Η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους πιο παγκοσμιοποιημένους κλάδους της οικονομίας, με πάνω από το 90% του διεθνούς εμπορίου να διακινείται διά θαλάσσης και την Ελλάδα να διατηρεί τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο.

Η οικονομική συνεισφορά του κλάδου είναι τεράστια, με χιλιάδες θέσεις εργασίας και σημαντική προστιθέμενη αξία στο ΑΕΠ. Παράλληλα, οι αυστηρότεροι κανονισμοί, η ανάγκη για ενεργειακή αποδοτικότητα και ο διεθνής ανταγωνισμός κάνουν τη διαχείριση των πλοίων πιο πολύπλοκη από ποτέ. Σε αυτό το απαιτητικό περιβάλλον, η ελληνική εταιρεία SQLearn παρουσίασε το CaptAIn, έναν ψηφιακό συγκυβερνήτη που αξιοποιεί τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης για να παρέχει ακριβείς, στοχευμένες και άμεσες πληροφορίες.

Ο γενικός διευθυντής της SQLearn Αντώνης Φρίγγας και ο επικεφαλής Εκπαιδευτικής Ανάπτυξης και ιδρυτής της εταιρείας Σπύρος Γκούμας μίλησαν για την ανάπτυξη και τις δυνατότητες του CaptAIn, τονίζοντας τη σημασία της τεχνολογίας χωρίς να υποκαθιστά την ανθρώπινη κρίση.

– Κύριε Φρίγγα, ποια είναι η ανάγκη που οδήγησε στη δημιουργία του CaptAIn;

Η ναυτιλία είναι ένας κλάδος όπου ακόμη και μια μικρή καθυστέρηση, ένα λάθος στην ερμηνεία των κανονισμών ή μια παράλειψη μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες. Η ανάγκη για ακριβή, άμεση και προσωποποιημένη πληροφόρηση μας οδήγησε στη δημιουργία του CaptAIn, ενός ψηφιακού συγκυβερνήτη που αξιοποιεί τη Retrieval Augmented Generation (RAG). Αυτή η τεχνολογία συνδυάζει μεγάλα γλωσσικά μοντέλα με εξειδικευμένες μηχανές αναζήτησης ώστε οι απαντήσεις να είναι συμβατές με τα πρότυπα ασφαλείας και τις διαδικασίες της κάθε εταιρείας.

– Πώς βοηθά πρακτικά τα πληρώματα;

Το CaptAIn δίνει στο πλήρωμα τη σωστή πληροφορία, στο σωστό πλαίσιο και την κατάλληλη στιγμή. Ενας μηχανικός που αντιμετωπίζει πρόβλημα σε μια αντλία δεν χρειάζεται να ψάχνει σε εκατοντάδες σελίδες εγχειριδίων· πληκτρολογεί την ερώτηση και λαμβάνει βήμα-βήμα οδηγίες. Ενας νέος αξιωματικός που ετοιμάζει άσκηση εγκατάλειψης πλοίου λαμβάνει άμεσα τα σωστά βήματα. Ενας διαχειριστής γραφείου μπορεί να ελέγξει αν οι διαδικασίες του στόλου του συμβαδίζουν με τις τελευταίες απαιτήσεις του ΙΜΟ. Το CaptAIn λειτουργεί ακόμη και σε περιπτώσεις επιθεωρήσεων, όπως της RightShip ή του SIRE, όπου η κακή αξιολόγηση μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια ναυλώσεων και πλήγμα φήμης.

– Δηλαδή, δεν αντικαθιστά τον άνθρωπο;

Οχι, αντίθετα ενισχύει τη ναυτοσύνη. Το CaptAIn προσφέρει στο πλήρωμα και στα στελέχη ξηράς πρόσβαση σε κρίσιμες πληροφορίες μέσα σε δευτερόλεπτα, ενώ η τελική απόφαση και η κρίση ανήκουν πάντα στον άνθρωπο. Η Τεχνητή Νοημοσύνη παρέχει πληροφορία, αλλά ο άνθρωπος παραμένει στο επίκεντρο.

– Κύριε Γκούμα, να περάσω σε σας και να ρωτήσω πώς ενσωματώνεται στην εκπαίδευση των ναυτικών;

Το CaptAIn λειτουργεί και ως εκπαιδευτικός συνεργάτης όντας ενσωματωμένο στη βιβλιοθήκη ηλεκτρονικών μαθημάτων της SQLearn. Προσφέρει δυνατότητα «μικρομάθησης»: οι ναυτικοί κάνουν ερωτήσεις, λαμβάνουν άμεσα απαντήσεις και μπορούν να επαναλάβουν τη διαδικασία όσες φορές χρειαστεί. Η συνεχής εξάσκηση είναι απαραίτητη, ειδικά καθώς η συμμόρφωση με νέους κανονισμούς απαιτεί γρήγορη προσαρμογή, ενώ ο στόλος γερνάει και η ανανέωση εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς. Ο συνδυασμός τεχνολογίας και παιδαγωγικής εμπειρίας επιτρέπει στους ναυτικούς να μετατρέπουν τη γνώση σε πράξη τη στιγμή που χρειάζεται.

– Η ερώτηση απευθύνεται και στους δυο σας. Τι σημαίνει η ελληνική διάσταση του CaptAIn για τη ναυτιλία;

Αντώνης Φρίγγας: Η Ελλάδα δεν είναι μόνο δύναμη σε αριθμό πλοίων και τόνους μεταφορικής ικανότητας, αλλά αναδεικνύεται και σε κόμβο ψηφιακής καινοτομίας στη ναυτιλία. Η ανάπτυξη του CaptAIn στον Πειραιά δείχνει ότι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα επενδύει σε τεχνολογίες που αλλάζουν το παιχνίδι και ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών πληρωμάτων. Ηδη θεσμικοί φορείς και μεγάλες ελληνικές εταιρείες έχουν εμπιστευτεί το CaptAIn για την ανάκτηση πληροφορίας και τη βελτίωση της ασφάλειας.

Σπύρος Γκούμας: Η τεχνολογία ενισχύει τη νοοτροπία «ο άνθρωπος στο επίκεντρο»: η Τεχνητή Νοημοσύνη παρέχει την πληροφορία, αλλά η κρίσιμη απόφαση ανήκει στον άνθρωπο. Αυτό δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ασφαλέστερους, πιο αποδοτικούς και πιο πράσινους στόλους.

– Ποιο είναι το όραμά σας για το μέλλον της ναυτιλίας;

Σπύρος Γκούμας: Το μέλλον δεν θα κριθεί μόνο από καύσιμα μηδενικών εκπομπών ή από την ανανέωση στόλου. Θα κριθεί από την ικανότητα των ανθρώπων να αφομοιώνουν τεράστια ποσά πληροφορίας που παράγουν τα συστήματα πλοήγησης, οι κανονισμοί και τα ψηφιακά δίκτυα. Το CaptAIn δίνει μια πρώτη γεύση του πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να γίνει πραγματικός «συγκυβερνήτης» των θαλασσών: δεν υπόσχεται θαύματα, δεν αντικαθιστά την ανθρώπινη εμπειρία, αλλά δημιουργεί συνθήκες για πιο ασφαλή, αποδοτικό και πράσινο στόλο. Η ελληνική ναυτοσύνη αποδεικνύει ότι μπορεί να πρωτοπορεί και στην ψηφιακή καινοτομία, ανοίγοντας δρόμους σε αχαρτογράφητα νερά – αυτή τη φορά στον ψηφιακό ωκεανό, όπου η σωστή πληροφορία την κατάλληλη στιγμή μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Διαβάστε ακόμη 

Διπλό κέρδος για όσους ανοίξουν τα κλειστά σπίτια από το 2026  

Μαρία Αγγελικούση: Γιατί στηρίζει τη στρατηγική των ΗΠΑ για ενεργειακή ανεξαρτησία της Ευρώπης

ΧΩΤΟΣ ABEE: Η υπεραιωνόβια εταιρεία από τη Λάρισα που στέλνει τα ελληνικά τυριά σε όλο τον κόσμο (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα