Ο “καρκίνος” που τρώει τις εταιρείες είναι η έλλειψη ρευστότητας.

Όπως αποκαλύπτουν στο NM κύκλοι λογιστών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο “τα μόνο έσοδα των εταιρειών είναι οι κρατικές επιδοτήσεις που είναι 15.000 και 30.000 ανά δρομολόγιο.

Με τα χρήματα αυτά πρέπει αν πληρώσεις πληρώματα, εργαζόμενους, λειτουργικά κόστη και υποχρεώσεις προς τρίτους.

Προκρατήσεις δεν υπάρχουν, ενώ και οι μεταφορικές εταιρείες, με τα φορτηγά οχήματα, δίνουν επιταγές οι ο ποίες θα εισπραχθούν μετά από 3-4 μήνες. Ακόμη και οι μεταχρονολογημένες επιταγές που ήταν να εισπραχθούν αυτή την περίοδο, λόγω των μέτρων στήριξης της κυβέρνησης πήραν παράταση”.

Όμως όσο αφορά τον τρόπο επιδοτήσεων υπάρχει ανισότητα όπως επισημαίνουν στελέχη της ακτοπλοΐας:

“Για τα δρομολόγια σε Κυκλάδες, Σποράδες και νότιο Αιγαίο η επιδότηση ανά δρομολόγιο είναι 15.000 ευρώ. Για την Κρήτη, τα Δωδεκάνησα και το Ανατολικό Αιγαίο είναι 30.000 ευρώ. Όμως το υπουργείο έχει κάνει ένα λάθος στον τρόπο υπολογισμού και έχει δημιουργήσει ανισορροπίες. Έβγαλε οριζόντιες επιδοτήσεις και όχι ανά μίλι. Έτσι υπάρχει το οξύμωρο πλοίο που κάνει δρομολόγιο στις Κυκλάδες το οποίο διαρκεί συνολικά εννέα ώρες να παίρνει τα ίδια χρήματα με ένα δρομολόγιο ου γίνεται στο Ιόνιο και έχει διάρκεια τριών ωρών. Ένα πλοίο δηλαδή κάνει τριπλάσιο χρόνο από ένα άλλο και επιδοτούνται με το ίδιο ποσό”.

Σήμερα εκτελούνται 36 δρομολόγια την εβδομάδα κενώ από τα 85 πλοία της ακτοπλοΐας ταξιδεύουν 27 ήτοι το 31,7%.

Ο αριθμός τους δύσκολα θα περάσει, υπό προϋποθέσεις, το 40% τους καλοκαιρινούς μήνες και αυτό σημαίνει ότι η ανεργία των ναυτικών θα εκτοξευθεί μαζί με τις ζημιές των εταιρειών.

“ Υπό τις παρούσες συνθήκες δεν μπορούμε να κάνουμε προγραμματισμό για το καλοκαίρι. Κανείς δεν ξέρει πότε θα αρθούν τα μέτρα άρα πως να προγραμματίσεις. Σήμερα πλοία με μεταφορική ικανότητα-πρωτόκολλο 1.500 και 2.000 επιβατών ταξιδεύουν με 200-300 άτομα Ο υπουργός Ναυτιλίας σε δηλώσεις του άφησε να εννοηθεί ότι μέσα στο καλοκαίρι το πρωτόκολλο επιβατών μπορεί να φθάσει σταδιακά το 50%. Όμως επισήμως δεν έχουμε ενημερωθεί για να φτιάξουμε τα πλάνα μας.”

Προβληματισμός υπάρχει στην..πιάτσα και για το μέλλον των ταχυπλόων:

“Τα ταχύπλοα αν θα ξεκινήσουν δρομολόγια θα είναι ελάχιστα” επεσήμανε στο “NM” διευθυντικό στέλεχος ακτοπλοϊκής εταιρείας:

“Έστω και με 50% πληρότητα δεν είναι βιώσιμα. Χρειάζονται 80% και πάνω πληρότητα για να σταθούν. Επιπροσθέτως δεν θα υπάρχει αλλοδαπός τουρισμός πάνω στον οποίο στηρίζονται τα ταχύπλοα και θα σας εξηγήσω. Ταχύπλοο με 80% πληρότητα στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος άφηνε επιβάτες στο Νησί των Ανέμων και έπαιρνε άλλους για Πάρο-Νάξο-Σαντορίνη διατηρώντας με αυτόν τον τρόπο την πληρότητά του. Αυτό συνέβαινε και στην επιστροφή. Η συντριπτική πλειοψηφία των επιβατών αυτών είναι ξένοι που κάθονται 2-3 μέρες σε ένα νησί και μετά πάνε και τα άλλα θέλοντας να έχουν μαι συνολική εικόνα των Κυκλάδων. Αυτό δεν θα συμβεί εφέτος λόγω της πανδημίας” και προσέθεσε:

“Ήταν να δραστηριοποιηθούν τέσσερα μεγάλα ταχύπλοα. Τα “Champion Jet II” και “Caldera Vista” της Seajets , το “Santorini Palace” των Μινωϊκών και το “Superrunner” της Golden Star Ferries. Υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να μην βγει κανένα. Τα ταχύπλοα συνέδεαν την Κρήτη με τις Κυκλάδες και το 95% των επιβατών ήταν ξένοι που έμεναν σε ξενοδοχεία της Κρήτης και έκαναν εκδρομές στα διάσημα κυκλαδονήσια” και συνέχισε:

“Επίσης υπάρχουν 5-6 μικρά ταχύπλοα που ξεκινάνε από τον Πειραιά και κάνουν βόλτα όλες τις Κυκλάδες. Και αυτά στηρίζονται στους αλλοδαπούς.

Όμως ακόμα και αν η ακτοπλοΐα κινηθεί το καλοκαίρι, όπως κινηθεί, με Έλληνες τουρίστες και σε αυτή την περίπτωση ανακύπτει ένα ακόμη θέμα για τα ταχύπλοα. Ποίας αντιμετώπισης θα τύχουν από τους τουρίστες αφού έχουν μόνο κλειστούς χώρους και όχι κατάστρωμα όπως τα συμβατικά πλοία”.