Η ελληνική ναυτιλία, με μακρά παράδοση και ισχυρή παρουσία στον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα, συνεχίζει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στις διεθνείς εμπορικές μεταφορές. Ο ελληνικός ελεγχόμενος στόλος, ο οποίος κατατάσσεται στους μεγαλύτερους παγκοσμίως, παρουσιάζει συνεχιζόμενη ανάπτυξη, παρά τις προκλήσεις που προκύπτουν από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τις συνεχείς κανονιστικές αλλαγές.
Σύμφωνα με την 38η ετήσια έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας- Greek Shipping Cooperation Committee, με δεδομένα παρασχέθηκαν από την S&P Global Market Intelligence. έως τον Μάρτιο του 2025, ο ελληνικός ελεγχόμενος στόλος αυξήθηκε ως προς τον αριθμό των πλοίων και μειώθηκε ελαφρώς ως προς το DWT και το GT.

Σύμφωνα με τα δεδομένα, στις 03.03.2025, τα ελληνικά συμφέροντα ελέγχουν ρεκόρ 4.221 πλοία διαφόρων κατηγοριών, συνολικού DWT 354.092.466 και συνολικού GT 208.010.850.
Σε σύγκριση με τα δεδομένα του προηγούμενου έτους, αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση 9 πλοίων και μείωση κατά 1.117.034 DWT και 241.738 GT. Τα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν 456 πλοία διαφόρων κατηγοριών που είναι σε παραγγελία από ναυπηγεία, συνολικού DWT 43.186.564 και GT 27.035.837. Ενδιαφέρον είναι ότι οι παραγγελίες ναυπήγησης αντιπροσωπεύουν αύξηση 23%, γεγονός που υποδηλώνει αυξημένο ενδιαφέρον των Ελλήνων πλοιοκτητών για πλοία νέας τεχνολογίας.

Ελληνικό Νηολόγιο
Ο στόλος που είναι καταχωρημένος υπό την ελληνική σημαία παρουσίασε μικρή μείωση κατά 16 πλοία άνω των 1.000 gt και αριθμεί συνολικά στα 480 πλοία. Αυτό αντικατοπτρίζει την ανάγκη για την ελληνική σημαία να είναι λιγότερο γραφειοκρατική και πιο ευέλικτη. Επίσης, παρατηρήθηκε ελαφρά μείωση ως προς το DWT και το GT, με τα δεδομένα να ανέρχονται πλέον σε 29.551.538 GT και 48.717.807 DWT, σε σύγκριση με τα αντίστοιχα δεδομένα του προηγούμενου έτους (30.759.394 GT και 51.694.269 DWT).
Ο ελληνικός ελεγχόμενος στόλος είναι καταχωρημένος υπό περίπου 29 σημαίες. Η ανάλυση σημαίας των πλοίων που ανήκουν σε ελληνικές μητρικές εταιρείες, η οποία παρέχει τον συνολικό αριθμό των πλοίων, το συνολικό DWT και το συνολικό GT, καταχωρημένα υπό κάθε μία από τις κύριες σημαίες που χρησιμοποιούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, δείχνει ότι η Πορτογαλία κατέγραψε ρεκόρ 62 πλοία, η Μάλτα 51 πλοία, η Κύπρος 19 πλοία και οι Βερμούδες 1 πλοίο.
Αντίθετα, οι υπόλοιπες σημαίες παρουσίασαν ελαφρά μείωση στον αριθμό των καταχωρημένων πλοίων, με τα Νησιά Μάρσαλ να χάνουν 60 πλοία, τον Παναμά 27 πλοία, τις Μπαχάμες 12 πλοία, τη Λιβερία 10 πλοία και την Ίολο της Μαν 1 πλοίο.
Συνολικά, οι σημαίες Λιβερίας και Νησιών Μάρσαλ βρίσκονται στην κορυφή του ελληνικού ελεγχόμενου στόλου με 1.149 και 1.036 ελληνικά πλοία, αντίστοιχα, στα μητρώα τους. Ως προς το DWT, η Λιβερία κατέχει το 29,1% (103.121.400 DWT), τα Νησιά Μάρσαλ το 23,1% (81.845.098 DWT), και η Μάλτα με 587 πλοία το 15,1% (53.575.910 DWT) του συνολικού DWT του ελληνικού ελεγχόμενου στόλου. Η ελληνική σημαία αντιπροσωπεύει το 13,8% του συνολικού DWT του ελληνικού ελεγχόμενου στόλου, παραμένοντας στην 4η θέση παγκοσμίως. Παναμάς και Κύπρος ακολουθούν, με 300 πλοία και 20.054.910 DWT και 253 πλοία και 18.561.879 DWT, αντίστοιχα. Οι Μπαχάμες ακολουθούν με 190 πλοία και 15.904.923 DWT.
Επιπλέον, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο συνολικός αριθμός των πλοίων καταχωρημένων υπό σημαίες ΕΕ ανέρχεται σε 1.414, αντιπροσωπεύοντας το 33,5% του ελληνικού στόλου. Αυτή η τιμή έχει αυξηθεί σε σχέση με την αντίστοιχη του προηγούμενου έτους (1.278 πλοία), που αντιπροσώπευε το 30,3% του ελληνικού στόλου.

Ναυπηγήσεις
Σχετικά με το βιβλίο παραγγελιών, όσον αφορά τον τύπο των πλοίων, αυτή τη στιγμή υπάρχουν 157 πετρελαιοφόρα, 66 χημικά και προϊόντα tankers, 54 πλοία υγρών αερίων, 132 πλοία ore και bulk carriers, 23 πλοία κοντέινερ και 10 φορτηγά πλοία σε παραγγελία.
Ηλικία στόλου
Η μέση ηλικία του στόλου που ελέγχεται από την Ελλάδα σε όρους πλοίων αυξήθηκε ελαφρώς σε σχέση με το προηγούμενο έτος, αλλά, παρ’ όλα αυτά, συνεχίζει να είναι 4,3 χρόνια κάτω από τη μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου.
Η μέση ηλικία του στόλου που ελέγχεται από την Ελλάδα σε όρους πλοίων είναι τώρα 14,2 χρόνια, σε σύγκριση με 18,5 χρόνια για τον παγκόσμιο στόλο. Σε όρους GT και DWT, είναι 12,6 και 12,5 χρόνια αντίστοιχα, ενώ για τον παγκόσμιο στόλο είναι 13,5 και 13,3 χρόνια.
Η μέση ηλικία του υπάρχοντος στόλου με ελληνική σημαία παρουσίασε μια ελαφρά αύξηση σε όρους αριθμού πλοίων, φτάνοντας τώρα τα 16,3 χρόνια, σε σύγκριση με 15,5 το 2024. Παρατηρήθηκε επίσης μια ελαφρά αύξηση σε όρους GT και DWT, με τιμές 10,7 και 10,3 αντίστοιχα, σε σχέση με 10,3 και 9,9 χρόνια το 2024.

Νηογνώμονες
Οι παρακάτω έξι μεγάλες διεθνείς οργανώσεις πιστοποίησης διατηρούν την πλειοψηφία του ελληνόκτητου στόλου στα μητρώα τους:
ClassNK: 849 πλοία (825 πλοία το 2024)
Lloyd’s Register: 742 πλοία (761 πλοία το 2024)
BV: 734 πλοία (736 πλοία το 2024)
ABS: 730 πλοία (748 πλοία το 2024)
DNV: 601 πλοία (609 πλοία το 2024)
RINA: 318 πλοία (289 πλοία το 2024)
Οι παρακάτω οκτώ μεγάλες οργανώσεις πιστοποίησης διατηρούν την πλειοψηφία του υπό ελληνική σημαία στόλου στα μητρώα τους:
ABS: 146 πλοία (143 πλοία το 2024)
Lloyd’s Register: 89 πλοία (90 πλοία το 2024)
DNV: 76 πλοία (83 πλοία το 2024)
BV: 58 πλοία (58 πλοία το 2024)
RINA: 48 πλοία (44 πλοία το 2024)
ClassNK: 15 πλοία (15 πλοία το 2024)
KR: 7 πλοία (9 πλοία το 2024)
CCS: 5 πλοία (19 πλοία το 2024)
Διαβάστε ακόμη
Επαναλειτουργεί το Allou! Fun Park – Τι αναφέρει η ανακοίνωση
ΥΠΕΝ: Οι επιδοτήσεις Μαρτίου στο ρεύμα – Στο 1,5 λεπτό/kWh
Καλώδιο Κρήτης – Κύπρου: Με πολιτική στήριξη το πάγωμα πληρωμών στη Nexans από τον ΑΔΜΗΕ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.