Του Μηνά Τσαμόπουλου

Η ναυτιλία διαχρονικά είναι ένας βιομηχανικός κλάδος της παγκόσμιας οικονομίας στον οποίο οι Έλληνες «κτυπάνε» από παντού τον ανταγωνισμό. Η ικανότητά τους να οσφραίνονται τις ευκαιρίες και να διαβάζουν σωστά «τα σημάδια του καιρού» τους διατηρούν στην κορυφή της πυραμίδας.

Μίας πυραμίδας που στηρίζεται στην ναυτοσύνη της ελληνικής φυλής, στο επιχειρηματικό δαιμόνιο αλλά και στην τεχνογνωσία την οποία οι Έλληνες εξελίσσουν. Στο πλαίσιο αυτό δεν λείπουν οι καινοτόμες ιδέες που προσθέτουν το δικό τους λιθαράκι στην ανάπτυξη της γαλανόλευκης αρμάδας.

Μία τέτοια ιδέα έκαναν πράξη δύο στελέχη με εμπειρία στη θάλασσα. Ο Δημήτρης Σπυρόπουλος μηχανικός του Πολεμικού Ναυτικού ε.α. και ο Νίκος Γαβαλάς, πλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού δημιούργησαν μια πρωτοποριακή, start-up, εταιρεία την «Bunkering at Sea (BAS) Ltd» με έδρα το Λονδίνο, με την οποία εισάγεται η έννοια της «ηλεκτρονικής δημοπρασίας» για την αγορά ναυτιλιακών καυσίμων.

Η εταιρεία βραβεύτηκε ως μια από τις καλύτερες 10 επιχειρηματικές ιδέες του 2014 από το Hellenic Entrepreneurship Award και τον όμιλο Libra της οικογένειας Λογοθέτη. Πλοιοκτήτες και προμηθευτές από όλο τον κόσμο, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της BAS κλείνουν συμφωνίες για αγοραπωλησίες καυσίμων επιλέγοντας την πιο συμφέρουσα και έχοντας το πλεονέκτημα της σύγκρισης του προϊόντος και των τιμών. Ζητούν συγκεκριμένες ποσότητες καυσίμου, οι προμηθευτές προσφέρουν τιμές και γίνεται η επιλογή μέσα σε χρονικό διάστημα που έχει προκαθορίζει ο ενδιαφερόμενος. Παράλληλα γίνεται σύγκριση των πωλητών και αξιολόγησή τους. Ήδη 100 εταιρείες, ναυτιλιακές και εφοδιαστικές είναι μέλη της ηλεκτρονικής αυτής πλατφόρμας, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η Hyundai Shipping.

«Η Εμπορική Ναυτιλία είναι ίσως ο πιο παραδοσιακός κλάδος από ό,τι άλλοι. Υπήρχε κενό για ένα ολοκληρωμένο σύστημα στον ανεφοδιασμό των πλοίων. Το εντοπίσαμε και επιχειρούμε να τον καλύψουμε» επισήμανε ο συνιδρυτής της BAS, Δημήτρης Σπυρόπουλος:

«Το 60% με 70% του κόστους λειτουργίας ενός καυσίμου είναι το καύσιμο. Όταν μία εταιρεία ελέγξει το κόστος κάνει ένα σημαντικό βήμα ενίσχυσης της ρευστότητάς της και των κερδών της.

Η διαδικασία αποτελείται από τρία στάδια.

Την προμήθεια του καυσίμου, την παραλαβή και την κατανάλωση. Η ναυτιλιακή κοινότητα εστιάζει στο 2ο και 3ο βήμα. Σχεδόν κανείς δεν εξέταζε πως θα βελτιστοποιήσει το κόστος προμήθειας. Εμείς ήρθαμε με στόχο να μειώσουμε το ρίσκο της συναλλαγής.»

Η φιλοσοφία της εταιρείας βασίζεται σε τέσσερις άξονες σύμφωνα με τον Δημήτρη Σπυρόπουλο:

«1. Στην επιθυμία μας να προσφέρουμε στην αγορά ένα σύγχρονο σύστημα προσφοράς και ζήτησης ναυτιλιακού καυσίμου ( Bunkers) το οποίο να διασφαλίζει τόσο τα συμφέροντα των πλοιοκτητών όσο και των προμηθευτών

2. Να βοηθήσουμε τις εταιρείες του ναυτιλιακού κλάδου και δη τις ελληνικές να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες της αγοράς

3. Να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη αυτών των εταιρειών αυξάνοντας τον κύκλο εργασιών τους, μειώνοντας το διαχειριστικό κόστος των υποθέσεων, μειώνοντας το ρίσκο που εξ ορισμού εμπεριέχεται σε συμφωνίες αυτού του είδους και τέλος βελτιστοποιώντας το κόστος κτήσης του καυσίμου για τους πλοιοκτήτες.

4. Να συνεισφέρουμε στη προστασία του περιβάλλοντος».

Η διαδικασία

Οι προμηθευτές (Traders ή Brokers) επιλέγονται από τους ιδιοκτήτες των πλοίων ή από τους ναυλωτές.

Η χρήση της πλατφόρμας παρέχεται ως δωρεάν υπηρεσία στους αγοραστές καυσίμων. Οι προμηθευτές πληρώνουν προμήθεια 0,1% στην εταιρεία BSA ως κόστος διαχείρισης για κάθε ολοκληρωμένη συναλλαγή. Δεν υπάρχουν άλλα κόστη και η εγγραφή προμηθευτών στην πλατφόρμα είναι δωρεάν.

Για την διαδικασία επιλογής προμηθευτή καυσίμων στην καλύτερη τιμή της αγοράς, ο αγοραστής προβαίνει στις εξής ενέργειες:

– Καλεί τους ήδη υπάρχοντες προμηθευτές του να συμμετέχουν στην πλατφόρμα. Η εγγραφή είναι δωρεάν και δεν απαιτείται επανάληψη.

– Κάνει εγγραφή της εταιρείας – επίσης δωρεάν και για την πρώτη μόνο φορά

– Καταγράφει μέσω της πλατφόρμας την πρόθεση αγοράς καυσίμου (όνομα πλοίου, λιμάνι, dock, ημερομηνία, πράκτορα, τύπο και όγκο καυσίμου, όρους σχετικούς με χρόνο πληρωμής, ειδικές διαδικασίες και έγγραφα κλπ.)

– Τα στοιχεία αυτά αποστέλλονται αυτόματα μέσω συστήματος στους προμηθευτές που συμμετέχουν στην πλατφόρμα για να ξεκινήσει η δημοπρασία προσδιορίζοντας επίσης την χρονική διάρκεια της που είναι συνήθως 1 με 12 ώρες)

– Η πλατφόρμα καταγράφει τις προσφορές επισημαίνοντας την χαμηλότερη τιμή, αλλά όχι την εταιρία που την έστειλε, ούτως ώστε οι υπόλοιπες εταιρίες να κάνουν αν επιθυμούν χαμηλότερη προσφορά.

Η πρώτη ολοκληρωμένη πλατφόρμα προσφοράς και ζήτησης ναυτιλιακού πετρελαίου μέσω της μεθόδου της ηλεκτρονικής δημοπρασίας προσφέρει, σύμφωνα με τον Δημήτρη Σπυρόπουλο τα εξής πλεονεκτήματα:

«- Βελτιστοποιεί το τελικό κόστος προμήθειας του ναυτιλιακού καυσίμου

– Αποτελεί χρήσιμο καθημερινό εργαλείο για την καλύτερη, πληρέστερη και ακριβέστερη αποτύπωση της αξίας των πετρελαίων ανά είδος, λιμάνι και χώρα καθώς και τελικής τιμής αγοραπωλησίας των εν λόγω καυσίμων.

– Βελτιώνει τη διαφάνεια των συναλλαγών σε όλα τα στάδια της προμήθειας μέσω της ηλεκτρονικής καταγραφής των ενδιάμεσων φάσεων της ανάθεσης και κατοχύρωσης της πετρέλευσης καθώς και των σχετικών εγγράφων (BDNs) και δεδομένων.

– Απλοποιεί τη διαδικασία και προσφέρει στους χρήστες τη δυνατότητα πολλαπλών ζητήσεων στον ίδιο χρόνο για διαφορετικά πλοία του στόλου.

– Μειώνει την πιθανότητα δημιουργίας διαφορών (disputes) και απαιτήσεων (claims) μεταξύ πλοιοκτητών και προμηθευτών αναφορικά με την προμήθεια του ναυτιλιακού καυσίμου.

– Μειώνει το διαχειριστικό κόστος και βελτιώνει την εσωτερική λειτουργία των συμβαλλομένων με την πλατφόρμα εταιρειών.

– Προσφέρει τη δυνατότητα στατιστικών στοιχείων ανά προμηθεύτρια εταιρεία, χώρα, λιμάνι, πλοίο και είδος καυσίμου, συνεπώς επιτρέπει την διατύπωση πρόγνωσης».