© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) αντιμετωπίζουν διαχρονικά πρόκληση: την πλήρωση των θέσεων και τη διασφάλιση υψηλού γνωστικού επιπέδου των εισαχθέντων. Παρά την αυξανόμενη ζήτηση για αξιωματικούς στην ελληνική και διεθνή ναυτιλία, κάθε χρόνο ένα σημαντικό ποσοστό θέσεων παραμένει κενό, ενώ οι διακυμάνσεις στις επιδόσεις των εισαχθέντων θέτουν ερωτήματα για την ομοιογένεια και την επάρκεια της εκπαίδευσης. Στην ανάλυση των εισαχθέντων στις ΑΕΝ για το 2025-2026 ζητήσαμε την άποψη του κ. Γιάννη Πλατσιδάκη, εμπειρότατου στελέχους της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλίας, επίτιμου προέδρου της Intercargo – Διεθνούς Ενωσης Πλοιοκτητών Φορτηγών Πλοίων, ο οποίος ασχολείται συστηματικά με τη ναυτική εκπαίδευση από το 1992.
H ανάλυση Πλατσιδάκη
Για το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είχε προκηρύξει 1.808 θέσεις για το σύνολο των ΑΕΝ (1.820 το 2024), και συγκεκριμένα 907 για πλοιάρχους (897 το 2024) και 901 για μηχανικούς (923 το 2024). Με βάση τα αποτελέσματα των εξετάσεων, συνολικά εισήχθησαν 1.354 (1.363 το 2024) από τους οποίους 814 πλοίαρχοι (862 το 2024) και 540 μηχανικοί (501 το 2024).
Ως επακόλουθο, έμειναν συνολικά 454 κενές θέσεις (457 το 2024), ήτοι το 25% των προκηρυχθέντων το 2025 και το 2024. Συγκεκριμένα, έμειναν 93 κενές θέσεις για πλοιάρχους (35 το 2024) και 361 για μηχανικούς (422 το 2024), που αντιστοιχούν σε κενές θέσεις 10% για πλοιάρχους (επίσης 10% το 2024) και 40% για μηχανικούς (46% το 2024) στις προκηρυχθείσες θέσεις.





Οι βάσεις εισαγωγής (το ελάχιστο επιτευχθέν όριο για εισαγωγή) ήταν για τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ) 8,40 (8,31 το 2024) και τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) 5,69 (5,89 το 2024). Πρέπει να σημειώσουμε, και για την ανάλυση των αποτελεσμάτων που παρουσιάζονται, ότι οι εξετάσεις για αποφοίτους ΓΕΛ και ΕΠΑΛ διενεργούνται ξεχωριστά, σε διαφορετικές ημέρες και με διαφορετικά θέματα. Συνεπώς, τα επιτευχθέντα μόρια πρέπει να αξιολογούνται ανάλογα με αυτή τη διαφορά. Στους πίνακες παρουσιάζονται αναλυτικά τα μόρια των εισαχθέντων χωριστά για πλοιάρχους και για μηχανικούς, όπου στο πρώτο πινάκιο παρουσιάζονται συνολικά οι εισαχθέντες (με το σύνολο των εισαχθέντων και με ανάλυση από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ με τα αντίστοιχα ποσοστά) και το σύνολο εισαχθέντων ανά ΑΕΝ. Στα επόμενα πινάκια γίνεται ανάλυση με βάση την προέλευση των εισαχθέντων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ), όπου παρουσιάζονται τα κατώτατα και ανώτερα μόρια των εισαχθέντων και τους εισαχθέντες ανά ΑΕΝ. Στα γραφήματα, αντίστοιχα για πλοιάρχους και μηχανικούς, παρουσιάζονται οι εισαχθέντες τόσο συνολικά όσο και αναλυτικά, χωριστά από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, με υποδιαιρέσεις ανά 1.000 μόρια, με τον αριθμό των εισαχθέντων σε έκαστη υποδιαίρεση. Περαιτέρω, υπάρχουν αντίστοιχα γραφήματα ανά ΑΕΝ, ήτοι συνολικά για τους εισαχθέντες και χωριστά για εισαχθέντες από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.






Οπως μπορεί να δει ο αναγνώστης, οι διακυμάνσεις μεταξύ των ΑΕΝ και ιδιαίτερα με προέλευση από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ είναι πολύ χαρακτηριστικές. Εύλογα γεννιέται το ερώτημα για την ομοιογένεια των φοιτούντων ως προς την παρούσα και ως προς την προσδοκόμενη γνωστική επάρκειά τους και για το κατά πόσο η προς διδασκαλία ύλη μπορεί να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα για όλες τις ΑΕΝ.
Xρειάζεται διερεύνηση αν το γνωστικό επίπεδο των εισαχθέντων και μελλοντικών αξιωματικών επαρκεί. Απαιτείται, κατ’ εμέ, ενδελεχής ανάλυση της επικρατούσας κατάστασης ώστε να οριοθετηθούν τα απαιτούμενα γνωστικά κριτήρια εισαγωγής, για να μην ενθαρρύνονται οι νέοι και νέες για εισαγωγή στις ΑΕΝ και πολλοί, μετά την αποφοίτησή τους, αν φτάσουν σε αυτή, να μην πληρούν τα κριτήρια της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Με τον τρόπο αυτόν οι νέοι και οι νέες θα αποφύγουν τον εγκλεισμό τους σε άχρηστα χρόνια σπουδών αλλά και σπατάλη πόρων, που θα μπορούσαν να επενδυθούν καλύτερα σε μικρότερο αριθμό εισαχθέντων σπουδαστών.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η διαχρονική έλλειψη προϋπόθεσης για εισαγωγή στις ΑΕΝ στοιχειώδους και πιστοποιημένης γνώσης της αγγλικής γλώσσας, τη στιγμή που οι αποφοιτούντες θα κληθούν να συναλλάσσονται μόνο στην αγγλική.
Περαιτέρω, μια ανάλυση ανά φύλο των εισαχθέντων θα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα.
Να επισημάνω ότι ορισμένες κενές θέσεις στις ΑΕΝ πληρώθησαν μεταγενέστερα με περαιτέρω μείωση των ελάχιστων μορίων. Ενδεικτικό ότι πρωτεύει η πλήρωση θέσεων και όχι το γνωστικό επίπεδο.
Διαβάστε ακόμη
Όμιλος QnR: Τα πλάνα για το εξωτερικό και οι νέες εξαγορές (pic)
Κτήμα Σπυρόπουλος: Δεύτερο «χτύπημα» με σφυρί για το οινοποιείο στη Μαντίνεια (pics)
Βαλεντίνα Ρέινο: Δεν φταίει η Airbnb για το στεγαστικό πρόβλημα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.