιλία, χωρίς να έχει προηγηθεί κάποια διαβούλευση με τους φορείς της.

Σύμφωνα με στοιχεία ναυτιλιακών πρακτόρων αν υπάρξει αύξηση στην τιμή, η διέλευση ενός mini bulk carrier την ημέρα από τα 1.358,22 δολάρια θα αυξηθεί στα 7.009,44 δολ., στα πλοία handysize από τα 3.134,89 στα 15.863,04, στα πλοία supramax από τα 4.844,57 δολ. στα 24.176,64 και στα panamax από τα 6.384,28 στα 32.305,44 δολάρια.
Σημειώνεται ότι η κίνηση των πλοίων μέσω του Βοσπόρου αυξήθηκε το 2021, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, καθώς η Τουρκία προχωρά σε ένα σχέδιο για μια εναλλακτική πλωτή οδό. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Σαμπάχ», ο αριθμός των πλοίων το 2021, συμπεριλαμβανομένων των δεξαμενόπλοιων, που διήλθαν από το στενό που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τον Μαρμαρά και τη Μεσόγειο ανήλθε σε 38.551.

Συμφόρηση των πλοίων στην Ευρώπη λόγω αυξημένης ζήτησης άνθρακα

Σοβαρά προβλήματα συμφόρησης πλοίων στα ευρωπαϊκά λιμάνια προκαλεί η αυξημένη ζήτηση άνθρακα από πολλές επιχειρήσεις ηλεκτρισμού τους τελευταίους μήνες καθώς γίνεται προσπάθεια κάλυψης των ενεργειακών αναγκών ως αποτέλεσμα των επιπτώσεων από τον τον Ρωσο-ουκρανικό πόλεμο.

Σύμφωνα με έρευνα του οίκου αναλύσεων VesselsValue, o μέσος χρόνος αναμονής για τα bulk carriers στη Βορειοδυτική Ευρώπη κινήθηκε πάνω από τον ιστορικό μέσο όρο το μεγαλύτερο διάστημα του τρέχοντος έτους.

Στα τέλη Μαΐου και στις αρχές Ιουνίου αυξήθηκε ιλιγγιωδώς από τις 26 στις 45 ώρες και κορυφώθηκε στα τέλη Ιουλίου στις 52 ώρες.

Την ίδια ώρα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα έχει προκαλέσει η απεργία στο λιμάνι του Λίβερπουλ όπου περισσότεροι από 560 λιμενικοί και μηχανικοί συντήρησης πραγματοποιούν κινητοποιήσεις δύο εβδομάδων, με ορίζοντα λήξης στις 3 Οκτωβρίου.

Η διοίκηση του MDHC έχει προτείνει 8,3% αύξηση μισθών, κάτι όμως που δεν ικανοποιεί τους εργαζόμενους.

Σύμφωνα με τη γενική γραμματέα της ,Unite Sharon Graham, «το MDHC μπορεί κάλλιστα να αντέξει οικονομικά και να προσφέρει στους εργαζομένους του μια αξιοπρεπή αύξηση μισθών και πρέπει να το κάνει. Πρέπει επίσης να τηρήσει τη συμφωνία αμοιβών του 2021». Η ίδια ανέφερε ότι η εταιρεία που διαχειρίζεται το λιμάνι πραγματοποίησε κέρδη άνω των 30 εκατομμυρίων λιρών το 2021 και ανήκει στον όμιλο Peel – με έδρα το φορολογικό παράδεισο του Isle of Man.

Σε κινητοποιήσεις αναμένεται να μπουν και οι 1.900 λιμενεργάτες του Φελιξστόου από τις 27 Σεπτεμβρίου ζητώντας αυξήσεις μισθών.

Σύμφωνα με διεθνή μέσα ενημέρωσης, πολλές αποστολές containers θα εκτραπούν σε άλλα λιμάνια της Ευρώπης επιβαρύνοντας την κατάσταση στους τερματικούς του Μπρεμερχάβεν, του Αμβούργου, του Ρότερνταμ και άλλων μεγάλων λιμενικών κόμβων.

Σημειώνεται ότι το Ηνωμένο Βασίλειο επλήγη από μια οκταήμερη απεργία των λιμενεργατών στο Φελιξστόου, στα τέλη Αυγούστου 2022, ενώ ακολούθησε μια διήμερη απεργία σε πολλά λιμάνια διαχείρισης containers στη Γερμανία.

Διαβάστε ακόμα:

Η Ιταλία στις κάλπες: Η μετεωρική άνοδος της ακροδεξιάς Μελόνι και οι φόβοι της Ευρώπης

Η Ελλάδα «χτυπάει» κορυφή στις εξαγωγές υψηλής τεχνολογίας (γράφημα)

Τα 6 startups που οδηγούν την αγορά του real estate σε ψηφιακά μονοπάτια (pics)

Exit mobile version