Περίπου 300 νέα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ενδέχεται να χρειαστεί να ναυπηγηθούν τα επόμενα δέκα χρόνια, ώστε να καλυφθεί η αναμενόμενη αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης, σύμφωνα με εκτιμήσεις του βρετανικού νηογνώμονα Lloyd’s Register (LR) που παρουσιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα σε κλειστή εκδήλωση για πελάτες του στην Αθήνα.

Ο LR βασίζει την πρόβλεψή της σε μοντέλα προσομοίωσης που συνυπολογίζουν τόσο το υφιστάμενο βιβλίο παραγγελιών –που περιλαμβάνει ήδη πάνω από 300 πλοία– όσο και τις ανάγκες ανανέωσης του στόλου, δεδομένης της ηλικίας των υφιστάμενων μονάδων. Επιπλέον, γίνεται αποδοχή της συχνά αναφερόμενης μέσης ετήσιας αύξησης 4% για την παγκόσμια αγορά LNG.

Ο Πάνος Μητρού, Διευθυντής του παγκόσμιου τομέα φυσικού αερίου της Lloyd’s Register, σημείωσε ότι ο αριθμός αυτός βασίζεται σε «λογικές παραδοχές» και αντιπροσωπεύει ένα μεσαίο σενάριο. Εάν ωστόσο υλοποιηθεί πλήρως η σχεδιαζόμενη παραγωγική δυναμικότητα των ΗΠΑ, ο αριθμός των απαιτούμενων νέων πλοίων ενδέχεται να πλησιάσει τα 350.

Η αύξηση των εξαγωγών LNG από τις ΗΠΑ, ιδίως προς ασιατικές αγορές, ενισχύει την ανάγκη για περισσότερα πλοία, αφού τα ναυτικά μίλια (tonne-miles) αυξάνονται σημαντικά. Οι περισσότερες διαδρομές ακολουθούν τη διέλευση του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, καθώς η χωρητικότητα της Διώρυγας του Παναμά παραμένει περιορισμένη.
Ωστόσο, εάν στο μέλλον υπάρξει στροφή σε πιο σύντομες διαδρομές, οι συνολικές ανάγκες ίσως περιοριστούν σε περίπου 260-280 νέα πλοία.

Παρόλο που η σημερινή αγορά χαρακτηρίζεται από χαμηλούς ναύλους και υψηλό κόστος ναυπήγησης, η LR εμφανίζεται αισιόδοξη για την πορεία του τομέα από το 2028 και μετά. Ο Μητρού σημειώνει ότι αυτή η περίοδος πιθανόν να σηματοδοτήσει αναθέρμανση των παραγγελιών και νέες συμφωνίες χρονοναύλωσης.

«Πολλοί παίκτες θα συνειδητοποιήσουν ότι αντιμετωπίζουν έλλειψη διαθέσιμων πλοίων και θα κινηθούν εγκαίρως», δήλωσε. Παράλληλα, η LR καταγράφει έντονη δραστηριότητα σε νέα έργα υγροποίησης LNG τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε άλλες περιοχές του πλανήτη.

Ένας βασικός άξονας αισιοδοξίας είναι οι τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της ναυτιλίας LNG. Σύμφωνα με τον LR, επίκεινται σημαντικές βελτιώσεις στις μηχανές των πλοίων που θα μηδενίσουν σχεδόν την απώλεια μεθανίου (methane slip) – ένα σημαντικό πρόβλημα για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του τομέα.

Η απόφαση του ΙΜΟ (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) τον Απρίλιο να φορολογήσει τα πλοία που κινούνται με ορυκτό αέριο, έχει οδηγήσει τους κατασκευαστές μηχανών να εντατικοποιήσουν τις προσπάθειες για αποδοτικότερα και καθαρότερα συστήματα πρόωσης.

Τέλος, ο LR βλέπει νέες ευκαιρίες στον τομέα μεταφοράς αερίων, πέραν του LNG. Ειδική αναφορά έγινε στη μεταφορά CO₂ και στις λύσεις δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS). Ο Πάνος Μητρού δήλωσε χαρακτηριστικά ότι σε 10 χρόνια, η αγορά αυτή θα έχει αναπτυχθεί εντυπωσιακά και ότι σε 20 χρόνια ενδέχεται να είναι η μεγαλύτερη αγορά μεταφοράς αερίων παγκοσμίως.

Συμπερασματικά, οι εκτιμήσεις της Lloyd’s Register τονίζουν την ανάγκη έγκαιρης προετοιμασίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας για να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις της ενεργειακής μετάβασης, με επενδύσεις τόσο σε νέο στόλο όσο και σε καθαρές τεχνολογίες. Η επόμενη δεκαετία προμηνύεται κρίσιμη για το LNG, και η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα φαίνεται ήδη να παρακολουθεί τις εξελίξεις με μεγάλο ενδιαφέρον.

Διαβάστε ακόμη

Κωνσταντίνος Τσίντζας (Urban Innovations): Από αντιπλημμυρικά έργα μέχρι ανακύκλωση ανεμογεννητριών (pics)

Οι χρυσές μπίζνες των ελληνικών εταιρειών στα εργοτάξια της Ρουμανίας

Καλοκαίρι στην Αθήνα: όταν η πόλη σου ψιθυρίζει “μείνε”

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα