Η τελετή υποδοχής του υπερσύγχρονου πλοίου μεταφοράς οχημάτων “Yuan Hai Kou” της Cosco Shipping στο λιμάνι του Πειραιά, αποτέλεσε όχι μόνο εορταστική στιγμή, αλλά και αφορμή για ουσιαστική συζήτηση γύρω από τις μεγάλες προκλήσεις και τις στρατηγικές κατευθύνσεις της ελληνικής λιμενικής και ναυτιλιακής πολιτικής.
Στο επίκεντρο αυτής της συζήτησης βρέθηκε η παρέμβαση του προέδρου της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης (ΔΝΕ), Αντώνη Βενιέρη, ο οποίος με λόγο νηφάλιο αλλά κατηγορηματικό, εξέφρασε βαθιές ανησυχίες για την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών λιμένων, τις προκλήσεις που θέτουν οι διεθνείς περιβαλλοντικοί κανονισμοί και την ανάγκη συνολικής ανασυγκρότησης του πλαισίου λειτουργίας της λιμενικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.
Ο κ. Βενιέρης άρχισε την τοποθέτησή του χαιρετίζοντας την άφιξη του “Yuan Hai Kou”, ενός πλοίου που, όπως τόνισε, «συμβολίζει την ένωση της ναυτιλιακής καινοτομίας με την περιβαλλοντική υπευθυνότητα».
«Η Cosco Shipping φέρνει στην καρδιά του Πειραιά ένα πλοίο που αποτελεί πρότυπο για το μέλλον της ναυτιλίας. Όχι μόνο για τις δυνατότητες μεταφοράς του, αλλά κυρίως για τις τεχνολογίες που ενσωματώνει, οι οποίες συνάδουν με τα διεθνή πρότυπα βιώσιμης ανάπτυξης», επεσήμανε.
Σε αυτό το πλαίσιο, ανέδειξε την ανάγκη να συνεχιστούν οι πρωτοβουλίες για την προσέλκυση σύγχρονων πλοίων, αλλά και να ενισχυθεί ο ρόλος του λιμένα Πειραιά ως πύλη “καθαρής” μεταφοράς εμπορευμάτων στην Ευρώπη και τη Μεσόγειο.
Ο πρόεδρος της ΔΝΕ δεν δίστασε να ασκήσει κριτική σε έναν συχνά επαναλαμβανόμενο εφησυχασμό γύρω από την ισχύ της γεωπολιτικής θέσης της χώρας.
«Η γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας είναι δεδομένη, αλλά δεν είναι πανάκεια. Από μόνη της δεν εξασφαλίζει μακροπρόθεσμα την επιτυχία», τόνισε με έμφαση, συμπληρώνοντας πως αυτό που πραγματικά θα καθορίσει το μέλλον των ελληνικών λιμένων είναι η ανταγωνιστικότητα, η ταχύτητα προσαρμογής και η ικανότητα καινοτομίας.
«Καλή η γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας αλλά από μόνη της δεν μπορεί να εγγυηθεί ένα ανθηρό μέλλον για την τοπική ναυτιλιακή βιομηχανία. Είναι επιβεβλημένο πια από τις επικρατούσες συνθήκες να δοθεί βάρος και προτεραιότητα στο αναπτυξιακό σχέδιο των λιμένων και στην αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων αλλά και στην προσέγγιση προς τους χρήστες με έμφαση στην οικολογική μεταφορά των αγαθών».
Κίνδυνος περιθωριοποίησης
Ένα από τα πιο καίρια σημεία της τοποθέτησης Βενιέρη ήταν η σαφής προειδοποίηση ότι η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη θέση της στον χάρτη των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών:
«Οι άμεσοι ανταγωνιστές μας, λιμάνια γειτονικών χωρών, προχωρούν χωρίς καθυστερήσεις σε τεράστιες επενδύσεις, προσελκύοντας τα φορτία transit – είτε container είτε RoRo – που σήμερα διακινούνται μέσω Πειραιά. Αν δεν δράσουμε άμεσα, η τάση αυτή θα παγιωθεί».
Ο πρόεδρος της ΔΝΕ αναφέρθηκε στην ανάγκη συντονισμένων επενδυτικών παρεμβάσεων, τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και υπηρεσιών, με έμφαση στην ψηφιοποίηση, την εξειδίκευση του ανθρώπινου δυναμικού, αλλά και την περιβαλλοντική συμμόρφωση.
Σε εκτενές μέρος της ομιλίας του, ο Αντώνης Βενιέρης αναφέρθηκε στις προδιαγραφές που θέτουν τα διεθνή όργανα όπως ο IMO (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) και η Ευρωπαϊκή Ένωση για το 2030 και το 2050:
«Οι απαιτήσεις για μείωση εκπομπών, χρήση καθαρών καυσίμων και “έξυπνες” λιμενικές υπηρεσίες δεν είναι μελλοντικά σενάρια. Είναι ήδη εδώ και διαμορφώνουν νέους κανόνες στο παιχνίδι».
Ο ίδιος τόνισε την ανάγκη για αναβάθμιση λιμένων σε “green ports”, με εγκαταστάσεις παροχής ενέργειας από ξηράς (shore power), υποδομές LNG, πράσινες τεχνολογίες logistics και οικολογική διαχείριση φορτίων.
Ο Αντώνης Βενιέρης υπενθύμισε τον ιστορικό ρόλο της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης στην εξέλιξη του λιμανιού του Πειραιά, από την ίδρυσή της το 1922 μέχρι σήμερα, υπογραμμίζοντας:
«Είμαστε από την πρώτη στιγμή παρόντες, όταν το λιμάνι του Πειραιά ήταν “λιμένας προς αποφυγήν”. Εμείς καταθέσαμε το πρώτο ολοκληρωμένο νομοσχέδιο για τη δημιουργία του ΟΛΠ το 1930. Και εμείς πρωτοστατήσαμε σε κάθε μεγάλο μετασχηματισμό, από τα containers έως τις ιδιωτικοποιήσεις».
Αναφέρθηκε μάλιστα και στις πρωτοβουλίες της δεκαετίας του ’60 και ’90, όταν η ΔΝΕ προειδοποίησε για τις επερχόμενες αλλαγές στην παγκόσμια ναυτιλία και διεκδίκησε αναγκαίες επενδύσεις στον εξοπλισμό, τη μηχανογράφηση και την οργάνωση των τερματικών σταθμών.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του, ο πρόεδρος της ΔΝΕ έστειλε σαφές μήνυμα ενότητας και συνέργειας:
«Μόνο με στρατηγικό σχεδιασμό, διακομματική συναίνεση και θεσμική σταθερότητα μπορούμε να διατηρήσουμε τη θέση μας στο διεθνές ναυτιλιακό γίγνεσθαι. Η ΔΝΕ δηλώνει “παρούσα”, αρωγός κάθε προσπάθειας προς την κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης».
Διαβάστε ακόμη
ΚΤΕΛ Αττικής: Κάνει «στάση» σε… πλειστηριασμούς από το φθινόπωρο (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.