Στα δύσβατα μονοπάτια του ψηφιακού μετασχηματισμού οδηγούν την αγορά real estate έξι startups, οι οποίες έχουν καταφέρει να σηκώσουν κεφάλαια σημαντικού ύψους από διεθνείς επενδυτές.

Πρόκειται για τις Blueground, Prosperty, Flyway, Protio, Zumper και Ariadne Maps, με έδρα τόσο εντός όσο και εκτός των τειχών της ελληνικής επικράτειας, οι οποίες -κατά γενική ομολογία- έχουν φέρει επανάσταση στην ελληνική κτηματαγορά.

Ο κλάδος του proptech -σύμπτυξη των λέξεων property και technology- εξελίσσεται ραγδαία σε παγκόσμιο επίπεδο, αντλώντας μόνο το α’ εξάμηνο του 2022 χρηματοδότηση ύψους 13,1 δισ. δολαρίων.

Σύμφωνα με έρευνα του Center for Real Estate Technology and Innovation (CRETI), η στήριξη από ιδιωτικά κεφάλαια venture capital αυξήθηκε κατά 5,65% σε σύγκριση με το α’ εξάμηνο του 2021, γεγονός που μεταφράζεται σε επιπλέον 700 εκατ. δολάρια, τα οποία κατευθύνθηκαν στο οικοσύστημα τεχνολογίας ακινήτων.

Ο κλάδος, ωστόσο, θα πρέπει να συγκεντρώσει άλλα 19 δισ. δολάρια φέτος για να ανταποκριθεί στο περσινό ποσό των 32 δισ. δολαρίων, το οποίο ενισχύθηκε κυρίως το β’ εξάμηνο, οπότε και καταγράφηκε σημαντική αύξηση στις επενδύσεις.
Στην Ελλάδα ο όρος proptech ακούστηκε για πρώτη φορά το 2006.

Ήταν τότε που έκανε ντεμπούτο ο «Spitogatos», ο οποίος, μάλιστα, λίγα χρόνια αργότερα θα αποτελούσε την πρώτη startup στον χώρο της τεχνολογίας που θα κατάφερνε να αντλήσει κεφάλαια από θεσμικό επενδυτή (την Oxygen Capital), ενώ το 2014 εξαγοράστηκε από τη Real Web S.A., ιδιοκτήτρια, μεταξύ άλλων, της ηγετικής ιστοσελίδας αγγελιών ακινήτων της Ιταλίας Immobiliare.it.

Έκτοτε ο κλάδος μετρά πολλές εταιρείες που προσφέρουν τεχνολογικά καινοτόμα προϊόντα και νέα επιχειρηματικά μοντέλα στην αγορά ακινήτων.

Blueground: Ο επόμενος ελληνικός «μονόκερος»

Ο Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου

Συνολικά κεφάλαια ύψους 258 εκατ. δολαρίων έχει αντλήσει από το 2013, οπότε και ξεκίνησε τη λειτουργία της, η Blueground, με την αποτίμησή της να εκτιμάται σήμερα σε περίπου 750 εκατ. δολάρια, πολύ κοντά, δηλαδή, στο να χαρακτηριστεί ως ο επόμενος ελληνικός «μονόκερος».

Η εταιρεία του Αλέξανδρου Χατζηελευθερίου, που έχει ως αντικείμενο τη διαχείριση και ενοικίαση επιπλωμένων διαμερισμάτων, έχει σήμερα παρουσία σε 26 πόλεις σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Μ. Ανατολή και Ασία, ενώ μέχρι το 2025 η ομάδα στοχεύει να έχει επεκταθεί σε 50 πόλεις, διαθέτοντας ένα χαρτοφυλάκιο με 30.000 διαμερίσματα.

Το μοντέλο λειτουργίας της έχει ως εξής: Αφού έρθει σε συμφωνία με τους ιδιοκτήτες για τη μίσθωση των ακινήτων τους προχωρεί στην επίπλωση και στον εξοπλισμό τους, ώστε να τα μετατρέψει σε χώρους υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών.

Στη συνέχεια, τα υπενοικιάζει σε στελέχη εταιρειών από έναν μήνα έως και έναν χρόνο ή και περισσότερο. Προσφάτως, η Blueground επένδυσε στην Tabas, μία, επίσης, proptech startup που δραστηριοποιείται στην αγορά της Βραζιλίας με πλάνα ανάπτυξης σε όλη τη Λατινική Αμερική.

«Φιλοδοξία μας είναι η επένδυση αυτή να δώσει σημαντική υπεραξία στους επενδυτές της Blueground σε μερικά χρόνια», τόνιζε σε πρόσφατη συνέντευξη στο «business stories» ο Chief Financial Officer της εταιρείας, Απόστολος Φωτεινάκης, για να προσθέσει: «Η κίνησή μας αυτή δεν θα είναι η τελευταία σε επίπεδο επενδύσεων. Προκειμένου να πετύχουμε τους φιλόδοξους στόχους ανάπτυξής μας τα επόμενα χρόνια θα εξετάσουμε μια σειρά αντίστοιχων επενδυτικών σχεδίων».

Prosperty: One-stop-shop για ακίνητα

Η ομάδα της Prosperty

Η startup που ίδρυσαν το 2020 οι Αντώνης Μαρκόπουλος, Νίκος Πατσιόγιαννης και Αντώνης Δεσποτάκης, με στόχο να μετασχηματίσουν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αγοράζουν, πωλούν, ενοικιάζουν και διαχειρίζονται ακίνητα, αναπτύσσεται ραγδαία. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα κατάφερε να εξασφαλίσει μία χρηματοδότηση pre-seed ύψους 1,1 εκατ. ευρώ και μία seed ύψους 3,3 εκατ. ευρώ και δη από τρία VC Equifund (Velocity, Metavallon, BigPi), ενώ πλέον μετρά περισσότερα από 40 άτομα προσωπικό.

«Η αγορά ακινήτων είναι ένας από τους λίγους κλάδους ο οποίος απέτυχε να αλλάξει τα τελευταία χρόνια, παρά τη ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη και αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, τόσο από άποψη υπηρεσίας/κόστους όσο και από τη γενικότερη εμπειρία που προσφέρει στους εμπλεκομένους. Οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες και περίπλοκες, υπάρχει έλλειψη δεδομένων, ακριβούς πληροφόρησης και διαφάνειας», επισημαίνεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας και προστίθεται: «Συνήθως απαιτείται επένδυση σημαντικού προσωπικού χρόνου για να ολοκληρωθεί μία διαδικασία, η οποία θα έπρεπε κανονικά να ήταν μία ευχάριστη εμπειρία. Οι περισσότεροι άνθρωποι που έχουν ασχοληθεί με πώληση, αγορά, αλλά και ενοικίαση ακινήτου έχουν βιώσει την ταλαιπωρία και την κακή σχέση παρεχόμενων υπηρεσιών και κόστους με αμφισβητήσιμα τελικά αποτελέσματα. Στη ψηφιακή εποχή τού σήμερα ο παραδοσιακός αυτός τρόπος δεν έχει θέση».

Επιδίωξη της ομάδας είναι η Prosperty να αποτελεί ένα one-stop-shop, τόσο για το κομμάτι της αγοράς ή της μίσθωσης ενός ακινήτου όσο και για το κομμάτι τουλάχιστον της προέγκρισης μιας χρηματοδότησης αυτού.

Zumper: Σήκωσε κεφάλαια 178 εκατ. δολαρίων μέσα σε 10 χρόνια

Ο Άνθιμος Γεωργιάδης

Περίπου 178 εκατ. δολάρια έχει καταφέρει να αντλήσει μέσα σε μία 10ετία το Zumper του Άνθιμου Γεωργιάδη. Πρόκειται για μία end-to-end πλατφόρμα real estate που αναλαμβάνει να καθοδηγήσει τους υποψήφιους ενοικιαστές από τη διαδικασία της αναζήτησης μέχρι την τελική επίτευξη συμφωνίας για την ενοικίαση του ακινήτου.

Η startup έχει ως έδρα της το Σαν Φρανσίσκο και στο επενδυτικό της χαρτοφυλάκιο διαθέτει μερικά από τα πλέον γνωστά ονόματα της επιχειρηματικής σκηνής, όπως Blackstone, Goodwater Capital και Kleiner Perkins Caufield & Byers.

Σήμερα το Zumper αριθμεί 178 εκατομμύρια επισκέψεις σε ετήσια βάση, με επτά εκατομμύρια χρήστες κατά μέσο όρο τον μήνα και βαθμολογία στο app store που κυμαίνεται στο 4,8.

Flyway: Χρηματοδότηση 10 εκατ. δολάρια

Ο Νίκος Δρανδάκης

Κεφάλαια ύψους 10 εκατ. δολαρίων σήκωσε από την πλευρά της η Flyway, το νέο εγχείρημα του τέως Mr. Beat, Νίκου Δρανδάκη. Στον πρώτο αυτό γύρο χρηματοδότησης συμμετείχαν μερικά από τα πλέον γνωστά ονόματα στον χώρο του proptech, όπως οι Florian Hagenbuch και Αλέξανδρος Χατζηελευθερίου (συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Blueground), από κοινού με τους Signal Ventures, Monday Capital και GroupRMC.

Το συγκεκριμένο ποσό θα χρησιμοποιηθεί για την απόκτηση και πώληση των πρώτων ακινήτων της Flyway, αρχής γενομένης στο Λονδίνο.

Υπενθυμίζεται πως το μοντέλο της εταιρείας έχει ως εξής: αναλαμβάνει την αγορά (ή τη διαμεσολάβηση για την απόκτηση) πολυτελών κατοικιών, τις οποίες χωρίζει σε μερίδια, τα οποία πωλεί ξεχωριστά. Εστω, για παράδειγμα, ότι η Flyway αγοράζει μία κατοικία, αξίας 1 εκατ. ευρώ. Οποιοσδήποτε θέλει να έχει ιδιοκτησία και πρόσβαση σε αυτό το ακίνητο μπορεί να αγοράσει το επιθυμητό μερίδιο του ακινήτου -για παράδειγμα, ένα τέταρτο του σπιτιού, το οποίο του εξασφαλίζει πρόσβαση στο σπίτι για ένα τέταρτο του έτους- και η Flyway συνεχίζει να πουλά τα υπόλοιπα μερίδια του ακινήτου σε ελεγμένους αγοραστές. Μόλις ολοκληρωθεί η πώληση η Flyway αναλαμβάνει τη διαχείριση του ακινήτου με μία χρέωση 99 λιρών/μήνα.

«Το μοντέλο της Flyway μειώνει δραματικά την ταλαιπωρία που συνεπάγεται η κατοχή ενός ακινήτου μακριά από την κύρια κατοικία, ενώ οι ιδιοκτήτες μπορούν εύκολα να μεταπωλούν τα μερίδιά τους μέσω της αγοράς της Flyway ή στην ελεύθερη αγορά, χωρίς να χρειάζεται να λάβουν την έγκριση των άλλων ιδιοκτητών», σχολίασε χαρακτηριστικά ο Νίκος Δρανδάκης.

Protio: Πώληση ακινήτων με ένα κλικ

Η ομάδα της Protio

Χρηματοδότηση ύψους 2 εκατ. ευρώ, στον αρχικό γύρο, εξασφάλισε η Protio, η εταιρεία του Αντώνη Φιοράκη που υπόσχεται την πώληση ακινήτων με το πάτημα ενός κουμπιού. Πιο αναλυτικά, η startup συγκέντρωσε κεφάλαια από εταιρείες, όπως η Neogen Capital, αλλά και τον Λαρς Ράσμουνσεν, επενδυτικό άγγελο και συνιδρυτή των Google Maps.

«Η καινοτόμος τεχνολογία, οι πληροφορίες και τα δεδομένα που έχουν συγκεντρωθεί για την οικονομία από την Protio έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν εντυπωσιακά το απόθεμα κατοικιών σε μία από τις πιο συναρπαστικές πρωτεύουσες της Ευρώπης και όχι μόνο. Παρακολουθώ το έργο του ιδρυτή Αντώνη για περισσότερο από μία δεκαετία και είμαι υπερήφανος που είμαι ένας από τους πρώτους υποστηρικτές του νέου του εγχειρήματος», σχολίασε χαρακτηριστικά.

Η Protio απευθύνεται σε ιδιοκτήτες που ενδιαφέρονται να πωλήσουν το ακίνητό τους και σε επενδυτές/αγοραστές που επιθυμούν τη μακροχρόνια εκμετάλλευσή του, μέσω της εκμίσθωσης.

Λειτουργεί, δηλαδή, εν είδει μεσολαβητή, παρέχοντας ταυτόχρονα ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών: από την εκτίμηση της αξίας του ακινήτου και του πιθανού προσδοκώμενου ενοικίου μέχρι την ενεργειακή του αναβάθμιση και τη διαμόρφωση των εσωτερικών του χώρων, ώστε να είναι πιο λειτουργικοί και αξιοποιήσιμοι για τους μελλοντικούς του χρήστες.

Ariadne Maps: Ο ψηφιακός μίτος στην υπηρεσία real estate operators

Την ολοκλήρωση seed επένδυσης ύψους 2 εκατ. ευρώ, της οποίας ηγήθηκε η Marathon Venture Capital, πέτυχε η Ariadne Maps, η ελληνική πλατφόρμα ανάλυσης δεδομένων.

Πιο αναλυτικά, η startup των Γιώργου Πιπελίδη (CEO) και Νίκου Τσιαμήτρου (CTO) που αποτελεί spin off του Πολυτεχνείου του Μονάχου αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο real estate operators, όπως αλυσίδες καταστημάτων, σταθμοί συγκοινωνιών, εμπορικά κέντρα και άλλοι οργανισμοί, αποκτούν δεδομένα σχετικά με τη συμπεριφορά των επισκεπτών τους, μέσα από ακριβείς μετρήσεις σε πραγματικό χρόνο και έμφαση στην προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Σήμερα δραστηριοποιείται σε όλη την Ευρώπη, αλλά και στη Μέση Ανατολή, στη Σιγκαπούρη, στο Σικάγο, ενώ στα σχέδιά της είναι η επέκταση μέχρι και την… Ανταρκτική.

Διαβάστε ακόμη:

Η Ιταλία στις κάλπες: Η μετεωρική άνοδος της ακροδεξιάς Μελόνι και οι φόβοι της Ευρώπης

Βαρύτερες ποινές για τους λιποτάκτες στη Ρωσία – 700 συλλήψεις διαδηλωτών (vid)

Γκόρντον Ράμσεϊ: Από ποδοσφαιριστής… κορυφαίος σεφ – Τα αστέρια Μισελέν και η περιουσία του