search icon

Ναυτιλία

Αν και γηράσκει ο παγκόσμιος στόλος μειώνονται οι ναυπηγήσεις

Αυξημένη ηλικία σε bulkers και tankers – Χαμηλό orderbook εντείνει τους προβληματισμούς για την επόμενη μέρα της ναυτιλίας

123rf

Ενώ ο παγκόσμιος στόλος bulk carriers και δεξαμενόπλοιων συνεχίζει να μεγαλώνει σε ηλικία, η ναυπηγική δραστηριότητα παραμένει συγκρατημένη, με το orderbook να μην ακολουθεί τον ρυθμό ανανέωσης που απαιτείται. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της νέας αναλυτικής έκθεσης του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, η οποία σκιαγραφεί τις ισορροπίες –και τις ανισορροπίες– που διαμορφώνονται στην αγορά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, σχεδόν ένα στα τρία bulkers (28,5%) και σχεδόν ένας στους δύο tankers (46,3%) είναι ηλικίας άνω των 16 ετών. Την ίδια στιγμή, το orderbook σε παγκόσμιο επίπεδο παραμένει σε μονοψήφια ή χαμηλά διψήφια ποσοστά, φτάνοντας το 9,5% του στόλου για τα bulkers και το 11,5% για τα δεξαμενόπλοια, δείγμα επιφυλακτικότητας των εφοπλιστών απέναντι στις μελλοντικές επενδύσεις.

Στον τομέα των bulk carriers, η εικόνα δείχνει διαφοροποιημένες στρατηγικές: οι κατηγορίες Ultramax και Kamsarmax συγκεντρώνουν τις περισσότερες νέες παραγγελίες, με ποσοστά orderbook που ξεπερνούν το 25% και 22% αντίστοιχα, ενώ άλλοι τύποι, όπως τα Supramax και Handymax, παραμένουν στάσιμοι, παρά το υψηλό ποσοστό γερασμένων πλοίων.

Στα δεξαμενόπλοια, η ανάγκη ανανέωσης είναι ακόμη πιο επιτακτική. Οι κατηγορίες VLCC και Handy/MR1 εμφανίζουν γερασμένους στόλους σε ποσοστά άνω του 60%, ενώ το ενδιαφέρον για νέες ναυπηγήσεις στρέφεται κυρίως στα MR2, Aframax/LR2 και Suezmax, που συνδυάζουν εμπορική ευελιξία με σύγχρονα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά.

Το συνολικό orderbook και για τις δύο βασικές κατηγορίες πλοίων φτάνει τα 1.807 πλοία, καλύπτοντας μόλις το 8,2% του εν ενεργεία παγκόσμιου στόλου. Οι αριθμοί αυτοί προκαλούν εύλογα ερωτήματα για το κατά πόσο η παγκόσμια ναυτιλία είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στις πιεστικές απαιτήσεις της ενεργειακής μετάβασης και των νέων κανονισμών, ειδικά σε μια περίοδο αυξανόμενης ζήτησης και γεωπολιτικών εντάσεων.

Η έκθεση της Xclusiv Shipbrokers αναδεικνύει με σαφήνεια ότι η ανανέωση στόλου δεν είναι επιλογή, αλλά ανάγκη. Το αν αυτή η ανάγκη θα μεταφραστεί σε αυξημένη ναυπηγική δραστηριότητα ή σε πιέσεις στη ναυλαγορά λόγω περιορισμένης προσφοράς, μένει να φανεί τους επόμενους μήνες.

Bulk Carrier

Ο συνολικός αριθμός των bulk carriers ανέρχεται σε 14.360 πλοία, εκ των οποίων τα 4.093 (28,5%) είναι ηλικίας άνω των 16 ετών. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου σε deadweight tonnage (DWT) είναι 1.050,33 εκατ. DWT, ενώ το orderbook αριθμεί 1.363 πλοία (109,97 εκατ. DWT), αντιπροσωπεύοντας το 10,5% του υφιστάμενου στόλου σε αριθμό πλοίων και DWT.

Ειδικότερα:

Δεξαμενόπλοια

Ο στόλος των tankers ανέρχεται σε 7.746 πλοία, με τα 3.591 (46,3%) να είναι ηλικίας άνω των 16 ετών, γεγονός που καθιστά απαραίτητη την ανανέωση του στόλου. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου ανέρχεται σε 693,12 εκατ. DWT, ενώ το orderbook καταγράφει 444 πλοία (31,99 εκατ. DWT), δηλαδή 11,5% του στόλου.

Πιο συγκεκριμένα:

Συμπεράσματα και Τάσεις

Στον τομέα των bulk carriers, η συνολική ηλικία του στόλου είναι νεότερη σε σχέση με τους tankers, όμως οι παραγγελίες επικεντρώνονται κυρίως στους τύπους Ultramax και Kamsarmax.

Η τάση δείχνει ότι οι εφοπλιστές επενδύουν σε μοντέρνους τύπους πλοίων, μεσαίου μεγέθους και ευελιξίας.

Στους tankers, παρατηρείται επείγουσα ανάγκη ανανέωσης λόγω της υψηλής ηλικίας, ιδίως στους VLCC και Handy tankers.

Το orderbook παραμένει συγκρατημένο σε γενικές γραμμές, γεγονός που υποδηλώνει προσεκτική στρατηγική των εφοπλιστών υπό το πρίσμα των κανονιστικών μεταβολών, της αβεβαιότητας της ζήτησης και των νέων τεχνολογιών πρόωσης.

Συνολικός Στόλος (Bulk & Tankers)

Διαβάστε ακόμη 

Στεγαστικό και εμπορικές τιμές «παγώνουν» τις αντικειμενικές έως και το 2027

The Banker: Οι ελληνικές τράπεζες επιστρέφουν στη διανομή μερισμάτων μετά από 16 χρόνια

Δασικές πυρκαγιές: Παγκόσμια επιτήρηση από το Διάστημα με τεχνητή νοημοσύνη (vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version