Στο Ντουμπάι, μέσα στο πλαίσιο της Bahri Week—ενός θεσμού που εξελίσσεται στη σημαντικότερη διεθνή συνάντηση για την αγορά των tankers—το φετινό συνέδριο της Capital Link, που διοργάνωσαν ο Νίκος και η Όλγα Μπορνόζη, βρέθηκε στο επίκεντρο της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας.

Το συνέδριο  κατέδειξε ότι η ναυτιλία βρίσκεται μπροστά σε μια κρίσιμη δεκαετία:

Οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί πρέπει να βασίζονται σε πραγματικές δυνατότητες, όχι σε ευχές.
Η ειρήνη και το ελεύθερο εμπόριο είναι βασική προϋπόθεση για την παγκόσμια οικονομία.
Η “shadow fleet” είναι ένας κρυμμένος κίνδυνος που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα.
Η τεχνολογία προχωρά, αλλά τα καύσιμα του μέλλοντος δεν είναι ακόμη έτοιμα.
Η Μέση Ανατολή επανέρχεται δυναμικά ως παγκόσμιος εμπορικός κόμβος.
Η ελληνική ναυτιλία, πρωταγωνιστής της παγκόσμιας αγοράς, έδειξε για ακόμη μια φορά ότι δεν ακολουθεί απλώς τις εξελίξεις αλλά τις διαμορφώνει.

Με τη συμμετοχή εκατοντάδων κορυφαίων στελεχών, επιχειρηματιών και decision makers, το φόρουμ συγκέντρωσε τα βλέμματα ειδικά χάρη στον υψηλό βαθμό παρουσίας της ελληνικής ναυτιλίας: Γιώργος Προκοπίου, Ευάγγελος Μαρινάκης, Χάρης Βαφειάς, Νικόλας Μαρτίνος, Βαγγέλης Μαρινάκης, Λέων Πατίτσας, Βύρων Βασιλειάδης, και πολλοί ακόμη.

Η φετινή Bahri Week συγκέντρωσε περισσότερους από 5.000 επισκέπτες, δείχνοντας το βάρος που έχει αποκτήσει τα τελευταία χρόνια. Πολλοί μάλιστα μιλούν για ένα «Posidonia των tankers», με το Ντουμπάι να εξελίσσεται σε στρατηγικό κόμβο συνάντησης των ηγετών της πετρελαϊκής και ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Στο επίκεντρο της εβδομάδας, το Capital Link Maritime Forum αποτέλεσε το σημείο όπου τέθηκαν επί τάπητος οι κρίσιμες αποφάσεις για το μέλλον της ναυτιλίας:
οι κανονισμοί του ΙΜΟ, η ενεργειακή μετάβαση, η παγκόσμια αστάθεια, η ανάγκη νέων παραγγελιών και η αντιμετώπιση του παράλληλου στόλου.

Η συζήτηση άναψε γύρω από την πρόσφατη αναβολή ενός έτους του ΙΜΟ σχετικά με το νέο πλαίσιο μηδενικών εκπομπών.

Ο Γιώργος Προκοπίου ανέφερε:  «Είναι παράλογο να τιμωρείς για καύσιμα που δεν υπάρχουν»  και προσέθεσε:  «Ήμουν σίγουρος ότι δεν θα περάσει. Πώς μπορείς να επιβάλεις πρόστιμα επειδή κάποιος δεν χρησιμοποιεί καύσιμα που δεν υπάρχουν;»

Με σαφήνεια εξήγησε τις οικονομικές επιπτώσεις:

Ένα Suezmax κοστίζει περίπου 75–80 εκατ. δολάρια.

Οι προβλεπόμενες ποινές για την «πράσινη μετάβαση» μπορεί να φτάσουν τα 240 εκατ. σε όλη τη διάρκεια ζωής του πλοίου.
«Κανένας δεν μπορεί να αντέξει τέτοιο κόστος. Τελικά θα το πληρώσει ο καταναλωτής — με περισσότερη φτώχεια και υψηλότερο πληθωρισμό», τόνισε. Επιπλέον, επεσήμανε ότι η ναυτιλία ευθύνεται για μόλις 2,5% της παγκόσμιας ρύπανσης:
«Γιατί δεν ασχολούμαστε πρώτα με το υπόλοιπο 97,5%;»

Η CEO της International Seaways Lois Zabrocky σημείωσε ότι η ναυτιλία έχει κάνει το καθήκον της, επενδύοντας δισεκατομμύρια σε νέα πλοία και τεχνολογίες.
Ωστόσο, η τεχνολογία καυσίμων δεν έχει φτάσει ακόμη στο επίπεδο που απαιτούν οι κανονισμοί.

Ο CEO της Bahri Group, Ahmed Ali Alsubaey,  επισήμανε ότι ο κλάδος προχωρά σε επενδύσεις ακόμη και χωρίς πίεση:
«Επενδύουμε γιατί νοιαζόμαστε για αυτόν τον μπλε πλανήτη. Δεν θέλουμε πλοία με τεχνολογία 5ετίας, αλλά τα καλύτερα που υπάρχουν σήμερα.»

Παράλληλα, προειδοποίησε για παράλογες και επικίνδυνες ρυθμίσεις:
«Τα  ανοικτά scrubbers ήταν λάθος – απλά μεταφέρουμε τη ρύπανση στη θάλασσα.»

Ο Ευάγγελος Μαρινάκης, πρόεδρος της Capital Maritime & Trading, πρότεινε να επιτραπεί προσωρινά η διάλυση των πλοίων που βρίσκονται υπό διεθνείς κυρώσεις, ώστε να αποσυρθούν με ασφάλεια και να μη συνεχίσουν να λειτουργούν ανεξέλεγκτα.

Ο Γιώργος  Προκοπίου συμφώνησε πλήρως, ζητώντας η διαδικασία να έχει σαφές τρίμηνο χρονοδιάγραμμα ώστε να υπάρξει αποτέλεσμα.

Η συνεχής αναφορά όλων των ομιλητών στην ειρήνη δεν ήταν τυχαία. Ο Προκοπίου τόνισε: «Όταν υπάρχει ειρήνη, ανεβαίνει το επίπεδο ζωής. Το 90% της παγκόσμιας οικονομίας ταξιδεύει πάνω σε πλοία.»

Η κα Zabrocky πρόσθεσε ότι η ναυτιλία δεν ευδοκιμεί σε περιβάλλον προστατευτισμού, ενώ ο  κος Alsubaey με εύστοχο παράδειγμα είπε: «Χωρίς ναυτιλία, δεν υπάρχει shopping – και αυτό πρέπει να το καταλάβουν οι πολιτικοί.»

Ο κος Alsubaey περιέγραψε τη μεταμόρφωση της περιοχής:
«Η περιοχή ζει μια αναγέννηση. Το Αραβικό Κόλπο ήταν πάντα κέντρο εμπορίου, από τον Δρόμο του Μεταξιού μέχρι σήμερα. Τώρα, με την ανάπτυξη, γίνεται ξανά παγκόσμιος κόμβος.»

Ο Γιώργος Προκοπίου συμπλήρωσε ότι «κάτι πολύ σημαντικό συμβαίνει στην περιοχή σε επίπεδο επενδύσεων».

(Κεντρική φωτογραφία: Γιάννης Καραγιάννης commercial director OF VENERGY, Βύρων Βασιλειάδης Πρόεδρος του Ομίλου V Group  και  Aνδρέας Γιακουμέλος director VENERGY και μέλος  της HELMEPA)

Διαβάστε ακόμη

Στροφή των καταθετών σε εναλλακτικές επιλογές (πίνακες)

Metron Αυτοματισμοί: Ενα case study τοπικής βιομηχανίας με διεθνή παρουσία

Από σερβιτόρος στη θρυλική καφετέρια του Λέντζου, γκουρού του καφέ. Αυτός είναι ο Ελληνας που κρατά το μυστικό του πιο διάσημου φραπέ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα