Μετά την ισχυρή ανάκαμψη των ευρωπαϊκών λιμανιών εμπορευματοκιβωτίων το 2024, που ακολούθησε την ταραχώδη χρονιά του 2023, το πρώτο εξάμηνο του 2025 αποκαλύπτει μια νέα φάση ανακατατάξεων. Αν και οι συνολικοί όγκοι διακίνησης παραμένουν σε γενικές γραμμές σταθεροί, τα τελευταία στοιχεία δείχνουν έντονες περιφερειακές αποκλίσεις και ξεκάθαρους «νικητές» στο ανταγωνιστικό τοπίο των κορυφαίων 15 λιμανιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σύμφωνα με την ανάλυση του Theo Notteboom, μέλους του PortEconomics, η εικόνα που διαμορφώνεται συνδυάζει στοιχεία συνέχειας με σημαντικές μετατοπίσεις στην ιεραρχία των ευρωπαϊκών λιμένων.

Το Γκντανσκ στην κορυφή χάρη στο Baltic Hub
Το λιμάνι του Γκντανσκ αναδεικνύεται ως ο μεγάλος πρωταγωνιστής της περιόδου, καταγράφοντας αύξηση 20,5% σε ετήσια βάση – τη μεγαλύτερη μεταξύ των ευρωπαϊκών λιμανιών. Καταλυτικό ρόλο σε αυτή την εντυπωσιακή επίδοση διαδραματίζει η λειτουργία του νέου τερματικού σταθμού Baltic Hub, ο οποίος ενισχύει περαιτέρω τη θέση του Γκντανσκ ως βασικής πύλης προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Gioia Tauro: σταθερή ανοδική πορεία στον Νότο
Στη νότια Ιταλία, το Gioia Tauro συνεχίζει να εδραιώνει τη θέση του ως κορυφαίος κόμβος μεταφόρτωσης στη Μεσόγειο. Το λιμάνι καταγράφει διψήφια ανάπτυξη, αποτέλεσμα των συνεχιζόμενων επενδύσεων της MSC και της επιχειρησιακής επέκτασης που ενισχύει την ανταγωνιστικότητά του.
Αναγέννηση του Αμβούργου και ανατροπές στη Βόρεια Ευρώπη
Στο λεγόμενο North Range, το Αμβούργο ξεχωρίζει ως το ισχυρότερο λιμάνι της «μεγάλης τριάδας», σημειώνοντας αύξηση 9,3%, αισθητά υψηλότερη από εκείνη του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας–Μπριζ, που κινούνται σχεδόν στο ίδιο επίπεδο. Έπειτα από χρόνια συγκρατημένων επιδόσεων, το Αμβούργο φαίνεται να επωφελείται από την αύξηση των προσεγγίσεων πλοίων, λόγω των νέων συμμαχιών στη ναυτιλία – με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη συμμαχία Gemini – αλλά και από τη στρατηγική εμπλοκή της MSC στην HHLA. Παράλληλα, ενδείξεις ευρύτερης ανάκαμψης του γερμανικού λιμενικού συστήματος καταγράφονται και σε άλλα λιμάνια, όπως το Bremerhaven και το Wilhelmshaven, το οποίο ωστόσο παραμένει εκτός της πρώτης δεκαπεντάδας.
Νότια Ευρώπη: από την εκρηκτική ανάπτυξη στη συγκράτηση
Η εντυπωσιακή δυναμική των ισπανικών λιμανιών το 2024, που είχε ενισχυθεί από τις εκτροπές δρομολογίων λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, φαίνεται να εξασθενεί. Η Βαλένθια περιορίζεται σε μια ήπια αύξηση 3,9%, ενώ τα λιμάνια της Αλχεθίρας και της Βαρκελώνης καταγράφουν πτώση. Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζει και το Σίνες της Πορτογαλίας, το οποίο υποχωρεί σε σχέση με τα υψηλά επίπεδα της περσινής χρονιάς.
Διαφοροποιήσεις σε Γαλλία και Ιταλία
Στη Γαλλία, τα λιμάνια HAROPA και Μασσαλίας εμφανίζουν σαφώς χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σύγκριση με το ιδιαίτερα θετικό 2024. Αντίθετα, στην Ιταλία, το λιμάνι της Γένοβας καταγράφει ισχυρή άνοδο 7,9%, επιταχύνοντας αισθητά σε σχέση με το 2,9% της προηγούμενης χρονιάς.
Σημάδια ανάκαμψης για τον Πειραιά
Στην Ελλάδα, ο Πειραιάς, μετά από ένα υποτονικό 2024 που επηρεάστηκε από τις διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα, δείχνει τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης. Η επαναφορά της δυναμικής του λιμανιού ενδέχεται να σηματοδοτεί μια ευρύτερη αντιστροφή της τάσης, με θετικές προοπτικές για το επόμενο διάστημα.
Συνολικά, το πρώτο μισό του 2025 επιβεβαιώνει ότι, παρά τη σταθερότητα στους συνολικούς όγκους, ο ανταγωνισμός μεταξύ των ευρωπαϊκών λιμανιών εντείνεται, με τις επενδύσεις, τις συμμαχίες στη ναυτιλία και τις γεωπολιτικές εξελίξεις να διαμορφώνουν ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο.
Διαβάστε ακόμη
Η ακτινογραφία της ναυλαγοράς φορτηγών πλοίων για 2025-2026 (πίνακες)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.