Μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες απουσίας της ελληνικής χρηματοδότησης από τον κλάδο της κρουαζιέρας, η Celestyal Cruises σηματοδοτεί μια ιστορική καμπή: ελληνικές τράπεζες επιστρέφουν ενεργά στον στρατηγικό αυτό τομέα, στηρίζοντας μια ναυτιλιακή εταιρεία με ελληνική ψυχή, διεθνή στόχευση και σαφές αναπτυξιακό πλάνο.

Η συνάντησή μου με τρία κορυφαία στελέχη της Celestyal -τον CEO Κρις Θεοφιλίδη, τον CFO Μάριο Θεοδοσίου και τον COO Καπ. Γιώργο Κουμπενά– αποκάλυψε όχι μόνο το εύρος των αλλαγών που συντελούνται στην εταιρεία, αλλά και τη φιλοδοξία να διαμορφωθεί ένα νέο υπόδειγμα ελληνικής παρουσίας στην παγκόσμια κρουαζιέρα.

Η στρατηγική αναδιάρθρωση της εταιρείας, η έμφαση στη βιωσιμότητα, οι επενδύσεις στον στόλο και η ενεργή συμβολή στην ενίσχυση των λιμενικών υποδομών, όπως του Λαυρίου, δεν αποτελούν αποσπασματικές ενέργειες. Αντιθέτως, συνθέτουν ένα συνεκτικό και μακρόπνοο όραμα που φέρει ελληνική ταυτότητα και φιλοδοξεί να καταστήσει τη Celestyal πρεσβευτή της χώρας στις θάλασσες του κόσμου.

– Κύριε Θεοφιλίδη, ποιο είναι το στρατηγικό αφήγημα και το όραμα της Celestyal για την επόμενη φάση της πορείας της στον κλάδο της κρουαζιέρας;

Η Celestyal έχει έναν ξεκάθαρο στρατηγικό στόχο: να αναδείξει την Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο ως παγκόσμιους premium προορισμούς κρουαζιέρας. Δεν στοχεύουμε στον μαζικό τουρισμό. Επενδύουμε σε ένα διαφοροποιημένο, αυθεντικό προϊόν που βασίζεται στην ελληνική φιλοξενία, στην πολιτισμική ταυτότητα και την υπευθυνότητα απέναντι στους προορισμούς και τις τοπικές κοινωνίες.

Ο τρόπος με τον οποίο υλοποιούμε αυτό το όραμα είναι απολύτως συνειδητός. Επιλέγουμε μεσαίου μεγέθους πλοία, όπως τα Celestyal Journey και Celestyal Discovery, που επιτρέπουν την πρόσβαση σε μικρότερους, ανεξερεύνητους προορισμούς, την προσωποποιημένη εξυπηρέτηση και την ήπια ενσωμάτωση στους τοπικούς ιστούς. Το μοντέλο των κρουαζιέρων 3, 4 και 7 διανυκτερεύσεων επιτρέπει τη μεγαλύτερη συνδεσιμότητα, τη σύνθεση επισκεπτών από όλο τον κόσμο και τη συμμετρική στήριξη περισσότερων ελληνικών προορισμών σε βάθος χρόνου.

– Σκέφτεστε να μεγαλώσετε τον στόλο;

Βρισκόμαστε σε προχωρημένο προγραμματισμό για ένα νέο πλοίο που θα ενταχθεί στον στόλο μας σύμφωνα με τα ίδια λειτουργικά και εμπορικά χαρακτηριστικά: μέγεθος, περιβαλλοντική απόδοση, δυνατότητα διαφοροποίησης και αυθεντικής εμπειρίας. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζουμε νέες γεωγραφικές περιοχές, πάντα με την ελληνική ταυτότητα στο επίκεντρο. Οπου κι αν δραστηριοποιούμαστε, η Celestyal είναι -και θα παραμείνει- πρεσβευτής της Ελλάδας στη θάλασσα.

Η επιτυχής ολοκλήρωση της αναχρηματοδότησης αποτέλεσε καθοριστικό βήμα για τη εταιρεία, απελευθερώνοντας σημαντικούς πόρους και επιτρέποντας μια ουσιαστική μετάβαση από τη φάση της σταθεροποίησης στη φάση της ανάπτυξης.

Κρις Θεοφιλίδης CEO Celestyal Cruises «Είμαστε υπερήφανοι που αναδεικνύουμε την Ελλάδα ως premium προορισμό κρουαζιέρας»

Η τοποθέτησή του αυτή μου δίνει πάσα για να απευθυνθώ στον CFO της Celestyal, ο οποίος ανέλυσε τη σημασία της συμφωνίας, τον ρόλο των ελληνικών τραπεζών και το πώς η εταιρεία σχεδιάζει την επένδυση των νέων πόρων με στόχο τη βιωσιμότητα και την παγκόσμια δυναμική της ελληνικής κρουαζιέρας.

– Κύριε Θεοδοσίου, ποιο είναι το χρηματοοικονομικό αποτύπωμα αυτής της μετάβασης και πώς διαμορφώνονται οι προτεραιότητες για την επόμενη τριετία;

Η συμφωνία που ολοκληρώθηκε πρόσφατα δεν είναι απλώς ένα τεχνικό χρηματοοικονομικό γεγονός. Είναι ένα στρατηγικό εργαλείο που μας επιτρέπει να επιταχύνουμε την εξέλιξη της εταιρείας σε όλα τα επίπεδα. Μειώνοντας το κόστος κεφαλαίου -και άρα τις τακτικές οικονομικές πιέσεις- αποκτούμε την αναγκαία ευελιξία για να υλοποιήσουμε με συνέπεια το αναπτυξιακό μας πλάνο με ίδιους πόρους και χωρίς επιπλέον επιβαρύνσεις.

Αξίζει να σημειωθεί πως το σχήμα που διαμορφώθηκε δανειοδότησε τη Celestyal με 78 εκατ. ευρώ για την πλήρη αναχρηματοδότηση του υπολοίπου του δανείου που είχε χρησιμοποιηθεί για την απόκτηση και αναβάθμιση του στόλου μας. Οι ευνοϊκότεροι όροι του νέου δανεισμού θα απελευθερώσουν πόρους που θα διοχετευτούν σε στοχευμένες επενδύσεις – από την αναβάθμιση της εμπειρίας του επιβάτη έως τις τεχνολογίες ESG και τις ψηφιακές αναβαθμίσεις.

– Ποια είναι η ποιοτική διαφορά αυτής της χρηματοδότησης σε σχέση με το παρελθόν;

Η διαφορά είναι πως πλέον πρόκειται για μια καθαρά αναπτυξιακή χρηματοδότηση, όχι απλώς λειτουργική ή εξυπηρέτησης χρέους. Δημιουργεί δυναμική – όχι εξάρτηση. Η συμμετοχή ελληνικών και κυπριακών τραπεζών -συγκεκριμένα της Alpha Bank, της Optima, καθώς και της Alpha Bank Limited στην Κύπρο- δείχνει ότι η ελληνική χρηματοπιστωτική αγορά επανέρχεται ως πυλώνας στήριξης της κρουαζιέρας, κάτι που είχε χαθεί για σχεδόν δύο δεκαετίες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι για σχεδόν δύο δεκαετίες η ελληνική κρουαζιέρα δεν είχε πρόσβαση σε ανταγωνιστική εγχώρια χρηματοδότηση. Είναι επίσης σημαντικό να αναφέρουμε ότι η συμφωνία, η οποία έχει 5ετή διάρκεια και σταδιακά αυξανόμενο ποσό αποπληρωμής ανά έτος, διασφαλίζει ευνοϊκά επιτόκια σε ένα περιβάλλον υψηλής μεταβλητότητας, γεγονός που μας δίνει καθαρότητα στην προβολή μελλοντικών ταμειακών ροών και χρηματοοικονομικών μοντέλων.

– Ποιος είναι ο ρόλος του πρώτου σας επενδυτή, της Searchlight Capital, στον νέο αυτό κύκλο;

Η Searchlight δεν είναι απλώς ένας επενδυτής κεφαλαίων, είναι εταίρος με στρατηγικό ρόλο. Στήριξε τη μεταβατική φάση και παραμένει στο πλευρό μας όχι μόνο οικονομικά, αλλά και με τεχνογνωσία, διακυβέρνηση και μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Το νέο κεφάλαιο που ανοίγουμε μαζί βασίζεται στην αρχή της ενισχυμένης εταιρικής ανεξαρτησίας, χωρίς όμως απώλεια της στρατηγικής συνέπειας.

Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι αυτή η σχέση εμπιστοσύνης επιβεβαιώθηκε στην πράξη, καθώς η επιτυχής αποπληρωμή ναυτιλιακού χρηματοδοτικού εργαλείου από τον πρώτο κύκλο άνοιξε τον δρόμο για πιο ευέλικτο και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό στον δεύτερο.

– Σε ποιους τομείς θα κατευθυνθούν οι διαθέσιμοι πλέον πόροι;

Η κεφαλαιακή ελάφρυνση μάς επιτρέπει να προχωρήσουμε σε στοχευμένες επενδύσεις υψηλής απόδοσης, σύμφωνα με τις στρατηγικές μας προτεραιότητες:

Ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού με αναβαθμίσεις στα συστήματα κρατήσεων και στα onboard συστήματα που θα βελτιώσουν την εμπειρία των επιβατών μας πριν και κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας

Περαιτέρω επιμέρους αναβαθμίσεις του στόλου, με έμφαση στην ενεργειακή αποδοτικότητα και τη συμμόρφωση με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Επέκταση του εμπορικού μας δικτύου τόσο σε παραδοσιακές αγορές προέλευσης επιβατών όπως η Βόρεια Αμερική και το Ηνωμένο Βασίλειο, όσο και σε νέες αγορές, όπως η Μέση Ανατολή και η Ασία.

Ενίσχυση του προϊόντος με εμπλουτισμένες εμπειρίες εν πλω, καινοτόμες υπηρεσίες και γαστρονομικά concepts.

Ενίσχυση της 12μηνης δραστηριότητάς μας με σκοπό τη μείωση της εποχικότητας, την αύξηση των ταμειακών ροών και την προσέλκυση επαναλαμβανόμενων επιβατών που θα θελήσουν να γνωρίσουν νέους προορισμούς με τη Celestyal.

– Πώς επηρεάζει αυτή η κεφαλαιακή αναδιάρθρωση την πιστοληπτική ικανότητα της εταιρείας και τις προοπτικές για μελλοντικές αξιολογήσεις από επενδυτές ή οίκους αξιολόγησης;

Η αναδιάρθρωση αυτή δημιουργεί ένα απολύτως καθαρό και διαφανές περιβάλλον κεφαλαιακής διάρθρωσης. Η επιτυχής αποπληρωμή προηγούμενων υποχρεώσεων, η μείωση του κόστους δανεισμού και η δέσμευση πόρων για αναπτυξιακές δράσεις καθιστούν τη Celestyal πλέον πιστοληπτικά πιο ώριμη και αξιόπιστη. Και αυτή είναι μια ουσιαστική διαφορά: από θέση άμυνας, περνάμε σε ενεργητική διεκδίκηση κεφαλαίων, αξιολογήσεων και συνεργασιών που ενισχύουν τη μακροχρόνια βιωσιμότητα του επιχειρηματικού μας μοντέλου.

– Ποια είναι τα βασικά χρηματοοικονομικά KPI (Key Performance Indicators – Δείκτες Απόδοσης) που παρακολουθείτε και ποιοι είναι οι στόχοι για την επόμενη τριετία;

Υπάρχουν κάποιοι βασικοί δείκτες που είναι πάντα στο προσκήνιο, όπως EBITDA προς υπόλοιπο χρέους (Debt Yield), EBITDA προς εξυπηρέτηση δανεισμού (Debt Service Cover) και υπόλοιπο χρέους προς αξία στόλου (Loan to Value).

Κύριος στόχος για την επόμενη τριετία είναι η αύξηση της κερδοφορίας, η οποία θα επιτευχθεί με τη δωδεκάμηνη λειτουργία του στόλου και τη σταδιακή αύξηση της πληρότητας. Σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των μεγάλων επενδύσεων στα υφιστάμενα πλοία μας, αυτό θα οδηγήσει στην ενίσχυση της ρευστότητας και θα επιτρέψει στην εταιρεία να προχωρήσει στα επόμενα βήματα διεύρυνσης του στόλου.

Μάριος Θεοδοσίου CFO της Celestyal Cruises «Μειώνοντας το κόστος κεφαλαίου αποκτούμε ευελιξία για να υλοποιήσουμε με συνέπεια το αναπτυξιακό μας πλάνο»

Στο σημείο αυτό στρέφομαι και πάλι στον κ. Θεοφιλίδη:

– Πώς εκτιμάτε ότι θα επηρεάσει η αυξανόμενη γεωπολιτική ένταση τον κλάδο της κρουαζιέρας και την επιβατική δραστηριότητα στην Ανατολική Μεσόγειο; Υπάρχουν προσαρμογές που σχεδιάζει η Celestyal;

Το 2025 ξεκίνησε με εξαιρετικές προοπτικές για τον κλάδο της κρουαζιέρας. Οι προκρατήσεις είχαν ήδη διαμορφωθεί δυναμικά από το 2024, ενώ υπήρχε έντονη αισιοδοξία ότι θα καταγραφεί νέα χρονιά-ρεκόρ για την Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά, η παγκόσμια συγκυρία έχει διαφοροποιηθεί τους τελευταίους μήνες. Οι γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, η επιβράδυνση της αμερικανικής οικονομίας και η αβεβαιότητα γύρω από εμπορικά ζητήματα στις ΗΠΑ, όπως οι δασμοί, δημιούργησαν έναν βαθμό αναταραχής, ειδικά στις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής για το φθινόπωρο.

Η επίδραση αυτή είναι προς το παρόν διαχειρίσιμη. Η Celestyal βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε προκρατήσεις με ορίζοντα 12-18 μηνών, γεγονός που μας προστατεύει από απότομες διακυμάνσεις. Ομως, είναι αλήθεια πως βρισκόμαστε τώρα στην κρίσιμη περίοδο σχεδιασμού για το 2026 – και εδώ κάθε εξωτερική αστάθεια επηρεάζει τη δυναμική του πλάνου.

– Κύριε Θεοφιλίδη, θεωρείτε ότι η δραστηριοποίησή σας στο Λαύριο συνέβαλε στις εξελίξεις γύρω από την ιδιωτικοποίηση του λιμένα;

Απολύτως. Η δυναμική που απέκτησε το Λαύριο στον χώρο της κρουαζιέρας, με κύριο όχημα την παρουσία και το πρόγραμμα της Celestyal, δημιούργησε το αναγκαίο momentum για να αναζητηθούν επενδυτές και αναπτυξιακό πλάνο για το λιμάνι. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά από αυτή τη θετική πορεία ο Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου μπήκε σε τροχιά ιδιωτικοποίησης, προσελκύοντας πέντε διεθνείς κοινοπραξίες, ένα πρωτοφανές επίπεδο ενδιαφέροντος για ένα περιφερειακό ελληνικό λιμάνι.

Το ακόμα πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι η Celestyal συμμετέχει ενεργά σε μία από αυτές τις κοινοπραξίες. Δεν είμαστε απλώς χρήστες του λιμένα. Είμαστε μακροπρόθεσμοι εταίροι που πιστεύουν στον ρόλο του Λαυρίου ως δεύτερου πόλου ανάπτυξης της ελληνικής κρουαζιέρας πέρα από τον Πειραιά. Αν θέλουμε να αναπτυχθεί ο τουρισμός της κρουαζιέρας με ισορροπία, ποιοτική εξυπηρέτηση και γεωγραφική αποκέντρωση, τότε η ενίσχυση υποδομών όπως του Λαυρίου είναι κρίσιμη.

Στο τραπέζι δίπλα μας κάθεται ένα από τα πιο έμπειρα στελέχη της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας και της κρουαζιέρας, ο κάπτεν Γιώργος Κουμπενάς, COO της Celestyal Cruises:

– Καπετάνιε, ποια είναι η στρατηγική σημασία του λιμανιού του Λαυρίου για την Celestyal;

Το λιμάνι του Λαυρίου είναι για εμάς μια στρατηγική βάση. Ηταν η Celestyal που το εμπιστεύτηκε πρώτη για την εκκίνηση των κρουαζιέρων της ήδη από την πρώτη χρονιά έναρξης της λειτουργίας της. Επίσης, στην εξαιρετικά δύσκολη περίοδο της πανδημίας το Λαύριο φιλοξένησε αρχικά τα πλοία μας, αλλά και βοήθησε στην επανεκκίνηση της εταιρείας. Η επιλογή του Λαυρίου από τη Celestyal λειτούργησε ως καταλύτης για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης και από άλλες εταιρείες κρουαζιέρας, οι οποίες στη συνέχεια επέλεξαν επίσης το Λαύριο ως λιμάνι προσέγγισης ή ως homeporting. Βέβαια ήταν ένα λιμάνι με ιδιαιτερότητες, αλλά και αρκετούς περιορισμούς στο ξεκίνημα. Εχοντας όμως τη συνεργασία της διοίκησης του λιμανιού, των τοπικών αρχών, καθώς και της τοπικής κοινωνίας, αποδείχθηκε μια εξαιρετική επιλογή για τη Celestyal.

Η Celestyal δεν είδε ποτέ το Λαύριο ως «δευτερεύουσα επιλογή», αλλά ως μοναδική ευκαιρία να διαφοροποιήσει το προϊόν της και να δημιουργήσει έναν εναλλακτικό κόμβο εξυπηρέτησης. Δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα μιλάμε για 160 αφίξεις και αναχωρήσεις κρουαζιερόπλοιων ετησίως από το Λαύριο όταν πριν από τρία χρόνια οι αντίστοιχες αφίξεις ήταν μηδενικές.

– Ποιες είναι οι σημαντικότερες πρωτοβουλίες σας στον τομέα της βιωσιμότητας;

Η περιβαλλοντική βιωσιμότητα για εμάς δεν είναι ένας ξεχωριστός άξονας, αλλά στοιχείο ταυτότητας και θεμελιώδες συστατικό της επιχειρησιακής μας κουλτούρας. Πρόσφατα, το «Celestyal Discovery» έγινε το πρώτο πλοίο που ανεφοδιάστηκε με μείγμα ναυτιλιακού βιοκαυσίμου στα ελληνικά ύδατα. Το μείγμα αυτό παράχθηκε εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα, με βάση ανακυκλωμένα μαγειρικά έλαια από τη Verd -θυγατρική εταιρεία της Motor Oil- και παραδόθηκε από την Coral Marine Products S.A. στο λιμάνι του Λαυρίου.

Η πρωτοβουλία αυτή είναι πραγματικά καινοτόμος. Δεν αποτελεί απλώς ένα συμβολικό βήμα ή μια μεμονωμένη δράση – πρόκειται για μια ολοκληρωμένη τεχνολογική εφαρμογή, πιστοποιημένη κατά ISO 8217:2024, ικανή να μειώσει τις εκπομπές CO₂ κατά μέσο όρο 21%. Το σημαντικότερο είναι ότι πρόκειται για ελληνική τεχνολογία, εφαρμοσμένη από ελληνική εταιρεία, σε ελληνικό λιμάνι και σε ελληνόκτητο πλοίο. Δεν μπορούμε να σκεφτούμε πιο εμβληματική εφαρμογή του όρου «βιώσιμη εθνική ανάπτυξη». Η Celestyal απέδειξε στην πράξη ότι η μετάβαση σε πιο πράσινες μορφές ναυτιλίας μπορεί να ξεκινήσει από εδώ -από την Ελλάδα- με ελληνικά μέσα και συνεργασίες.

Καπ. Γιώργος Κουμπενάς COO της Celestyal Cruises «Το λιμάνι του Λαυρίου είναι για εμάς μια στρατηγική βάση»

Διαβάστε ακόμη

Με 300 ελεγκτές η νέα Αρχή Εποπτείας της Αγοράς – Στα πρότυπα της ΑΑΔΕ

Πράσινη μετάβαση: Ουραγοί οι μικρές επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά στην Ε.Ε. (πίνακες)

Αναδιάρθρωση στις ΑΠΕ: Φεύγουν οι Πορτογάλοι της EDP, έρχεται με φόρα η Macquarie

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα