Συνέντευξη στον Μηνά Τσαμόπουλο

Μετά από μία πενταετία βαθειάς κρίσης η οποία παρέσυρε στα τρίσβαθα της οικονομικής κρίσης το ελληνικό yachting, γίνεται προσπάθεια να αναδυθεί στην επιφάνεια για να πάρει βαθιές ανάσες. Όμως η πορεία είναι μεγάλη και επίπονη αφού οι ανταγωνίστριες προς την Ελλάδα, χώρες εκμεταλλεύτηκαν τις ελληνικές δυσλειτουργίες και πήραν μεγαλύτερο κομμάτι από την συγκεκριμένη «χρυσοφόρο» πίτα.

Την εικόνα του κλάδου αποτυπώνει ο Αντώνης Στελλιάτος, ο οποίος πρόσφατα επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού με ποσοστό 87%.

«Είναι αλήθεια ότι η περασμένη τουριστική χρονιά έκλεισε με αριθμούς τους οποίους ούτε και η κυβέρνηση πίστευε ότι θα φτάσουν σ΄ αυτό το ύψος. Αυτό οφείλεται κατά τη γνώμη μου στην προσπάθεια που έκαναν οι αρμόδιοι Υπουργοί Τουρισμού με τα αλλεπάλληλα ταξίδια στο εξωτερικό τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα να πεισθούν οι ξένοι τουρίστες ότι η Ελλάδα δεν είναι χώρα ανασφαλής, ότι η χώρα δεν είναι πτωχευμένη και ότι η βρίσκεται με θυσίες όλων των Ελλήνων, στο δρόμο προς την ανάπτυξη» επισημάνει ο Αντώνης Στελλιάτος για να προσθέσει:

«Όμως το ελληνικό yachting δεν ακολούθησε την άνοδο του τουρισμού. Βασικά τα 5 χρόνια που μεσολάβησαν ήταν καταστροφικά. Χρειάζονται άλλα τόσα για να ξεκινήσει να κινείται και πάλι. Τα τελευταία χρόνια το ελληνικό επαγγελματικό τουριστικό σκάφος βρέθηκε στο στόχαστρο της πολιτείας. Ό,τι δηλαδή «οι σκαφάτοι» είναι φοροφυγάδες και τα σκάφη είναι «μαϊμού». Ευτυχώς, άρχισαν σιγά-σιγά ν΄ αλλάζουν γνώμη και να καταλαβαίνουν πόσο σημαντική είναι η προσφορά του yachting για την Ελληνική Οικονομία. Τα σκάφη μας έχουν Ελληνική σημαία, την οποία βεβαίως θέλουμε να διατηρήσουμε, εφόσον και η πολιτεία αρχίσει να βλέπει φιλικά το επαγγελματικό τουριστικό σκάφος. Μόνο τότε θ΄ αλλάξει και η νοοτροπία που έχει ο ξένος ότι το ελληνικό σκάφος είναι υπό διωγμό».

Από την κατάσταση αυτή επωφελήθηκαν οι ανταγωνιστές της Ελλάδας:

«Βοηθήσαμε εμείς με το κακό μας τρόπο να αναπτυχθεί το yachting εκτός Ελλάδος σε γειτονικές χώρες. Αναφέρομαι στην Τουρκία, στην Κροατία και στο Μαυροβούνιο. Αναπτύχθηκαν αυτές οι χώρες ραγδαία ενώ εμείς παραμείναμε εκεί που είμαστε» υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ.

Η έλλειψη υποδομών παραμένει ο μέγας ανασταλτικός παράγοντας για την ανάπτυξη του κλάδου σύμφωνα με τον Αντώνη Στελλιάτο:

«Βελτιώνεται το service στα ξενοδοχεία, βελτιώνεται το οδικό δίκτυο, δεν έχουν βελτιωθεί όμως ακόμα οι υποδομές για τον θαλάσσιο τουρισμό. Αν σκεφτούμε ότι η χώρα μας ενώ έχει το τεράστιο προνόμιο των χιλιάδων νησιών και της μεγάλης ακτογραμμής της, δεν διαθέτει και τον ανάλογο αριθμό μαρινών. Έχει μόνο 17 μαρίνες, αριθμός πολύ μικρός σε σχέση με αυτόν των ανταγωνιστικών μας χωρών. Η Κροατία έχει 103 μαρίνες και στην Τουρκία οι μαρίνες ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια χωρίς να έχουν τις παράξενες γραφειοκρατικές καταστάσεις που αντιμετωπίζει κάποιος που θέλει να επενδύσει τα χρήματά του σε μια μαρίνα στην Ελλάδα».

East Med Yaght show

Εδώ και 13 χρόνια η ΕΠΕΣΤ μαζί με την Ένωση των Ναυλομεσιτών διοργανώνουν στον Πόρο το East Med Yaght show. Φέτος η έκθεση θα διαρκέσει από τις 29 Απριλίου έως τις 4 Μαίου.

«Είναι μια εξαιρετική επαγγελματική έκθεση θαλάσσιου τουρισμού την οποία καταφέραμε να εξελίξουμε ως το μεγαλύτερο σαλόνι στον κόσμο. Περιμένουμε περίπου 50-60 yachts, Yacht Brokers και το πιο ενδιαφέρον, μεγάλο αριθμό Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων από το εξωτερικό καθώς και Tour Operators. Θα είναι η πρώτη φορά που τόσα τουριστικά και ταξιδιωτικά γραφεία θα επισκεφθούν το νησί του Πόρου για να λάβουν μέρος στο yacht show» τονίζει ο Αντώνης Στελλιάτος και προσθέτει: «Ξαφνικά πέρσι εμφανίσθηκε στον ορίζοντα μια νέα ένωση η οποία κατόρθωσε να διχάσει τον χώρο του επαγγελματικού Yachting. Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που συνωστίζονταν επί 12 χρόνια στον Πόρο για να κόψουν την κορδέλα των εγκαινίων. Καθένας βέβαια έχει τις ευθύνες του. Εμείς θα συνεχίσουμε όπως κάναμε και πέρυσι».